Marillion - Radiation (1998)

Label: Velvel

1. Costa del Slough (1:27)
  2. Under the Sun (4:10)
  3. The Answering Machine (3:47)
  4. Three Minute Boy (5:59)
  5. Now She'll Never Know (4:59)
  6. These Chains (4:49)
  7. Born to Run (5:12)
  8. Cathedral Wall (7:20)
  9. A Few Words for the Dead (10:32)
  10. The Space [Live] * (4:12)
  11. Fake Plastic Trees [Live] * (4:57)
avatar van vigil
lennert schreef:

Zit nu Live From Cardigan Hall op blu-ray te kijken en merk net The Answering Machine en Three Minute Boy in fantastische uitvoeringen op!

Mooi, dit zijn natuurlijk (semi) akoestische versies. Van met name three minute boy zijn nog wel hele hoop live versies te vinden. Veelal ook hele lange versies door de zogenaamde "scream" gedeelte.

Deze is bv f*cking briljant
Marillion - Three Minute Boy - Holidays in Zelande 2011 DVD - YouTube

avatar van lennert
Oh wow, dat is inderdaad een prachtige uitvoering. De solo komt er live nog beter uit dan op cd!

Die dvd ook maar eens opspeuren

avatar van RuudC
Het is wel begrijpelijk waarom Marillion hier nog verder zakt qua scores. Al meteen valt het lelijke geluid op. Het voelt wel wat vreemd aan dat een band als Marillion dit overkomt. Het is daarom ook wat lastiger zoeken naar de positieve punten op dit album. De meeste songs vind ik eerlijk gezegd ook vrij saai. De band houdt zich in en zo zijn er weinig spannende momenten. Three Minute Boy is de eerste track die de aandacht trekt en op de kalme momenten na vind ik Cathedral Wall erg goed. En dat komt vooral door de finale. Verder heb ik de indruk dat er veel meer in gezeten had als het geluid gewoon goed was. Dat het bij vlagen saai is, is het meest negatieve dat ik kan bedenken.

Tussenstand:
8. Season's End
9. This Strange Engine
10. Holidays In Eden
11. Radiation

Marillion wil hier duidelijk wat ruwer/alternatiever van zich laten horen. De tijdsgeest zal wel mee gespeeld hebben. Radiohead - die het jaar er voor Ok.Computer aan de wereld schonk - heeft ook invloed op deze plaat, dat is duidelijk.
Rothery komt ineens met een ruigere gitaarsound en ook de doorgaans nette keyboardsound van Mark Kelly heeft een metamorfose ondergaan.
Er zijn tal van Marillionalbums die qua sound beter klinken, eens met Ruud C.
Toch is het voor mij in ieder geval een plaat die hier en daar best intrigreerd.
De emotie hoor ik wel en de passie ook. Op één of andere manier zal het mij dan een worst zijn dat het allemaal wat minder gepolijst klinkt.

Zeker geen memorabel album, maar Marillion blijft in ieder geval niet hangen in hetzelfde.
This Strange Engine vind ik overigens een stuk saaier dan deze.

avatar van Darkzone
RuudC schreef:

Ze hebben het album in 2013 nog een keer uitgebracht in een nieuwe mix. Mogelijk hebben ze veel dezelfde klachten gehad over het geluid.

Ik ben met een inhaalslag bezig en wil als volgende cd mij aan deze wagen...

avatar van Darkzone
Inmiddels Radiation/Radiation 2013 in bezit. Inmiddels ook genoeg luisterbeurten achter de rug om te kunnen zeggen dat de nieuwe productie een meesterlijke zet is geweest! Radiation uit 1998 is niet slecht maar klinkt soms rommelig, waardoor de hele lage waardering nog best te snappen is. Maar zou Radiation 2013 hier ook als los album op MuMe staan, dan zou die een beduidend hogere waardering krijgen. En daar is mijn waardering van 4,5* ook op gebaseerd. Want ik vind het echt een geweldig album. Mooie ingetogen songs afgewisseld met stevige songs waarbij Marillion helemaal los gaan. En ook de teksten gaan ergens over.

Ik weet niet of deze nieuwe productie volgens de regels van MuMe een zelfstandige notitie rechtvaardigen, crew??

Songs als Under The Sun, Three Minute Boy, These Chains, Cathedral Wall en A Few Words For The Dead worden afgewisseld met mooie songs als Now She'll Never Know en Born To Run. Het enige smetje vind ik The Answering Machine en Costa op de 1998 versie. Op R2013 is het een hele mooie intro op UTS geworden.

Tegen de fans die de 2013 versie niet hebben of kennen, zeg ik: koop die cd of lp en u ontdekt een nieuwe parel.

avatar van DargorDT
Ja, dat zat ik me ook af te vragen. De 2013-versie wijkt dermate af, dat ik mijn waardering met een volledig punt naar boven zou willen bijstellen. Maar dit gaat over de 1998-versie. Dus laat ik mijn drie sterren toch maar staan.

In essentie voelt de 2013-versie aan als een nieuw album. Dus zou ik graag die versie afzonderlijk willen kunnen beoordelen.

avatar van Rogyros
Darkzone schreef:

Dat lijkt me niet. Je ziet wel vaker platen die een andere mix krijgen, maar ook dan wordt ie niet als zelfstandig album op MuMe geplaatst. Het overzicht zou dan ook snel minder zijn. En welke mix wel en welke niet? De een is maar een kleine aanpassing en bij een ander album kan een nieuwe/andere mix een gigantisch verschil zijn.

Maar we zouden het kunnen vragen aan een crewlid: Sir Spamalot. Wil jij je licht eens schijnen op het bovenstaande punt?