Iron Maiden - The Number of the Beast (1982)

Label: EMI

1. Invaders (3:25)
  2. Children of the Damned (4:35)
  3. The Prisoner (6:04)
  4. 22, Acacia Avenue (6:37)
  5. The Number of the Beast (4:52)
  6. Run to the Hills (3:54)
  7. Gangland (3:48)
  8. Hallowed Be Thy Name (7:14)
  9. Total Eclipse * (4:26)
  10. Remember Tomorrow [Live] * (5:27)
avatar van Faalhaas
Erg interessant om eens te horen, dus ik denk ik deel het hier ook maar even.

Adrian Smith/Urchin - Countdown (originele versie van 22 Acacia Avenue)

Vooral de riff is erg herkenbaar.

avatar van Eddie
hier is het beter hoorbaar vind ik. Dan klopt het tempo wat beter.

buizen
Vanuit de beginperiode met de veel meer 'punk' Paul Di'Anno na het album Killers dan naar deze vooravond van een absolute doorbraak. Iron Maiden begon hier(na) larger than life te worden.

666 the number of the beast
Hell and fire was spawned to be released

Blijft toch een geweldig album.
4 sterren.

Eddie schreef:
hier is het beter hoorbaar vind ik. Dan klopt het tempo wat beter.

Inderdaad, hier hoor je het nog beter, de riff icm die invallende drums hoor je er ook helemaal in terug. Het verhaal erachter vind ik ook wel leuk. Adrian was het nummer allang vergeten maar Steve Harris niet. Hij had het ze 2 jaar eerder een keer live zien spelen en vond dat ze er een Maiden song van moesten maken.

buizen schreef:

Wat je vooral goed hoort is dat veel nummers als geschreven ware voordat Bruce zanger was, of dat ze nog niet bewust of gewend waren aan de mogelijkheden die ze met Bruce als zanger wel hadden. Op vrijwel elk nummer van deze plaat is Bruce nog inwisselbaar voor Paul di'Anno iets wat op latere platen ondenkbaar is. Moeilijk te omschrijven, ik kan me van NotB elk nummer inbeelden hoe het zou klinken met Paul di'Anno, iets wat me met de platen hierna niet meer lukt omdat dat veel meer gezongen wordt op de typische Bruce Dickinson stijl.

buizen
Begrijp precies wat je bedoelt, Eddie. The Irons werden met Dickinson ook meer bombastischer, ook de thema's.
Geef mij toch maar die punkachtige energie met Di'Anno.

Robertus
Eddie schreef:

Hmm, interessant gedachte-experiment. Het zou best kunnen; heb alleen mijn twijfels over Run To The Hills. Dan mag óf Di'anno aan de helium, of je zet het nummer in een lagere toonsoort...

Robertus schreef:

Hij bewijst overigens op een nummer als Remember Tomorrow dat hij wel degelijk een zeer bekwaam zanger is. Ik denk dat hij Run to the Hills, zeker in die tijd, probleemloos aan gekunt had.

Robertus
Oh ja, bekwaam absoluut! Alleen het bereik van je stem, dat is meetbaar en ligt vast. Run To The Hills haalt Dickinson live zelf af en toe niet eens (meer). Ik denk als je nummer ietwat zou transponeren en dus aanpassen op het bereik van Di'anno dat hij er meer dan goed mee wegkomt hoor.

Eddie schreef:
Wat je vooral goed hoort is dat veel nummers als geschreven ware voordat Bruce zanger was of (...)

Nee dit is gewoon niet waar. Al het materiaal hier is echt nieuw en veelal in de studio geschreven, alle oude nummers hadden ze al opgemaakt voor Killers. De "Classic Albums" docu vertelt wat dat betreft veel over de totstandkoming van dit album en de rol van Bruce.

Punt is, Bruce Dickinson heeft heel veel meegeschreven aan de nummers op TNOTB. Hij kon er alleen geen credits voor krijgen omdat hij nog onder een wurgcontract stond bij zijn oude Samson manager. Die zou dan alle royalties opstrijken. Ik heb nog een interview in OOR uit 1982 liggen waarin hij dit helemaal uitlegt. "Children of the Damned", "The Prisoner" en "Run to the Hills" zijn voor een groot deel geschreven door Bruce. Ik kan me niet voorstellen dat Dianno die zanglijnen zo zou zingen. Maar ook de andere nummers zijn geschreven met het bereik van Dickinson in het achterhoofd. Ok.. Invaders, de titeltrack en Gangland hebben nog enigszins het rauwe, punkachtige inzich en kan ik me nog wel voorstellen met Dianno.. maar de rest.. ik weet het niet hoor.

