Iron Maiden - Killers (1981)

Label: EMI

1. The Ides of March (1:46)
  2. Wrathchild (2:55)
  3. Murders in the Rue Morgue (4:19)
  4. Another Life (3:24)
  5. Genghis Khan (3:09)
  6. Innocent Exile (3:54)
  7. Killers (5:02)
  8. Prodigal Son (6:13)
  9. Purgatory (3:20)
  10. Drifter (4:51)
  11. Twilight Zone * (2:34)
  12. Women in Uniform * (3:09)
  13. Invasion * (2:37)
  14. Phantom of the Opera [Live] * (3:07)
  15. Running Free [Live] * (3:07)
  16. Remember Tomorrow [Live] * (5:44)
  17. Wrathchild [Live] * (2:52)
  18. Killers [Live] * (4:50)
  19. Innocent Exile [Live] * (3:46)
avatar van glenn53
Edwynn schreef:
Hier nog wat over McBrain.

Wat het allemaal met Killers te maken heeft, weet ik niet maar dat boeit verder ook niet. Burr en Mc Brain: verschillende drummers met eigen herkenbare stijlen.

Ja zeker verschillende stijlen. Live wou McBrain nog weleens uit de maat lopen.

avatar van Edwynn
Burr ook hoor.

Faalhaas schreef:
Volmaakte synoniemen heb ik nergens beweerd. Maar de definitie van een groove is nu eenmaal een ritme dat swingt. Dus om dan zo'n punt van zo'n woord te maken ontgaat mij volledig. In mijn ogen zinloos en het draagt niets bij aan de discussie.

Ik vind dat wel zinvol want zo kan je onder andere het verschil tussen de vroege en latere Maiden aangeven. Met Burr was er meer swing maar met McBrain meer groove. En dat laatste was nu juist onderwerp van discussie.

Volgens mij heeft het dus geen zin zo star vast te houden aan een definitie die het woord swing bevat want groove wijst gewoon op het voorstuwende ritme dat aanzet tot meebewegen. Revelations heeft een hele vette groove maar je kan moeilijk zeggen dat het lekker swingt. Een ander nummer dat deric aanhaalde in ons gesprek via pm is Iron Man. Een heel logge groove maar geen swing. Niet dat het een het ander per definitie uitsluit. Sympathy for the Devil heeft wel een heel swingende groove.

avatar van Zagato
Edwynn schreef:
Burr ook hoor.

Ja die ging steeds sneller drummen.

avatar van Zagato
Ik zit het album weer eens te luisteren en ben ik de enige die bij Prodigal Son aan Kiss moet denken? Het intro en de eerste solo zouden zo van Ace Frehley kunnen zijn geweest.

Kronos schreef:

Dit snijdt al iets meer hout dan het berichtje dat je vannacht plaatste over oa swingende danspasjes die ik maar even voor moest doen. Maar blijkbaar zag je dat zelf ook in want werd snel weer door je verwijderd.

Terug naar Maiden maar weer idd. Je hebt je punt gemaakt. McBrain speelt minder swingend dan Burr, daar zijn we het over eens. Dat de muziek daarmee meer groovy werd daar ga ik niet in mee. Nogmaals, een groove ontstaat als niet alle noten precies op de 'juiste' tel worden gespeeld. En dat doet McBrain juist wel. Met Burr op drums had bijv. Revelations veel minder star geklonken en meer groove gehad.

Ik denk dat we kunnen concluderen dat Maiden vanaf Piece of Mind een stukje strakker/netter werd qua spel. Jij noemt dat groovy, ik absoluut niet.

Zagato schreef:

Kiss hoor ik er zo direct niet in. Ik hoor eerder wat progressieve invloeden als Rush of Pink Floyd erin terug. Gitaarwerk doet iig wat Gilmouriaans aan. Minder agressief en meer melancholisch, één van mijn favoriete nummers sowieso! Had het niet erg gevonden als ze wat vaker iets in deze stijl hadden laten horen.

Faalhaas schreef:

De enige reden dat ik het bericht verwijderd had is omdat het helemaal niets meer met Iron Maiden te maken had, terwijl heel deze discussie al behoorlijk offtopic ging. Dus stuurde ik het als pm naar deric want het was een antwoord op zijn vraag.

Voor degenen die nu nieuwsgierig zijn geworden, mijn bericht zoals het hier stond:

Groove ontstaat vooral door een wisselwerking in de ritmesectie, niet alleen door de drums dus.

Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat Sepultura of bijvoorbeeld Rage Against the Machine, swingt. Swingen associeer ik in ieder geval met zwieren en draaien. Swingen ziet er trouwens zo uit. Heb ik nog nooit iemand zien doen op Maiden, Sepultura of RATM, maar Faalhaas kan het je vast voordoen.

De muziek van Sepultura (voor zover ik die ken, alleen de eerste 5 albums) heeft wel groove. Maar, hoewel een combinatie, zit die volgens mij meer in de gitaarriffs dan in de drums.

