alt-J (∆) - Relaxer (2017)

Electronic / Pop
Label: Infectious

1. 3WW (5:00)

met Ellie Rowsell

2. In Cold Blood (3:26)
  3. House of the Rising Sun (5:20)
  4. Hit Me Like That Snare (3:37)
  5. Deadcrush (3:52)
  6. Adeline (5:50)
  7. Last Year (6:06)

met Marika Hackman

8. Pleader (5:48)
pleader is weergaloos. net gehoord. uitdagend als geen ander. k moet toegeven dat ik de song nog niet volledig door heb; maar da's een goe teken en 't is nu tijd om te gaan slapen.
adeline zonder hart? mwoehaha
pitchfork, mijn gat

liever wat minder songs (met een goeie lengte) dan de plicht om ergens op uit te komen qua minuten.

khonnor
gerre schreef:
adeline zonder hart? mwoehaha
pitchfork, mijn gat

adeline is zonder overdrijven één van de zwakste songs die ik in lange tijd heb gehoord. eenvoudig getokkel op een gitaar, nasaal repetitief geneuzel en wat mysterieuzerige strijkers laten zich niet noodzakelijk combineren tot een goeie song.

nogmaals, pitchfork heeft niet alleen groot gelijk, ze vatten het ook nog perfect samen: "The truth is that alt-J have never had an identity, really, apart from Newman’s mangled lyrics and the fidgety, distracted arrangements of their songs. RELAXER shows us what remains after those quirks are dialed back: some perfectly nice, perfectly blank lads who have no idea why they are standing in front of you and even less of an idea what to say."

vergelijk dit eens met die nieuwe single van grizzly bear, dat amerikaanse groepje dat de wind ook wel eens van voren krijgt omdat ze graag moeilijk doen en al eens een song zonder refrein durven schrijven.

pfffft...

avatar van Maartenn
Maartenn (crew)

The biggest offense one could take is the way Joe Newman sings through his nose, like a mean-spirited hobbit mocking the singing voice of another hobbit.

khonnor schreef:

pitchfork heeft groot gelijk!!!

en nu ff serieus: pitchfork heeft groot gelijk!!!

pitchfork heeft het helemaal fout!!!

en nu serieus: hij staat weer op en wat heeft pitchfork het fout zeg!!!

Eén van de huidige bands met een eigen herkenbaar geluid is wel alt-J. En dat gaat heel wat verder dan de stem van de zanger...

avatar van Finidi
Pitchfork noemt zelfs die parodie. Hoe kan je iets parodiëren als het geen herkenbare eigen identiteit zou hebben?

Dat was een diepe Finidi: daar moest ik even over nadenken.

khonnor
west schreef:

pitchfork heeft het helemaal fout!!!

en nu serieus: hij staat weer op en wat heeft pitchfork het fout zeg!!!

Het is niet omdat je een eigen geluid hebt dat dat geluid ook goed is. Ten tijde van het debuut was ik mee met alt-j. Twee albums verder besef ik dat deze jongens niet veel verder komen dan het gebrek aan inspiratie van mumford & sons.

khonnor schreef:

Het is niet omdat je een eigen geluid hebt dat dat geluid ook goed is....Twee albums verder besef ik dat deze jongens niet veel verder komen dan het gebrek aan inspiratie van mumford $ sons.

Dat eerste is waar, dat is puur smaak. Met dat tweede doe je ze met die M&M's vergelijking echt te kort.

avatar van Rufus
Of het nu gemakzucht of inspiratieloos is weet ik niet, mag iedereen zelf uitmaken.
Maar House of the Rising Sun vind ik prachtig met een heel mooie sfeer.

Zoals de vorige 2 CD's staat deze ook vol met sterke songs, mooi geluid en van een hoog
muzikaal gehalte. Ik luister hier graag naar.

avatar van Aurum
Tja, bij Pitchfork is het altijd al vrij snel duidelijk of de recensent serieus een album reviewt (waarbij hij ingaat op de muziek en deze oprecht beoordeelt), of dat hij gewoon zin heeft om een band (die hem om een of andere reden - een stem, een plotseling succes - tegenstaat) even de grond in te boren.

Uit de review van 'Relaxer' blijkt dat de resencent enkel een poging doet komisch uit de hoek te komen d.m.v. vreemde vergelijkingen en vergezochte metaforen. In plaats van een zinvolle inhoudelijke recensie te schrijven beoordeelt hij op quasi-grappige wijze een album van een band waar hij op voorhand al een mening over gevormd had.

