Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)

Label: EMI

1. Invaders (3:25)
  2. Children of the Damned (4:35)
  3. The Prisoner (6:04)
  4. 22, Acacia Avenue (6:37)
  5. The Number of the Beast (4:52)
  6. Run to the Hills (3:54)
  7. Gangland (3:48)
  8. Hallowed Be Thy Name (7:14)
  9. Total Eclipse * (4:26)
  10. Remember Tomorrow [Live] * (5:27)
Icon E
Het geluid is oké, (mijn mening gebaseerd op de US-uitgave) maar de originele LP is veel beter. Als je hem ergens voor weinig kunt meenemen en je had hem nog niet, is het echter een prima keuze.
Wat vooral goed is, is dat Total Eclipse gewoon is weggelaten hier. Zoals het hoort.

lennon schreef:
Die heb ik gehad, maar (dom dom dom) weg gedaan..

Ik heb ooit ook veel verkocht en later kwam het spijt. Rond 2010 heb ik ongeveer alles teruggekocht wat ik wilde. Heeft me wel enkele jaren tijd en een flinke duit gekost. Maar als ik de prijzen en het verminderde aanbod nu zie zou ik er niet meer aan durven beginnen.

Wat dit album betreft zonet nog eens gekeken op Discogs. Misschien is dit aanbod toch wel interessant. 11,90 euro, hoes en vinyl Near Mint, 100% tevredenheid over de verkoper uit Nederland.

Dank voor de tip Kronos

Maar alsof het zo moest zijn; ik kwam 5 albums tegen (2 hands) en die man accepteerde mijn bod, en dus heb ik 5 originele 80s persingen te pakken voor een zeer schappelijke prijs..(lucky me)

avatar van vielip
Mooi man! Zo af en toe heb je nog zo'n gelukje in het huidige vinylland

avatar van Kondoro0614
Het eerste échte album met Bruce Dickinson is een extreme hit en blijft mijn all-time favo album met natuurlijk een paar tegekke songs van mijn favoriete metalband Iron Maiden. Met Hallowed Be Thy Name heeft Iron Maiden zeker zijn stempel achter gelaten en hebben ze de tijdperk van Paul Di'anno gehad die ook wel zeker een stempel op Iron Maiden heeft gezet als begin jaren. Ik heb wat van deze songs afgelopen concert in het Gelredome mogen bewonderen en het was te gek, ook dit album is te gek: Iron Maiden is gewoon te gek.

Icon E
Kondoro0614 schreef:
Het eerste échte album met Bruce Dickinson

Gewoon het eerste Iron Maiden-album met Bruce Dickinson. Maiden maakte al twee albums hiervoor. Niet onverdienstelijk in mijn nederige beleving. En Dickinson zong twee albums met Samson vol.

avatar van Kondoro0614
Icon E schreef:

Zulke dingen hoef je me niet bij te leren . Zeker niet onverdienstelijk, daar ben ik het met je eens.

avatar van steve harris
Vandaag weer eens prisoner gehoord dat riffje blijft je de hele dag in je hoofd hangen.
Dit blijft een subliem album .....

avatar van Kronos
Met Dickinson op zang is het beest Iron Maiden 2.0 echt tot leven gewekt. The Number of the Beast staat vol klassiekers. Toch is deze derde worp niet zonder gebreken. De stem van de nieuwe vocalist kan al eens gaan irriteren en The Prisoner is een zwakker nummer. Gezeur in de marge, want dit album is vooral genieten.

96/100

avatar van vielip
Oei Kronos, ik ben het vaak met je eens maar nu moet ik toch ingrijpen
The prisoner een zwakker nummer?? Wat is dat voor heiligschennis!?!

avatar van Kronos
Tot aan het refrein gaat het wel goed, maar dat refrein is te zeurderig. En het wordt dan ook onnodig vaak herhaald. Een fout die Iron Maiden jammer genoeg nog vaker zal maken.

avatar van echoes
Kronos schreef:
Een fout die Iron Maiden jammer genoeg nog vaker zal maken.

Dat ben ik met je eens

avatar van Johnny Marr
The Prisoner heb ik nochtans aangevinkt als favoriet hier, samen met Hallowed be thy Name, één van de beste albumafsluiters ooit.

avatar van Kronos
Ik weet dat het voor veel fans een favoriet nummer is maar als ik hier op MusicMeter bij de statistiek van favoriete nummers ga kijken scoort het toch maar amper gemiddeld.

Dat ik het slechts voor de helft geslaagd vind is helemaal aan het refrein te wijten. Een flauwe te veel herhaalde melodie met een sullige bas van Harris eronder.

avatar van Eddie
The prisoner vind ik juist één van de beter nummers. Dat refrein vind ik juist prachtig, het wordt inderdaad wat vaak herhaald, maar dat mag voor mij de pret niet drukken. Bruce zet er zo'n geweldige zang prestatie neer dat ik het een genot voor het oor vind.

