Elbow - Little Fictions (2017)

3,75

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Magnificent (She Says) (4:24)
  2. Gentle Storm (3:39)
  3. Trust the Sun (5:55)
  4. All Disco (4:27)
  5. Head for Supplies (3:56)
  6. Firebrand & Angel (5:25)
  7. K2 (5:18)
  8. Montparnasse (2:40)
  9. Little Fictions (8:26)
  10. Kindling (4:15)
176 BERICHTEN 9 MENINGEN
avatar van Tubanti
geplaatst: 8 februari, 15:27 uur [permalink]
Little Fictions dat overloopt in het wonderschone Kindling..! Ze sluiten het album wel af met een klein meesterwerkje, vind ik.

Helaas wil het middengedeelte van de plaat nog niet echt groeien.

geplaatst: 8 februari, 19:39 uur [permalink]
Als je mij vooraf had gezegd dat ik de reeds gelekte nummers tot de beste van het album zou vinden behoren was ik niet tevreden geweest. Toch ben ik over de hele linie wel tevreden, het is 'gewoon' Elbow. Sterke nummers aan het begin en het eind. Alleen het middenstuk kan ik weinig mee, Firebrand & Angel kan ik niet afluisteren en ook K2 staat me na verloop van tijd tegen.

Vanwege die twee nummers en omdat ik een echte uitschieter of wat spanning mis houd ik het op 3,5 ster, maar dit kan nog groeien naar 4.

avatar van Santos
geplaatst: 11 februari, 14:16 uur [permalink]
Trust the sun vind ik het pareltje op deze plaat. Alhoewel het me in z'n geheel nog niet helemaal kan bekoren.

avatar van blur8
geplaatst: 11 februari, 14:43 uur [permalink]
Trust the Sun & Head for Supplies zijn DE (enige) parels.

avatar van Cor
Cor
geplaatst: 11 februari, 15:39 uur [permalink]
Je leest het hier vaak: Elbow is braaf en niet spannend. Maar dat zit deze band niet in de weg om toch hele mooie, vaak prachtige muziek te maken. Die net beheersbare schoonheid en ook wel fragiele breekbaarheid van hun muziek, is nou juist de klasse van Elbow. En daarom wordt Elbow nooit saai, terwijl het wel voorspelbaar is. Maar dan wel voorspelbare pracht. Die licht ruisende en lichtvoetige percussie in 'Gentle Storm' (perfecte omschrijving van hun muziek) en het hallucinerend meanderende 'Trust The Sun' vormen de ideale ondergrond voor de fijne melodieën en de van milde whiskey doordrenkte stem van Guy Garvey. Boeiende luisterervaring.

geplaatst: 12 februari, 01:52 uur [permalink]
Cor schreef:

Juust! Ze maken prachtige muziek. Je gebruikt de juiste woorden. Schoonheid. Fragiel. Klasse.

Ik zou zeggen: Chears.

Elbow is als goeie wijn.

Fall in looooooove with me. Niet letterlijk dan graag.

Willen we meer dan?

geplaatst: 12 februari, 09:44 uur [permalink]
Soms heb ik zin in een appelpunt. Het is dan enorm fijn dat, wanneer ik een appeltaart koop, hij precies zo smaakt als ik hoopte.

Het is zondagmorgen. Ik zet koffie en heb zin om Elbow op te zetten. Ik hoef geen verassingen, of experimentele kunstzinnigheid. Gewoon een fijn kabbelend Elbow-album volstaat. Men mag het saai, voorspelbaar en binnen de lijntjes noemen. Als ik dit album op het voor mij juiste moment opzet vind ik het heerlijk.

avatar van Stijn_Slayer
geplaatst: 12 februari, 10:46 uur [permalink]
Kennelijk ben ik niet de enige die niet laaiend enthousiast is over deze nieuwe Elbow. Het is een stap omhoog t.o.v. de huisvaderplaat die hieraan voorafging, maar ik ervaar het toch nog wel als een flinke zit. De eigenzinnigheid en ontwikkelingsdrang lijkt eruit te zijn bij Elbow. Daarnaast lijkt Garvey, ware het minimaal, ietwat vlakker, minder expressief, te zingen als op het oudere werk. Een nummer als 'Gentle Storm' heeft gewoon niet zo heel veel om handen. Hoogtepunt tot dusver vind ik 'All Disco'. Geen slechte plaat, maar ook geen must have.

geplaatst: 12 februari, 11:32 uur [permalink]
Ik ken Elbow qua uitgebreid werk nog niet zo heel lang. Een jaar of 2,3 maar het verrast me te lezen hier dat men vernieuwing verwacht.