Iemand die het album niet kent wordt niks wijzer van de review, maar leert alleen dat de recensent het album (en de rest wat de band ooit gemaakt heeft) persoonlijk verschrikkelijk vindt en dit graag uitgebreid met de wereld wil delen.

avatar van Fathead
Zo slecht is het toch allemaal niet. Oké, het is wat magertjes, maar 3WW Adeline en Pleader zijn toch puike nieuwe nummertjes en om Hit Me Like That Snare kan ik wel lachen.

Mijn conclusie: wel oké, drie sterretjes, niet te vaak draaien.

gelukkig houdt khonnor ook van grizzly bear. hier ook!

avatar van SOAD
Het vorige album werd ten opzichte van hun debuut als een teleurstelling beschouwd. Ik was het daar allesbehalve mee eens. Vond dat het album met Nara en Bloodflood 2 misschien nog wel zijn beste nummers had. Dit album is op In Cold Blood en Adeline na echt een complete mispeer.

avatar van juvefc_robin
SOAD schreef:

Jammer dat je het niks vindt. Ook ik vond het tweede album sterker dan het debuut. Met idd Nara, Bloodflood (en The Ballad of John) als hoogtepunten.

Waar ik de eerste luisterbeurt ook teleurgesteld was, blijft deze cd de afgelopen dagen maar groeien. 3WW, Pleader en Deadcrusher zijn op dit moment favoriet, met Adeline en In Cold Blood daar vlak achter. Maar ook Hit Me Like A Snare gaat aardig beklijven. Lekker onderweg in de auto draaien met volume op 3/4, wedden dat het blijft hangen ! Last Year en House of the Rising Sun zijn voor mij wat minder, maar ze irriteren me niet meer.

Ik hoop dat de cd toch nog bij je binnenkomt, helemaal omdat je min of meer mijn mening deelt over de voorgaande twee. Veel plezier!

avatar van panjoe
panjoe (moderator)
Bericht zonder inhoud en reacties erop verwijderd.

avatar van Silky & Smooth
Het nieuwe en verrassende is er misschien wel wat af, maar Relaxer ligt gewoon in het verlengde van haar voorgangers. Ondanks dat het minder verfrissend is, is de plaat divers genoeg om het leuk en interessant te houden. Ik vind het een heerlijk album!

avatar van Rvdz
Ik ben inmiddels erg fan geworden van Deadcrush, maar de rest van het album is me nu alleen maar meer tegen gaan staan. Zelfs In Cold Blood voelt, nu het tussen twee geestdodend saaie nummers ingeklemd staat, aan als een afgeraffeld tussendoortje. De afsluiter heeft ook nog wel zijn charmes, maar verder is Relaxer voorlopig een van de grootste teleurstellingen van het jaar.

Alt J polariseert blijkbaar. Ik vind dat heel opmerkelijk. Zo gaat dat met hoge bomen. Dat zijn de gevolgen van de enorme hype die het debuut was zeker. Want de band is er niet minder op geworden, integendeel..Warm, subtiel, chill én vooral ook heel divers. Een band die al zijn sporen nagelaten heeft dit decennium, dat zeker.

Ik ben net geen fan van "In Cold Blood", ik ben meer fan van de subtielere kant wat velen net geestdodend saai vinden.

avatar van stoepkrijt
De meeste liedjes hadden even wat tijd nodig om uit te kristalliseren, maar inmiddels heb ik door dat ze weer ontzettend goed zijn. De teksten zitten weer ijzersterk in elkaar en ook de composities beginnen per luisterbeurt steeds meer geheimen bloot te geven.

Wat ik jammer vind is dat er toch wat meer ingetogen liedjes/passages op Relaxer staan die mij niet muzikaal genoeg klinken en hierdoor het ene oor in en het andere uitgaan. Last Year is er zo een en House of the Rising Sun vind ik zelfs ronduit vervelend.

Momenteel heb ik vooral een crush op Deadcrush en Hit Me Like That Snare, maar ook de singles vind ik sterk.

Complimenten voor de fijne gastvocalen van Ellie Rowsell en Marika Hackman.

avatar van Venceremos
Marika Hackman verdient sowieso een pluim.

Weer een bijzonder album.Ik begrijp de kritieken niet zo goed. Juist verademend dat een artiest wars is van the mainstream en blijft zoeken naar creativiteit. Op dit moment staat de teller op 3.41. Te laag.

avatar van Slowgaze
Venceremos schreef:
Marika Hackman verdient sowieso een pluim.

