Anathema - The Optimist (2017)

Label: KScope

1. 32.63N 117.14W (1:18)
  2. Leaving It Behind (4:27)
  3. Endless Ways (5:49)
  4. The Optimist (5:37)
  5. San Francisco (4:59)
  6. Springfield (5:49)
  7. Ghosts (4:17)
  8. Can't Let Go (5:00)
  9. Close Your Eyes (3:39)
  10. Wildfires (5:40)
  11. Back to the Start (11:41)
avatar van rafke pafke
Het artwork ademt de sfeer van AFDTE uit! Aan de songtitels te zien gaat het op vlak van de teksten ook een andere richting uit dan de voorbije 3 platen. Ik durf een kleine "psyched" neer te zetten ?

avatar van musicborst
Sowieso vind ik de hoesfoto één van de betere vergeleken met de rest van hun albums.
Voor de rest is het afwachten....

avatar van rafke pafke
Ben ik het mee eens. Sowieso is de hoes van AFDTE altijd mijn favoriet geweest. Dat ook het hele concept achter de nieuwe plaat terug leidt naar dat album stemt me erg blij.

avatar van LZA
LZA
Ja, de eerste gedachte bij mij was ook "AFDTE revisited", zelfs zonder het concept te kennen .

Ik hoop dat deze plaat me weer een beetje uit mijn Anathema slaap haalt.
De laatste beviel niet erg door overmatig geblèr van Vincent en Lee.

avatar van Fluvver
Vorig jaar Ghosts, the optimist en nog een paar nummers gehoord. Klonk inderdaad in de richting van afdte, maar het geblèr was wel aanwezig(al kan het zijn dat de songteksten nog niet af waren).

avatar van Erikpol
Hier kijk ik naar uit! Eerste nummer "Springfield" staat inmiddels op Spotify. Klinkt veelbelovend!

avatar van Alicia
Springfield is... mooi. Ik ben ook benieuwd!

avatar van rafke pafke
Heel fijn nummer dat de typische Anathema sfeer met volle teugen uitademt. Zeer basic qua instrumentatie wat erg verfrissend aanvoelt na de de volgestouwde laatste 3 albums. Het is alleszins waar ik op hoopte. Distant Satellites was wat dat betreft de plaat teveel voor mij. De AFDTE connectie wordt met dit nummer nog duidelijker. Zowel de tekst als de geluidseffecten verwijzen overduidelijk naar het nummer Barriers van die plaat.

Hier te beluisteren: Anathema - Springfield (from The Optimist) - YouTube

avatar van Outlaw104
En op vrijdag 6 oktober komen ze in het kader van dit nieuwe album naar 013.

avatar van stoepkrijt
Ik heb net Springfield beluisterd en ik heb het gevoel dat ik naar een intro en een climax heb zitten luister, zonder middenstuk. Ik weet nog niet zo goed wat ik ervan moet vinden, dus ik draai 'm nog maar een paar keer.

avatar van Killeraapje
1,5
Na 3 albums die zeker mooi zijn maar steeds meer op elkaar begonnen te lijken vind ik dat Springfield zeker niet tegenvalt. Mooi nummer.

avatar van chevy93
Zoals altijd mis ik het nieuws dat een geliefde artiest met een nieuw album komt, maar ruim op tijd nog voor de release in dit geval, gelukkig. Springfield is alvast erg sterk. Lekker dromerige sfeer.

Spijtig (en ook opvallend) dat ze alleen Doornroosje aandoen dit jaar en wel heel Duitsland en Frankrijk doorgaan. Hun vorige tour kwamen ze nog naar Tivoli.

chevy93 schreef:

Ze komen toch ook naar de 013.

avatar van chevy93
Ah, ik zie het. Blijkbaar is dat concert in Doornroosje (officieel) niet van de tour van dit album. Hoewel het album dan al wel uit is.

Overigens is Tilburg voor mij ook nog (te) ver reizen, helaas.

avatar van rafke pafke
De eerste Review klinkt erg veelbelovend. Een behoorlijk duister album in vergelijking met de voorgangers. Harder, progressiever ook. Ik hoop dat de recensent ons geen blaasjes wijs maakt

Gelekt!

Helaas doet ie dat wel..

Faalhaas schreef:

Helaas doet ie dat wel..

Vertel?

avatar van Faalhaas
Wat meer elektronische drums, verder enorm slappe hap. Geen idee wat ik er verder over moet zeggen. Keane of Coldplay klinkt nog iig harder dan dit slaapverwekkende gezemel.

avatar van Outlaw104
Met AFDtE heeft het, buiten hetzelfde concept om, weinig raakvlakken. Hoor toch weer regelmatig de pathos en volgeplamuurde strijkarrangementen van de vorige twee albums terug komen incl. de zang van Lee.
Hoewel ik er nog maar 2 luisterbeurten heb opzitten valt het me al met al (nog) niet mee.
Harder en progressiever? Dacht het niet! Vaak vrij gezapig, dat wel.

avatar van rafke pafke
Ik kon er ook niet aan weerstaan. Het is nog veel te vroeg om een score te geven. Wat betreft de review die ik hierboven gepost heb, die is inderdaad niet erg betrouwbaar. Een duister, hard of progressief album is dit zeker niet.

