The Human League - Dare (1981)

Alternatieve titel: Dare!

Pop / Electronic
Label: Virgin

1. The Things That Dreams Are Made Of (4:17)
  2. Open Your Heart (3:56)
  3. The Sound of the Crowd (4:07)
  4. Darkness (3:59)
  5. Do Or Die (5:25)
  6. Get Carter (1:02)
  7. I Am the Law (4:08)
  8. Seconds (4:58)
  9. Love Action (I Believe in Love) (5:01)
  10. Don't You Want Me (3:59)
  11. Hard Times [League Unlimited Orchestra] * (5:42)
  12. Love Action (I Believe in Love) [League Unlimited Orchestra] * (5:11)
  13. Don't You Want Me [League Unlimited Orchestra] * (7:12)
  14. The Things That Dreams Are Made Of [League Unlimited Orchestra] * (5:08)
  15. Do or die [League Unlimited Orchestra] * (4:36)
  16. Seconds [League Unlimited Orchestra] * (2:25)
  17. Open Your Heart [League Unlimited Orchestra] * (2:49)
  18. The Sound of the Crowd [League Unlimited Orchestra] * (2:40)
avatar van andré
...een van de onderschatte albums uit de jaren 80. Nummers als Things Dreams Are Made Of, Seconds, Love Action, Darkness en Sound Of The Crowd zijn nu weer hip (luister maar eens naar acts als Ladytron, Zoot Woman en Les Rythmes Digitales).

beaster1256
mee akkoord , heb hem vandaag nog opgelegd , en ik vind hem nog altijd goed , ( had anders verwacht ) die melodieen kunnen zo naast abba of beatles staan , met een jaren 80 sausje , ( ja, ik weet het ik overdrijf hier nu ) maar het blijft een goeie plaat
open , do or die en vooral seconds zijn mijn favorieten

avatar van Jan Wessels
Wat ontzettend weinig berichten bij dit album. Dit is één van die albums uit begin jaren 80 die is blijven staan als een huis. Wel schokkend dat dit album al weer 25 jaar oud is.....

Don't You Want Me blijft een lekker dansnummer. Is daarom alleen al mijn favoriet op dit album. Simpel om die reden; want ik hou van dansen.

avatar van FunkStar
DARE was de grote doorbraak voor The Human League en met name door de single "Don't You Want Me" een 80's classic, maar de rest van het album is zeker net zo goed. "Sound of the Crowd", "Open Your Heart", " The Things That Dreams Are Made Of", het zijn allemaal uitstekende synth-pop songs. Love Action blijft ook een super nummer!

avatar van monique
meesterlijk album,vooral don't you want me en love action zijn juweeltjes

EVANSHEWSON
Sluit me aan bij FunkStar : klassieker uit het New Wave of synth-popgeluid van de eighties.
Staat vol gedenkwaardige melodieën, DO OR DIE vind ik zelfs nog iets leuker dan prijsbeest Don't you want me, maar dat is persoonlijk door de herinneringen die hiermee gepaard gaan...
Heb hem onlangs voor een prikje op cd teruggekocht, heb het album destijds redelijk grijs gedraaid !

avatar van Martijn Jonkers
Eén van mijn favoriete albums allertijden. Het perfecte synthy pop album van de jaren '80. Het zijn zo'n mooie melodieën. Soms vrolijk, vaak weemoedig. Met daarop pareltjes als Open Your Heart, Love Action, Seconds en Darkness. In 2005 heb ik ze gezien op Marktrock in Leuven waar ze veel nummers speelden van dit album. Ik heb met volle teugen genoten. Eén van de meest onderschatte groepen uit de popgeschiedenis.

avatar van Droid
"Love Action" is een absolute synthpop klassieker!

avatar van Tekh
hoe heb ik ook een 2.5 kunnen geven aan dit album... is nu een dikke 4 geworden!!!

avatar van freddze
Weer een geval van... het verstand komt met de jaren

Bij mij staat deze nu al enkele jaren geparkeerd op 4,5*. Nummers als The Things That Dreams Are Made Of, The Sound Of The Crowd, Love Action en vooral Darkness zijn synth-pop klassiekers om u tegen te zeggen