Zoals ik Elbow ken is het eigenlijk altijd een beetje in hetzelfde schuitje. Zelfs de solo plaat van Guy neigt nog naar die sound met hier en daar een iets gewaagder uitstapje naar wat funk.

Deze plaat klinkt zoals ik het verwacht, maar wel inderdaad een stuk interessanter dan de voorganger. Die overigens niet slecht is, maar ter vergelijking met dit nieuwe album iets vaker inzakt.
Deze plaat klinkt gewoon zoals je van Elbow verwacht. Kwaliteitsmuziek, prachtige relaxte zang en niks wat enorm uitschiet.

Maar dat maakt t niet minder mooi. Gewoon een goed album wat mij betreft. 4 sterren goed.

avatar van OscarWilde

geplaatst: 12 februari, 16:58 uur [permalink]
Ik kan begrijpen dat Elbow voor sommigen "hetzelfde" en "te braaf" is. Maar het verwondert mij dat men de vorige plaat braver vond dan Build a rocket boys! Stonden toch een paar nummers op (Fly boy blue/Lunette, het titelnummer, slottrack) die wat nieuwere horinzonten verkenden of naar de iets avontuurlijkere oude sound teruggrepen. Wat deze plaat betreft ben ik er nog niet uit. Meestal is het bij een Elbow-plaat goed als er aanvankelijk wat twijfels zijn. Dan groeit deze meestal en blijft het langer genieten. Hoe makkelijker bij het eerste gehoor, hoe minder (zoals voor mij Build a rocket boys!)

avatar van De Siepel
geplaatst: 12 februari, 17:05 uur [permalink]
Iedere keer kijk ik uit naar een nieuw album van Elbow. De band die mij heel na aan het hart staat. Magnificent vond ik een prachtige eerste single, dus de verwachtingen waren hoog gespannen. Daarna konden All Disco en Gentle Storm mij helaas niet bekoren. Het gehele album kabbelt in eerste instantie voort, maar met Elbow is het net als goede wijn. Ook dit album begint mij toch steeds meer te bekoren, na meerdere luisterbeurten. Ik gaf het in eerste instantie een 3,5 maar ga nu toch richting 4,0. Ik hoop wel dat Elbow bij hun achtste album eens meer uitpakt met minder violen en wat steviger werk.

geplaatst: 12 februari, 18:19 uur [permalink]
Een nieuw album van Elbow is altijd iets om naar uit te kijken. Deze band staat garant voor prachtige melodieuze liedjes voorzien van het warme stemgeluid van zanger Guy Garvey. Heerlijk om te luisteren op een winterse middag in februari.
De klasse van het album The Seldom Seen Kid uit 2008 is moeilijk te evenaren maar ook dit album bevat weer een aantal pareltjes.
Absolute uitblinker voor mij is Trust The Sun. Het ritme wordt aangegeven door de drums. Daarbij klinkt een dromerige gitaarmelodie en later komt ook de piano erbij om het geheel af te maken. De zang van Garvey is de kers op de taart en zorgt ervoor dat ik dit nummer keer op keer blijf luisteren.
De album openers Magnificent (She Says) en Gentle Storm zijn lekkere popliedjes die makkelijk wegluisteren.
De rest van het album kabbelt voort zonder ergens te vervelen. De titeltrack is het een na laatste nummer en is een stuk van ruim 8 minuten waarin Elbow alle registers opengooit.
De afsluiter Kindling zorgt ervoor dat ik met een warm gevoel zit op deze koude middag in februari.

geplaatst: 13 februari, 21:22 uur [permalink]
Trust the sun is hier door een aantal mensen al parel of uitblinker benoemd. Ik vind het tot op heden een saai nummer, dat veel te lang doorgaat. Voor mij het dieptepunt van deze plaat, die ik voor de rest zeker niet slecht vind. Geen meesterwerk, maar een degelijk album, met voldoende goede songs, een paar - hopelijk - groeibriljantjes en een paar mindere nummers.

geplaatst: 13 februari, 21:24 uur [permalink]
m. pedri schreef:
Trust the sun is hier door een aantal mensen al parel of uitblinker benoemd. Ik vind het tot op heden een saai nummer.

Ook hier wel het favoriete nummer.

