Opeth - Damnation (2003)

Zweden
Label: Music for Nations

1. Windowpane (7:45)
  2. In My Time of Need (5:49)
  3. Death Whispered a Lullaby (5:49)
  4. Closure (5:15)
  5. Hope Leaves (4:30)
  6. To Rid the Disease (6:21)
  7. Ending Credits (3:39)
  8. Weakness (4:10)
Jav-
En niet te vergeten: die mellotron, die hartverscheurende mellotron. Schitterend. Ik ben werkelijk verliefd op dat instrument.

west schreef:
Wat klinkt deze plaat mooi op 180 gram vinyl via de Sennheiser!

Op cd komt dit album toch nog wat beter tot zijn recht, omdat het dan ononderbroken als een geheel beluisterd kan worden. Dat komt de beleving echt ten goede.

Dat was me nog niet eens opgevallen. Maar ik heb zelden zo'n kraakhelder geluid gehoord en bijvoorbeeld de snaren van de gitaren horen kraken als op dit vinyl. Dat is echt magnifiek gemaakt.

avatar van Kronos
Maar dat heeft alles te maken met de goeie productie op zich. Je hoort die details ook wel op cd hoor.

avatar van Stijn_Slayer
Ik heb nog nooit krakende snaren gehad. Bedoel je niet dat je de vingers over de snaren hoort schuiven? Dat komt vaak voor, zeker bij akoestische gitaren.

Dan moet het dat zijn.
Het was ook meer beeldspraak.

avatar van Stijn_Slayer
Vind dat altijd wel mooi. Net zoals je Gillian Welch wel eens hoort bewegen of slikken. Een plaat klinkt dan echter, authentieker.

avatar van Funky Bookie
Mijn eerste kennismaking met Opeth en ik weet het eigenlijk niet.
Ik hoor begaafde muzikanten mooie liedjes spelen, maar ik vind het ook wat klinisch.
Van mij mag er meer dynamiek n=in.

MIsschien nog even wennen

avatar van Casartelli
Funky Bookie schreef:
Van mij mag er meer dynamiek n=in.

Dit was het rustige Opeth-album, zonder grunts en ook met een stuk minder dynamiek. Als je niet bij voorbaat voor wat keelklanken terugschrikt, heb je aan Blackwater Park, Deliverance of Ghost Reveries een representatievere kennismaking.

avatar van Funky Bookie
Daar zal ik er dan ook nog eens 1 een kans van geven.
Bedankt voor de tip.

avatar van Johnny Marr
Alles is een beetje in hetzelfde gelijkaardige gezapige sfeertje, maar het is wel erg mooi. De opener is wel duidelijk de uitschieter, wat een nummer.

avatar van Monsieur'
Dit album is al sinds de eerste luisterbeurt rond 2007 een van mijn meest favoriete albums. Stilte en melancholie in al zijn eenvoudige pracht. Er zijn zoveel genietbare stukken waar mijn nekharen recht van overeind gaan staan. Om wat te noemen: het gitaarstuk in Windowpane rond 5:10 is één van de meest mooie stukken muziek ooit voor mij. Of de prachtige zang in To Rid the Disease na 2:35... Het bezwerende spel in Closure op 2.30.
Kan er eigenlijk eindeloos over praten. Een tip is om met het tekstboekje erbij te luisteren, het zijn verschrikkelijk mooie teksten. Dat er ooit zoiets moois en puurs uit een metalband is gekomen is mij nog steeds een raadsel, maar wat ben ik ze in godsnaam dankbaar voor dit schitterende meestwerk.

Gone through days without talking
There is a comfort in silence
So used to losing all ambition
Struggling to maintain what's left

Once undone, there is only smoke
Burning in my eyes to blind
To cover up what really happened
Force the darkness unto me

avatar van RuudC
Zeer genietbaar inderdaad. Het zit vol prachtige melodieën, zangstukken en intermezzo's. Het slot van Closure is mijn favoriet, maar het is moeilijk kiezen van deze schaal vol delicatesses. Wat ik stiekem ook wel erg mooi vind, is het gezwiep van de vingers over de snaren. Je zou bijna zeggen dat de band direct naast je zit te spelen.

avatar van Monsieur'
Inderdaad kraakhelder opgenomen. Ik weet eigenlijk bijzonder weinig over dit album als het gaat om het thema of de achterliggende reden. Waarom maakte ze na Blackwater Park opeens dit album?

avatar van Kronos
Het was oorspronkelijk de bedoeling dat Damnation en Deliverance samen verschenen als een tweeluik, waarbij op Damnation geen grunts te horen zijn en Deliverance als contrast het harde werk zou bevatten. Maar dat plan ging uiteindelijk niet helemaal door. Damnation verscheen pas een jaar later.

Eind vorig jaar werden de albums echter alsnog samen als een geheel uitgebracht. klik.

Beetje vijgen na pasen als je het mij vraagt maar voor wie de albums nog niet had is het wel een mooi pakketje.

avatar van Monsieur'
Dankjewel Kronos. Ik len Deliverance niet, heb hem gek genoeg wel in de kast staan. Ooit aangeschaft maar nooit de tijd voor gehad. Lijkt me een diepduister contrast als Damnation de 'zachte' levering is. Toch maar eens proberen, kan Watershed en Blackwater Park zeker waarderen. Daarna werd het slechter en slechter met Opeth.

avatar van Leeds
Monsieur' schreef:
Daarna werd het slechter en slechter met Opeth.

