Iron Maiden - Piece of Mind (1983)

Label: EMI

1. Where Eagles Dare (6:11)
  2. Revelations (6:48)
  3. Flight of Icarus (3:51)
  4. Die with Your Boots On (5:29)
  5. The Trooper (4:11)
  6. Still Life (4:53)
  7. Quest for Fire (3:42)
  8. Sun and Steel (3:26)
  9. To Tame a Land (7:27)
  10. I've Got the Fire * (3:53)
  11. Cross Eyed Mary * (3:55)
avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
De buurman schreef:
The Rhyme Of The Ancient Mariner is wat poëtischer vind ik.
Tja, die is dan ook op een gedicht gebaseerd

Ik heb Powerslave ook op 4* en vind Rime ook best vet als ik in een Maidenbui ben, maar per saldo is dat muzikaal toch een betrekkelijk eentonige verhandeling met een tussenstuk dat er verder maar matig mee samenhangt. Eigenlijk de 13 minuten niet echt waard.

avatar van Casartelli
Casartelli (moderator)
echoes schreef:
Kwa plaat opener zijn Where Eagles Dare en Aces High fantastische songs en zeer aan elkaar gewaagd.
Nou, bij mij mag Aces High de veters van Where Eagles Dare nog niet strikken. Doe het zeer avontuurlijke Revelations erbij en Piece of Mind biedt mij drie van Maidens beste en meest onderscheidende nummers. Omdat de rest van het album daar niet bij in de buurt komt, blijf ik toch op een krappe 4* steken. Powerslave is als totaalplaatje zeker consistenter, maar elk afzonderlijk nummer legt het wel tegen dit drietal af.

avatar van Faalhaas
Na 3 enorme krakers komt Maiden met een beduidend minder album. Ten eerste is daar de vlakkere productie die wat luisterplezier bij me weghaalt. Wat ik ook mis is de energie en de attitude van de eerste albums. Zou kunnen komen doordat Clive Burr moest vertrekken, zijn spel had zo'n lekker losse swing over zich.

Maar vooral vind ik de songs simpelweg minder sterk. Niet allemaal hoor. De eerste 2 nummers zijn flink raak. The Trooper heb ik te vaak gehoord maar is wel een goed nummer natuurlijk. Afsluiter To Tame A Land vind ik ook bijzonder fraai.

Helaas komen komen er tussendoor ook een hoop irritante meejengelnummers voorbij als Sun And Steel, Flight Of Icarus en ja zelfs het refrein van Still Life kan ik tegenwoordig niet meer verdragen (Nightmaaaaaares ). Still Life begint wel veelbelovend overigens.

Die With Your Boots On, ook zo'n draak van een nummer dat pretendeert catchy te zijn, maar het loopt voor geen meter (if you're gonna die, you gonna die ). Quest For Fire is ronduit kinderachtig met een tekst die kant noch wal raakt (dinosaurs en cavemen hebben natuurlijk nooit samengeleefd, vlgs mij heeft Harris vroeger niet zo opgelet tijdens geschiedenisles ).

De verwachtingen waren hoog natuurlijk na Number Of The Beast, maar mijn inziens hebben ze het niet waar kunnen maken.

4 goeie tracks, 5 matige, bijna lachwekkende. Dus een tamelijk wisselvallig album wat ik daardoor niet veel meer draai. Vanuit nostalgisch oogpunt en omdat het Maiden is toch nog 3,5*.

avatar van vielip
En het weer zit óók al niet mee vandaag...

avatar van Johnny Marr
Juist één van hun allerbeste platen, alles klopt hier. Voor mij op sommige dagen evenwaardig aan The Number of the Beast. Magistraal. Heel erg onderschat hier op deze site.

avatar van iggy
Johnny Marr schreef:
Heel erg onderschat hier op deze site.

Met een gemiddelde van 3,91. Lijkt het me toch dat Piece nu niet bepaald onderschat wordt.

iggy schreef:

Toch wel, kijk maar naar de gemiddeldes van de opvolgers, die worden dan weer een tikkeltje overschat x

Wat jij trouwens, Kronos?

avatar van crosskip
Powerslave wordt flink overschat, Piece of Mind heeft hier gewoon een goeie rating (goedgeschat).

Ben het wel met Faalhaas eens dat Die With Your Boots On stiekem gewoon een matig nummer is. De break is nog wel gaaf, maar verder hoeft het van mij niet zo. Flight Of Icarus is daarentegen wel gewoon een topper!

