Elbow - Little Fictions (2017)

3,74

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Magnificent (She Says) (4:24)
  2. Gentle Storm (3:39)
  3. Trust the Sun (5:55)
  4. All Disco (4:27)
  5. Head for Supplies (3:56)
  6. Firebrand & Angel (5:25)
  7. K2 (5:18)
  8. Montparnasse (2:40)
  9. Little Fictions (8:26)
  10. Kindling (4:15)
181 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van JVT
JVT
geplaatst: 19 februari, 14:13 uur [permalink]

geplaatst: 19 februari, 14:25 uur [permalink]
JVT schreef:
Probeer dan leaders of the free world eens, die is een pak spannender!

Inderdaad, het kan niet genoeg gezegd worden!

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 19 februari, 14:54 uur [permalink]
JVT schreef:
Probeer dan leaders of the free world eens, die is een pak spannender!
Bedankt voor de goedbedoelde tip, maar ik heb mijn portie Elbow voorlopig wel weer even gehad.

Toch maar snel even de titeltrack beluisterd en daar zit inderdaad een stuk meer pit in. Wie weet draai ik het hele album ook nog wel eens.

avatar van tbouwh
geplaatst: 20 februari, 10:11 uur [permalink]
Bij de eerste luisterbeurt springt All Disco er tussenuit, maar ik ben nog niet helemaal overtuigd van het geheel. Wat braafjes, aansluitend bij wat we al kennen.

avatar van Cannabooze

geplaatst: 21 februari, 13:35 uur [permalink]
brain75 schreef:
Door het koor gaat het over de rand heen: het Elbow-evenwicht is dan weg.

Grappig. TSSK zit boordevol koortjes!

Nee: ook hier vind ik de koortjes van toegevoegde waarde.
Deze zal nog een tijdje op de speler blijven. Groeibriljantje; wederom!

Wel weet Guy me voor het eerst met zijn stem te irriteren. Ook ik had nooit gedacht dat het kon hoor..
Maar in Firebrand & Angel lukt het; dat einde is vre-se-lijk.

avatar van brain75
geplaatst: 21 februari, 20:33 uur [permalink]
Cannabooze schreef:

Grappig. TSSK zit boordevol koortjes!

Ik weet het, maar het koortje in Head for Supplies is suikerzoet.....het glazuur springt bijna van mijn oren....ehmm....tanden

geplaatst: 21 februari, 23:47 uur [permalink]
Cannabooze schreef:

Maar in Firebrand & Angel lukt het; dat einde is vre-se-lijk.

Tgoh, nu je het zegt! Irriteert mij ook wel. Jammer

Sowieso zijn de eerste vier nummers en het titelnummer wel de hoogtepunten van het album, de andere helft is minder sterk.

avatar van Cannabooze

geplaatst: 22 februari, 09:08 uur [permalink]
Excuses Johnny Marr
Ga maar snel die eerste twee albums luisteren.
Die zijn de moeite meer dan waard.
(Ook een stuk spannender.)

geplaatst: 22 februari, 18:51 uur [permalink]
Morgen zijn de heren bij Ekdom in de studio.

geplaatst: 22 februari, 18:59 uur [permalink]
Overmorgen geven ze een ochtendshow in de Schouwburg van Brussel. Lijkt me fantastisch om dat mee te maken.

avatar van El Stepperiño
geplaatst: 23 februari, 15:25 uur [permalink]
Tweede helft van het album vind ik het steeds gezapiger worden helaas. Eerste drie nummers heerlijk en ook Head for Supplies vind ik fijn, hoewel dit laatste nummer misschien een wat beperkte houdbaarheid heeft...

avatar van Tubanti
geplaatst: 28 februari, 22:29 uur [permalink]
Toch weer verhoogd naar 4,5. Het album blijft maar groeien. Alleen All Disco en Head for Supplies weten te weinig te boeien en halen (omdat ze na elkaar komen) de vaart er een beetje uit, maar de rest is echt schitterend!
De eerste drie nummers deden het meteen al goed, maar Trust the Sun begint verslavende vormen aan te nemen. Dit nummer duurt bijna zes minuten, maar was ook niet gaan vervelen als het een kwartier had geduurd. Het woord 'kabbelen' is hier nogal eens voorbij gekomen en heeft een wat negatieve lading, maar Elbow laat met Trust the Sun zien hoe geweldig mooi een 'kabbelend' liedje kan zijn.
Firebrand & Angel en K2 vielen niet direct, maar zijn twee sterke groeiers gebleken.
Montparnasse is het laatste stukje prachtige 'kleine' muziek vlak voordat het ultieme 'grootse' hoogtepunt zich aandient; het meesterwerk Little Fictions / Kindling; twee nummers die ik alleen nog maar als één kan beschouwen, waarin Little Fictions de spanning in zich draagt die de andere nummers niet in zich hebben, om vervolgens voort te vloeien in het bloed- en bloedmooie Kindling. Telkens weer kippenvel tot op het bot als de strijkers inzetten aan het begin van het vierde vers.
Zonder All Disco en Head for Supplies had dit album de volle mep gekregen.

