UGK - Underground Kingz (2007)

Label: Jive

1. Swisha and Dosha (5:11)
  2. Int'l Player's Anthem (I Choose You) (4:19)

met OutKast

3. Chrome Plated Woman (4:17)
  4. Life Is 2009 (4:08)

met Too $hort

5. The Game Belongs to Me (5:14)
  6. Like That [Remix] (3:51)
  7. Gravy (4:57)
  8. Underground Kingz (4:33)
  9. Grind Hard (4:03)

met DJ B-Do en Young T.O.E.

10. Take tha Hood Back (5:36)

met Mddl Fngz, Slim Thug en Vicious

11. Quit Hatin' the South (6:06)

met Charlie Wilson en Willie D

12. Heaven (4:20)
  13. Trill Niggas Don't Die (4:27)

met Z-Ro

14. Top Drop Dyne [DJ B-Do Remix] * (4:08)

met Cory Mo

15. How Long Can It Last? (6:47)

met Charlie Wilson

16. Still Ridin' Dirty (5:19)

met Scarface

17. Stop-n-Go (3:54)

met Jazze Pha

18. Cocaine (4:50)

met Rick Ross

19. Two Type of Bitches (4:56)

met Dizzee Rascal

20. Real Women (4:32)

met Raheem DeVaughn en Talib Kweli

21. Candy (3:30)
  22. Tell Me How Ya Feel (4:25)
  23. Shattered Dreams (5:14)

met Sleepy Brown

24. Like That (2:47)
  25. Next Up (3:03)

met Big Daddy Kane en Kool G Rap

26. Living This Life (5:07)
  27. Outro (0:49)
  28. Int'l Player's Anthem (I Choose You) (Chopped and Screwed) * (5:31)

met Three 6 Mafia

29. Int'l Player's Anthem (I Choose You) * (3:20)

met Three 6 Mafia

30. Hit the Block * (3:58)

met T.I.

31. Top Drop Dyne * (4:07)

met Cory Mo

totale tijdsduur: 1:56:15 (2:17:19)
avatar van Kos
Kos
Mezelf schreef:
maar echt hoogstaand qua lyrics kun je ze niet noemen.

Het is maar wat je onder hoogstaand verstaat.

Inhoudelijk niet natuurlijk (gelukkig maar ), maar qua structuur, opbouw, woordenspel etc. is het vrij aardig hoor.

FattBeat
Ait, kos is nu ook een UGK papie

avatar van robindaniel
Gewoon een super lekker album

Relax
Ik ga het album binnenkort ook proberen, ookal is Pimp C overleden, een hogere waardeering krijgt het dan echt niet.

Ik benummer een album op kwaliteit en niet uit respect voor iets of iemand.

D0dg3r
Relax schreef:

Tuurlijk niet; dat zou toch bullshit zijn? Ach ja, er zijn mensen die het doen.

Relax
Precies, bij Proof, 2pac en Biggie is dat het geval.

Relax
Wat is dit.. iedere track is hetzelfde kwa lyrics...
Bitches word nog vaker gezegt dan op het album van Snoop Dogg Doggystyle.
Ze rappen alsof ze rap iets grappigs vinden inplaats van mooi.. onserieus dus..
Beats zijn ook niet echt zo-zo van wat je zou verwachten van het vieze zuiden.

En kom nou niet met argumenten dat ik alleen van underground rap hou...

Ik waardeer Chamillionare zijn laatste album toch ook ?

Mezelf
Mezelf schreef:

Dit album daarentegen gaat nergens over EN klinkt gewoon zeer saai en eentonig. Die stem van Pimp C is daarnaast ook zeer irriterend voor mij, maar dat is persoonlijk.

Moet trouwens wel toevoegen dat ik het net weer eens heb beluisterd en het me wel beter ligt. Ben er nog steeds niet kapot van en de langdradigheid stoort me ook wel op veel momenten, maar dit gaat met een halfje omhoog.

X-man
Relax schreef:
Wat is dit.. iedere track is hetzelfde kwa lyrics...
Bitches word nog vaker gezegt dan op het album van Snoop Dogg Doggystyle.
Ze rappen alsof ze rap iets grappigs vinden inplaats van mooi.. onserieus dus..
Beats zijn ook niet echt zo-zo van wat je zou verwachten van het vieze zuiden.

En kom nou niet met argumenten dat ik alleen van underground rap hou...

Ik waardeer Chamillionare zijn laatste album toch ook ?

