Slayer - Reign in Blood (1986)

Label: Def Jam

1. Angel of Death (4:51)
  2. Piece by Piece (2:03)
  3. Necrophobic (1:40)
  4. Altar of Sacrifice (2:51)
  5. Jesus Saves (2:54)
  6. Criminally Insane (2:24)
  7. Reborn (2:11)
  8. Epidemic (2:24)
  9. Postmortem (2:45)
  10. Raining Blood (4:57)
  11. Agressive Perfector * (2:29)
  12. Criminally Insane [Remix] * (2:46)
avatar van Kronos
Slayer wordt vaak in een adem genoemd met Metallica, Megadeth en Anthrax als The Big Four uit de thrash, maar hun stijl verschilt natuurlijk.

Toen Reign in Blood verscheen waren er ook al Pleasure to Kill van Kreator, To Mega Therion van Celtic Frost en Seven Churches van Possessed. En kort na Reign in Blood kwam Darkness Descends van Dark Angel uit. Ook albums die niet bepaald liefjes klinken.

Slayer onderscheidde zich vooral op dynamisch vlak, door de korte nummers afgekeken van de hardcore scene te combineren met keiharde thrash en dat alles in de beste productie tot dan toe. De korte speelduur op vinyl hielp daar ook bij. Geen enkel ander album knalde zo uit de speakers.

avatar van Zagato
Kronos schreef:
Na het lezen van bovenstaande recensies heb ik dit plaatje nog eens keihard met de koptelefoon beluisterd. Dat was lang geleden. Mijn waardering is met de jaren nog wat gegroeid merk ik. Ruim dertig jaar geleden op de wereld losgelaten en deze mokerslag heeft nog niets aan kracht ingeboet.

Vandaag ook weer eens met de koptelefoon op. 3 jaar na jouw post heb ik precies hetzelfde gevoel Kronos. Hierna: Pleasure to Kill en dan Darkness Descends. Terug naar Reign in Blood: ik heb laatst de Beastie Boys documentaire op Apple TV gekeken (de moeite waard) en op basis daarvan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de invloed van Rubin op dit album niet onderschat mag worden. Daarnaast was Hannemann natuurlijk op zijn creatieve piek hier.

avatar van Kronos
Hoe groot die invloed van Rubin muzikaal is geweest weet ik niet Zagato. Zowat alle ingrediënten die Slayer hier gebruikt waren in ieder geval reeds aanwezig in de hun bekende muziek scene. Araya verscheen in '83 in het clipje van Institutionalized van Suicidal Tendencies. In de NWoBHM was het vooral de energie en snelheid van punk die het genre nieuw leven inblies, maar begin jaren tachtig kwamen er crossover bands (zoals Suicidal Tendencies, D.R.I., Crumbsuckers, Cro-Mags, Dr. Know) die veel meer naar punk neigden met korte snelle nummers. Op Spreading the Disease van Anthrax en Speak English or Die van S.O.D. deden moshparts dan weer hun intrede. Van alles wat er al was combineerde Slayer het meest duistere, agressiefste en energievolste (dit laatste zowel muzikaal als productioneel) tot een mokerslag waarvan de golven nog altijd blijven uitdeinen.

avatar van Zagato
Kronos schreef:
Hoe groot die invloed van Rubin muzikaal is geweest weet ik niet Zagato. ....

Ik had het inderdaad niet over de muzikale invloed, die was bij de Beastie Boys ook niet groot. Maar wat in de BB documentaire naar voren komt is dat Rubin in staat was om de band in de juiste richting te duwen en buiten de lijntjes te tekenen. Ik vind de sprong van Hell Awaits naar Reign in Blood dusdanig groot dat ik vermoed dat Rubin's rol groter was dan alleen producer. Ik heb dat al eens eerder op MM geroepen maar daar waren de Slayer adepten het toen niet mee eens. Muzikaal is RiB vooral Hannemann's hoogtepunt, er is maar één nummer waar hij niet bij betrokken is (en Hannemann was een grote punkliefhebber).