Neemt niet weg dat het leuk is te fantaseren over TNOTB met zijn stem. Dianno heeft in een interview wel eens gezegd de demo voor Hallowed be Thy Name ingezongen te hebben. Maargoed Paultje roept wel vaker wat. Als het waar is ben ik wel erg benieuwd hoe dit geklonken zou hebben.

avatar van Eddie
Ja dat weet ik, ik ken de docu. Wat ik alleen bedoelde (naar misschien niet goed verwoorde) is dat men nog niet optimaal gebruik wist te maken van de capaciteiten van Bruce omdat Paul heel lang zanger is geweest, waren ze gewend aan een bepaalde zang structuur die pas op piece of mind volledig los werd gelaten.

Run to the hills kon, zeker in 1982, absoluut ook door Paul gezongen worden. Paul had absoluut het vermogen voor de uithalen, alleen had het een octaaf lager geweest denk ik. Ook Children of the damned had Paul zeker aangekund. Luister maar eens naar Strange World of Remember tomorrow, daar hoor je dat Paul wel degelijk meer in zijn mars heeft dan de prowler en wrathchild achtoge nummers waar hij bekend om staat.

Eddie schreef:

Dat hoor ik niet hoor. Bruce heeft hier niet alleen de gelegenheid al zijn kunnen te etaleren, maar wordt zelfs voortdurend uitgedaagd nog meer te doen dan dat. Zoals ook wordt verteld hoe hij The Number of the Beast telkens opnieuw moest inzingen tot hij er gek van werd.

Als ik Bruce bij Samson hoor zingen was hij helemaal nog niet zo uitzonderlijk. Martin Birch heeft een handje geholpen om het volle potentieel eruit te halen en dat hoor je goed op The Number of the Beast.

Wel vind ik veel nummers nog meer de punkdrive hebben die ze ook met Di'Anno hadden, waardoor ik me wel kan voorstellen dat ze mits enige aanpassing ook met Di'Anno goed geklonken zouden hebben.

Inderdaad Kronos.

Maar ik snap Eddies punt ook wel. Op de navolgende albums staan eigenlijk geen momenten meer waarbij je denkt, dit had ook zeer gaaf geklonken met Dianno. Pas op No Prayer For The Dying hadden ze weer wat van dat rauwe, gejaagde geluid terug en zouden sommige nummers goed hebben gepast bij Dianno.

avatar van BoyOnHeavenHill
Moeilijk om hier nog iets nieuws over te schrijven... Zo'n klassieker in het genre, 613 stemmen, 791 stemmen en een plaats in de MuMe-top-250, me dunkt dat dit album wel tot in alle hoeken en gaten belicht is. Voor mij persoonlijk is het de eerste serieuze kennismaking met deze band, en hoewel het natuurlijk niet toevallig is dat ik juist met The number of the beast ben ingestapt, heeft deze plaat me toch redelijk weggeblazen. De composities, de invalshoeken van sommige teksten, de zang en de sound staan sowieso nog altijd als een huis, ook 34 jaar na dato en zelfs in de ongemasterde versie (waar in het boekje nota bene de namen van de muzikanten en de componisten ontbreken...), maar wat me vooral opvalt is het zelfvertrouwen en de flair die de band uitstraalt, alsof ze wéten dat ze met deze zanger en dit materiaal nu opeens goud in handen hebben en dat ze bezig zijn met een historisch album – en belangrijker nog, met iets waarin ze al hun lol, energie en spelplezier kwijt kunnen. Zoiets is natuurlijk bij (bijna) elke band heerlijk om te horen, maar wanneer er dan ook nog een plaat als deze uit blijkt te zijn gerold is het helemaal een moment om te koesteren.

Helemaal me eens . Blijft een top album!

Faalhaas schreef:
Inderdaad Kronos.

Inderdaad dat is een beetje mijn punt, vrijwel alle nummers op deze plaat hadden ook goed door Paul gezongen kunnen worden (ik denk dat Run to the Hills de enige uitzondering is). Dat Bruce een betere zanger is staat buiten kijf. Zeker een nummer als Gangland
heb ik altijd een typisch Paul Di'anno nummer gevonden

avatar van Kronos
Het is best logisch dat dit album qua stijl dicht bij het debuut en Killers ligt want het volgt er natuurlijk op. Sommige nummers hebben nog die felle punkdrive.

Dat men nog niet optimaal gebruik wist te maken van de capaciteiten van Bruce omdat Paul heel lang zanger is geweest vind ik onzin, want het is evengoed Bruce die met Iron Maiden gegroeid is als Iron Maiden dat met Bruce gegroeid is.

Bij Samson klinkt Bruce Dickinson nog weinig bijzonder. Op The Number of the Beast moest hij duidelijk zijn grenzen verleggen, zoals ik al schreef. Martin Birch dreef hem werkelijk tot het uiterste.

