Slowdive - Slowdive (2017)

Rock / Pop
Label: Dead Oceans

1. Slomo (6:53)
  2. Star Roving (5:38)
  3. Don't Know Why (4:36)
  4. Sugar for the Pill (4:30)
  5. Everyone Knows (4:22)
  6. No Longer Making Time (5:48)
  7. Go Get It (6:09)
  8. Falling Ashes (8:00)
  9. 30th June * (7:26)
avatar van BrotherJohn
In 2004 had ik 's nachts eens een heldere droom die zich afspeelde in een weids surrealistisch landschap. Er was niets of niemand, totdat ik mezelf in derde persoon tegenkwam. Die andere versie van mezelf was gekleed in een t-shirt met daarop de tekst: Slowdive. Ik volgde de jongen en vroeg wie of wat Slowdive was, maar die ander wou alleen gelaten worden, de situatie was ongrijpbaar. De volgende ochtend heb ik Slowdive gegoogeld en kwam ik er achter dat het een Britse band was geweest. Al snel raakte ik verknocht en verslaafd aan het album Souvlaki. Daarna aan Pygmalion, het album dat de sfeer van de droom nog wat beter opriep. De muziek van Slowdive is voor mij erg wezenlijk / spiritueel, het raakt erg dicht aan mezelf.

En pas nu mijn eerste bericht bij dit album. In 2014 verschenen uit het niets opeens die video's op YouTube waar ze live op het Pitchfork Music Festival stonden. (Neil Halstead met een The Stooges t-shirt, wat wil dat dan zeggen?). Wat een gigantische comeback! Ik werd omvergeblazen, en nog steeds als ik die video's zie, onovertroffen. Meer had ik niet nodig, er was dan ook niet direct een behoefte om dit album vanaf de verschijningsdatum te moeten overconsumeren. De afgelopen jaren langzaam laten groeien en binnenkomen. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe zichzelf opnieuw hebben uitgevonden en overtroffen en zo'n constant spannend niveau weten te halen.

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is onbeschrijflijk mooi! Sprookjesachtige samenzang en bijzonder fraaie muzikale omlijsting geven dit album een hemelse sfeer.

avatar van BrotherJohn
Arbeidsdeskundige schreef:

En alle albums van Slowdive meteen op 5,0* gezet zie ik en meteen ook vier ervan op 1, 2, 3 en 4 in je top-10. Je bent er snel ingedoken. Dat heet geen Slowdive meer maar Fastdive Pas op, de Slowdive-oceaan kent geen bodem, ga niet te diep!

avatar van Premonition
Nav het recente Beachy Head, kwam ik er achter dat Slowdive in 2017 een comeback album had gemaakt. Helemaal gemist, shame on me! Want dit is echt een onverwacht prima album, sterker nog, misschien wel hun beste imo. De songs hebben allemaal sterke composities, waar ze in het verleden wel eens verzanden in teveel sfeertekeningen. De gitaren klinken geweldig en het blijft knap hoe de beide gitaristen elkaar aanvullen en niet verzanden in een onhoorbare brij, ondanks de bakken delay.