Maar, maar maar,... dit is absoluut wel een nieuwe weg die Anathema inslaat met dit album. De lijn die er in de laatste 3 albums zat wordt vrij radicaal doorbroken. Het album heeft een sound, feel en melodieën die volledig anders zijn dan de platen sinds WHBWH en eigenlijk alles wat ze ooit gedaan hebben.

Het eerste dat in me op komt is "filmisch". Zo zijn er inderdaad nog nummers met strijkers. Maar waar die in het verleden gebruikt werden om de pathos nog aan te dikken, klinken ze hier simpelweg groots. Filmisch dus. De soundtrack van een film die nooit gemaakt werd. Vergeet ook de verwijzing naar Keane of Coldplay die hier al bij geplaatst werd. Dit album heeft met geen van beide bands ook maar iets van doen.

Verder blijkt Lee eindelijk van haar vervelende vibrato verlost te zijn. Ze klinkt geweldig in de nummers waar ze de leadvocalen voor haar rekening neemt. Ik kan nog geen favorieten aan duiden maar de openingstrack Leaving It Behind en afsluiter Back To The Start vind ik beiden fantastisch. Speciale vermelding ook voor Close Your Eyes dat zo op de soundtrack van het nieuwe Twin Peaks seizoen kan.

avatar van Alicia
rafke pafke schreef:

Die eerste indruk heb ik ook wel 'n beetje, al ken ik de muziek van de band nog niet zo heel lang. Deze Anathema is helemaal niet slecht, het is gewoon wat je mooi vindt of niet. Wat mij betreft is het helaas niet de sound, feel, of de melodieën die mij van m'n bureaustoel doen vallen. Geen 'wow' momentje dus. Nog niet.

Yann Samsa
Ik vind 'm, na een eerste luisterbeurt, dan weer een stuk beter dan vorige twee platen. Minder pretentieus, minder proggy, maar nog steeds melodieus en sfeervol - ben ik blij om. De vergelijking met AFDTE begrijp ik wel: studiobandsound, voetjes op de grond, en dat mag wel weer eens na de huisvrouwenfilosofie van hun vorige platen.

Ik had na Weather Systems en Distant Satellites het gevoel Anathema volledig kwijt te zijn, maar met platen als deze blijf ik ze wel nog even volgen. Me echt grijpen als vroeger zal het wel nooit meer, maar dat ligt meer aan mezelf dan aan de band...

De vorige twee platen vond ik bagger en scoren hier belachelijk hoog, dus luister vooral niet naar mij om je een beeld te vormen of de plaat te anticiperen

rafke pafke schreef:

Jij noemt het filmmuziek. Ik zat zelf meer te denken aan elevator music.

Faalhaas schreef:

Jij noemt het filmmuziek. Ik zat zelf meer te denken aan elevator music.

Ik vind het een behoorlijk dynamische plaat moet ik zeggen, niet direct wat ik me voorstel bij liftmuziek.

rafke pafke schreef:

Het is duidelijk dat we dit album heel anders ervaren. Geniet er van zou ik zeggen, ik ben er wel klaar mee.

avatar van rafke pafke
Ik ga er voorlopig niet meer naar luisteren tot ik de officiële release in handen heb. Gaat waarschijnlijk nog een stuk beter klinken dat de youtube versie die ik gehoord heb. Maar ik ben gerustgesteld ja. Ze slaan weer in nieuwe weg in én dat levert, op het eerste zicht, een goede plaat op. Nu kan ik met gerust hart verder afwachten

avatar van Fluvver
rafke pafke schreef:

Ik hoor juist veel overeenkomsten met de voorgaande drie platen. Vooral de melodie lijnen en sound zijn hetzelfde. Feel vindt ik tot nu toe wel donkerder, rustiger en kalmer.

Eerste oordeel: afdte vindt ik de minste plaat van Anathema dus mijn verwachting was mwah. Vorig jaar lieten ze al 4 nieuwe nummers horen in Eindhoven en die vond ik destijds ook al mwah.

Lee zingt de sterren van de hemel. Vincent mist rock en zingt te lief en te vlak.

Ik weet niet hoe ik dit moet uitleggen, maar ik vindt de teksten zo simpel, inhoudsloos en zinnen worden naar mijn smaak te vaak herhaalt. Teveel skyradio gehalte? Alsof ze heel diep willen gaan, maar daarbij juist aan de opvlakte blijven? Bij voorgaande drie platen beviel mij dit goed, maar nu niet meer.

Mmmmm afwachten wat meerdere luisterbeurten doen.

Gok 3 tot 3,5 ster

Fluvver schreef:

Dat begrijp ik echt niet. Lijkt voor mij in niets op de vorige platen. Niet qua sound en niet qua songs of melodie. De link met AFDTE is er zeker maar ook niet wat sound of feel betreft.

avatar van rafke pafke
Er wordt bijvoorbeeld in het laatste nummer aan in the doghouse gerefereerd. Fijn easter egg zouden de gamers zeggen.