Elbow - Little Fictions (2017)

3,72

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Magnificent (She Says) (4:24)
  2. Gentle Storm (3:39)
  3. Trust the Sun (5:55)
  4. All Disco (4:27)
  5. Head for Supplies (3:56)
  6. Firebrand & Angel (5:25)
  7. K2 (5:18)
  8. Montparnasse (2:40)
  9. Little Fictions (8:26)
  10. Kindling (4:15)
184 BERICHTEN 9 MENINGEN
Ik verlaag naar 3,5. Niet omdat ik het een heel slechte plaat vind, maar hij is al redelijk snel in mijn platenkast verdwenen zonder echt op repeat gestaan te hebben. Dit zal vast te maken hebben met het feit dat de sound natuurlijk niet heel veel anders is dan de vorige Elbow albums. Maar dat maakt dit zeker geen slechte plaat. Maar 4 sterren vind ik dan net iets te ruim.

avatar van niels78
En ja ze doen Antwerpen weer aan febr volgend jaar! Kaartjes in the pocket!!

avatar van AOVV
In eerste instantie was ik helemaal niet weg van de nieuwe plaat van Elbow, het gezelschap rond Guy Garvey, een knakker met een indrukwekkend stemgeluid. De eerste single en tevens opener van het album, Magnificent (She Says) klonk wat statig en gewoontjes, en wist niet te bekijven. Ook Gentle Storm en All Disco (hoewel die laatste best geinig is) bleven niet meteen hangen. De schaduw van de vorige plaat, die ik wel erg goed vind, hing daarenboven een beetje boven dit nieuwe album.

Toch ben ik blijven volharden, en blijkt Little Fictions nu toch wat beter uit de verf te komen. De statigheid van de opener bevalt nu net wel, Trust the Sun is ook verre van slecht. De beste nummers staan wat mij betreft echter helemaal achteraan. Het lange titelnummer en afsluiter Kindling vormen de perfecte sluitstuk van deze plaat, die zeker niet als de beste van Elbow de geschiedenis mag ingaan, maar nog steeds op niveau is.

3,5 sterren

angelin schreef:
Bij het luisteren van dit album al snel afgehaakt, binnenkort maar eens in de herkansing.

Mijn grootste kritiek op Elbow is dat ze de laatste jaren alleen op festivals te zien zijn in Nederland. En dat terwijl Elbow bij uitstek geen band voor een festival is.

Dat heeft Lowlands ervaren