Slowdive - Slowdive (2017)

Rock / Pop
Label: Dead Oceans

1. Slomo (6:53)
  2. Star Roving (5:38)
  3. Don't Know Why (4:36)
  4. Sugar for the Pill (4:30)
  5. Everyone Knows (4:22)
  6. No Longer Making Time (5:48)
  7. Go Get It (6:09)
  8. Falling Ashes (8:00)
  9. 30th June * (7:26)
avatar van BrotherJohn
In 2004 had ik 's nachts eens een heldere droom die zich afspeelde in een weids surrealistisch landschap. Er was niets of niemand, totdat ik mezelf in derde persoon tegenkwam. Die andere versie van mezelf was gekleed in een t-shirt met daarop de tekst: Slowdive. Ik volgde de jongen en vroeg wie of wat Slowdive was, maar die ander wou alleen gelaten worden, de situatie was ongrijpbaar. De volgende ochtend heb ik Slowdive gegoogeld en kwam ik er achter dat het een Britse band was geweest. Al snel raakte ik verknocht en verslaafd aan het album Souvlaki. Daarna aan Pygmalion, het album dat de sfeer van de droom nog wat beter opriep. De muziek van Slowdive is voor mij erg wezenlijk / spiritueel, het raakt erg dicht aan mezelf.

En pas nu mijn eerste bericht bij dit album. In 2014 verschenen uit het niets opeens die video's op YouTube waar ze live op het Pitchfork Music Festival stonden. (Neil Halstead met een The Stooges t-shirt, wat wil dat dan zeggen?). Wat een gigantische comeback! Ik werd omvergeblazen, en nog steeds als ik die video's zie, onovertroffen. Meer had ik niet nodig, er was dan ook niet direct een behoefte om dit album vanaf de verschijningsdatum te moeten overconsumeren. De afgelopen jaren langzaam laten groeien en binnenkomen. Het is eigenlijk ongelooflijk hoe zichzelf opnieuw hebben uitgevonden en overtroffen en zo'n constant spannend niveau weten te halen.

Arbeidsdeskundige
Wow! Dit is onbeschrijflijk mooi! Sprookjesachtige samenzang en bijzonder fraaie muzikale omlijsting geven dit album een hemelse sfeer.

avatar van BrotherJohn
Arbeidsdeskundige schreef:

En alle albums van Slowdive meteen op 5,0* gezet zie ik en meteen ook vier ervan op 1, 2, 3 en 4 in je top-10. Je bent er snel ingedoken. Dat heet geen Slowdive meer maar Fastdive Pas op, de Slowdive-oceaan kent geen bodem, ga niet te diep!

avatar van Premonition
Nav het recente Beachy Head, kwam ik er achter dat Slowdive in 2017 een comeback album had gemaakt. Helemaal gemist, shame on me! Want dit is echt een onverwacht prima album, sterker nog, misschien wel hun beste imo. De songs hebben allemaal sterke composities, waar ze in het verleden wel eens verzanden in teveel sfeertekeningen. De gitaren klinken geweldig en het blijft knap hoe de beide gitaristen elkaar aanvullen en niet verzanden in een onhoorbare brij, ondanks de bakken delay.

avatar van OOOOO
Ik vind het eigenlijk veel te lang duren weer. Ik wil een nieuwe plaat!

avatar van WesleyX16
OOOOO schreef:
Ik vind het eigenlijk veel te lang duren weer. Ik wil een nieuwe plaat!

Ik had eigenlijk nieuw album verwacht na al die jaren... Maar samen met Ride en Piroshka (Lush) ben ik best wel tevreden.

avatar van Premonition
Volgens berichten zijn de heren en dame al in 2020 de studio ingedoken en ligt een nieuw album in concept klaar, verwacht toch in 2022 een nieuwe release (hopelijk wordt het geen Cure story...)

avatar van luigifort
Met het verschil dat ik wel op een Slowdive zit te wachten en niet meer op een The Cure album

avatar van Mjuman
Premonition schreef:

Hier Minor Victories - Minor Victories (2016) - MusicMeter.nl heb ik je ook niet gelezen - ken je wel? Prima plaat.

Is Rachel ook bij betrokken, net als mensen van Mogwai en Editors. Mark Kozelek zingt ook een deun.

avatar van Chameleon Day
Mjuman schreef:

Daar had ik niet meer dan 3*'tjes voor over. Zal hem weer eens in de herdraai doen.

Een nieuwe Slowdive zou fijn zijn. Nieuwe Portishead trouwens ook. Nieuwe Cure boeit me niet. Nieuwe Gabriël - die ook al jaren (decennia zelfs) in de pijplijn zit - dan weer wel een beetje.

avatar van Mjuman
Chameleon Day schreef:

Dat eerste valt me van je tegen; dat tweede geeft dan weer hoop Nu Tidal alles in Flac-formaat beschikbaar stelt, is het niet zo moeilijk om e.e.a. (meermaals) te beluisteren. Ik vind Minor Victories - dat ik overigens op lp heb - meer de moeite waard dan Beachy Head of Piroshka - al was deze Piroshka - Love Drips and Gathers (2021) - MusicMeter.nl wel erg mooi uitgegeven door Bella Union. Heb gemerkt dat tgv van Brexit lp's bij een label in de UK bestellen met "a very special price for you my friend" gepaard gaat en dan blijf je eerder een man van getij

avatar van Premonition
Minor Victories, aardig album trouwens, verscheen in 2016. Het jaar daarop verscheen dit album. Beachy Head, verscheen vorig jaar, dus……

avatar van Premonition

De foto van Rachel is trouwens niet met Neil Halstead, maar met drummer Simon Scott. Maakt niets uit, iets om naar uit te kijken…

avatar van MartinoBasso

In 2020 waren ze al foto's van de opnames op hun instagram aan het zetten, met als caption 'LP5'. De nieuwe plaat zal er wel komen, maar ze nemen duidelijk hun tijd.