Iron Maiden - Piece of Mind (1983)

Label: EMI

1. Where Eagles Dare (6:11)
  2. Revelations (6:48)
  3. Flight of Icarus (3:51)
  4. Die with Your Boots On (5:29)
  5. The Trooper (4:11)
  6. Still Life (4:53)
  7. Quest for Fire (3:42)
  8. Sun and Steel (3:26)
  9. To Tame a Land (7:27)
  10. I've Got the Fire * (3:53)
  11. Cross Eyed Mary * (3:55)
slaemperayreon
Dit is tekstueel en muzikaal gezien echt een van Iron Maidens beste albums!

avatar van HammerHead
Where Eagles Dare en The Trooper zijn sterke nummers idd, de rest is nogal middelmatig moet ik zeggen. Het niveau van Number of the Beast wordt zeker niet gehaald. Gelukkig kwam het hierna weer helemaal goed met "Powerslave".

HammerHead schreef:

er zitten toch echt wel meer goede nummers op. alleen nummer 7 & 8 zijn iets minder sterk, maar luister toch maar eens goed naar revelations of die with your boots on. powerslave is tuurlijk ook een van de beste platen, maar hier zit meer variatie in naar mijn mening. ik zou hem toch meer opzetten, want het is gewoon een zeer sterke plaat.

Ik vind Flight of Icarus ook goed!

slaemperayreon
idd, ook een hele goeie.:Y

avatar van Eddie
Deze plaat gaat gewoon verder waar Number... op hield, ik vind de nummers afzonderlijk een frctie beter, wat minder langdradig. ook deze gewoon 4.5*

Goed album, de laatste zijn wel wat minder maar de rest is top. Vooral where eagles dare, the trooper, die with your boots on en revelations zijn goed. Ik had het er eigenlijk niet van verwacht. 4*

Ik verbaas me zelf dat ik na al die jaren interesse krijg in Iron Maiden. Hun hoezen zijn intrigerend en de thema's die ze behandelen duister. Dat spreekt me wel aan. Toch ligt het zwaar op de maag, constant die scheurende gitaren, zware bas en drum. Eigenlijk luister ik er graag naar, maar het mag niet te lang duren. Ik mis eigenlijk wel elektronische geluiden bij hen. Van piano durf ik haast niet spreken. Een 3,5. Dat is goed, maar hoger ga ik niet.

dream555 schreef:

Ik verbaas me zelf dat ik na al die jaren interesse krijg in Iron Maiden.

Beter laat dan nooit, luister dan vooral een naar 'Somewhere In Time' dat is een wat lichtere plaat.

Er staan geweldige nummers op het album. De enige die ik minder vind zijn to tame a land en still life. Hoewel still life dan nog wel gaat. Sun and steel is op zich niet zo sterk maar ik vind het niet bepaalt slecht. Door where eagles dare, the trooper, flight of icarus, die with your boots on en revelations vind ik het dan toch nog wel een van de betere maiden-albums. 4,5*
( vervolg van het vorige bericht)

dream555 schreef:

Hun hoezen zijn intrigerend en de thema's die ze behandelen duister.

Platen als seventh son of a seventh son en somewhere in time zijn niet echt duister. 7th son gaat namelijk over het leven. Ook powerslave is niet zo duister.

Casartelli (moderator)
Hmm, uit de gouden periode is wat mij betreft geen enkele plaat zo onevenwichtig als deze. Enkele van hun allerbeste nummers (Where eagles dare, Revelations, To tame a land) tegenover toch ook wel veel érg magere (Die with your boots on, Still life, Quest for fire, Sun and steel). 3*

Die with your boots on moet je toch echt nog eens goed luisteren, is echt een van de betere op de plaat.

Casartelli schreef:

Die with your boots aan, is inderdaad een van de mindere maiden nummers, maar Still Life en Quest for Fire zijn toch wel erg sterk. Vooral de zang van Bruce vind ik Quest For Fire heel erg sterk het zelfde geld voor Sun And Steel. verhoog ook deze naar 5*

Op een concert speelden ze de betere nummers van de plaat, dat waren where eagles dare, the trooper, revelations en die with your boots on.

avatar van Black Math
Toch mijn favoriet van Iron Maiden, denk ik. Met als uitschieter Still Life.

Marcel²
Ga dit album weer even opzetten
Ik heb er maar 2 van hun heb deze en Fear of the Dark

avatar van Eddie
Oeh Marcel dat zijn er 11 te weinig , ben wel benieuwd wat je mening over deze plaat is.

