Slayer - Reign in Blood (1986)

Label: Def Jam

1. Angel of Death (4:51)
  2. Piece by Piece (2:03)
  3. Necrophobic (1:40)
  4. Altar of Sacrifice (2:51)
  5. Jesus Saves (2:54)
  6. Criminally Insane (2:24)
  7. Reborn (2:11)
  8. Epidemic (2:24)
  9. Postmortem (2:45)
  10. Raining Blood (4:57)
  11. Agressive Perfector * (2:29)
  12. Criminally Insane [Remix] * (2:46)
avatar van EttaJamesBrown
Al deze berichtjes maken mij wel weer nieuwsgierig. Het is dat ik het zo’n takkeherrie vind. Ik draai het eens per twee a drie jaar als ik ontzettend boos ben op alles. Daar is dit album goud voor.

avatar van ricardo
EttaJamesBrown schreef:
Hij heeft voor dit soort muziek ook een perfecte lengte van net gaan half uur! Het perfecte album voor dit soort muziek voor mij

avatar van milesdavisjr
In die tijd noemden we gitaarrifs met groove nog mosh parts en die staan er staan er genoeg op dit album. Tussen het snelle gehakketak door, dat vol detail zit. Moet je wel goed opletten, want het gaat snel.

Dat klopt maar over het algemeen zijn die breaks van dermate korte duur dat het gaspedaal direct weer flink wordt ingedrukt. En dat vind ik persoonlijk dan weer jammer. Maar met 29 minuten op de klok snap ik ook wel dat de heren weinig trek hebben in lange breaks, dat zou ten koste gaan van de intensiteit.

avatar van steve harris
Vandaag is Reign in Blood 35 jaar !! uitgebracht op 8 oktober 1986

avatar van Wolfmother
Eigenlijk één grote ontdekking voor mij dit!
Ik had geen idee dat het album zo kort was, dat de krakers aan het begin en einde zaten en dat ze ook of eens 2x langer duren dan de rest van de heerlijk furieuze tracks. De hoes is zoals gewoonlijk lekker foeilelijk.

1. Reign in Blood
2. Black Magic
3. Hell Awaits

avatar van Zagato
Wolfmother schreef:
.....
2. Black Magic
...

Black Magic? Wat betreft RiB, één grote kraker.

avatar van Wolfmother
Zagato schreef:

Black Magic? Wat betreft RiB, één grote kraker.

Whoops! Moet Show No Mercy zijn natuurlijk

avatar van Queebus
In 1986 de meest extreme (trash/metal/rock) album die werd uitgebracht. Gedoe om de release en zelfs geen recensie in de Aardschok/Metal Hammer. Niet dat dat nodig was want minder dan een 10 en album van de maand was het zeker geworden. Alle aandacht ging uit naar Angel Of Death, over de misdrijven van Nazi beul Josef Mengele. De heren van Slayer verdedigden zich terecht dat het schrijven over een onderwerp als deze niet inhoudt dat je het ook verheerlijkt. Het leed was al geschied, Slayer ging door de mangel en werd als fout bestempeld door de buitenwacht. Een jaar later werd het alsnog een nummer 1 bij Vara's Vuurwerk.

Reign In Blood duurt nog geen half uur. Maar als je die er op heb zitten ben je helemaal leeggezogen door de enorme energie, snelheid en agressie van dit album. En na ruim 35 jaar ben ik eigenlijk alleen nog onder de indruk van een paar nummers waarbij Raining Blood toch wel de beste is. Niettemin een mijlpaal in de hardrock.

avatar van Edwynn
Meest extreme thrash(niet trash)/metal/rock release uit 1986?

Edwynn schreef:
Meest extreme thrash(niet trash)/metal/rock release uit 1986?

Dark Angel, Nuclear Holocaust, Kreator, Sepultura, Sodom, Metallica en Megadeth brachten ook platennuit dit jaar. Motorhead's Orgasmatron mag ook in het rijtje. Ik geloof Voivod trouwens ook.

EttaJamesBrown schreef:
Ik draai het eens per twee a drie jaar als ik ontzettend boos ben op alles.

Mssr Renard schreef:

En Poison, Unholy Death en Mayhem ook nog.

Ik ben niet boos te krijgen... Mag U raden hoe vaak ik "Reign in Blood" draai.

Speciaal geregeld voor je.

Edwynn schreef:
Je krijgt een Guns n Roses marathon op de radio die op je eerstvolgende werkdag van start gaat. Speciaal geregeld voor je.
Dat wordt dan mijn eerste improductieve dag voor de baas.

Ik ben niet boos te krijgen... Mag U raden hoe vaak ik "Reign in Blood" draai.

Ik heb heel je huis opnieuw behangen met Reign in Blood-behang en vanavond slaap je onder een nieuw Reign in Blood-dekbed. Ook zijn al je cd's in je collectie weggegooid en vervangen door Reign in Blood.