avatar van RuudLangezaal

geplaatst: 2 maart, 11:52 uur [permalink]
Prachtige plaat weer! Wat minimaler opgezet en met wat meer ritmische variaties. Maar veel prachtsongs zoals K2, Little Fictions, Magnificent, All Disco en Head for Supplies.
Ik snap dat velen dit ouwelullen-pop vinden, en daar zit wat in, maar wel van zeer hoog niveau.

avatar van Chameleon Day
geplaatst: 3 maart, 00:05 uur [permalink]
De muziek past wel bij mijn leeftijd ja......

geplaatst: 3 maart, 08:16 uur [permalink]
Chameleon Day schreef:
De muziek past wel bij mijn leeftijd ja......

Hoe jong ben je?

geplaatst: 11 maart, 09:28 uur [permalink]
Als ik een Elbow cd koop verwacht ik Elbow muziek. Dit is weer van een zeer hoog niveau. Nog meer mensen die twee keer een Velvet Underground momentje hebben?

avatar van harencoor
geplaatst: 11 maart, 18:03 uur [permalink]
Hun meest toegankelijke plaat. Kwalitatief erg sterk.

avatar van sj0n88
geplaatst: 11 maart, 19:58 uur [permalink]
Deze plaat heeft voor mij hetzelfde euvel als al hun eerdere platen (m.u.v. TSSK): een paar prachtige nummers en de rest gaat langs me heen. Alleen Magnificent, Trust the Sun en Firebrand & Angel komen echt bij me binnen. De rest moet ik toch echt bestempelen als een beetje saai.

geplaatst: 12 maart, 23:37 uur [permalink]
clayhill schreef:
Nog meer mensen die twee keer een Velvet Underground momentje hebben?

Wanneer heb je die? Ik hoor The VU er niet echt in.

avatar van divart

geplaatst: 15 maart, 13:11 uur [permalink]
Album nog niet beluisterd, maar wat een mooie hoes!

geplaatst: 15 maart, 14:55 uur [permalink]
Nooit een groot Elbow fan geweest. Ook deze plaat is mij te braaf en burgelijk.

geplaatst: 17 maart, 10:26 uur [permalink]
VU -intro van All Disco.... All Tomorrow's Parties

geplaatst: 18 maart, 09:02 uur [permalink]

avatar van WoNa
geplaatst: 20 maart, 11:29 uur [permalink]
Mijn introductie van dit album verliep via een tweet van de Belgische band The LVE die enige gelijkenis zag in het ontwerp van haar eigen albumhoes. Niet helemaal onterecht.

Elbow is een band die heel erg langzaam in mij gekropen is. Net zo langzaam als de bands eigen carrière zich heeft ontwikkeld. Stapje voor stapje groter. Tot en met 2008 vond ik maar één nummer goed en dat vind ik nog steeds hun beste. Het prachtig gelaagde 'Leaders Of The Free World'. Een song die een monument verdient. Vanaf 2008 werd het steeds beter, mede omdat mijn vriendin in 2011 de band omarmde en ik de platen vaker ging horen. 'The Take Off And Landing...' was de eerste plaat die direct echt goed viel en voor Little Fictions geldt dat nog meer.

Verlies een drummer en maak je meest percussieve plaat ooit? Het lijkt op te gaan voor Elbow. Little Fictions is directer. Muzikanten komen uit de Elbowsoep tevoorschijn om even te excelleren en Garvey lijkt net iets prominenter dan daarvoor aanwezig.