100% met je eens. Ik vind het ergerlijk hoe erg alles op elkaar lijkt. Niet alleen qua teksten (en dan vooral de inhoud) maar ook de producties en de onderwerpen. Misschien heeft dat ook te maken met de lengte van dit hele album, het kabbelt allemaal 2 uur lang door in dezelfde (saie) versnelling, wat ik totaal niet kan waarderen.

Er staat zeker goed materiaal op, en ik denk dat als er één cd van de beste 16 tracks was gemaakt, dat een aantal nummers veel beter tot hun rechts gekomen zouden zijn. Zonde, want UGK is nog steeds een van m'n favoriete groepen.

avatar van Chrisseh
Social Mask schreef:
Damn wat is dat nummer met Outkast toch lekker!!!
Helemaal mee eens, André's verse is echt hard.

Harco
Het zonnetje laat zich weer voorzichtig wat zien en wat haalt Harco weer uit zijn platenkast? Tevens een plekje omhoog in mijn top tien.

avatar van Robbie Keane
Hoop knallers hier.
Vaak is er de discussie wat is de beste hip hop dubbelaar ooit.
All Eyez on Me, Life After Death, oost vs west maar die titel gaat naar het zuiden.
Heerlijk album voor in de zomer.
Ik kan niet wachten.

avatar van MAS
MAS
Inderdaad een mooi album voor de zomer. Mijn favoriet is Life Is 2009. UGK had ik al veel eerder moeten checken.

avatar van Rhythm & Poetry
Pak je de 10 beste nummers van dit album dan heb je gewoon een dikke 4,5* plaat. Maar zorg je voor een dubbelalbum die ongeveer twee uur duurt dan ben je de trotse eigenaar van een te lange en taaie zit. Van harte, u bent UGK.

bennerd
Godver, die laatste verse van Bun B in Like That (Remix) is briljant. Hij gaat even de snelle tour op, dreigt te struikelen maar weet het toch tot een goed einde af te sluiten. Swag.

Edit: Tweede godver: Take Tha Hood Back is wel erg hard! Heerlijke beat.

avatar van Nr.4
Toffe dubbelaar dit. De meeste zuidelijke beats (op de Outkast vibe na) kan ik niet hebben, maar Pimp en vooral Bun B komen met zowat elke beat weg. Echt hele toffe mc's, vooral Bun B is een van mijn favorieten. Staan zeker wat missers op dit album, maar over het algemeen erg nice.

avatar van deagleking
Wat is Int'l Players Anthem een geweldig nummer. Heerlijke beat, ken de rest van dit album niet maar ga het maar eens een keer beluisteren. Is de hele album in dezelfde vibe (soulvolle beats met harde zuidelijke drums enz enz)?

bennerd
Yep. Dit is een bijbel op vlak van moderne southern hip-hop.

avatar van deagleking
Ja tof album, op eerste gehoor. Ik ga hier maar gewoon de beste nummers op een cd'tje zetten. Perfecte automuziek. Heerlijke beats en vind Bun B een vermakelijke rapper. Pimp C wat minder maar ach. Leuk plaatje

avatar van Robbie Keane
Die chopped and screwed versie is niet om aan te horen maar voor de rest fijne bonus tracks.

avatar van He$$el_01
Take tha Hood Back

Sowieso lekker album dit. Dirty South op zijn best. Kan ook bijna niet anders met twee relaxte rappers en zulke goede gastartiesten.

avatar van Shelter
Er staan wat tracks op met lekkere beats maar de raps vind ik niet fijn.
Het is geen superslecht album maar ik vind het gemiddelde veel te hoog.
3,5* voor mij

avatar van He$$el_01
Shelter schreef:
Er staan wat tracks op met lekkere beats maar de raps vind ik niet fijn.
Het is geen superslecht album maar ik vind het gemiddelde veel te hoog.
3,5* voor mij

Zoveel lager dan het gemiddelde is dat toch ook weer niet?

avatar van Shelter
Ik vind 0.2 best aardig verschil. 3.5 of 3.7 is voor mij een different ball game
Mijn stem gaat eerder omlaag dan omhoog in de toekomst gok ik

avatar van Silky & Smooth
De lengte is het enige nadeel. Eén album van de beste tracks was beter geweest. Voor de rest een heerlijke plaat!

avatar van Shelter
Ja daar ben ik het wel mee eens, hij duurt wel erg lang voor dit type album.
Er staan flink wat nummers op die ik standaard skip, ze zijn niet super slecht maar om zoveel nummers achtereen te horen zoek je toch meer de creme de la creme uit.

avatar van Arrie
Gewoon een kwestie van telkens alleen CD1 of CD2 luisteren, en dat een beetje afwisselen, en het lengteprobleem verdwijnt als sneeuw voor de zon. Dubbelalbums draai ik bijna nooit in één zit.

bennerd
Die ga ik eens moeten toepassen. Underground Kingz I en Underground Kingz II. Krijg door deze discussie weer veel zin om het te draaien.

avatar van Yestsida
Meesterwerk.

