The Human League - Dare (1981)

Alternatieve titel: Dare!

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. The Things That Dreams Are Made Of (4:17)
  2. Open Your Heart (3:56)
  3. The Sound of the Crowd (4:07)
  4. Darkness (3:59)
  5. Do Or Die (5:25)
  6. Get Carter (1:02)
  7. I Am the Law (4:08)
  8. Seconds (4:58)
  9. Love Action (I Believe in Love) (5:01)
  10. Don't You Want Me (3:59)
  11. Hard Times [League Unlimited Orchestra] * (5:42)
  12. Love Action (I Believe in Love) [League Unlimited Orchestra] * (5:11)
  13. Don't You Want Me [League Unlimited Orchestra] * (7:12)
  14. The Things That Dreams Are Made Of [League Unlimited Orchestra] * (5:08)
  15. Do or die [League Unlimited Orchestra] * (4:36)
  16. Seconds [League Unlimited Orchestra] * (2:25)
  17. Open Your Heart [League Unlimited Orchestra] * (2:49)
  18. The Sound of the Crowd [League Unlimited Orchestra] * (2:40)
Ringostar schreef:
Opvallend dat Human League beter scoort dan ABBA op mm.
Ik was ook fan van Human League, maar Zij kunnen niet tippen aan het zweedse 4tal!

ABBA is geniaal
Human League is fake

Dat is toch een totaal ander genre? Niet te vergelijken met elkaar...

Ringostar schreef:
Opvallend dat Human League beter scoort dan ABBA op mm.

ABBA is geniaal
Human League is fake

Zoals lennon hierboven zegt: onzinnige vergelijking. Trouwens, slecht onderbouwd.
Hier wat roepen kunnen we natuurlijk allemaal...

Ringostar
Dat Kan idd allemaal ja

avatar van LucM
The Human League werd destijds inderdaad weleens de elektronische Abba genoemd om hun aanstekelijke doordachte songs maar het niveau van Abba hebben ze na dit album niet meer kunnen halen.

Ringostar
Het muziekblad OOR schreef wel artikelen over the Human League. ABBA werd genegeerd heb dat nooit begrepen.

avatar van lennon
ABBA zal toen wel als fout bestempeld zijn? OOR was een nogal snobistich blad, dus verbaast me niks als dat t zou zijn geweest.

ABBA heeft later natuurlijk nog wel de erkenning gekregen die het verdiende. Want qua melodieën en pop songs componeren de heren toppers natuurlijk. En daar kan niemand om heen. De muziek stijl moet je natuurlijk net liggen. Dat is een ander verhaal.

lennon schreef:

Mij dunkt dat als Elvis Costello en Anne Sofie von Otter, zie Anne Sofie von Otter & Elvis Costello - For the Stars (2002), ABBA al canoniseerden in 2002, de mening va OOR absoluut irrelevant was. Muv de begintijd, eind jaren 70 was OOR toch al zelden te betrappen op het huldigen van aandacht voor de creatieve/innovatieve acts en manoevreerde het lekker safe in de mainstreammuziek. Dat was de reden waarom het door velen ook nu nog gewaardeerde Vinyl op kon komen: heel fijne, gewaagde vormgeving en elke keer een flexidisk erbij met nieuwe muziek.

Deze Human League - al doe ik 'em niet weg - draai ik nooit meer. De eerste twee wel

avatar van lennon
NAV de Abba vergelijking de LP maar weer eens opgelegd.

Al veel te lang niet gedaan, en dat is jammer, want de 1e 2 platen van de band heb ik hoog in mijn beoordeling staan, maar deze is daardoor wat onterecht ondergesneeuwd. Het is ook gewoon een lekkere plaat. Een stuk toegangkelijker, en minder donker, maar zeker niet minder.

En absoluut een stuk beter dan wat Abba op de markt bracht, als die vergelijking dan toch gemaakt moet worden. Dit klinkt natuurlijk wel wat gedateert, maar niet zo oubollig als Abba dat nu wel doet
En sommuige nummers van Abba schaar ik qua genre echt onder het hetzelfde schuitje als BZN en Tol& Tol enzo... En dat is nou niet echt muziek wat ik graag hoor.

Elke vergelijking met Abba vind ik dus echt scheef, en eigenlijk een belediging voor deze band.

lennon schreef:
NAV de Abba vergelijking de LP maar weer eens opgelegd.

In een eerdere post van je schreef je dat je 32 jaar na de release dit album voor het eerst volledig hoorde. Niet om teenoftander, maar dat maakt - imho - je tamelijk onbevoegd om een dergelijk oordeel te vellen. Hoe lang en hoe diep heeft dit album kunnen inklinken en hoe is het met jouw predipositie tav de onontkenbare muzikaliteit van ABBA. Denk eerlijk gezegd dat de heren Ulvaeus en Andersson meer muzikaliteit in hun grote teen hebben dan Philip Oakey in zijn hele lijf, incl zijn haar destijds.

