Patrick Watson - Close to Paradise (2006)

Canada
Label: Secret City

1. Close to Paradise (5:02)
  2. Daydreamer (4:34)
  3. Slip into Your Skin (3:37)
  4. Giver (3:27)
  5. Weight of the World (4:40)
  6. The Storm (3:12)
  7. Mr. Tom (2:48)
  8. Luscious Life (3:09)
  9. Drifters (4:27)
  10. Man Under the Sea (3:29)
  11. The Great Escape (3:07)
  12. Sleeping Beauty (5:33)
  13. Bright Shiny Lights (2:34)
avatar van HiLL
EVANSHEWSON schreef:
Ik heb dit onlangs maar eens meegenomen, het album was al aardig afgeprijsd.
Ik ben ook blij dat ik de gok gewaagd heb - gebaseerd puur op de vele positieve commentaren die ik hier van collega's MuMe-leden heb gelezen, waarvoor dank! - want dit is inderdaad een prachtig album, dat geweldig in elkaar steekt, avontuurlijk is, zeer gevarieerd.
Vergelijkingen met andere singer-songwriters zijn hier niet van de lucht, Buckley... jà, maar ik hoor er meer Tim Hardin en zelfs een beetje Colin Blunstone in.
Om maar te zeggen dat dit een dikke vette aanrader is, echt!
****1/2

Graag gedaan!

avatar van UndahCovah
Baltasound schreef:
Eigenlijk moet deze in mijn top tien, geniaal

Schop Mobb Deep eruit!

avatar van Gizzmann
Schitterende schitterende schitterende plaat. Staat geen slecht nummer op, maar als album mist het toch nog iets (niet variatie, want de nummers zijn al best verschillend). Man Under the Sea is het lichtste nummer, maar misschien stiekem wel het mooist.

4,5* (maar bijna 5)

avatar van ErikM
Dit bevalt me prima! Afgelopen week vaak beluisterd, om te beginnen vier sterren. Binnenkort live in Doornroosje, ik ben er bij.

Beitel
Close to Paradise is iets speciaals. Het is een stortvloed van herinneringen die als een warme golf over je heenspoelen. Het danst een walsje, kijkt met je mee naar de sterren en vliegt daarna richting de horizon. Een parel.

avatar van Demolisher
Bij Mr. Tom denk ik de eerste 5 seconden constant aan de soundtrack van TV serie Dexter (het is natuurlijk ook niet echt het meest onderscheidende pianodeuntje). Wel een erg goed album, ontdekte het via de TV-uitzending van lowlands en elke keer dat ik het luister wordt het maar mooier. Nu eindelijk maar eens gestemd, en het is de 4,5 zeker waard.

avatar van Jochempie
Dit album is vrij langzaam op me gegroeid maar ik had wel dat ik em maar wilde blijven luisteren. Nu ken ik hem echt van voor naar achteren en andersom. Fantastisch plaatje waarin, zoals al is gezecht hier, veel invloeden van veel verschillende artiesten te vinden zijn. Dit had zeker wel in mijn top 10 van 2006 gestaan als ik hem toen had ontdekt.

avatar van gherdt
Toen ik zelf op m´n allerbrakst van Pukkelpop terug kwam zag ik deze meneer zijn Lowlands-optreden op den tv. En ik was gelijk verkocht. Met die scheve bek achter z´n piano, een natuurtalent, dat zie je zo. Maar op de plaat vond ik het eerst wat te gekunsteld. Veel geluid, weinig goede liedjes. Maar na zeer vele draaibeurten is alle dromerige pracht helemaal binenngekomen. Zweverige nummers, weelderig geproduceerd en met die o zo warme stem. Volgende week ga ik ´m eindelijk zien! Het trio Mr.Tom, Luscious Life en Drifters mogen ze zo op m´n begrafenis draaien. Tijdloze shit!

avatar van Chameleon Day
'Shit' op je begrafenis? Lijkt mij toch niet de juiste duiding van deze parel.

Beitel
Die tijdloze shizzle, jeweet! Kom op zeg, je snapt toch wel wat die beste gherdt bedoelt?

Nu ik er zo over nadenk, dit album kan nog wel eens een heel lang leven beschoren zijn. Het klinkt nu al als een klassieker...

avatar van Chameleon Day
Ik zal je voorspellen Beitel:.....het is een klassieker, net zoals de door ons zo geliefde 'Laughing Stock' en 'Spirit of Eden'!

En geen shit of shizzle, jeweet!

avatar van gherdt
Ik moet deze toch nog met een half puntje verhogen. Zeker na het concert van gisteren. Wat een melodieen, wat een productie! Dromerig, hemels en simpelweg niet van deze wereld. Wel zo ongeveer het grootste singer-songwriter talent van deze aarde.

En hopelijk laat ie zich nu niet gekmaken door allemaal platenmaatschappijen en managers, laat deze gast z´n eigen ding doen en lekker op z´n roze wolk blijven zitten. Da´s voor iedereen beter!

avatar van Yeahz
'Close to paradise' heeft mij jammer genoeg nog niet kunnen overtuigen. Ik heb er nog te veel een 'hap-slik-weg' gevoel bij, in plaats van een emotionele, dromerige tour de force. Ik ga hem nog niet met sterren beoordelen aangezien ik hem nog wel een kans wil geven, maar tot nu toe is dit niet bepaald mijn kopje thee.

avatar van jeroenheinz
Ga deze na zijn heerlijke optreden op Pinkpop nog een kans geven, misschien dat hij nu wel valt.

tuktak
dat optreden was erg gaaf, dinsdag staan ze in groningen, maar niemand wil mee helaas. dit album kan wel even wat tijd nodig hebben voordat dat kwartje valt, maar mijns inziens is dit een van de meest creatieve songwriters van het moment. en dus absoluut de moeite waard om even tijd te geven.

