Anathema - The Optimist (2017)

Label: KScope

1. 32.63N 117.14W (1:18)
  2. Leaving It Behind (4:27)
  3. Endless Ways (5:49)
  4. The Optimist (5:37)
  5. San Francisco (4:59)
  6. Springfield (5:49)
  7. Ghosts (4:17)
  8. Can't Let Go (5:00)
  9. Close Your Eyes (3:39)
  10. Wildfires (5:40)
  11. Back to the Start (11:41)
avatar van Brunniepoo
Ik schijn het dus live te moeten horen om onder de indruk te raken van deze plaat. Vooralsnog is dat namelijk nog niet gelukt. Het kabbelt mij veel te veel voort, veel sfeer en weinig memorabele muziek. Ik was - in tegenstelling tot sommigen hier - van mening dat Anathema met hun laatste albums steeds beter werd, maar die stijgende lijn lijkt nu toch teneinde te zijn. Jammer.

avatar van Rinus
Dit album moet het van sfeer hebben. Er staan sterke maar ook soms iets mindere stukken op. Sommige tracks krijgen een soort van post rock behandeling mee. De band verwijdert zich hierdoor van de Pink Floyd invloeden die er vroeger wel in zaten. Althans in mijn oren. Het album opent best wel sterk. Alleen, zoals gezegd, zet dat zich niet over de gehele linie voort. Het laatste nummer is daarentegen ook weer sterk gelukkig. Productie is weer erg verzorgd.

Resulterend een goed album maar geen hoogvlieger in de carrière van de band.

avatar van Leptop
Het valt me allemaal nog een beetje tegen, deze laatste van Anathema. Weinig nieuws onder de zon, nergens echt beklemmend dit keer of een verrassend nieuwe sound. Misschien gaat het kwartje nog vallen, maar ik vrees eigenlijk van niet. 3,5* als instapper. Kan nog 2 kanten op.

avatar van Orbitbuster
Sleepless.

avatar van rafke pafke
"Album of the year" op de Prog Awards 2017.

avatar van Leptop
Opmerkelijke keuze, zeker met Marillion als mede-genomineerde. Zie je maar hoe conservatief de progrockscene kan zijn.

avatar van Yann Samsa
Ja, want het overhandigen van zo'n prijs aan een band die bediscussieerbaar prog genoemd kan worden voor een plaat die erg gemende reacties kreeg en overduidelijk vooral door het progvolk negatief werd onthaald, is natuurlijk een stuk veiliger en conservatiever dan te kiezen voor een proggigant die reeds bijna veertig jaar meedraait, net de zoveelste symfonische conceptplaat uitbracht die uitermate positief werd onthaald, en in de progwereld bijna nooit iets verkeerd lijkt te kunnen doen...

Ik ga akkoord met je stelling hoor, de progrockscene is conservatief, al was dit misschien niet meteen het meest ideale voorbeeld om die stelling te steunen

avatar van Alicia
Ik vind trouwens een flink aantal winnaars opmerkelijk in deze overigens even opmerkelijke poll. Je kon amper iets kiezen uit een zeer beperkt aantal voorgekauwde nominaties in een bepaalde categorie. Zelfs al zou zo'n poll betrouwbaar zijn, dit neem ik toch niet echt zere neus! Of je dit wel of geen prog noemt, vind ik verder niet van belang. Deze Anathema vind ik zelf helaas nog altijd een middenmoter.

Yann Samsa schreef:

Nog mee eens ook. Ik bedoelde eigenlijk dat ze dan beter Marillion hadden kunnen kiezen, want die zit ook aan de ruimschoots veilige kant alleen is dan beter. In mijn ogen. Al met al teleurstellend.

A Natural Disaster was echt hun laatste zeer sterke album. Daarna een zangeres er bij en een totaal andere stijl. Jammer!

avatar van Broem
Niet mee eens Neal Ik vind de stijl verandering juist getuigen van lef en inzicht. We're here because we're here en Wheater Systems zijn 2 fantastische albums met een heerlijke dramatiek. De zang van Lee Douglas past daar perfect bij. Ik kan met beide stijlen (oud en nieuw) prima leven. Vind het knap dat de band zich blijft uitvinden. Ook deze The Optimist getuigt van lef. Mooie liedjes die iets meer poppy klinken maar voldoende origineel zijn om te boeien.

