Elbow - Little Fictions (2017)

Rock / Pop
Label: Polydor

1. Magnificent (She Says) (4:24)
  2. Gentle Storm (3:39)
  3. Trust the Sun (5:55)
  4. All Disco (4:27)
  5. Head for Supplies (3:56)
  6. Firebrand & Angel (5:25)
  7. K2 (5:18)
  8. Montparnasse (2:40)
  9. Little Fictions (8:26)
  10. Kindling (4:15)
avatar van vigil
Nic27 schreef:
Hij is inmiddels gelekt ?

hieperdepiep...

Hij lag gister al op cd en lp bij de media markt.

avatar van Johnny Marr
Johnny Marr schreef:

Ik heb een beetje hetzelfde. Ben niet Elbow-moe maar de single klinkt wel erg trademark Elbow en ook wat veilig. Ze mogen wel eens wat meer uit de bocht vliegen zoals op het titelnummer van The Take Off. Hopelijk zal dat ook gebeuren op enkele nummers van dit album. Sowieso wordt dit wel één van de eerste albums van 2017 die ik ga checken.

Na een tweede luisterbeurt is Magnificent al heel wat beter geland, prachtig nummer toch weer. De andere twee vrijgegeven nummers klinken ook erg fijn. Zin in. Dat het maar vlug morgen is!

avatar van Edgar18
Ik heb eigenlijk niets toe te voegen aan de woorden van aERodynamIC. Wellicht nog de kleine opmerking dat de eerste luisterbeurten echt goed bevallen. Ik zal nog niet zeggen dat dit album het niveau van The Seldom Seen Kid kan evenaren maar het groeipotentieel is er zeker.

Voorlopig 4*, favoriet All Disco

23.05 binnen. Ik heb nog niet alles gehoord, slagwerk is tot nu toe wel het grote verschil. Meer ritme. Oordeel komt later. Maar Elbow is nooit slecht, toch?

avatar van blur8
Hartstikke verantwoorde muziek, Maar ook makkelijk verteerbaar. Het gebrek aan een stekelige scherpe kant, maakt dat ik niet warm of koud wordt. En dat is vast niet de bedoeling.

De glibberige violen in Magnificent zijn slechts bedoeld voor een radio vriendelijk geluid. en zijn gelukkig eenmalig. Little Fictions, Trust the Sun, K2 & AllDisco lijken nu de beste worp.
Ik hoor een muzikale 7. mooi, toch?

avatar van hidalgo
kom er nog op terug

ohmusica
Lichtelijk overgeproduceerd? Elbow heeft altijd al de neiging om imposant/groots te klinken., de (plecht)statige zang dwingt ook daartoe, maar ik mis naar mijn smaak dan een iets bescheidener bandgeluid. Het had voor mij een onsje minder (Elbow) mogen zijn. Ook mis ik hier en daar scherpte in de composities, terwijl sommige songs heel sterk of dwingend zijn (gentle storm). In de laatste nummers raak ik het spoor bijster. (eerste indruk allemaal) Ik luister nog maar eens.

avatar van mattman
Heb er net 3 luisterbeurten opzitten. Ik ga het zeggen: dit zou weleens kunnen uitgroeien tot mijn favoriete Elbow plaat ooit. Lekker hyperbolisch, maar dit klinkt allemaal wel erg goed.

De titeltrack is magistraal! Heb Garvey nog nooit zo goed horen zingen en de productie is ook sterk. Ga er nog eens goed voor zitten want deze plaat is best wel vrijgevig.

avatar van ArthurDZ
Toffe plaat, wat ik op voorhand zeker niet verwacht had. Magnificent was ik vrij snel beu, en ook All Disco en Gentle Storm konden me maar matig bekoren. In albumcontext valt gelukkig alles mooi op zijn plek. Een keurige, verzorgde plaat, maar ook een waar genoeg interessants op gebeurt.

avatar van LittleBox
Hm, als liefhebber van Elbow van het allereerste uur kunnen de eerste paar luisterbeurten me nog niet bekoren. Het haalt het niveau van Cast of Thousands en Leaders of the Free World niet. Het klinkt allemaal wat saai. Maar goed, ik geef het nog zeker een paar kansen dus mijn stem houd ik nog even voor me.

avatar van Manfield
Ik ben er ook nog niet zo weg van, het is me wat te gezapig. Kabbelt wel lekker voort, maar het wordt te weinig spannend. Jammer, want het solo album van Guy Garvey uit 2015 is een stuk spannender en daar wordt er wat meer geflirt met verschillende muziekstijlen. Dit is gewoon weer typisch Elbow, zeker niet slecht, maar ik zou ook wel weer is wat anders willen horen van ze. Maar dat is uiteraard behoorlijk persoonlijk. Toch kan ik ook niet ontevreden zijn, het is gewoon weer een zeer degelijk werkje. En ik weet zeker dat ik het morgen en de dagen erna toch ook weer wil horen. Kortom, het doet toch wat met me

avatar van jrn
jrn
K2, wat een parel is dat

avatar van Linius
Heb hem opgezet zonder echt aandachtig te luisteren. Het kabbelt lekker voort in ieder geval. Op het eerste gehoor zeker niet slecht maar ook nog geen nummer gehoord dat echt even m'n aandacht greep. Eens kijken hoe dat is over een paar luister beurten.