Pieter Paal
Ik heb dit album van Phil & Co. op vinyl altijd bewaard, maar ik draai meestal hun 'Greatest hits' met 'Open Your Heart', het orgastische 'The Sound of the Crowd', 'Love Action' en 'Don't You Want Me'.

avatar van LucM
Zeker één van de beste synthipopalbums begin jaren '80. Aanstekelijke melodieën in een elektro-jasje gestoken en het is ook nog dansbaar. Naast hun grote hit "Don't You Want Me" vind ik "Do Or Die" en "Love Action" de topnummers op dit album.

stuart
Don't You Want Me

avatar van foxhusky
Geweldig album. Ik mag van MusicMeter slechts 2 favoriete nummers aanwijzen en dat valt me niet mee. Het hele album is favoriet, maar als ik dan toçh moet kiezen, neem ik "Seconds", over de moordaanslag op President Kennedy in 1963, en "Do or Die".

Maar ook het overbekende "Don't You Want Me" is en blijft heerlijk om te horen. Grappig is dat zanger/componist Philip Oakey dit nummer zelf niet zo geweldig vond. Hij vond het maar een opvuller en het zwakste nummer van het album. Toch wilde de platenmaatschappij het uitbrengen als 4e(!) single, gepromoot met een peperdure videoclip. Uiteindelijk werd dit nummer het grootste succes van The Human League ooit.

Lange tijd heb ik dit album alleen op vinyl gehad. Later de CD gekocht, maar zonder de bonustracks 11 t/m 18, want die had ik al op een aparte CD "Love & Dancing".

is dit nu hun essentiële plaat? 'don't you want me' moet ik nu eerlijk gezegd niet meer horen (kapotgedraaid).

stuart
Kan ik me wel een beetje voorstellen; niet teveel de populaire muziekzenders meer beluisteren, want daar komen zulke nummers wel vaker voorbij.

geweldige synth-plaat anders wel ,uit mijn geboortejaar!

avatar van dazzler
DARE 1981

Het Humanistisch Verbond sloeg toe in 1981.
In hun tweede en hitpotente line-up kregen ze de wereld op haar knieën.
Heaven 17 heeft er voor mijn part nooit echt veel van gebakken.

Herkenbare stemmen zijn altijd een troef in hitparadeland.
De sequencers van The League kregen de poppen aan het dansen.
De eerste single The Sound of the Crowd was de voorzet.
Goedkope disco en daarom het minst interessante nummer.

Mix hierbij het warme gebrom van de bassynthesizer en modulerende
melodietjes die de gitaarpartijen simuleren en je krijgt een heerlijke coctail.
I Was Working as a waitress in a cocktail bar ... That much is true.

Don't You Want Me werd de beste verkochte single van 1981 in de UK.
Het album Dare zou de eerste helft van 1982 de wereld veroveren.
Liefst vier singles haalden de Britse (en internationale) lijsten.

Eerst was het wachten op de tweede single Love Action.
Die deed niets in de Benelux, maar haalde de top 3 in Engeland.
Klonk tekstueel als een beginselverklaring van het humanisme.

Daarna donderde Open Your Heart de boxen uit.
Weer een hit in de UK en een gemiste kans in de Benelux.
Na het succes van Don't You Want Me goed voor een herkansing.

Het was dus die vierde single die de groep onsterfelijk maakte.
Grijsgedraaid en daarom misschien verguisd door menig luisteraar.
Maar de toverkracht zit in het vocale duet ... op die manier wordt
de dansvloer een ontmoetingsplaats voor hem en haar.

En er stonden nog meer potentiële hits op Dare.
De ijzersterke albumopener The Things That Dreams Are Made of
bijvoorbeeld ... een perfecte staalkaart van de Human League sound.

Of het huppelende Do or Die dat opnieuw heerlijke vocalen
paart aan een zeer dansbare beat ... voer voor deejays.
Get Carter wijzigt even de teneur van het album.