I'm breathing for you... prachtig... je kan m nog net even op de valentijnskaart voor je geliefde zetten. Succes gegarandeerd;)

avatar van Bert Wasbeer
geplaatst: 13 februari, 22:52 uur [permalink]
Ik hoor een paar prachtige nieuwe songs maar de laatste restjes gitaarrock zijn nu toch wel definitief verdwenen. De drumcomputer vind ik ook bepaald geen toevoeging, op sommige songs erg storend aanwezig. Vooralsnog 3 sterren, wie weet groeit het album nog door, maar ik kan me ook voorstellen dat deze op termijn juist gaat vervelen (iets wat de voorgangers niet deden).

avatar van andnino
geplaatst: 14 februari, 09:59 uur [permalink]
The Seldom Seen Kid was voor mij een schot in de roos, maar sindsdien heeft Elbow geen plaat uitgebracht waar ik meer dan een 3,5* voor over heb. En dat is met Little Fictions niet anders. Ik begin steeds meer te vermoeden dat Elbow eigenlijk maar een gewoon bandje is dat met The Seldom Seen Kid een toevalstreffer had. Ik denk en hoop het nog steeds niet, want de muziek van deze band zit nog steeds vol met goede, creatieve eigen ideeën, maar ik mis toch de genialiteit die ik op The Seldom Seen Kid hoorde.

avatar van FrodoK

geplaatst: 14 februari, 10:49 uur [permalink]
Het gebruik van een drumcomputer stoot mij erg af. Zeker bij een band waarbij emotie zo'n belangrijke rol speelt. Ik laat deze voorlopig aan me voorbij gaan, terwijl ik mezelf wel als Elbow-fan zou willen classificeren...

geplaatst: 14 februari, 14:28 uur [permalink]
De jongens van Elbow hebben een goede plaat weer weten neer te zetten. Het heel ritmisch, dromerig en "fluweel". Met de platen Little Fictions, Trust The Sun en Magnificent hebben ze echt een goede kant van Elbow laten zien. De middelste nummers zijn goede vullers, maar trekken niet echt de aandacht. Daar had toch wat meer dynamiek in moeten zitten. Het album begint echter heel sterk en eindigt op een mooie, zachte manier.

geplaatst: 14 februari, 20:20 uur [permalink]
Zag het album in de 'new' lijst van Tidal. Geluisterd, gelijk maar gekocht in high-res.

Heerlijke plaat.

Ik heb geen mening over de genialiteit van Elbow, behalve dat ik de stem van Guy Garvey geweldig vindt en de arrangementen gedetailleerd en fijn zijn. Doet u mij er maar meer van.

avatar van niels78
geplaatst: 15 februari, 12:47 uur [permalink]
andnino schreef:

Voor tssk had elbow al 3 schitterende platen afgeleverd. Op basis van die 4 albums mag je best concluderen dat we niet met een doorsnee bandje te maken hebben hier. Ik ben trouwens van mening dat hun vorige album ook van een hoog (elbow) niveau was!
Heb je de oudere albums al eens goed beluisterd andnino?

avatar van andnino
geplaatst: 15 februari, 14:02 uur [permalink]
niels78 schreef:

Heb je de oudere albums al eens goed beluisterd andnino?

Nee, nog niet. Zijn die beter dan de laatste drie? Dan wil ik me er zeker aan wagen.

avatar van JVT
JVT
geplaatst: 15 februari, 14:58 uur [permalink]
Beter niet, anders wel

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 15 februari, 17:34 uur [permalink]
Leaders of the Free World is zeker een must-listen. Een echte aanrader.

avatar van FrodoK

geplaatst: 15 februari, 21:21 uur [permalink]
Ik vind zeker LOTFW minstens zo goed als TSSK, eerlijk gezegd.

avatar van Johnny Marr
geplaatst: 15 februari, 22:15 uur [permalink]
FrodoK schreef:
Ik vind zeker LOTFW minstens zo goed als TSSK, eerlijk gezegd.