FLYYYYYYYYYYYYYYYY

ON YOUR WIIIIIIIIIIIINGS

LIKE AN EAGLEEEEEEEEEEEEEE

FLYING HIIIIIIIGH AS THE SUUUUUUNNNNN!!!

Ja, dikke topper toch wel.

avatar van Edwynn
Flight Of Icarus is vooral live een erg fijn nummer. Piece Of Mind loopt over van de sterke composities maar kampt met een wat matige productie. Powerslave spettert dan direct weer veel harder. (hoezo overschat? door wie overschat?)
Voor mij is het allemaal geen enkel probleem verder. Maar als je ze zo naast elkaar legt valt het mij wel op. Die With Your Boots On vind ik ook een tikkie minder maar wordt wat mij betreft ook gered door de break en het slot.

Johnny Marr schreef:
Wat jij trouwens, Kronos?

Ruim twee jaar geleden schreef ik een korte review. Weinig aan te merken op de eerste zeven albums van Iron Maiden. Piece of Mind bevat enkele mindere momenten maar dat geldt wat mij betreft ook voor de voorganger en de opvolger, twee albums met een beduidend hoger stemgemiddelde.

Om het dan onderschat te noemen, alsof een album intrisieke waarde heeft die te hoog of the laag kan ingeschat worden? Dat volg ik niet. Dit album valt blijkbaar iets minder in de smaak dan The Number of the Beast en Powerslave. Dat verbaast me niet. Het klinkt net wat minder fris en sprankelend.

avatar van AOVV
Edwynn schreef:
Flight Of Icarus is vooral live een erg fijn nummer.

Dat is zeker zo. Ik was dan ook erg blij dat ze het nummer weer opnamen in hun Legacy of the Beast-tour.

Kronos schreef:
Het klinkt net wat minder fris en sprankelend.

5* is nochtans geen misselijke score. Zelfs ik vind het niet zó goed.

avatar van Kronos
Johnny Marr, ik bedoel ermee dat het me niet verbaast dat het daardoor wat minder in de smaak valt. Voor mijn eigen waardering is het geen minpunt. Piece of Mind is wat logger dan we gewend zijn van Iron Maiden maar dat heeft zijn charmes. Van mij krijgt het 96/100 (in sterren de volle pot) net als de andere albums uit hun beginperiode.

avatar van Faalhaas
crosskip schreef:

Klopt, dat stukje vanaf 3:00 is wel gaaf gedaan.

avatar van Pitchman
Ja , de eerste vijf van Maiden zijn 5 sterren. Was de eerste keer dat ik ze live zag in de Jaap Eden hal.
Piece of Mind is natuurlijk een fantastische plaat.
Ook helemaal grijs gedraaid toen. Goede herinnering aan. Als ik hem draai ga ik terug in de tijd naar 1983. Topjaar voor mij. Iron Maiden was dé hardrock band van die tijd. Tot Metallica in de picture kwam. Maar dat is weer een ander hoofdstuk.

avatar van MetalMike
Nog altijd één van mijn favoriete platen van Maiden, het enige (of twee dingen eigenlijk) wat er misschien op aan te merken valt dat het geluid minder swingt of wat statisch is. Iemand schreef al "mat" of "vlak". Kan ik me iets bij indenken. De nummers en elpee als geheel echter zetten de plaat toch in mijn top 3 van Maiden. Alleen "Die With Your Boots On" kan mij nog steeds niet bekoren, net als "Only The Good Die Young" een type nummer wat mij vrij koud laat.
Plaat knalt meteen geweldig binnen natuurlijk met "Where Eagles Dare", "Revelations" is nog steeds één van mijn absoluut favoriete Maiden nummers, misschien wel nummer 1! "Still Life" is een parel net als "To Tame A Land" waar ik vroeger aan moest wennen.
Nog altijd een wereld plaat...

B.Robertson (crew)
Krijg momenteel niet snel genoeg van Piece of Mind. Onlangs weer herenigd met dit album middels een 180g re-release LP voor schappelijk Large-tarief waar men er tweedehands ongeveer hetzelfde voor vraagt. Mijn eerste LP aanschaf van najaar '86 is ergens familie-erfgoed geworden en nooit op CD gehad. Zie er geen reden in het album minder te bedelen dan voorganger of opvolger. Geluid kon misschien beter voor Martin Birch begrippen maar anderzijds een prima metalen geluid. Album kent de nodige complexe, progressieve stukken (de lange nummers) en kortere compacte nummers die zich prima voor single lenen. Dat drammerige Die with Your Boots On heb ik nooit echt als minder ervaren. De minderen zijn traditioneel Quest for Fire en Sun and Steel, wat gewoontjes voor hun doen, maar dat To Tame a Land spreekt nog altijd geweldig tot mijn verbeelding. Neem nu net de proef op de som en zit The Number of the Beast te beluisteren, kan nou niet zeggen dat ik meer geniet en kan al haast niet wachten Piece of Mind weer te draaien. Daar beukt men wat minder en gaat wat subtieler te werk.

avatar van MetalMike
Vind de stem van Bruce hier misschien ook wel op zijn best.

