Marillion - Radiation (1998)

Label: Velvel

1. Costa del Slough (1:27)
  2. Under the Sun (4:10)
  3. The Answering Machine (3:47)
  4. Three Minute Boy (5:59)
  5. Now She'll Never Know (4:59)
  6. These Chains (4:49)
  7. Born to Run (5:12)
  8. Cathedral Wall (7:20)
  9. A Few Words for the Dead (10:32)
  10. The Space [Live] * (4:12)
  11. Fake Plastic Trees [Live] * (4:57)
avatar van vigil
lennert schreef:

Zit nu Live From Cardigan Hall op blu-ray te kijken en merk net The Answering Machine en Three Minute Boy in fantastische uitvoeringen op!

Mooi, dit zijn natuurlijk (semi) akoestische versies. Van met name three minute boy zijn nog wel hele hoop live versies te vinden. Veelal ook hele lange versies door de zogenaamde "scream" gedeelte.

Deze is bv f*cking briljant
Marillion - Three Minute Boy - Holidays in Zelande 2011 DVD - YouTube

avatar van lennert
Oh wow, dat is inderdaad een prachtige uitvoering. De solo komt er live nog beter uit dan op cd!

Die dvd ook maar eens opspeuren

avatar van RuudC
Het is wel begrijpelijk waarom Marillion hier nog verder zakt qua scores. Al meteen valt het lelijke geluid op. Het voelt wel wat vreemd aan dat een band als Marillion dit overkomt. Het is daarom ook wat lastiger zoeken naar de positieve punten op dit album. De meeste songs vind ik eerlijk gezegd ook vrij saai. De band houdt zich in en zo zijn er weinig spannende momenten. Three Minute Boy is de eerste track die de aandacht trekt en op de kalme momenten na vind ik Cathedral Wall erg goed. En dat komt vooral door de finale. Verder heb ik de indruk dat er veel meer in gezeten had als het geluid gewoon goed was. Dat het bij vlagen saai is, is het meest negatieve dat ik kan bedenken.

Tussenstand:
8. Season's End
9. This Strange Engine
10. Holidays In Eden
11. Radiation

Marillion wil hier duidelijk wat ruwer/alternatiever van zich laten horen. De tijdsgeest zal wel mee gespeeld hebben. Radiohead - die het jaar er voor Ok.Computer aan de wereld schonk - heeft ook invloed op deze plaat, dat is duidelijk.
Rothery komt ineens met een ruigere gitaarsound en ook de doorgaans nette keyboardsound van Mark Kelly heeft een metamorfose ondergaan.
Er zijn tal van Marillionalbums die qua sound beter klinken, eens met Ruud C.
Toch is het voor mij in ieder geval een plaat die hier en daar best intrigreerd.
De emotie hoor ik wel en de passie ook. Op één of andere manier zal het mij dan een worst zijn dat het allemaal wat minder gepolijst klinkt.

Zeker geen memorabel album, maar Marillion blijft in ieder geval niet hangen in hetzelfde.
This Strange Engine vind ik overigens een stuk saaier dan deze.