Mssr Renard schreef:
Je bent alleen vergeten om de "Reign in Blood" cd in het doosje te stoppen. In de cd speler zit het schijfje ook niet. Met andere woorden: het geluid van "Reign in Blood" blijft mij bespaart en derhalve is er voor mij geen reden om boos te worden...

avatar van Von Helsing
Hans Brouwer schreef:

Wacht maar tot je alarm afgaat.... intro Sweet Child O' Mine om 0600.

avatar van ricardo
Hans Brouwer schreef:
Dat wordt dan mijn eerste improductieve dag voor de baas.
Dan zou ik ook enorm improductief zijn, want voor een GNR marathon ga je natuurlijk wel echt even speciaal voor zitten!

avatar van Edwynn
Het is in ieder geval wel mooi hoe Slayer zich met dit album ook buiten de metalscene zichzelf op de kaart heeft weten te zetten. Slayer was compromisloos en ik denk dat de invloed van Rick Rubin vooral ging over het compact houden van de nummers. Hell Awaits werden de songs nogal eens opgerekt. Hier is alle overbodige ballast weggesneden. Alhoewel ikzelf wat Slayer betreft Hell Awaits de voorkeur blijf geven boven deze, begrijp ik die keuze wel. Kerry King vertelde ooit dat hij geen zin had om meer dan 3 keer dezelfde riff te spelen in ene nummer maar ik vermoed dat het externe oor hier debet aan was.

Slayer sneed met Angel Of Death een wat ongemakkelijk thema aan maar gekgenoeg was het alleen de Europese markt die daar vragen bij stelde. Of liever gezegd: oordeelde dat Jeff Hanneman een nazi was.
De Amerikanen lagen er toen niet wakker van. Slayer had zelfs shirts met de term "Slayer Über Alles" op de achterzijde gedrukt. Die zijn enkel tot de Amerikaanse markt beperkt gebleven.

Nu staat Angel Of Death hier in de top 2000 terwijl juist nu de gekte over wat een goede en foute opvatting is als een nietsontziende orkaan door de Westerse wereld raast. De wereld waarin wij leven hangt van bijzonderheden aaneen.

avatar van Juul1998B
Tja, het zal technisch wel best knap in elkaar zitten maar voor mijn gevoel zit er alleen totaal geen ziel in deze muziek. Een krappe 3* omdat ze toch wel lekkere energie erin gooien maar damn..

avatar van Lau1986
Geen ziel? Dit album is puur ziel en zaligheid.

avatar van Edwynn
ja, die vat ik ook niet helemaal.

Hoe kun je de agressieve hondsdolheid hier afdoen als "zielloos"?

Of is speelt het 'dad rock' imago, dat naar aanleiding van de top 2000 positie rondom de band is gaan hangen hier parten?

avatar van Mssr Renard
Misschien hebben ze hun ziel aan de duivel verkocht?

avatar van ZAP!
Laten we eerlijk zijn, het is geen soulmuziek...

avatar van Tony
Edwynn schreef:

Notering in de top 2000 is bijna net zo erg als gevraagd worden voor Night of the Proms, dan weet je dat het over is met je credibility.

avatar van Kronos
Mssr Renard schreef:
Misschien hebben ze hun ziel aan de duivel verkocht?
Araya is a practicing Roman Catholic. In an interview, he expressed his belief that "…Christ came and taught us about love, about doing unto others. That was his preach: Accept each other for who we are. Live peacefully, and love one another." (bron: wiki)

avatar van Mssr Renard
Weer een vooroordeel ontkracht.

avatar van EttaJamesBrown
Mssr Renard schreef:
Weer een vooroordeel ontkracht.

Dat valt wel mee: pas als je echt in de duivel gelooft kun je jouw ziel aan hem/haar verkopen. Anders is het loze prietpraat.
Daarom kunnen katholieken ook zo goed en oprecht vloeken

avatar van ZAP!
Vooruit, de volle mep dan maar eens.

EttaJamesBrown schreef:
pas als je echt in de duivel gelooft kun je jouw ziel aan hem/haar verkopen.
Alleen als de duivel en zielen werkelijk bestaan, kan dit alles plaatsvinden. Geloven heeft daar verder niets mee van doen. Maar dat is maar mijn mening, hè.

Kronos schreef:
Leuk en aardig, maar zou hij ook geloven dat jezus 3 dagen klinisch dood was en daarna doodleuk (haha) weer tot leven kwam? Ik hoop van niet.

avatar van Maarten0402
ZAP! schreef:
Vooruit, de volle mep dan maar eens.

?
De volle mep is voor mij nog altijd het maximum, namelijk 5* en niet een halve lager.
Ik ben benieuwd naar je argument hiervoor.

Maarten0402 schreef:
?
Ik ben benieuwd naar je argument hiervoor.
Zo dan, nou goed?