Het enige positieve van dit album is dat ik telkens weer aan Aussie Nigel moet denken The Human League - Dare (1981)

avatar van heartofsoul
Mjuman:Ben je je ervan bewust dat wat je hierboven zegt ook maar een mening is, d.w.z. niet echt wetenschappelijk gefundeerd? Er zijn zat mensen die de "onontkenbare muzikaliteit" van ABBA niet zo heel erg kunnen waarderen. Zelf vind ik het nogal kitscherige muziek, al zijn het vaak wel pakkende songs. Maar die staan ook wel op Dare, hoewel ik -net als jij- daar ook niet zo warm voor loop.

avatar van spoiler
Wat een discussie.
Human League vergelijken met ABBA .

Human League vind ik erg goed, maar ABBA

avatar van heartofsoul
Daar heb je gelijk in, spoiler, maar ik ben niet begonnen met het vergelijken van The Human League met ABBA. Beide reken je tot de popmuziek, en verder houdt de vergelijking inderdaad op.

avatar van Leeds
Kom kom kindjes. Ik had reeds gezegd dat deze 2 bands niets met elkaar gemeen hadden. Zoals ik al zei: ABBA is kwa naam groter maar kwa inhoud niet. Maar we moeten dit toch vooral niet vergelijken met elkaar. Maar goed, ik denk dat ik deze hier nu nog es de revue laat passeren.

Gegroet iedereen!

avatar van Alicia
De groeten terug van Alicia!

Hier heb ik de elpee ook nog staan. Ontsnapt aan de vinyl opruimbui van bijna twee decennia geleden. Zullen we 'm maar laten staan... ja, we laten 'm nu maar lekker staan!

Nog altijd zóóóóóóóóóóóó mooi: Seconds

Mjuman schreef:

Dat is een lekkere snobistiche post zeg...

Ik ontken de kwaliteiten van de heren BB niet... maar de muziek van HL vind ik toch vele malen boeiender.. of zoals hier boven geschreven; wat BB schreven was nogal kitsch.

En dat ik de plaat dan pas later heb leren kennen doet daar niks aan af volgens mij. Alsof je een plaat alleen maar mag beoordelen als je m vanaf dag een hebt geluisterd....

avatar van ArthurDZ
Heb er eventjes de bezem doorgehaald. De laatste paar berichten hier hadden helemaal niks meer met muziek te maken.

Het is 2017 en dit album klink nog steeds fantastisch, mijn favorieten Do or die, The things that dreams are made of.

avatar van Funky Bookie
Onvervalste 80's klassieker. Deze plaat is niet briljant, maar kent ook geen zwakke momenten. Wat minder zwaar op de hand dan enkele tijdgenoten waardoor het allemaal wat makkelijker wegluistert. Prima plaat.

avatar van Mjuman
Laat ik voor de volledigheid nog even memoreren waarmee The Human League in eerste instantie muziekliefhebbers verblijdde - we schrijven 1978 (eerste hitsingle) en 1979, coldwave met een boodschap - helaas geen van alle 80s

The Human League, Being Boiled - YouTube

The Human League: Empire State Human - YouTube

en denk ook aan: Tubeway Army - Are Friends Electric ? ( Very Rare Unbroadcast Complete Version 1979 ) - YouTube

Briljante plaat.
Pop met avantgarde (I am the law).
Seconds is zo mooi.
DIt vergelijken met ABBA is nonsens, zeker als je de 1e 2 platen weet.
ABBA niets mis mee, Eagle is prachtig. Maar waarom een vergelijking met de Human League. Zou eerder passen bij Duran Duran (hun 1e 2 platen ook prachtig).

avatar van LucM
Het was de pers die destijds Human League de elektronische Abba noemde omdat ze even aanstekelijke als doordachte songs konden brengen maar Human League is eerst en vooral door Kraftwerk beïnvloed (net als de hele synthipopgolf).

Van Human League bezit ik naast een compilatie enkel dit album (nog op LP). Hysteria vind ik wat minder, hun comebackalbum Credo was een regelrechte teleurstelling. Ik zal nog andere albums van deze band beluisteren.

avatar van dazzler
DARE (1981) 2CD deluxe edition repair shop

Het classic album van The Human League verscheen al in vele gedaanten.
Enkelvoudig geremasterd. Geremasterd met het Love & Dancing album als bonus.

Er bestaat een Amerikaanse CD release met Hard Times en Non-Stop als bonustracks.
En er is de nog niet zo lang geleden in beperkt oplage verschenen Dare / Fascination box.

