Depeche Mode - Spirit (2017)

Pop / Electronic
Label: Columbia

1. Going Backwards (5:42)
  2. Where's the Revolution (4:59)
  3. The Worst Crime (3:48)
  4. Scum (3:14)
  5. You Move (3:49)
  6. Cover Me (4:51)
  7. Eternal (2:24)
  8. Poison Heart (3:17)
  9. So Much Love (4:29)
  10. Poorman (4:25)
  11. No More (This Is the Last Time) (3:13)
  12. Fail (5:07)
  13. Cover Me [Alt Out] * (4:26)
  14. Scum [Frenetic Mix] * (5:26)
  15. Poison Heart [Tripped Mix] * (4:16)
  16. Fail [Cinematic Cut] * (5:37)
  17. So Much Love [Machine Mix] * (7:19)
avatar van Minneapolis
Ben ik de enige die de overdreven lage bassen (rond de 40hz) die tegenwoordig zo dominant aanwezig schijnen te moeten zijn, niet prettig vind? De eerste 2 nummers alleen al.
Alsof ik constant naar een Spotify advertentie zit te luisteren.

dynamo d schreef:
Het album is donker en depressief.

Ik zie het album al op een bank bij de psychiater liggen, vertellend over z'n klachten.

avatar van Korreltje Zout
dynamo d schreef:
Het album is donker en depressief.

Het album heeft hoofdpijn, slapeloze nachten. Geen wonder. Dit album trekt zich de zorgen aan van de wereld. Ik denk dat het album wat minder moet piekeren en wat meer moet bewegen. Een gezonde geest in een gezond lichaam.

avatar van WesleyX16
Cover me werkt bij mij nog eigenlijk niet zo. Maar er staan hier wel degelijk hele fijne nummers op. Delta Machine vind ik wel hun beste album van "deze eeuw". Dus eigenlijk sinds Ultra. Maar met Going Backwards, You Move en So Much Love en Fail valt het wat mij betreft genoeg te beleven.

avatar van tnf
tnf
Ik zit dit vrij 'out of the blue' (na het lezen van dit topic) te YouTuben; in het geval van de eerste track twee varianten. Jammer dat de single-versie van Going backwards de typische 'het moet op de radio kunnen, dus zet de boel maar extra vet aan'-behandeling gekregen heeft. Dat loudness war-laagje doet afbreuk aan de in de basis prima aanpassingen.

Aan de albumversie vind ik dan weer niks mankeren. Grappig, die YouTube-commentaren in de trant van dat de single-versie zo'n verbetering is. Dat doet me weer beseffen dat m'n voorkeur voor een open geluid niet de huidige standaard is (zie ook het koptelefoon/oordopjes-aanbod in mainstream winkels).

tnf schreef:

Ik vond de albumversie vanaf Spotify al door de kamer stuiteren. De staande golf (daarom herken ik de 40 hz ook uit duizenden (ehm uit 20.000 om precies te zijn ) waar ik hier thuis mee te maken heb helpt ook niet mee. Maar het is verschrikkelijk irritant, en ik heb er nooit last van bij jaren '60-'90 vinyl (sowieso minder op vinyl heb ik het idee).
Kortom.. Van mij hoeven die extreem lage bassen niet. Niet echt woonwijk vriendelijk ook, en je mist ze totaal niet, want wat een heerlijke groove kun je neerleggen in een iets hogere frequentie.
Dit persoonlijke geleuter staat eigenlijk nog los van het bekende en verschrikkelijke loudness verhaal waar al vaak over gediscussieerd is.

Ben blij dat ik niet zo kritisch kan luisteren naar kwaliteit van opnames. Dat zou een hoop lol verspelen volgens mij,

Ik vind het geluid op het vinyl erg mooi, en Going Backwards is een top song!

avatar van Minneapolis
Geloof me, wel of geen bassen in het laagst waarneembare gebied in een huiskamer waar je de pech hebt dat ze opgezwengeld worden door de muur achter je bank (dat is puur pech dat die precies in die geluidsgolf staat door de verhoudingen van een kamer..) dat heeft helemaal niks met kritisch luisteren te maken. En ja, het verpest alles. Moderne (elektronische) muziek is verplicht een equalizer er tussen zetten geloof ik wegens het laag fetisjisme van nu.