6 jaar na Dirty Money, nadat Pimp C een gevangenisstraf uitgezeten had en twee soloalbums uitgebracht had (waar ik enkel het eerste van ken) én een soloalbum van Bun B was het tijd voor UGK om terug samen te komen als duo. Ter compensatie voor het lange wachten is het vijfde studioalbum, Underground Kingz, een dubbelalbum geworden. Dit soort albums staan vaak bekend voor matige kwaliteit en vol te staan met fillers, laat me maar meteen met de deur in huis vallen: dat is hier niet het geval!

Dit album is één grote liefdesbrief naar Southern Hip Hop. Beide heren presteren op het top van hun kunnen, de producties zijn heerlijk en de gastartiesten voelen op hun plaats. Wat Bun B en Pimp C hier laten horen kunnen vele artiesten niet op een album dat meer één disc telt. Underground Kingz laat horen dat ze de legendarische titel waardig zijn om te dragen.
Bun B rapt alles kapot en Pimp C doet lekker eigenzinnig zijn eigen ding. Zoals voorheen experimenteert die laatstgenoemde hier weer veel met gezongen refreinen en gaat hier zelfs een stapje verder door ons met momenten een gezongen strofe te geven. Heerlijk klinkt dat met zijn moddervet accent!

Er staat genoeg variatie op dit album. Neem het soulvolle/gospelachtige Int'l Players Anthem (I Choose You), een foute banger zoals Take tha Hood Back, een meer ingetogen drugs-ballade zoals Cocaine of een vrouwenappreciatie-nummer als Real Women: het klinkt allemaal geweldig en zijn anders genoeg om een album van deze duur interessant te houden.

Quit Hatin' the South vind ik een uiterst belangrijk nummer. UGK en Willie D van The Geto Boys adresseren de haat dat artiesten van het Zuiden vroeger kregen door fans maar vooral door collega's van het Oosten en het Westen. Je moet niet verder kijken dan op dit forum (of gewoon de voorgaande berichten bij dit album) om te kijken hoe er neergekeken werd op Zuidelijke Hip Hop. Het was net alsof een rapper uit één van die staten kwam dat de muziek daarom automatisch slecht was. Willie D verwoord het het beste op deze klassieker: "It's some trash in the South but I promise you, from the East to the West some of y'all garbage too, as long as the beat knock and the lyrics hot, son, I can give a rat's ass where a rapper is from"!
De tijd waar OutKast de enige Zuidelijke act was dat gerespecteerd werd door "backpackers" is gelukkig wel voorbij. Kijk nu naar de staat van Hip Hop... al meer dan een decennium is het Zuiden de populairste regio in het genre.
Dit nummer is ook een goed voorbeeld waar Pimp C een gezongen strofe aflevert in plaats van een gerapte.

Favoriete nummers aanduiden is op deze plaat niet te doen, het gros is werkelijk waar aan mekaar gewaagd. Geen moment verveelt deze dubbelaar en de meeste nummers zijn van een ongelofelijk hoog niveau. Heerlijk album met een warme sound dat het des te beter doet in de zomermaanden.
Op het eerste schijfje is Life Is 2009 het enige wat me een tikkeltje minder goed ligt. Bij de tweede schijf komen we even in een dipje terecht bij Like That en Next Up.
De twee extra versies van Int'l Players Anthem zijn misschien ook wel overbodig, al zijn dat maar bonusnummers uiteraard. Wat de single-versie zo sterk maakt is dat het grootheden UGK, OutKast en Three 6 Mafia (productie) samenbrengt. Ook het andere bonusnummer, Hit the Block, had achterwege kunnen blijven.

Jammer genoeg was dit het laatste échte album van dit duo, een 4-tal maanden later overleed Pimp C uiteraard op 33-jarige leeftijd aan een drugoverdosis (hoestdrank). Ten tijde dat dit album uitkwam was ik amper bekend met deze heren maar retroactief bekeken vind ik Pimp C één van de grootste verliezen dat het genre ooit geleden heeft.

Ooit zie ik dit nog wel mijn maximumscore krijgen maar voor nu nog steeds een héél dikke 4* voor deze klassieker.