Iron Maiden - Piece of Mind (1983)

Label: EMI

1. Where Eagles Dare (6:11)
  2. Revelations (6:48)
  3. Flight of Icarus (3:51)
  4. Die with Your Boots On (5:29)
  5. The Trooper (4:11)
  6. Still Life (4:53)
  7. Quest for Fire (3:42)
  8. Sun and Steel (3:26)
  9. To Tame a Land (7:27)
  10. I've Got the Fire * (3:53)
  11. Cross Eyed Mary * (3:55)
avatar van Casartelli
De buurman schreef:
The Rhyme Of The Ancient Mariner is wat poëtischer vind ik.
Tja, die is dan ook op een gedicht gebaseerd

Ik heb Powerslave ook op 4* en vind Rime ook best vet als ik in een Maidenbui ben, maar per saldo is dat muzikaal toch een betrekkelijk eentonige verhandeling met een tussenstuk dat er verder maar matig mee samenhangt. Eigenlijk de 13 minuten niet echt waard.

avatar van Casartelli
echoes schreef:
Kwa plaat opener zijn Where Eagles Dare en Aces High fantastische songs en zeer aan elkaar gewaagd.
Nou, bij mij mag Aces High de veters van Where Eagles Dare nog niet strikken. Doe het zeer avontuurlijke Revelations erbij en Piece of Mind biedt mij drie van Maidens beste en meest onderscheidende nummers. Omdat de rest van het album daar niet bij in de buurt komt, blijf ik toch op een krappe 4* steken. Powerslave is als totaalplaatje zeker consistenter, maar elk afzonderlijk nummer legt het wel tegen dit drietal af.

avatar van Faalhaas
Na 3 enorme krakers komt Maiden met een beduidend minder album. Ten eerste is daar de vlakkere productie die wat luisterplezier bij me weghaalt. Wat ik ook mis is de energie en de attitude van de eerste albums. Zou kunnen komen doordat Clive Burr moest vertrekken, zijn spel had zo'n lekker losse swing over zich.

Maar vooral vind ik de songs simpelweg minder sterk. Niet allemaal hoor. De eerste 2 nummers zijn flink raak. The Trooper heb ik te vaak gehoord maar is wel een goed nummer natuurlijk. Afsluiter To Tame A Land vind ik ook bijzonder fraai.

Helaas komen komen er tussendoor ook een hoop irritante meejengelnummers voorbij als Sun And Steel, Flight Of Icarus en ja zelfs het refrein van Still Life kan ik tegenwoordig niet meer verdragen (Nightmaaaaaares ). Still Life begint wel veelbelovend overigens.

Die With Your Boots On, ook zo'n draak van een nummer dat pretendeert catchy te zijn, maar het loopt voor geen meter (if you're gonna die, you gonna die ). Quest For Fire is ronduit kinderachtig met een tekst die kant noch wal raakt (dinosaurs en cavemen hebben natuurlijk nooit samengeleefd, vlgs mij heeft Harris vroeger niet zo opgelet tijdens geschiedenisles ).

De verwachtingen waren hoog natuurlijk na Number Of The Beast, maar mijn inziens hebben ze het niet waar kunnen maken.

4 goeie tracks, 5 matige, bijna lachwekkende. Dus een tamelijk wisselvallig album wat ik daardoor niet veel meer draai. Vanuit nostalgisch oogpunt en omdat het Maiden is toch nog 3,5*.

avatar van vielip
En het weer zit óók al niet mee vandaag...

avatar van Johnny Marr
Juist één van hun allerbeste platen, alles klopt hier. Voor mij op sommige dagen evenwaardig aan The Number of the Beast. Magistraal. Heel erg onderschat hier op deze site.

avatar van iggy
Johnny Marr schreef:
Heel erg onderschat hier op deze site.

Met een gemiddelde van 3,91. Lijkt het me toch dat Piece nu niet bepaald onderschat wordt.

iggy schreef:

Toch wel, kijk maar naar de gemiddeldes van de opvolgers, die worden dan weer een tikkeltje overschat x

Wat jij trouwens, Kronos?

avatar van crosskip
Powerslave wordt flink overschat, Piece of Mind heeft hier gewoon een goeie rating (goedgeschat).

Ben het wel met Faalhaas eens dat Die With Your Boots On stiekem gewoon een matig nummer is. De break is nog wel gaaf, maar verder hoeft het van mij niet zo. Flight Of Icarus is daarentegen wel gewoon een topper!

FLYYYYYYYYYYYYYYYY

ON YOUR WIIIIIIIIIIIINGS

LIKE AN EAGLEEEEEEEEEEEEEE

FLYING HIIIIIIIGH AS THE SUUUUUUNNNNN!!!

Ja, dikke topper toch wel.

avatar van Edwynn
Flight Of Icarus is vooral live een erg fijn nummer. Piece Of Mind loopt over van de sterke composities maar kampt met een wat matige productie. Powerslave spettert dan direct weer veel harder. (hoezo overschat? door wie overschat?)
Voor mij is het allemaal geen enkel probleem verder. Maar als je ze zo naast elkaar legt valt het mij wel op. Die With Your Boots On vind ik ook een tikkie minder maar wordt wat mij betreft ook gered door de break en het slot.

avatar van Kronos
Johnny Marr schreef:
Wat jij trouwens, Kronos?

Ruim twee jaar geleden schreef ik een korte review. Weinig aan te merken op de eerste zeven albums van Iron Maiden. Piece of Mind bevat enkele mindere momenten maar dat geldt wat mij betreft ook voor de voorganger en de opvolger, twee albums met een beduidend hoger stemgemiddelde.

Om het dan onderschat te noemen, alsof een album intrisieke waarde heeft die te hoog of the laag kan ingeschat worden? Dat volg ik niet. Dit album valt blijkbaar iets minder in de smaak dan The Number of the Beast en Powerslave. Dat verbaast me niet. Het klinkt net wat minder fris en sprankelend.

avatar van AOVV
Edwynn schreef:
Flight Of Icarus is vooral live een erg fijn nummer.

Dat is zeker zo. Ik was dan ook erg blij dat ze het nummer weer opnamen in hun Legacy of the Beast-tour.

Kronos schreef:
Het klinkt net wat minder fris en sprankelend.

5* is nochtans geen misselijke score. Zelfs ik vind het niet zó goed.

avatar van Kronos
Johnny Marr, ik bedoel ermee dat het me niet verbaast dat het daardoor wat minder in de smaak valt. Voor mijn eigen waardering is het geen minpunt. Piece of Mind is wat logger dan we gewend zijn van Iron Maiden maar dat heeft zijn charmes. Van mij krijgt het 96/100 (in sterren de volle pot) net als de andere albums uit hun beginperiode.

avatar van Faalhaas
crosskip schreef:

Klopt, dat stukje vanaf 3:00 is wel gaaf gedaan.

avatar van Pitchman
Ja , de eerste vijf van Maiden zijn 5 sterren. Was de eerste keer dat ik ze live zag in de Jaap Eden hal.
Piece of Mind is natuurlijk een fantastische plaat.
Ook helemaal grijs gedraaid toen. Goede herinnering aan. Als ik hem draai ga ik terug in de tijd naar 1983. Topjaar voor mij. Iron Maiden was dé hardrock band van die tijd. Tot Metallica in de picture kwam. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.