Anathema - The Optimist (2017)

Label: KScope

1. 32.63N 117.14W (1:18)
  2. Leaving It Behind (4:27)
  3. Endless Ways (5:49)
  4. The Optimist (5:37)
  5. San Francisco (4:59)
  6. Springfield (5:49)
  7. Ghosts (4:17)
  8. Can't Let Go (5:00)
  9. Close Your Eyes (3:39)
  10. Wildfires (5:40)
  11. Back to the Start (11:41)
avatar van Killeraapje
1,5
Anathema is een band die ik altijd heb gekoesterd. Maar in deze plaat ben ik toch wel ontzettend teleurgesteld. Kort samengevat is het een herhaling van zetten maar dan glad en minder goed uitgevoerd. Voor mij staat hier geen enkel memorabel nummer op. Ik zal zeker de andere platen blijven koesteren maar ik mag hopen dat Anathema zich na deze plaat toch wel gaat heruitvinden.

Een van de grootste teleurstellingen uit mijn collectie.

avatar van Leptop
Anathema gaat zich niet meer heruitvinden volgens mij. Ontmanteld en met grote schulden is het laatste dat ik heb gelezen...

avatar van THEMARSVOLTA
Achteraf hadden ze van mij na A Natural Disaster al mogen stoppen.

avatar van Leptop
Smaken verschillen. Hun latere albums vind ik beter dan hun eerdere. Echter is er wel wat creatieve armoede in deze laatste terug te vinden. Maar niet zoveel dat ik er slechts 1,5* voor over heb.

Leptop schreef:

Facebook

avatar van ZAP!
Kan je ook kort aangeven wat daar te lezen is? Ik zit namelijk niet op FB...

avatar van rafke pafke
Nieuwe demo track van het aangekondigde eerste album van Weather Systems, dat Ocean Without A Shore zal gaan heten. Still Lake heet het nummer en te beluisteren ook op
Stream STILL LAKE by dan cavanagh | Listen online for free on SoundCloud

Weather Systems zou dan een soort van doorstart van Anathema zijn. Het gebruikte art-work, font en de bandnaam zelf natuurlijk verwijzen rechtstreeks naar die band.

Maar het is voorlopig onduidelijk wie precies deel uit zal maken van deze nieuwe band. Voorlopig lijkt het alleen Danny te zijn. Al heeft hij er eerder al op gehint dat andere bekenden ook zullen opduiken. Deze track ligt wat in lijn met zijn Exorcist solo album.

avatar van Faalhaas
Het blijft maar een rare situatie. Eerst de band opdoeken (vanwege COVID?) en dan een soort doorstart onder een andere naam? Zelfde font, artwork en promotiekanalen blijven gebruiken. Danny is niet zuiver bezig hier.

Het nummer spreekt me niet echt aan trouwens.

avatar van rafke pafke
Het nummer kan me nog enigzins bekoren. Al klinkt het echt wel als een demo (wat het ook is). Vooral de drums in het tweede gedeelte klinken nogal amateuristisch. Maar ik hoor wel potentie mits verdere uitwerking van een aantal zaken en een goede productie. In ieder geval een stuk beter dan die vorige track die hij vrijgaf.

Maar het blijft inderdaad een zeer vreemde situatie. En in hoeverre de andere bandleden het kunnen smaken wat Danny allemaal aan het doen is momenteel (en de manier waarop) is maar zeer de vraag.