Ik denk met Pale Communion dat Opeth makkelijk het niveau haalt van Blackwater Park of Still Life.

avatar van Leptop
Dat, en dan ook nog Ghost Reveries. Topalbums wat mij betreft.

Dit album recent nog gedraaid in de auto in Noorwegen op een regenachtige dag. Heeeeerlijk...

Wat een prachtig mooie plaat is dit toch!

avatar van gigage
Dit lijkt me wel de opmaat voor de latere Opeth albums. Alleen wordt daar nog wat afwisseling gemaakt met wat steviger werk. Deze kabbelt sfeervol door en de hand van Steven Wilson is misschien iets te nadrukkelijk aanwezig? De typische zang van Akerfield die graag een halve toon zakt bij langere uithalen lijkt wel een beetje zijn handelmerk te worden. Vergelijken met Scorceress kon toen nog niet, maar nu wel, en ik geef toch de voorkeur aan de laatste. Maar ja, dat is slechts mijn mening, vandaag dan, ook nog eens.

avatar van Kronos
Volgens mij is Scorceress een heel ander album. Bestaat vooral uit stevig werk. En het rustige gedeelte is veel experimenteler dan de eenvoudig opgebouwde nummers op Damnation. Ook slechts mijn mening natuurlijk.

avatar van RuudC
Het is een rustige plaat en zonder grunts en daarmee is de enige vergelijking met het recentere werk gevonden. Verder staat deze plaat mijlenver van Heritage en latere platen.

avatar van gigage
Van de vier "rock"albums (aldus hier op de site naar mijn mening juist geclassificeerd) van Opeth is dit de eerste en valt bij de metal kant liefhebbende fans vaak beter in de smaak dan Heritage (ok, snap ik) maar ook de laatste 2. Ik heb na het beluisteren van Damnation nog niet ontdekt waarom eigenlijk. Misschien komt het nog, wie weet.

gigage schreef:
Van de vier "rock"albums (aldus hier op de site naar mijn mening juist geclassificeerd) van Opeth is dit de eerste.

Ik reken Damnation niet tot dezelfde categorie als Heritage, Pale Communion en Sorceress, omdat ze ook onder de noemer 'rock' vallen. Met die drie laatste albums is Opeth weer een nieuw hoofdstuk begonnen dat vrij naadloos aansluit op Watershed.

Damnation is het eerste en meteen laatste ingetogen rockalbum, deel uitmakend van het tweeluik met Deliverence. Een eenmalig iets (voorlopig toch). Daarna zet Opeth de weg gewoon weer verder met Ghost Reveries en Watershed.

Orchid en Sorceress zijn twee heel verschillende albums, maar men is daar stap voor stap tot gekomen. Damnation is hierin het enige uitstapje. Al verbreekt het de samenhang niet, want zoals gezegd, verankerd aan Deliverance.

avatar van gigage
Ik snap je uitleg en voor mij dan helaas ken ik ze niet in chronologische volgorde. Maar dat deze op black water park na het hoogste aantal stemmen heeft verrast me wat, gezien het rustige karakter. De populariteit van de band was waarschijnlijk op een hoogtepunt destijds.

avatar van Kronos
Met populariteit heeft het zeker te maken. Maar Deliverance uit dezelfde periode haalt toch minder stemmen. Het is juist vooral het rustige karakter van Damnation dat ook andere mensen aantrekt, die alleen dit album van Opeth kunnen waarderen. Liefhebbers van Anathema, Katatonia enz...

avatar van RuudC
Damnation is jarenlang mijn favoriete plaat van Opeth geweest. Nu herovert Blackwater Park die positie, omdat het gewaagder en experimenteler is. Het wordt hoe dan ook krap in de bovenste regionen. Deliverance is iets minder stabiel dan deze, dus eindigt eronder.

Ik kan verder eigenlijk geen negatief puntje melden. Alles klopt hier. Alle nummers raken me, al zal ik Closure en To Rid The Disease als favorieten aanwijzen. Perfect plaatje voor dit seizoen. Lekkere sfeer die toch wel vrij duister is. Dat past goed bij de korter wordende dagen. Akerfeldt laat het grunten achterwege en klinkt daarmee kwetsbaar op heel mooie wijze. Voeg daar de prachtige melodieën aan toe, de kalmte en een instrumentbeheersing waar je u tegen zegt. Ik geniet er ook van dat je de vingers over de snaren hoort glijden. Damnation is nog altijd een meesterwerk. Less is more. Dit album is het bewijs.

Tussenstand:
5. My Arms, Your Hearse
6. Orchid
7. Morningrise

avatar van lennert
Deliverance was niet per se het 'harde' album van Opeth, maar Damnation is wel overduidelijk het softe album van de band. Maar verdraaid nog aan toe als het niet mooi is. Ik mis de grunts en blastbeats geen moment en kan niet anders dan wegdromen op de melancholische gitaarklanken en zoetgevooisde zangpartijen. Niet vreemd dat Steven Wilson hier ook aan mee heeft geholpen, de sound heeft wel iets weg van zijn solowerk en enkele Porcupine Tree albums, zij het hier met betere zang. Zeer spannend in al zijn rustgevendheid en compleet logisch dat het grote progpubliek hier toentertijd ook mee weg liep!

Tussenstand:
5. My Arms, Your Hearse
6. Orchid
7. Morningrise

avatar van Leptop
Elke keer als ik dit album afspeel na een tijdje stofhappen, dan gaat bij mij een knop om. Rillingen, melancholie, overgave... Dit is een magisch album, dat een gevoel oproept dat ik niet kan beschrijven, maar met de 3 woorden net genoemd, samenhangt. Een bijzonder album.