Als ik de muziek van Elbow hoor vraag ik me wel altijd af hoe het kan dat de band hele festivalweides weet te boeien, behalve dan als rustmoment. Uiteindelijk is het luistermuziek van een heel intense soort. Op Little Fictions is daar iets meer leven bij gekomen. Een variatie die Elbow voor mij nog net iets interessanter maakt. Een bijna perfecte plaat. Wat dat laatste tegenhoudt? Ik ga er niet mee naar bed en sta er niet mee op. Dat zijn ***** platen.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.

avatar van TEQUILA SUNRISE
geplaatst: 22 maart, 01:12 uur [permalink]
De plaat de dag na het verschijnen direct aangeschaft, maar wat bleek: ik had na een enkele beluistering hier toch gemengde gevoelens bij.
Met eerdere Elbow albums bleek het ook niet direct liefde op het eerste gezicht dus had ik er vertrouwen in dat ook deze Little Fictions een aanloopje nodig had.
En inderdaad, na enkele intensieve luisterbeurten in de auto & op de koptelefoon bleek ook dit album onder de huid te kruipen, het werkelijke prachtige Trust The Sun vond ik direct al een bloedmooi nummer die er in eerste instantie met kop en schouders bovenuit stak.
Het is gewoon weer prachtige ingenieuze stemmige muziek met die geweldig melancholieke stem van Guy Garvey in de hoofdrol.
Opener Magnificent is luchtig maar direct raak, Montparnasse vind ik de minste track op de plaat maar met het werkelijk schitterende tweeluik Little Fictions/Kindling sluit deze band een indrukwekkend werkstuk af.

avatar van Screenager

geplaatst: 5 april, 05:04 uur [permalink]
Album in zijn geheel nog maar 2 keer gehoord, dus nog even wachten met een beoordeling. Klinkt alleszins exact zoals je het verwacht van Elbow.
Wel al even vermelden dat ik Magnificent (She Says) al grijs gedraaid heb. Gewaagde uitspraak, maar voor mij misschien wel het beste nummer dat Elbow ooit uitgebracht heeft. En dat wil in hun geval toch heel wat zeggen. Prachtnummer.

avatar van Slowgaze
geplaatst: 18 mei, 18:32 uur [permalink]
Tegenvallende Elbow; hun minste tot nu toe. Dat ligt zowel aan de productie die veel te zompig is en aan het mindere songmateriaal. De beste nummers hier - ik heb 'All Disco' en 'Firebrand & Angel' aangevinkt - zouden op voorgaande albums de minste liedjes zijn. Ik mis de heldere productie en de sterke melodieën. Na The Seldom Seen Kid was elk nieuwe album weer wat minder, dus ik hoop dat Elbow op de volgende plaat wat meer z'n best gaat doen. (Al zal het waarschijnlijk nooit meer zo goed worden als op Asleep in the Back. Zo'n plaat mogen ze wat mij betreft wel weer eens maken.)

avatar van chevy93
geplaatst: 25 mei, 20:47 uur [permalink]
Ondanks alle, al dan niet terechte, kritiek op dit album, hebben ze met het openingsnummer wel één van hun beste nummers afgeleverd. Die strijkers...!!!

geplaatst: 25 mei, 21:34 uur [permalink]
Bij het luisteren van dit album al snel afgehaakt, binnenkort maar eens in de herkansing.

Mijn grootste kritiek op Elbow is dat ze de laatste jaren alleen op festivals te zien zijn in Nederland. En dat terwijl Elbow bij uitstek geen band voor een festival is.

Het laatste optreden in Paradiso (van 2014 alweer) was een soort van 3fm feestje en hier zijn geen of bijna geen kaartjes voor in de vrije verkoop gekomen. De laatste keer daarvoor was 2011 in de HMH.

avatar van niels78
geplaatst: 28 mei, 15:10 uur [permalink]
angelin schreef:

Helemaal mee eens Angelin! Elbow is een band met fans en tegenstanders. Daardoor komt een concert van hen veel beter uit de verf op een podium zoals het sportpaleis. Daar heb ik jaren geleden een fantastisch concert beleefd! Iedereen is op de gepaste momenten ook muisstil.
Ik hoop dat ze Antwerpen nu ook weer in plannen tijdens hun nieuwe tour!

geplaatst: 29 mei, 11:36 uur [permalink]
Ik verlaag naar 3,5. Niet omdat ik het een heel slechte plaat vind, maar hij is al redelijk snel in mijn platenkast verdwenen zonder echt op repeat gestaan te hebben. Dit zal vast te maken hebben met het feit dat de sound natuurlijk niet heel veel anders is dan de vorige Elbow albums. Maar dat maakt dit zeker geen slechte plaat. Maar 4 sterren vind ik dan net iets te ruim.