Dan verschillen wij heel erg van mening. Ik blijf bij mijn bovenstaande mening. In de auto de laatste gedraaid en...ik kon het niet meer aanhoren. Niets meer van de gave doom stijl over helaas.

avatar van ArthurDZ
Berichten verplaatst naar Anathema

avatar van keijzm73
Een sferisch/ stemmig album, met toch meer afwisseling dan ik bij de eerste luisterbeurt beluisterde.

Het album opent zeer fraai met - na de intro - het redelijk stevige Leaving It Behind. Aansluitend subtiele pianoklanken met daaroverheen het geweldig mooie stemgeluid van Lee Douglas in Endless Ways. Een zeer aangenaam nummer. Daarna - in de titeltrack The Optimist - hoor je elementen terug van Endless Ways (subliem gedaan). The Optimist is een erg mooi en dynamisch nummer met subtiele elementen. San Francisco voelt letterlijk als een autorit die je begint en lijkt daarmee een opmaat te zijn naar het latere Can't Let Go. Als tussenstop eerst Springfield. Alhoewel; tussenstop? In Springfield wordt stiekem nog een behoorlijke geluidsmuur opgebouwd. Daarna wordt de tussenstop nog even gerekt met het ingetogen en ontroerende Ghosts. In deze nummers ook de prachtige vocalen van Lee. En voorts weer door met de autorit. Can't Let Go is een nummer met een heerlijke 'drive' welke eindigt in stilstand en het zoeken naar radiostations. Uiteindelijk wordt er een jazz-zender gevonden. Close Your Eyes kan je feitelijk letterlijk nemen. Uitrusten en wegdromen op jazzy vibes. Maar pas op; met het risico op een nachtmerrie. Wildfires voelt als verloren rijden over een niet ophoudende weg dwars door de wildernis. Het laatste nummer Back To The Start (op papier ruim 11 minuten) duurt effectief ‘slechts’ 7 minuten en had wat mij betreft nog korter gemogen. Eigenlijk niet meer dan een outro. En dan zo’n outro waarvan de intro net iets te lang duurt, je vervolgens 3 minuten stilte voorgeschoteld krijgt, gevolgd door een afsluitende soundbite (‘n gelukkig kirrende baby). Dat soort van 'hidden' toestanden is sowieso nooit mijn ding geweest. Maar goed, dat is slechts een kritisch puntje aan het einde van een geweldig album.

avatar van keijzm73
Gehehe.. Bedankt voor de duiding. Ik had eerst 'atmosferisch' staan, maar vond dat te zweverig en te ver gezocht...

avatar van milesdavisjr
Na het uitstekende Judgement uit 99' ben ik de band wat uit het oog verloren, dat had met name te maken met de flinke koerswijziging. Dergelijke bands uit het genre kunnen altijd wel op mijn erkenning rekenen. Bij Anathema is dat echter zeer lastig gebleken. De band ontworstelde zich op Judgement en ook al een beetje op de plaat daarvoor zich van het wat confessionele doommetal genre, en ging zich volledig richten op atmosferische progrock achtige muziek met wat ambient invloeden. The Optimist is een logische voortzetting van het laatste werkstuk. The Optimist kan mij echter maar weinig boeien, het grootste euvel zit hem voor mij in het feit dat dergelijke platen van Anathema maar niet echt 'loskomen'
Back to the Start is daar dan een mooi voorbeeld van, bijna 12 minuten zit ik te luisteren naar een saai nummer dat maar weinig toe te voegen heeft aan het oeuvre van de band. En dat is jammer want met Endless Ways, Ghosts en Can't Let Go kunnen de heren en dame bij mij wel degelijk een potje breken.

avatar van Jake Bugg
Dit blijkt echt een groeiplaat te zijn voor mezelf.
Zeker nu de avonden weer donker zijn komt deze plaat volledig tot zijn recht en kan ik intens genieten.
Op 17/11 zal ik ze live aanschouwen in de Trix.
Kijk er enorm naar uit.

avatar van Leptop
Het is inderdaad zo dat deze plaat na verloop van tijd toch nog iets eigens krijgt, waardoor ik het album meer ga waarderen.