Maar nog nooit werden alle tracks uit de periode 1981-1982 samen in één release ondergebracht.

Ik waagde me aan een poging in de link hierboven.

Prachtige ABBA vs Human League discussie hier, die verdient enkele jaren na dato een nutteloze appendix.
Wat mij betreft is ABBA als een munt, er zitten twee kanten aan. ABBA heeft een talent voor melodie en pakkende songs van het niveau Beatles (en dat vind ik de beste band ooit, hoewel The Smiths mijn favoriete band is). De kruis-kant van deze munt is dat ABBA deze fantastische melodieën vaak in een kitcherig en spanningsloze verpakking stopt. Wat mij betreft moet de beste muziek een beetje schuren en uitdagen. ABBA is voor mij een band waarvan ik apprecieer dat ze geweldig goede songschrijvers zijn... maar ik zal nooit zelf een ABBA-nummer opzetten.

The Human League is qua pakkende songs een paar rangen lager, op de superhit 'Don't you want me' na. Ik luister echter liever naar de League dan naar ABBA, de stijl staat me meer aan.

avatar van Jonestown
Wat een gezwets allemaal over twee bands die niks met elkaar te maken hebben. Komen bovendien allebei uit een verschillend tijdperk. Vergelijk slaat dus totaal nergens op.

avatar van dazzler
En toch is het geweten dat The Human League
er in de nieuwe bezetting bewust voor koos om de ABBA van de synthipop te worden.
Het waren hun eigen woorden: ze wilden de hitparade in met aanstekelijke melodieën.

Over OMD werd in de beginfase bij Dindisc (het new wave sublabel van Virgin)
luidop de vraag gesteld of de jongens wel konden kiezen tussen ABBA en Joy Division.
Blijkbaar klonken ze op hun singles veel lichter dan op de donkere albumtracks.

ABBA en Joy Division: twee maten die in 1981 gebruikt werden
om het verschil tussen hitgevoelig en alternatief af te wegen.

Het nieuwe geluid staat inderdaad los van de eerste twee albums. Dat krijg je als je twee sensuele zangeressen oppikt bij de een of andere cocktailbar en ze een prominente rol toe eigend. Niks mis mee, Annie Lennox en volgens mij ook Sinead O'Connor zijn begonnen als serveerster. ABBA is uiteraard behoorlijk camp, maar wel verantwoordelijk voor klassiekers die nog steeds woord voor woord worden mee gezongen. Prima om de potentie te hebben om soortgelijke successen te schrijven. Joy Division koos in de daarop volgende vorm in New Order uiteindelijk ook voor een meer toegankelijk geluid, met als dieptepunt het voetballied World in Motion, wat evenveel inhoud heeft als Wij Houden Van Oranje van Andre Hazes.

avatar van aerobag
Vermakelijk album gevuld met optimistische, speelse grooves. Ik waardeer het theatrale aspect van deze muziek. Don’t You Want To is absolute klassieker natuurlijk. Het zal nooit mijn voorkeur genre worden, maar dit betreft wel een van de betere ’80 synthpop albums die ik ken.

avatar van Reint
Ik heb lange tijd een aversie gehad tegen synthpop gehad. Langzamerhand kropen groepen als New Order, Depeche Mode en Electronic in mijn leven; groepen die synths verbonden aan een postpunk-geluid waar gitaren een rol speelden. Dare was voor mij lang een brug te ver, vooral omdat ik Don't You Want Me toch wat fout vond. Ik kende vroegere nummers als Being Boiled en Empire State Human, experimentele artpop die zich begaf tussen de vroege Ultravox en Numans Tubeway Army en aan de andere kant industriële weirdness als Throbbing Gristle en Cabaret Voltaire.

Omdat Dare toch een flinke reputatie heeft als kwaliteitspop deze plaat toch maar even aangeslingerd. Ik kan er niet omheen; dit album is te gek.

The Things That Dreams Are Made Of, Open Your Heart, Darkness, I Am The Law, Seconds en Love Action zijn allemaal popnummers die zowel knullig als professioneel aandoen, zowel kitscherig als oprecht. Pretentieloos én pretentieus.

avatar van Film Pegasus
Leuke popband, ik heb in 2018 Human League nog live gezien. Als het wat meevalt zouden ze dit jaar in De Roma (Antwerpen) terugkomen, ter ere van 40 jaar Dare. Het album is sfeervol ingezet en neemt je mee op een feestelijke trip. Om dan te eindigen met 2 commerciële hits. Het blijft vooral popmuziek, maar best wel leuk gedaan.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vanavond weer eens herbeluisterd.
Blijft toch hun beste album met de laatste 3 nummers als hun sterkste troeven.