Pearl Jam - Yield (1998)

3. No Way (4:19)
  4. Given to Fly (4:01)
  5. Wishlist (3:26)
  6. Pilate (3:00)
  7. Do the Evolution (3:54)
  8. Untitled (Red Dot) (1:06)
  9. MFC (2:27)
  10. Low Light (3:46)
  11. In Hiding (5:00)
  12. Push Me Pull Me (2:28)
  13. All Those Yesterdays / Hummus (7:47)
Ik luister voor het eerst in tijden weer 's naar deze plaat en ik word er niet echt veel blijer van. Bij vlagen klinkt PJ hier gedreven, zo af en toe komt er zelfs een goed nummer langs (Given To Fly), maar over het algemeen klinkt het zelfs een beetje stuurloos met vulling als Red Dot, Push Me, Pull Me, maar het meerendeel van de nummers is toch vrij standaard (Faithfull, In Hiding). Ik haal een halfje van mijn stem af.

Voor mij het beste Pearl Jam album. Geweldig nummers. Vooral Do The Evolution, Pilate en Faithfull. Hoogtepunt: Given To Fly. wow 5*

avatar van Tompie
Samen met 'Riot Act' misschien hun minste album. Toch nog zeer waardevol! Er staan enkel zeer sterk nummers op, maar het is soms ook een beetje goedkoop.

Ik weet nooit zo goed wat ik van dit album moet vinden: het is wat stuurloos, het klinkt wat afstandelijk in mijn oren op de een of andere manier. Wel krijgt de band het voor elkaar om met fantastische songs op de proppen te komen, maar daartegenover staan dan weer nietszeggende zapmomenten.
Twijfelgeval: ik ga hem maar eens wat beter beluisteren

Na Ten denk ik de meest toegankelijke plaat van PJ. Daarom echter niet minder sterk.

Twee nummers op dit album zijn trouwens geïnspireerd door twee zeer sterke boeken, namelijk: "Do the Evolution" door "Ishmael" van Daniel Quinn en "Pilate" door "De meester en Margarita" van Boelgakov.

"Do The Evolution" is een knaller! Zorgt ook voor een prachtmoment op de "Live at the Garden" DVD als het publiek het podium letterlijk doet schudden

avatar van EmDee
Op diezelfde DVD staat ook een geweldige clip van dat nummer.

EmDee schreef:

Op diezelfde DVD staat ook een geweldige clip van dat nummer.

Als ik me niet vergis is dat een andere DVD, namelijk Touring Band 2000. En de clip is inderdaad geniaal. Gemaakt door de bekende tekenaar Todd McFarlane. De video is trouwens ook online te zien op http://www.tenclub.net

avatar van De Geu$
Is idd de "Touring band 2000" DVD....

avatar van EmDee
Er is dus nog een live DVD van de band.
binnenkort maar eens aanschaffen dan.

Er zijn momenteel vier officiële DVD-releases:

Single Video Theory (Documentaire tijdens de rehearsal sessies van Yield)
Touring Band 2000 (Compilatie van concerten van de Binaural-tour)
Live at the Showbox (Warm-up show voor de Riot Act-tour in een piepklein zaaltje in Seattle)
Live at the Garden (Prachtige dubbel DVD van het concert in New York tijdens de Riot-Act tour. Steekt met kop en schouders boven de rest van de DVDs uit)

avatar van EmDee
SVT eens gezien maar hoef ik niet te hebben.
TB 2000 in bezit
Showbox ken ik niet
at the Garden komt me maar vaag bekend voor.

EmDee schreef:

SVT eens gezien maar hoef ik niet te hebben.
TB 2000 in bezit
Showbox ken ik niet
at the Garden komt me maar vaag bekend voor.

SVT is leuk, maar niet essentieel. Wel leuk om Jack Irons te zien drummen.

TB2000 is erg leuk, maar qua geluid en beeld niet optimaal.