Drie nummers laten een weemoediger geluid horen,
en echoën op die manier het new wave verleden van de band.
Het met suspens geladen Seconds, de Weltschmerz in Darkness
en I Am the Law dat nog het meest naar het oude experiment ruikt.

De b-kantjes Hard Times en Non Stop staan jammer genoeg
niet in hun originele versie op de Britse remaster ... daar vond men
het nodig om het volkomen overbodige (en anders ook onverkoopbare)
instrumentale remix album League Unlimited Orchestra toe te voegen.

Een heel jaar lang zou de groep teren op het succes van Dare.
Slechts één single werd in laatste maanden van 1982 een hit.
Het onvolprezen Mirror Man / You Remind me of Gold.

Daarna zou het nooit meer hetzelfde worden ...

avatar van Mjuman
Muziek heeft een hele sterke associatieve kracht. Hoor ik dit album - m.n. op verzoek van mjulady - denk ik aan Nigel, aussie, klusjesman par excellence.

Wij waren bezig in mju-huis V1, ik had koffie gezet en Nigel binnen geroepen voor een broodje en een bakkie. Hij kwam binnen neuriede "Open your heart mee", ging zitten, pakte zijn broodje en net op dat moment zongen de dames "Open Your Heart" en Phil's synthesizer deed "beep", "beep". Nigel zuchtte, keek me aan en zei met een echt Paul Hogan-accent (Crocodile Dundee)": There ain't no emotion innit, mate, squeeky little sounds - no emotions" en deed de beeps van Phil's synth na, "fucking cold". En dat alles in een zwaar Paul Hogan accent.

Tussen Nigel en Human League Dare kwam het dus niet goed; en dat moment bevestigde het voor mij wat ik eigenlijk al wist: dat "Dare" een heel ander album was dan "Travelogue" en "Reproduction" en dat "Dare" eigenlijk een soort Human League V2 (of "Light") was en dat mijn hart eigenlijk meer uitging naar Human League V1 (of wellicht voor een ander deel Heaven 17). Zonder dit album tekort te willen doen - een hele klus het opvangen van het vertrek van de halve band - is dit is dus eigenlijk meer een 'fun' plaat, voor onder de afwas of bij het klussen of wellicht een (honky) dans(je).

Jaren later toen ik het schilderwerk aan de buitenkant nog eens overdeed, nam Nigel op eigen manier 'wraak'- hij had flink wat gaatjes in kozijnen opgevuld met stopverf; en een van de eigenschappen van stopverf is eenmaal dat het krimpt bij het verharden...

Squeeky little sounds... "Open your heart".

Jammer dat I Am The Law hierop staat. Een flinke smet op een verder bij vlagen fantastische plaat...

avatar van Brecht
Van mij mag Get Carter eraf. Doet letterlijk pijn aan mijn oren.

beaster1256
seconds is het beste nummer , spannend en zeer knap gebracht , het heeft me nog nooit verveeld

maar de ganse cd is zeer goed , heb ze toen live in kortrijk gezien maar dat was erbarmelijk !

avatar van musician
Ben het eens met eigenlijk heel veel schrijvers, Dazzler heeft weer een prachtig compleet stuk.

Met Herman eens inzake de jammerlijke aanwezigheid van I am the law.
Met Beaster eens over Seconds.

Het ís prachtige synthesizer pop, laat dat duidelijk zijn. Ik vind het eigenlijk ook nog steeds niet gedateerd, al is het dan duidelijk jaren 80. De nummers zijn stuk voor stuk van hoog niveau.

Dazzler eindigt met:

dazzler schreef:
Een heel jaar lang zou de groep teren op het succes van Dare.
Slechts één single werd in laatste maanden van 1982 een hit.
Het onvolprezen Mirror Man / You Remind me of Gold.

Daarna zou het nooit meer hetzelfde worden ...

Nee, dat is helemaal waar. Ik vond The Lebanon nog aardig, een paar jaar later. Ik heb mij wel afgevraagd, waar dat nou door kwam. Zo'n piek en dan daarna alleen maar forse dalen.