Marcel²
Eddie schreef:
ben wel benieuwd wat je mening over deze plaat is.

De laatste tijd heb ik veel naar dit album geluisterd en ik moet zeggen, erg goed. Ik heb er maar 2 in bezit en als ik deze cd vergelijkt met de andere die ik heb, Fear of the Dark is deze toch bij nader inzien sterker. Dat er binnenkort meer Maiden albums in mijn bezit komen is zeker. Alleen welke dat weet ik nog niet. Zelf had ik Brave New World in gedachten. Is dat een goed idee Eddie? Trouwens mooi nummer Where Eagles Dare. Ben toch blij dat ik dit album heb ontdekt

avatar van Eddie
Ik vind Brave New World een van de mindere Maiden platen, maar daar sta ik vrij alleen in. Echter wanneer je nog geen andere maiden platen hebt dan PoM en FotD dan zou ik eerder kiezen voor een plaat uit de periode 1982-1990 mijn voorkeur gaat dan uit naar Somewhere in Time. Maar ook parels al Power Slave of zeker Number Of The beast zullen je geenszins tegenvallen. Er valt dus nog genoeg te ontdekken voor je. Maar als je dan toch een van de nieuwere maiden platen wilt, check dan Dance of Death maar eens die vind ik beter als Brave New World, maar goed dat is slechts mijn mening.

Marcel Jongeneel schreef:

Mij werd niks gevraagd, maar ik zou de volgende verkenningsvolgorde aanhouden:
1. Number of the beast
2. Powerslave
3. Seventh son of a seventh son

Je volgt dan de chronologie van de periode 1982-1988, zonder Piece of mind (die je dus al hebt) en Somewhere in time (welke zeker wel goed is, maar wat mij betreft iets minder essentieel dan de rest. Ik zie het meer als een voorloper van Seventh son (ja chronologisch is het dat ook... maar ook inhoudelijk dus)).

Ten aanzien van deze plaat handhaaf ik mijn 3*: Flight of Icarus, The trooper en Still life zijn redelijk tot goed; Die with your boots on, Quest for fire en Sun and steel zijn slecht. Omdat dat naar onvoldoende neigt... Where eagles dare, Revelations en bovenal To tame a land zijn briljant.

Casartelli schreef:

Ik denk dat je somewhere erg tekort schiet wanneer je het slechts als een voorloper van 7th son ziet. op somewhere werden voor het eerst guitarsynthersizers gebruikt en op 7th voor het eerste echte keaboards. In dat op zicht is Somewhere zeker ook essensieel geweest. 7th son is een concept plaat en somewhere niet dus ook in dat op zicht is somewehere geen voorloper van 7th. Ook klinkt somewhere heel anders. veelminder zwaar dan seventh.

Casartelli (moderator)
Ik vind het ook wel een goede plaat hoor... maar net wat minder. Er staan wat mij betreft ook een paar echte opvulnummers op (met name Deja vu).

Met dat al vind ik hem nog wel beter dan alles van ná Seventh son (voor zover ik dat ken). Maar zou jij in de periode 1982-1988 een andere plaat als minder essentieel aanwijzen?

avatar van Eddie
Ik zou uit die eperiode Piece of Mind (deze dus) als het minst essencieel aanwijzen denk ik. Niet dat ik het kwalitatief een mindere plaat vind (hij verdient de volle 5*) omdat ze hier in feite niets anders doen als voortborduren op het succes van NotB. Op powerslave (opvolge PoM) experimenteren ze voor het eerst met concepten, en lange nummers, op Somwhere worden voor het eerst synths gebruikt, en is de productie wat luchtiger, en seventh son is de eerste concept plaat. Buiten het feit dat ik de hele periode 82/88 meesterlijk vind is PoM denk ik het minst essensieel uit die periode.
(nog maals het gaat niet om de kwaliteit)

avatar van musicboy
De hoes is intrigerend: dat gekwelde wezen, afstotelijk en tegelijk kwetsbaar.
Sterk album. De nummers 7 & 8 boeien me minder, maar de rest is van hoog niveau.

avatar van C. botulinum
Afstotelijk?! Lekker ding toch, die Eddie!!!

C. botulinum schreef:
Afstotelijk?! Lekker ding toch, die Eddie!!!

Hoor ik vaker inderdaad

avatar van C. botulinum
Hehe, waarom verbaast deze reactie mij niks

avatar van orbit
Op één na beste maiden plaat vind ik!

avatar van Tekh
the trooper en flight of icarus zijn geweldig