Ik vind LOFTW nog ietsje beter dan TSSK, eerlijk gezegd.

avatar van JoaMuse
geplaatst: 16 februari, 10:06 uur [permalink]
Braaf, niet verrassend, niet vernieuwend... zie in veel reacties terugkomen. Ik sluit me daar bij aan en vind deze plaat voorlopig een stuk minder sterk dan de vorige albums van Elbow. Maar of die twee zaken met elkaar te maken hebben is iets anders. Ik vind bijvoorbeeld New York Morning het beste nummer van de vorige plaat en Open Arms (samen met The Birds) het beste van de plaat daarvoor. Waren dat dan vernieuwende, spannende nummers? Niet echt hè. Van mij hoeft muziek ook helemaal niet spannend of vernieuwend te zijn om goed te zijn. Ik denk dat ik deze plaat gewoon minder goed vind omdat de songs minder pakkend zijn.

avatar van meneer

geplaatst: 16 februari, 22:30 uur [permalink]
Nu al een tijd langer dat dit album blijft hangen. Ik draai het zelfs regelmatig en langzaam kom ik er achter dat er steeds meer, muzikaal, te ontdekken valt. Zitten echt zeer intelligente wendingen in het gebruik van de instrumenten in combinatie met elkaar en de zang. Wat een fijn album om te mogen verkennen en te ontdekken. Hoogtepunt, tot nu toe, is voor mij 'Head for Supplies' (ook tekstueel) wat een fluwelen zachtheid krijgt door de zang.

Album gaat een plekje krijgen in mijn eindlijst. Mooi..

avatar van alpeko
geplaatst: 18 februari, 20:10 uur [permalink]
Als dit één van je 'slechtere' albums is, heb je het als band niet slecht gedaan. Leaders of the Free World blijft nog altijd onovertroffen.

avatar van brain75
geplaatst: 18 februari, 21:14 uur [permalink]
Al sinds de TSSK ben ik een groot fan van Elbow. In de loop van de jaren ook het oudere werk leren kennen en ja: ik kijk elke keer weer uit naar een nieuwe release. De eerste gelekte nummers bevielen.....gedeeltelijk. Magnificent en Gentle Storm kunnen mij erg bekoren: ze liggen beiden gemakkelijk in het gehoor. Maar misschien ook weer te makkelijk? Een Elbow-album rijpt altijd in een paar maanden en deze nummers lijken zichzelf erg makkelijk prijs te geven: het klinkt dus wel lekker maar zijn ze na veel luisterbeurten nog steeds spannend genoeg? Dan All Disco....tja....het ene oor in, het andere oor uit. Te weinig spanning en bezieling in dit nummer.

Dan de 'nieuwe' nummers.... Trust the Sun is een parel en voor mij het hoogtepunt van dit album. Typisch Elbow-nummer ook: ik moest hem meerdere malen horen om hem te waarderen. Een intro van meer dan een minuut en dan beginnen met het refrein. Maf, maar het werkt super!

Head for Supplies begint zo heerlijk.....maar dat koortje aan het einde: dat is gewoon over de top! De charme van Elbow zijn juist de mooie, soms mierzoete teksten die door de muzikale omlijsting ....wel...een Elbow-plaat worden. Door het koor gaat het over de rand heen: het Elbow-evenwicht is dan weg.

Dan zit je pas aan de helft van het album. Van die laatste vijf nummers blijft op dit moment alleen Little Fictions hangen. Geniale opbouw....heerlijk ritme......tot aan het refrein: was daar de inspiratie op? Inmiddels al vaak geluisterd maar het lijkt echt wel of men het hier even niet meer wist. En die andere vier nummers dan? Ook die blijven nog niet hangen. Is dat erg? Nee: Elbow-albums hebben wel vaker pas hun diepere lagen maanden na aanschaf aan mij bloot gegeven. Aan die gedachte houd ik mij maar vast: vooralsnog maar 3,5 ster. En dat vind ik bedenkelijk laag voor een Elbow-album.

avatar van stoepkrijt
geplaatst: 19 februari, 13:55 uur [permalink]
De woorden 'braaf' en 'niet spannend' zijn hier al vaak gevallen, dus ik hoef geen duit meer in dat zakje te doen. Mijn sterk bevooroordeelde mening over Elbow stond al vast voor ik aan dit album begon en is nu iets veranderd: Ja, ze maken inderdaad erg fraaie liedjes, mooier dan ik in eerste instantie had gedacht. Maar nee, ze krijgen het niet voor elkaar om mijn aandacht 45 minuten lang vast te houden en een album af te leveren wat ik graag opzet.

Magnificent is een schitterend nummer dat met kop en schouders boven de rest uitsteekt. De andere nummers bevatten regelmatig fraaie passages en knappe composities, maar af en toe roepen de melodielijnen ook irritatie of verveling op. Als compleet album vind ik Little Fictions daarom niet geslaagd, maar ik ben wel blij dat ik eindelijk eens de moeite heb genomen om Elbow wat beter te leren kennen.