avatar van Jochempie
Man, wat was hij gisteren geniaal goed in het Paard van Troje, vanaf het moment dat hij opkwam was het al geniaal eigenlijk met als hoogtepunt misschien wel Man Under The Sea die hij midden in de zaal ging doen zonder microfoon met het publiek meenueriend. Man, wat een geniaal concert. En om het toch een beetje on-topic te houden, wat een geniale cd nog steeds Misschien verhoog ik hem wel naar 5 sterren, nu, nog even over slapen.

avatar van Jeroen enzo
Jochempie schreef:

Ik heb het Paard-publiek nog nooit zò stil meegemaakt!
Fantastisch optreden inderdaad, hele andere koek dan wat op de cd te horen is.

avatar van battersea
zeg het maar, dit past nergens tussen. Filmmuziek voor bij literaire sprookjes. Eerste nummer een heerlijk floydiaanse plaat die zo op Meddle terecht kan. Errug lekker! Kwou dak wist dat hij een concert gaf deze week!

avatar van fayesfairytales
Ik moet het toegeven, toen ik deze man voor het eerst zag vorige week (Pinkpop 2008), dacht ik 'wat een imbeciel'. Maar de manier waarop hij het publiek bespeelde, deed me mijn woorden terugnemen. Na enkele nummers legden Watson en band alle instrumenten neer, op een xylofoon en een akoestische gitaar na. Ze gingen voor op het podium staan, en begonnen zonder versterkers (!) te spelen. En tot achterin de tent was iedereen múisstil. Halfschreeuwend zong hij zijn teksten, met de voeten stampend werd het ritme aangegeven, en de gitaar en xylofoon verzorgden een simpele melodie. Daar móet je toch gewoon voor vallen?!

avatar van battersea
nog maar es opgezet. Wat is dit toch geniaal goed! Krijgt een half puntje extra van mij; typisch geval van groeischijf!

avatar van UndahCovah
Met het woord groeischijf suggereer je dat je CD steeds groter wordt, ik had al helemaal een visioen

Subliem album,beste wat ik sinds tijden gehoort heb!.

Fijn dat veel mensen het nu met de festivals pas ontdekken. Ik zag hem vorig jaar in Leuven .Dat was zo'n heerlijke avond. Zuiver genieten van muziek.

avatar van bloempje24
Deze wordt langzaam maar zeker mooier en mooier (eindelijk!). Blijken de "hypescores" van rond Lowland toch niet uit de lucht gegrepen. Dit is geen cd die ik vaak zal opzetten, maar zeker genietbaar. De volgende keer iets rauwer (minder gladgestreken) en het kan een pareltje zijn.

avatar van T.A.
Bij dit album zit ik dan wel eens te twijfelen of ik het mn top 10 in zou gooien. 1 van mijn favoriete plaatjes, maar toch is het er nog niet van gekomen. Close to paradise, Daydreamer. Die woorden matchen wel met hoe ik de muziek zou omschrijven, en hoe ik het beleef.

avatar van Dudeness
Een halfje erbij...want dit is echt wel goed. Het geeft zijn rijkdom, zijn finesses pas na lang rijpen volkomen prijs -yep, daar hebben we weer die vervelende wijnvergelijking - als ware het een wijn van hoge klasse.

Nu goed: klassewijn of banaal tafelwijntje? Ik word er alvast lekker zalig dronken van...en dat is wat mij betreft al meer dan voldoende... 4.5

avatar van De-noir
Man, wat blijft dit toch een fabelachtig mooie plaat. Ik had hem al een tijdje niet gehoord, een half jaar toch zeker al niet meer. Vanavond heeft Watson me wederom weten te betoveren Met zijn stem, met zijn piano, zijn artistieke fratsen, zijn bezieling, zijn muzikale prestatie tout court.

Een absolute favoriet aanwijzen op deze plaat is bijna een onmogelijke opdracht. Hij staat namelijk vol met toppers..
Slip into Your Skin is een zo ontzettend lief nummer.. zweven, walsen, dromen, vertederd glimlachen, dat ga ik van dit nummer ; de ingetogen pianoballad The Great Escape is prachtig ; het uplifting Luscious Life met zijn Buckley-achtige uithalen.. ; Man Under the Sea.. wat mooi..

Dan ook nog Giver. Misschien wel het allermooiste nummer voor mij. Het heeft iets geruststellends (met zijn heerlijke percussie), en beangstigends tegelijk..
"Is it just me or do you feel a little strange? Is it just me or do you feel a change?"
"Don't be a fool, dont be afraid, Nothing's really ever supposed to last"
Of het nu de hoge beurskoers van je aandelenpakket is, of de liefde en het leven in het algemeen.. It simply isn't supposed to last. Een confronterende gedachte die mij stof tot nadenken bood.

En dan heb ik het nog niet over Drifters, The Storm, Weight of the Wor... U snapt mijn punt wel Dit is een topcd van voor tot achter.

Ik hoop dat de volgende cd weer iets moois mag worden. En wanneer Patrick en co weer komt spelen in Nederland ben ik er weer bij

Mark_Hijmans
Deze plaat wordt steeds beter. Nu is mijn stem gestegen naar 4.5. Ik zal zijn oudere werk eens gaan beluisteren.

Mark_Hijmans schreef:
Ik zal zijn oudere werk eens gaan beluisteren.

Zeker doen! Al is het oudere werk wel minder evenwichtig en het niveau minder consistent.

avatar van Chronos85
Dit album verdient eigenlijk meer top 10 vermeldingen. Ik zit er zelf de laatste tijd in elk geval aan te denken. Elk nummer is een kunstwerk op zich!