Alleen jammer dat ze op zo'n oersaai nummer meedoet. Haalt het nergens bij haar album van dit jaar, Marika Hackman - I'm Not Your Man (2017).

avatar van Frenz
Phoe, voel me een beetje bedrukt, wss door de steen die op me lag, ik ben met iTunes van moeders bezig en zie daar ineens Relaxer. Huh, wat Relaxer?

Helemaal gemist

Pas met de eerste luisterbeurt bezig, maar vooral confused door de wir war aan reacties hier.

Adeline vind ik alvast wonderschoon, eerst maar eens goed gaan luisteren en mijn eigen mening vormen (het is iig geen AAW qua impact)

avatar van Frenz
Paar luisterbeurten draait mijn oordeel naar de positieve kant, House of the Rising Sun geloof ik wel en ook Hit Me Like That Snare kan me niet echt boeien, maar de rest zeker wel, de opener is sterk en vanaf Deadcrush vind ik het zowaar een album, oké EP dan.

Dat al dan niet pretentieuze gezeik over de al dan niet pretentie van Alt-J, hou op zeg, mijn oren kunnen daar niks mee, mooi of niet mooi en voorlopig zeg ik: mooi en typisch Alt-J

avatar van Slowgaze
Waarlijk muziek voor hbo'ers.

avatar van Rudi S
Ik kijk nooit naar die zender

avatar van Silky & Smooth
Teveel naakt

avatar van stoepkrijt
Ook al staan er op dit album een paar liedjes die me weinig tot niets doen, de andere nummers zijn sterk en intrigerend genoeg om me toch naar dit album te laten blijven grijpen. Relaxer heeft dus zeker een verslavende werking.
Als ik daarbij optel dat dit hele album weer erg vernuftig in elkaar geknutseld is en voldoende originaliteit bevat (ook ten opzichte van hun vorige twee albums) moet ik eigenlijk toch wel concluderen dat dit 'gewoon' een zeer geslaagd album is.

avatar van Frenz
Helemaal eens stoepkrijt, egenlijk alleen de twee nummers die ik hierboven noem skip ik, de rest werkt zeker voor mij. Ik vind hem meer impact hebben dan het vorige album; hier staan weer 'echte' ongrijpbare Alt-J nummers op, In Cold Blood bijvoorbeeld, maar ook Adeline vind prachtig.

Het is het default album op dit moment

avatar van WoNa
Hoe controversieel kan een plaat zijn? Heel erg, zo blijkt. In tegenstelling tot de rest van wereld kon ik niets met 'An Alternative Wave'. Vijf jaar later heb ik er op zijn best naar leren luisteren, maar nog altijd niet met heel veel plezier. Dat was wel het geval met 'This Is All Yours', de plaat die ik in 2015 zeker het vaakst gedraaid heb en nog steeds regelmatig voorbij komt.

Dat maakte dat ik met belangstelling naar 'Relaxer' uit zag. De impact die de voorganger had, die wordt, natuurlijk, niet gehaald, maar wat is alt-J lekker bezig op de nieuwe plaat. Hij is iets minder extreem in een aantal nummers, waardoor de onderliggende componenten ook tot hun recht komen. Dat levert een aantal prachtige songs op en een paar waar een experiment niet geschuwd wordt. Een orkest en een kerkkoor in 'Pleader'? Toch echt een hoogtepunt. Hoe dat live moet, wens ik de band succes mee, maar op de plaat werkt het volkomen.

Het begint al zo lekker, met dat typische alt-J gitaar riffje, waarna zich een spannend nummer ontwikkeld (waar een prachtige, maar heel rare videoclip bij hoort). Die lijn trekt 'In cold Blood' door. Dat geldt ook voor de cover 'House Of The Rising Sun'. Bijna onherkenbaar, maar heel spannend. Waarom zou een band in 2017 zo'n nummer uit 1840 of wie weet hoe oud, niet door mogen geven, zoals Dylan en The Animals dat begin jaren 60 deden en Frijid Pink in 1970? Zeker als het totaal is omgebouwd tot een alt-J song.

De plaat is op vinyl in huis en heeft al menige draaibeurt gehad in de afgelopen dagen. Ogen dicht en luisteren maar, naar alle merkwaardige wendingen, het rare stemgeluid van Joe Newman, de geluiden en stemmen die invliegen, de structuur, de afwijking van vrijwel al het andere. De muziek van alt-J is een avontuur. Ik ben fan.

Het hele verhaal staat hier op WoNo Magazine.