B.Robertson (crew)
Bruce Dickinson zoekt de rand van zijn bereik in de hogere regionen nogal eens op, is mijn indruk. Moest er destijds ietwat aan wennen, maar misschien wel zijn beste zangprestatie, ja. Moest er ook aan wennen dat sommige nummers wat trager gespeeld worden dan op Live After Death die ik eerder leerde kennen.

avatar van vielip
Dat laatste herken ik. Ik had ook eerst Live after death en daarna pas Piece of mind. En de uitvoeringen daarop vond ik in eerste instantie nogal vreemd. Beetje zonder pit. Futloos dekt de lading ook wel aardig. Maar naarmate ik ze vaker en vaker hoorde (en dat gebeurde in die tijd in een mum van tijd) is dat helemaal glad gestreken.

B.Robertson (crew)
Piece of Mind is niet zo'n adrenalinestoot of heeft zo'n energy boost als dat Killers en The Number of the Beast dat wel hebben. Kan natuurlijk met het vertrek van Clive Burr te maken hebben en een nieuwe drummer die zich meer leent voor technisch complex spel. Live After Death... zweeft dan niet qua tempobeheersing alle hoeken van de kamer door, zoals de pop-encyclopedie dat destijds omschreef?
Ben inmiddels geheel aan de studioversies gewend.

avatar van MetalMike
Precies daarom vind ik Live After Death ook niet zo'n geweldige live elpee. Sommige mensen zullen me voor deze uitspraak willen zien hangen, maar ik kan niet zo heel veel met die plaat. Ik vind het een veel te gehaaste elpee.

avatar van Kronos
Live albums zijn heel vaak een soort van best of albums met slechte versies van de originelen en ook nog in een belabberde geluidskwaliteit. Soms worden nummers verpest door idiote drumsolo's en al even erg, door een meezingend publiek en een zanger die driemaal, telkens luider, 'are you ready' roept.

avatar van ricardo
In het geval van Iron Maiden ben ik het volledig eens met Kronos wat live albums t.o.v de studio versies aangaat. Zeker de albums tot en met Seventh Son hoor ik ook veel liever de studio dan de live versies van de desbetreffende nummers. Heb wel liever een live (verzamelaar) dan een studio verzamelaar op b.v cd in huis, vooral omdat het een mooi tijds document is om te horen hoe ze in de verschillende jaren klinken. Persoonlijk vind ik om te beginnen een live plaat om die reden altijd mooi om een band te leren kennen, want een live album is altijd leuk naast de diverse studio versies. Een studio verzamelaar is al snel overbodig als je het reguliere werk in huis haalt

avatar van MetalMike
Gaat idd op voor sommige live platen, maar juist in de vroege Hard Rock en Metal jaren, zijn er meer dan voldoende live platen uitgekomen met uitvoeringen die het origineel zeker ontstijgen, daar hoort Live After Death zeker niet bij wat mij betreft. Zal ook persoonlijke voorkeur bij komen kijken ongetwijfeld

avatar van AstroRocker
Precies datzelfde gevoel bij Live After Death! Ik hoor ook veel liever die live opname uit Eddie's Archive: Live at Hammersmith Odeon.

Reden; Clive Burr!

avatar van AstroRocker
Ik denk wel één van de redenen, het drumwerk van Clive Burr is niet te vergelijken met Nicko. Maar het klinkt ook allemaal wat rauwer en harder dan op LaD. Dat ligt mij wel
Het drumwerk van Burr "klopt" meer met de muziek van Maiden dan dat van Nicko. Beiden zijn trouwens geweldig, laat dat duidelijk zijn....

avatar van MetalMike
Dat geldt zeker wel voor de vroege jaren idd, had de muziek ook vaak nog een punky feel, daarom paste Paul ook zo goed bij de eerste jaren. Elk periode heeft top momenten gehad, maakt het ook een fantastische band!