Kronos schreef:

Zoiets bedoel je Kronos? En nou niet gaan zeuren dat ze niet precies dezelfde danspasjes maken he.

Faalhaas schreef:

Guitarist Adrian Smith once said members of the band thought that McBrain might in fact be too funky for Maiden. (Uit de tekst waar Edwynn naar linkte.)

Precies wat ik bedoel. En funk heeft alles met groove te maken. Dat groove alleen kan ontstaan door niet precies op de tel te spelen is weer zo'n dogma waar jij star aan vasthoudt. Nogmaals, groove ontstaat door een wisselwerking in de ritmesectie.

Faalhaas schreef:
Zoiets bedoel je Kronos? En nou niet gaan zeuren dat ze niet precies dezelfde danpasjes maken he.

Je kan ook headbangen op salsamuziek. Maar wat is je punt?

avatar van Faalhaas
Dat too funky daarmee zal Adrian Smith doelen op zijn tijd bij de Pat Travers band. Dat was meer funky muziek ja, zijn spel bij Maiden was dat absoluut niet.

Kronos schreef:

Je kan ook headbangen op salsamuziek. Maar wat is je punt?

Op jouw punt dat je niet zou kunnen swingen op Sepultura. Ik zie die gasten swingen. Headbangen op salsa zou een grap zijn en is dus een kromme vergelijking.

Faalhaas schreef:
Op jouw punt dat je niet zou kunnen swingen op Sepultura. Ik zie die gasten swingen. Headbangen op salsa zou een grap zijn en dus een kromme vergelijking.

Niet kunnen, dat heb ik niet geschreven. De latere Sepultura dweept graag met wat rootsgedoe maar behalve wat exotische toevoegingen klinkt het vooral als groove metal (niet als swing metal). De danspasjes zien er in mijn ogen dan ook eerder dwaas uit, maar ik wil best aannemen dat het heel serieus bedoeld is.

avatar van Faalhaas
Je draaft door. Je haalt er van alles bij om je gelijk te halen.

avatar van Kronos
Dat is nu juist wat jij doet. Eigenlijk ging het alleen maar over de vette groove in dat middenstuk van Where Eagles Dare en de riff van Revelations, waardoor je er niet stil bij wil blijven zitten.
Om dat niet te moeten toegeven begin je maar wat te bazelen over swing en net niet op tel slaan, terwijl een kind de groove in die muziek kan herkennen.

avatar van Faalhaas
Die riff in Revelations is juist heel staccato. Net als Iron Man wat je net aanhaalde, ook heel staccato, in de zin van statisch, strak, star, noot voor noot. Maar als jij dat groovy wilt noemen prima hoor.

Een nummer als Running Free, dat is groovy! Maarja zo klonk Maiden alleen in het begin.

Anyway het lijkt er vooral op dat jij er van alles bijhaalt omdat de definitie/betekenis van groove jou achteraf heel slecht uitkomt. En dan mij betichten van taalverloedering. Ik heb mijn punt inmiddels wel meerdere malen gemaakt. Voor eventuele verdere discussie ben ik via PM te bereiken.

avatar van Kronos
Je punt is me al lang duidelijk. Ik ben het er gewoon niet mee eens en je weinige argumenten overtuigen niet.

Staccato, swing, dynamiek, net niet op de tel spelen, dat zijn allemaal zaken die jij erbij haalt terwijl dat niet nodig is. Het is niet omdat iets staccato gespeeld wordt dat het daarom geen groove kan hebben.

Ik heb geen zin om me te beperken tot jouw zeer enge interpretatie van de term groove, simpelweg omdat dit jou goed uitkomt bij de stelling dat met de komst van McBrain alle (correctie, bijna alle) groove uit de muziek van Iron Maiden verdween.

Als het onderwerp je echt interesseert en je niet alleen maar wat wil komen lachen met je gesprekspartners, zou je dit eens kunnen lezen.

Faalhaas schreef:
Voor eventuele verdere discussie ben ik via PM te bereiken.

Je valt in herhaling.

Nu begrijp ik pas de albumhoes.
Het is Eddie die een einde maakt aan deze discussie.

avatar van iggy
Laten we dat in ieder geval hopen!!!!

avatar van Edwynn
Einde aan de discussie. Maar niet aan de groove.

Wie probeert trouwens bij Eddie zijn Sultans Of Swing shirt van Dire Straits uit te trekken?

avatar van Faalhaas
Geen idee maar zo te zien hadden meer ongure types het op zijn shirt voorzien.

Eddie lijkt van de achterkant op iggy.

deric raven schreef:
Eddie lijkt van de achterkant op iggy.

Nu hebben we het teminste ergens over

avatar van Faalhaas
Helemaal leuk wordt het als je nou zegt dat ie er van de voorkant ook nog op lijkt.

Nee, dat is meer Axl Rose.

Faalhaas, go screw yourself