Showbox is erg leuk. Lekkerer ruwe show. Is geloof ik alleen via TenClub te koop.

Live at the Garden is echt fenomenaal. Prachtconcert met leuke extra's. Perfect geluid en goed beeld. Aanrader!

avatar van Gajarigon
Op 2 nummers na (untitled en psuh me pull me) is dit album weer een ijzersterk bewijs van Pearl Jam's vermogen om beregoeie rock te maken!

geweldig album, great lyrics met grote diepgang, pearl jam is weer lekker aan het experimenteren op dit album.

MFC, Given to fly, Wishlist en Do the Evolution zijn de beste nummers op dit album

avatar van Gajarigon
Trouwens, is het jullie al opgevallen dat op elke foto in de hoes zulk een 'yield-driehoek' zichtbaar is? 'k heb ze hier allemaal ingescand en met rood aangeduid op mijn pc staan. Als iemand er eentje niet vindt...

en McCready zegt dat "In Hiding" het moeilijkste PJ-nummer is om te spelen, omdat het zo 'verdomd lastig om allemaal de stukken te onthouden' is.

avatar van Ruudf
Geweldig album van Pearl jam. Een van mijn favorieten. Prachtige nummers als 'given to fly' en 'wishlist', maar ook uit je dak gaan op 'do the evolution'. Ik heb 'yield' op LP en vreemd genoeg lijkt het tempo bij 'do the evolution' hoger te liggen dan op de CD... Kan natuurlijk aan mijn apperatuur liggen maar het klinkt daardoor nog net even wat gaver.

avatar van Klumpie
Het beste album van Pearl Jam, vele tempo wisselingen in de nummers en bovendien gewoon lekkere rock nummers. In Hiding is het beste nummer kort gevolgd door Do The Evolution en Given To Fly.

Gajarigon schreef:

Verdomd, nu je het zegt. Er is idd op elk plaatje zo'n Yield driehoek terug te vinden. Het was me nog geneens opgevallen. En het is nog wel mijn favoriete album van Pearl Jam.

avatar van Waldo Jeffers
Enige PJ-plaat die van mij geen 5 krijgt, en dat zegt volgens mij al wel genoeg over deze plaat jammer genoeg

Dit vijfde officiële studio-album van Pearl Jam vind ik iets minder dan de vier voorgaande, maar het is zeker niet slecht en ook hier zijn er weer geen slechte nummers terug te vinden.

De eerste 2 nummers zijn goed, maar daar blijft het dan ook bij.

No Way vind ik al wat beter en zal dus minder snel overgeslagen worden.

Hierna volgen 2 zeer goeie nummers die voor mij tot de betere van deze cd behoren.

Met Pilate krijgen we een klein dipje, dit vind ik het minst goeie lied op deze plaat.

Do the Evolution, een steviger nummer dat ook tot de favorieten van Yield behoort, gevolgd door een 'opvuller' waar ik niet echt een mening over heb.

Dan volgt er weer een korte climax van 2 nummers: MFC en Low Light, met deze laatste als beste van het ganse album.

Om af te sluiten nog 3 zeer goeie nummers die allen evenwaardig zijn.

Dus toch nog goed voor een dikke 4 sterren (8,5/10)

Pilate is zeker een van de mindere nummers, k vind dit ook een van hun mindere albums
do the evolution is wel weer heel sterk samen met push me pull me een van de beste van Yield

avatar van Bighead
Bet ok dit album.
Given to fly blijft een pareltje.