Als ik de plaat speel is er niks wat me stoort...

Door deze discussie weer op rotatie hier, En ik vind m eigenlijk nog beter als tijdens de eerste dagen. Gewoon een heel degelijke plaat! Dank voor t aanwakkeren.

avatar van FunkStarr
Begint erg sterk met Going Backwards (heerlijke tekst ook) en Where's the Revolution, maar helaas kakt het daarna een beetje in. Jammer, want de eerste twee nummers behoren naar mijn bescheiden mening tot het betere DM werk van de laatste jaren. Maar als geheel komt het nog niet helemaal binnen. De bonus mixes zijn wel weer aardig.

avatar van Breedbek
Ik weet deze cd nog wel te waarderen hoor en tracks als Going Backwards, Where 's the Revolution of Poorman klinken hier prima op m 'n met spikes uitgeruste zuiltjes.

avatar van brajoapau
brajoapau (moderator)
Mijn enthousiasme is toch wat getemperd t.o.v. de eerste maanden na het verschijnen van het album; ik weet het nog wel te waarderen hoor, maar de tracks You Move en So Much Love laat nu ik steevast aan me voorbij gaan (lees: skippen) telkens ik het album beluister; er was destijds ook sprake van dat producer James Ford een ander geluid gaf aan de band op Spirit, maar het verschil met hun vorige albums onder leiding van producer Ben Hillier is m.i. toch ook niet zo heel groot te noemen; het blijft uiteraard wel een solide plaat.

avatar van goldendream
Tijd voor deel 3 'The Singles 2001-2017'. Het zijn er 19, als je de singles van de remixe-albums niet meetelt; 22 als je ze wel meetelt. Dus wellicht een dubbele verzamelaar zoals 'The Singles 1986-1998'. En de hoes wordt dezelfde, maar geen rood-oranje en blauw, maar geel of groen. Wishful thinking zeker?

avatar van goldendream
Tijd voor een definitieve beoordeling:

'The Singles 1986-1998': 4.2 sterren
'The Singles 1981-1985': 4 sterren
Voor mij is DM vooral een band waarvan de singles meestal de beste nummers zijn.

Wat de reguliere albums betreft:
1 Music For the Masses (3.9)
2 Black Celebration (3.7)
3 Some Great Reward (3.6)
4/5 Ultra (3.5)
Songs of Faith and Devotion (3.5)
6 A Broken Frame (3.4)
7 Exciter (3.3)
8 Violator (3.2)
9/10 Speak & Spell (3.1)
Playing the Angel (3.1)
11/12 Construction Time Again (2.5)
Sounds of the Universe (2.5)
13 Delta Machine (2.3)
14 Spirit (2.2)

Niet beluisterd: livealbums en remixalbums

avatar van goldendream
Na het bekijken van twee dvd's (live 2006 en live 2009), ontleend uit de bib, moet ik de volgorde toch enigszins aanpassen. Vooral de albums uit 1990 en 1993 verdienen beter, want nu besef ik dat die nummers gewoon tot hun beste behoren. Vandaar deze aangepaste volgorde:

1 Music For the Masses
14 Spirit

avatar van luigifort
Je hebt de goeie 3 onderaan staan

avatar van Musico Pinjo
Na een stukje herbeluistering toch meer gaan waarderen!
Met name de eerste helft van deze plaat is toch sterker dan dat ik hem bij uitkomen heb gewaardeerd!
Gahan erg goed bij stem.

avatar van WesleyX16
Lijstjes maken? Eigenlijk vind ik alleen Exciter een stuk minder dan de rest. Oké de jaren 80 is toch de beste periode van Depeche Mode. Maar de albums staan allemaal redelijk dicht bij elkaar.

Dit is mijn volgorde van albums:
1. A Broken Frame
12. Sounds of the Universe
13. Songs of Faith and Devotion
14. Exciter

Musico Pinjo schreef:
Na een stukje herbeluistering toch meer gaan waarderen!
Gahan erg goed bij stem.

Die latere albums van Depeche Mode hebben vaak toch tijd nodig om te "rijpen". Dat had ik met Playing The Angel en Sounds Of The Universe ook.