Staat al de hele ochtend op repeat en wordt per luisterbeurt lekkerder! Geen uitschieters voor mij tot nu toe, maar een constant hoog niveau. Genieten.

avatar van mattman
Een echte groeiplaat denk ik.

avatar van Alicia
Een van de mooiste stemmen in de popmuziek in een keurig geplooid Elbow jasje. Little Fictions is een lichtvoetige plaat geworden, waarop het fraaie gitaar- en pianospel wordt ondersteund door stuwende percussie van allerhande aard, want ze zijn nog maar met vier. En ook al zijn er een paar minder welluidende riedeltjes in de dop te bespeuren - o.a. bij Firebrand & Angel en All Disco - de melodietjes zijn over het algemeen weer erg plezierig.

Keurig geplooid en netjes gevouwen, dat is deze Elbow. Het is een ordentelijk stapeltje songs geworden. Het is een album, waarvan ik vrees, dat het bij mij op den duur de meeste tijd in de kast zal vertoeven. Een eigenschap, waar de meeste voorgangers in het geheel geen last van hadden. Toch zal ik niet gek opkijken als ook deze Elbow op een bepaald moment weer heel mooi gaat worden.

Toppers: Gentle Storm en Trust the Sun.

avatar van Tubanti
Hier heb ik echt naar uitgekeken, luister 'm nu voor het eerst. Vond de uitgekomen singles alvast geweldig en begon met luisteren bij Trust the Sun en verder vanaf Head for Supplies. Trust the Sun klinkt ook meteen fantastisch maar vanaf Head for Supplies tot en met K2 blijft er toch even wat minder hangen. Het kleine Montparnasse weet wel weer te boeien en terwijl ik dit schrijf hoor ik voor het eerst het titelnummer, dat ook weer heerlijk klinkt. Alleen Kindling nu nog ontdekken en dan maar eens helemaal van voor af aan beginnen. Als nummer 5,6 en 7 nog gaan groeien kon dit nog wel eens een heel goed album worden!

avatar van Tubanti
Wow, en dit schreef ik dus vlak voor het laatste nummer inzette. Misschien wel het beste nummer..? Wat een heerlijke afsluiting met het titelnummer dat overgaat in het geweldige Kindling!

avatar van Frenz
Hmmm, behoorlijk kabbelend idd, ja hij zingt mooi, maar dat doen er meer en dan iets spannender begeleid. Wie dan? Nou, John Grant bijvoorbeeld.

avatar van E-Clect-Eddy
Magnificent (She Says) - ergens hoor ik hier Barry White en OMD terug Dream Of Me (Based On Love's Theme)

avatar van blur8
Die veel geroemde stem van Guy Garvey kan mij maar bij vlagen boeien.
In Trust the Sun nog het meest.
In All Disco met minst. Te geproduceerd en daardoor niet 'echt' meer.
Het overbrengen van emotie lukt dan moeizaam, terwijl dat toch de bedoeling lijkt te zijn.
Ook mis ik een scherp randje, die zoveel andere zangers uit Manchester wel hebben.

avatar van Banjo
Frenz schreef:

Ik heb deze nog niet beluisterd en lees alleen jullie berichten..
Maar als dit weer zo'n rustig "kabbelende" plaat is geworden (wat ik altijd wel mooi vind hoor van Elbow.)
Wat is de Elbow - The Seldom Seen Kid (2008) dan toch een rauwe en bijzondere plaat!.
Die moet ik snel weer eens opzetten...

avatar van sj0n88
Gelukkig zijn veel mensen hier het met me eens dat Trust the Sun een prachtig nummer is. Het gebeurt zelden dat een nummer me bij de luisterbeurt zo overtuigt van haar schoonheid. Het zal, net als bij vorige albums van Elbow, tijd kosten voordat de rest van het album echt bij me binnendringt. Ik zet Little Fictions weer een keer op.

avatar van FrodoK
Banjo schreef:

Die moet ik snel weer eens opzetten...

Ik vind TSSK juist helemaal niet zo rauw. De eerste 2/3 albums vind ik een stuk rauwer. Het schuurt daar meer.

Tja en daar is er weer één. Elbow maakt nooit slechte albums, maar een knaller is er nooit bij. Nee, ook niet het overschatte The Seldom Seen Kid. Je kunt het ene nummer moeiteloos inwisselen voor een willekeurig ander. Het klinkt allemaal gekunsteld, wel verzorgd, maar vooral dodelijk saai. Dit nieuwe album is wederom slaapverwekkend. Op naar het volgende.

avatar van Chameleon Day
Ah ja, het nieuwe album! Zin in!! Wanneer komt het uit? Enige stijlverandering te verwachten?

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Al beluisterd; nee: kabbelt heerlijk weg, goede soundtrack voor quality time, mooi flesje erbij - nothing disruptive. Draai dit, vervolgens Bonobo en/of de laatste XX en je gaat een goede nachtrust hebben.

avatar van terom
Laidback en heerlijk voortkabbelende muziek op de nieuwe Elbow:

"No alarms and no surprises"

Gewoon kwaliteitspop met prachtig uitgebalanceerd geluid.

Blij mee!

avatar van Cor
Cor
sj0n88 schreef:
Same here. Erg mooi nummer, heerlijke sfeer

avatar van Omsk
Maarr..de zang op Trust The Sun lijkt wel érg op Dondante van My Morning Jacket.