Ik sluit me hier wel bij aan. Intussen vind ik Ghosts zelfs een prachtig streepje muziek, indien je me dat een paar maanden terug had verteld...

avatar van dynamo d
Te lage waardering hier. Naar mijn muzieksmaak zelfs het beste Anathema album. Leaving It Behind, Endless Ways en Wildfires zijn prachtige nummers. Het is inderdaad meer sferisch zoals eerder opgemerkt maar daar wordt het alleen maar beter van. De DTS 5.1-versie op blu-ray maakt het helemaal compleet.

bas1966
anathema; toch een band met nummers die echt in de smaak kunnen vallen, met eerdere nummers als:
hindsight, internal landscapes. dit album is niet erg boeiend. Endless ways is het enige nummer dat me weet te boeien.

avatar van rafke pafke
Na een lange tijd niet gehoord te hebben heb ik deze de laatste dagen weer eens intensief beluisterd. En opnieuw ben ik een beetje verbijsterd dat deze plaat, vooral bij de fans, redelijk lauw onthaald werd. Ik vind het een heerlijk album dat een perfect duo vormt met AFDTE (ook wat ondergewaardeerd bij de fans imho).

avatar van CorvisChristi
CorvisChristi (crew)
rafke pafke schreef:

Een aantal maanden geleden heb ik exact hetzelfde gedaan. Na een zeer lange tijd niet meer geluisterd te hebben, vond dit album weer zijn weg in de CD-speler en heeft zeker ook uitvoerig wat rondjes gedraaid. Ook in de auto wist dit album zijn weg te vinden en uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik dit album beter kan waarderen dan toen deze uitkwam.
Echter blijft mijn 3,5 staan. Een edele voldoende dus, echter blijf ik erbij dat het album teveel blijft doorkabbelen, zonder dat er echt naar ongekende hoogten gewerkt wordt. Dit is toch anders op het overgrote deel van de Anathema-albums. En ja, datzelfde gevoel wat ik heb met The Optimist, heb ik toch ook met AFDTE. Ik mis de intense emotie en impact die zo van de songs af kunnen druipen. Iets, waar Anathema zo goed in is. Ik mis kracht, ik mis diepgang. Muzikaal is het minder sterk. Misschien zijn dat redenen waarom dit album, maar ook AFDTE minder liggen bij de fans. Inclusief mezelf.
Wat niet wegneemt dat het nog steeds prachtige muziek is, dat absoluut. Alleen niet zo sterk als dat ik voor het overgrote deel gewend ben van Anathema.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Bericht over live ervaring verplaatst naar Wat heb je dit jaar (2019) live gezien?

Oef
Neal Peart schreef:

Mee eens. Weliswaar was de zangeres ook al hoorbaar op A Natural Disaster.

We're here kende nog een aantal sterke nummers. Weather Systems wordt gered door het hele sterke Unbreakable pt1 maar the Optimist is echt bar. Jammer. Hopelijk kunnen ze de opwaartse lijn weer vinden.

horizon schreef:
Weliswaar was de zangeres ook al hoorbaar op A Natural Disaster.

Die draait zelfs al mee vanaf Judgement

avatar van Wombat666
De eerste paar keer beluisteren vond ik het allemaal maar zeer matig. Na een half jaar The Optimist toch maar aangeschaft. Album blijkt een groeidiamantje te zijn. Des te vaker je hem beluistert, des te mooier het wordt, al haalt The Optimist het niet het niveau van WS en WHBWH. Volgend jaar ga ik ze voor het eerste keer live bewonderen tijdens het Prognosis festival. Zie er naar uit.