Dot the evolutions is een lekker nummer.

avatar van Sonic Nurse
Ben sinds TEN een trouwe fan van Pearl Jam die bij iedere aankomende release weer rijkhalsend de dagen op de kalender wegstreept. Zo ook met dit album. Ik vond het in het begin al een album waarvan ik dacht 'mwah'...
Maar het is en blijft een Pearl Jam album, dus goed. De mannen schrijven naar mijn mening geen slechte nummers en de stem van Vedder blijft het bij mij gewoon altijd goed doen. Ik vind Yield echter wel een middelmatig album, nogmaals; voor Pearl Jam begrippen. Bij Binaural had ik dat ook, maar dat terzijde.
Hoogtepunten van dit album vind ik Wishlist, Do the Evolution (dit nummer bevat één van de mooiste riff's ooit) en Given to Fly. Bij Given to Fly moet ik altijd aan de DVD Touring Band 2000 denken, waar Vedder een doventolk op het podium hijst om het hele nummer te 'vertalen'; kippevel moment!
Yield is overigens wel een geschikt album om (naast Ten) te beginnen met Pearl Jam. Gewoon, als je wat jonger bent, geinteresseerd bent in wat rock muziek, Yield is niet moeilijk, neuried wel lekker door.
Om een lang verhaal kort te maken; lekkere plaat... maar komt niet verder dan 3.5* (en dat is voor PJ begrippen niet veel)

avatar van Joy4ever
Zeer matig album van Pearl Jam. Zijn voorganger No Code en zijn opvolger Binaural zijn een stuk sterker. Deze Yield wil maar niet overtuigen. Ondanks dat één van de mooiste PJ nummers ooit erop staat, Given to Fly. Het is het allemaal net niet.

avatar van kaztor
Klumpie schreef:

Klap voor de gein eens de hoes van No Code uit en hou het op een afstandje... Zie daar het No Code logo!

kaztor schreef:

Dit bedoel je

avatar van Gajarigon

Dat was me nog niet opgevallen. Verdorie toch...!

Wat opvallend dat er maar 1 pagina met reacties op dit album is. Ik vond het album nooit zo sterk, het heeft een tijd in de kast gelegen. Er waren immers altijd betere PJ nummers om lekker van te genieten.

Maar zoals vaker met PJ komt er altijd een moment dat een tekst of een muziekdeel je ontzettend raakt. Tijd en verleden zoeken en vinden elkaar wat dat betreft altijd op het juiste moment lijkt het.

Ik vind Faithfull een prachtig nummer maar ook No way doet het altijd erg goed bij me. Given to fly kennen we allemaal vooral van de prachtige live versies, op het album komt het nummer daarom niet goed (meer) uit de verf omdat het ook met zo'n laag tempo gespeeld wordt.

Pilate vind ik niks

Do the Evolution is gewoon geweldig, ik krijg nog altijd kippevel van het lied in combinatie met de videoclip (gemaakt door de tekenaar van de oude Batman serie)

In hiding is zo'n nummer met een zeer mooite tekst, en gaat zoals zo vaak over het terugtrekken en 'rijker worden' qua innerlijk. Mooi gedaan, doet het ook altijd goed.

All those yesterdays is een zeer mooi nummer, vooral een aanrader is de live uitvoering in Mansfield in 2003. Overigens is die hele driedubbel CD een aanrader maar toch ook zeker CD1 dat helemaal gevuld is met prachtige rustige nummers, waaronder dus all those yesterdays in een prachtige uitvoering.

Na all those yesterdays is er nog een zogenaamde verborgen track. Het is een soort polka met electrische gitaren lijkt het ... ik ben er weg van. Het is zo ontzettend goed uitgevoerd dat je je werkelijk afvraagt of er ergens op aarde 1 genre is wat Pearl Jam niet aan zou kunnen. Wat een veelzijdige band is het toch.

Geen super album... ik doe zelden aan cijfers geven omdat ik dat een rare waarde vind ... bovendien verander ik vaak van mening over PJ albums ( bijna altijd ten goede ) dus ik laat het gewoon bij deze beschrijving. Gewoon een lekkere plaat om af en toe op te zetten.

Een van de wat mindere albums. Maar nog altijd goed.
Brain of J, Given to fly en Do the Evolution.

Alle 3 ijzersterk. De rest minder.