Had de muziek, die op Dare door The Human league werd gepresenteerd, wel langdurige overlevingskansen? Of was het eenmalig, in de geest van de tijd, kansloos tegen de elementen van de nabije toekomst?

Was de Human league al bijvoorbaat gedoemd om te mislukken (gebrek aan talent, uitstraling) of lag het aan de muzieksoort, de electronica?

Er zijn meer voorbeelden uit die tijd, eenmalig een groot album in de electronische muziek en de rest werd al snel marginaal (in verkopen en aanhang) zoals Ultravox, Orchestral Manoeuvres in the dark, Howard Jones.

Maar, ik vond in Dare van The Human League toch het meeste talent zitten. Smaakvol en gedurfd gedaan. Geen moment van verveling. De Rumours van de synthesizer-pop. Een groter compliment had uit mijn pen niet kunnen komen.

avatar van Leeds
het absolute hoogtepunt van de groep waarvan ik o.a. Do or Die heel sterk vind. Genietbare plaat met een WAW-gevoel

avatar van joko16
Uitstekend album waarvan ik me ook de instrumentale mix versie goed kan herinneren.
league unlimited orchestra?
Ik heb alleen nog de lp.

Heerlijk album. Ik kende enkel de singles. Maar Seconds en Darkness zijn akelig briljant.

avatar van dazzler
sebas schreef:

En The Things That Dreams Are Made of moduleert gezellig mee.
Do or Die daagt de dansspieren uit.

Eigenlijk staan er 8 singles op dit album. Had gekund.

Na het uiteenvallen in '80 van de oude Human League besloot het duo Ian Craig March en Martyn Ware een nieuwe groep op te richten onder de naam Heaven 17 met nieuwe zanger Glenn Gregory.
Phil Oakey en Adrian Wright kregen op hun beurt versterking van Ian Burden en Jo Callis.De zangeressen Joanne Catherall en Susanne Sulley worden gevonden in een plaatselijke dancing in Sheffield,thuisbasis van The Human League(ook van ABC).

1981 was ongetwijfeld het jaar van dit zestal met het uitbrengen van 'dare' hun paradepaardje en nr 3 in mijn top 10.
Stuk voor stuk briljante synthesizercomposities van de bovenste plank.In '82 haalde 'don't you want me' zelfs de eerste plaats in the states,dat waren nogeens tijden! 'seconds' en 'do or die' genieten mijn voorkeur,van deze laatste song heb ik een dubmix van 6'24 op een new wave-verzamelaar die echt de moeite is.'darkness' is het kippevelmoment van de plaat.Ook de extra's op de '21st anniversary edition' zijn plezierig om aan te horen.Fijn dat de b-kant van 'love action' er opstaat nl. het dansbare 'hard times',enkel spijtig dat de laatste 3 nummers vrij kort zijn.
Van 'dare' zijn 4 singles getrokken maar het hadden er inderdaad 8 kunnen zijn en zelfs 9 met 'hard times' er bijgerekend,eigenlijk kan het album voor een best of doorgaan.

Vorig jaar heb ik ze op 1 november live aan het werk gezien op 'sinners day' en het was zowel een genot voor het oor als het oog.
Phil en de dames klinken nog steeds als vanouds en hun looks zijn zeer stijlvol.Chapeau voor deze jonge mensen van 50.

DON'T YOU WANT ME? Tot het einde van mijn dagen!

avatar van bart1989
Zaterdag ga ik ze zien op de lokerse feesten! Ik kan echt echt niet wachten!
Allemaal topnummers op deze plaat. Een onderschat meesterwerk weliswaar.
Nu zijn er veel mensen die de jaren 80 en al zijn muziek bevooroordelen als slechte commerciele muziek, spijtig wel. En zo missen zij dit pareltje.
Maar over 20 jaar zal men deze plaat de lof geven die het verdient! ..geloof ik
En al die nu al ziet dat dit een mijlpaal in de geschiedenis is, is gewoon slimmer..