Paul Di'Anno is (was) een goede zanger natuurlijk, maar hij heeft nooit het bereik gehad om nummers als Children of the Damned en Hallowed Be Thy Name te zingen. In elk nummer op dit album zitten trouwens wel van die hoge uithalen.

avatar van Johnny Marr
Jammer dat Total Eclipse is toegevoegd, hoort er toch niet echt tussen vind ik. Het is een aardig nummer maar het voelt raar aan op de één of andere manier. Gangland vind ik persoonlijk een beter lied.

Johnny Marr schreef:
Jammer dat Total Eclipse is toegevoegd, hoort er toch niet echt tussen vind ik.

Reden om op zoek te gaan naar een origineel exemplaar op vinyl of cd dus.

Johnny Marr schreef:

Dat is net hoe je het bekijkt. Destijds stond het nummer niet op de plaat omdat dat niet zou passen. Ze moesten kiezen tussen gangland en total eclipse, één nummer zou als B-kant op een singel gezet worden (weet niet welke single) en de andere zou op de plaat komen. Steve Harris heeft altijd geroepen dat hij spijt heeft gehad dat hij gangland niet als B-side geslachtofferd heeft in plaats van total Eclipse.

Eigenlijk hoort Total Eclipse dus gewoon op deze plaat, vandaar dat hij met de re-release ook direct werd toegevoegt. Persoonlijk vind ik het een beter nummer dan Gangland, hoewel ik beide geen top nummers vind.

Iets totaal anders dan. Wat geweldig dat ze eindelijk Run to the Hille en Runnig Free van de setlist gehaald hebben op deze tour. Daar is iedereen toch wel een beetje klaar mee. In plaats daarvan werden Powerslave en Wasted Years weer eens gespeeld (ook niet voor het eerst maar toch). Wat zou het toch geweldig zijn als ze 'Invaders' eens speelde of Mother Russia gewoon om eens wat anders te speulen.

avatar van crosskip
Qua deep cuts mag het wat mij betreft wel spannender in de setlists inderdaad, maar Invaders hoef ik niet te horen. Dat refrein met dat vreselijke loopje verpest het hele nummer voor mij. Eeuwig zonde, want de coupletten zijn weer retegaaf.

avatar van Eddie
Nou ja ik noemde maar een willekeurig nummer, of het nu invaders is of gangland, of bijvoorbeeld 'back in the village van Powerslave, ik kan zo nog wel ff doorgaan. Uiteraard is een maiden show niet compleet zonder NotB en the trooper maar daarnaast mag het best wat spannender voor mij.

avatar van crosskip
Ik help je mee hopen, maar volgens mij heeft Iron Maiden nog nooit een albumtrack laten debuteren buiten de tour van dat album zelf. Desondanks blijf ik hopen dat Alexander The Great nog eens op de setlist terecht komt, helemaal omdat de halve band al jaren loopt te roepen dat zowel de fans als zijzelf dat nummer nog wel eens willen spelen.

crosskip schreef:
..maar volgens mij heeft Iron Maiden nog nooit een albumtrack laten debuteren buiten de tour van dat album zelf.

Heb de zin nu driemaal gelezen maar begrijp er nog steeds niets van.

buizen schreef:

Heb de zin nu driemaal gelezen maar begrijp er nog steeds niets van.

Haha, was er zelf ook niet helemaal zeker over of het zo goed overkwam. Niet dus Wat ik bedoel is dat bijvoorbeeld alle NotB of Powerslave nummers die nu nog live worden gespeeld, allemaal voor het eerst zijn gespeeld tijdens de bijbehorende The Beast On The Road Tour en de World Slavery Tour. Ze zullen bij volgende tours dus nooit spontaan opeens een nog nooit gespeeld Gangland of Back In The Village erin gooien, maar komen dan met de al eerder gespeelde nummers.

buizen
Ok, nu is het wat duidelijker.
Thanks, crosskip.

Maar wat je beweert klopt niet helemaal, herinner me toch wel voorbeelden anderszins.
Zal 't nog wel eens uitzoeken en zo'n voorbeeld plaatsen.

avatar van Heer Hendrik
Eddie schreef:

Klopt inderdaad. Gisteren Maiden gezien op graspop en deze 2 nummers stonden ook weer op de setlist. Je vergeet nog 1 nummer Eddie"fear of the dark" slaan ze ook nooit over

avatar van lennon
Ik lees veel slechte berichten over de 2014 vinyl re-issue, heeft iemand deze in bezit die dit kan bevestigen of ontkrachten?

avatar van Kronos
Gewoon de lp van uit de jaren tachtig aanschaffen wou ik zeggen, maar zelfs van een album dat destijds massaal is verschenen schieten de prijzen blijkbaar de hoogte in. Vanaf 10 euro op Discogs en dan heb je niet eens eentje in goede staat. Ik zal mijn exemplaar dus maar koesteren.

avatar van lennon
Kronos schreef:

Die heb ik gehad, maar (dom dom dom) weg gedaan..