Eddie schreef:

Als je het prachtig vindt is die herhaling natuurlijk niet zo erg. Misschien zal ik er ooit wel eens mee kunnen leven. Hetzelfde soort neergaande melodie is te horen in het ook vaak herhaalde refrein van Heaven Can Wait. Dat heb ik altijd vreselijk gevonden maar de laatste jaren vind ik het wel oké. Maar in The Prisoner zit ook nog die knullige bas onder dat refrein. Het wordt dus moeilijk.

avatar van i-mac
Vandaag is dit album 37 jaar jong. En nog steeds even hoogstaand als toen.

Wat in rock was voor de jaren 70 is NOTB voor de jaren 80! Geweldig album niet alleen wat muziek aangaat maar IM bleek een trendsetter die de muziekstijl oversteeg. Hier staat de muziek nog op een. RTTH was de hit maar blijkt de zwakke broeder van het album. Vanaf Invaders is het genieten tot aan de grandiose afsluiter Hallowed Be Thy Name, een nummer wat ongetwijfeld van grote invloed op (vroege) Fates warning is geweest maar dat is een ander verhaal. De energie spat van het album af, persoonlijk vind ik Invaders en Gangland die nog wel eens als zwakke broeders weg worden gezet absoluut top! In 40 minuten mijn jeugd herleven total recall!

Gibbon25
Alle nummers zijn mijn favoriete nummers.

avatar van Edwynn
Er is een aantal platen waarvan we zeker zijn dat alle gegevens klopten zoals ze hier staan. Die kunnen dan wellicht voor wijzigingen op slot. The Number Of The Beast is daar één van. Want waarom zie ik nu weer de verkeerde hoes hier staan? Het is toch algemeen bekend dat de hoes met de blauwe lucht de originele is?

avatar van Eddie
Eens Edwynn. Hoewel dat altijd een punt van discussie zal blijven bij deze plaat. Dit is de hoes zoals deze bedoeld was in 1982. Zoals wellicht bekend is door miscommunicatie met de drukker of lithograaf of zo de verkeerde achtergrond kleur gebruik voor de release, wat bij de re-release in 1998 pas gecorrigeerd werd.
Ik ben ook van menig dat hier de hoes met blauwe achtergrond geplaatst moet worden, maar dat is niet de originele hoes zoals getekend door Derek Riggs, vandaar dat het altijd een punt van discussie zal blijven. Drukfout of niet, met de release was de achtergrond veel blauwer dus vind ik ook dat we dat als origineel moeten beschouwen.

avatar van Kronos
Het is helemaal geen punt van discussie. Op MusicMeter wordt gekozen voor de hoes zoals het album oorspronkelijk is verschenen. Ik merkte gisteren in het toevoegtopic precies hetzelfde op als Edwynn. Je kan hier ook teruglezen, in 2011 deed ik een correctie. Geen idee hoe lang de verkeerde er terug staat maar die 'correctie' had nooit goedgekeurd mogen worden.

avatar van Edwynn
Zo is het. Het verhaal met die drukkersfout is mij heus ruimschoots bekend. Uiteindelijk verscheen hij met de blauwe lucht dus is dat het origineel. Punt.

Edwynn schreef:
Het verhaal met die drukkersfout...

Misschien is het ook niet meer dan een verhaal. Als het echt een drukkersfout geweest is (een wereldwijde blijkbaar) dan had dat wel sneller rechtgezet kunnen worden. De hoes van het debuut kreeg met de heruitgave nog een grotere aanpasssing maar werd vooral ook grijzer, net zoals Somewhere in Time. Mogelijk is het dus gewoon een keuze geweest om de hoezen wat dreigender en minder kitscherig te maken.

avatar van Edwynn
Zoals ook het verhaal zou gaan dat Total Eclipse erop had gemoeten. Het liefst in plaats van Gangland en dat dat in allerlei technische redenen niet kon. Flauwekul, dunkt me. Een artistieke keuze waarmee men het het tellen van de jaren wellicht wat ongelukkiger leek te zijn geworden.
Zo schijnt het overigens volgens de overlevering zo te zijn dat Derek Riggs het artwork zonder bandlogo en titel maakte..

Kronos schreef:
net zoals Somewhere in Time.

Wat hebben ze aan die hoes gewijzigd dan? Van het debuut en Number of the beast wist ik maar van
Somewhere in time dus niet.

avatar van Edwynn
De goede hoes is er weer. Hoera!

vielip,

Ik zal mijn antwoord plaatsen bij het album Somewhere in time.

Edwynn schreef:

Dat geloof ik dan weer wel. Opdruk van bandnaam en albumtitel staan bij reissues namelijk niet altijd op exact dezelfde plaats en kunnen kleiner of groter zijn. Opdruk maakt origineel dus geen deel uit van het werk van Derek Riggs.

avatar van Faalhaas
Riggs had deze hoes al getekend voor voor de Purgatory single. Maar men vond hem te goed gelukt om hem daar voor te gebruiken.