Lorde - Melodrama (2017)

Pop / R&B
Label: Universal

1. Green Light (3:54)
  2. Sober (3:17)
  3. Homemade Dynamite (3:09)
  4. The Louvre (4:31)
  5. Liability (2:52)
  6. Hard Feelings / Loveless (6:07)
  7. Sober II (Melodrama) (2:58)
  8. Writer in the Dark (3:36)
  9. Supercut (4:37)
  10. Liability [Reprise] (2:16)
  11. Perfect Places (3:41)
avatar van Benos
Slowgaze schreef:

Van dit soort reacties sta ik altijd een beetje te kijken (Menno Pot, ik kijk ook jou aan). 'Green Light', 'Homemade Dynamite' en 'Supercut' hebben iets top 40-achtigs en zeker die eerste en laatste doen sterk denken aan het onvolprezen 1989 van Taylor Swift. Maar ook die nummers vind ik behoorlijk eigenzinnig (en Max Martin vindt 'Green Light' 'incorrect songwriting'). Volgens mij zijn degenen die veel naar pop, hiphop en r&b luisteren - hoi Gretz, hoi Rudi1984 - beter in de eigenzinnigheid en twists herkennen dan de rockliefhebbers hier. Geen verwijt hoor, maar de receptie van de muziek heeft ook met het luistergedrag van de luisteraar te maken, maakt Melodrama duidelijk.
Ik denk dat het meer te maken heeft met wat ik in muziek zoek i.t.t. veel andere mensen dan met mijn luistergedrag. Ik heb een bias voor muziek die de grenzen opzoekt en experimenteert met nieuwe geluiden. Rock heeft geen voorkeurspositie, want een groot deel van de rock die ik hoor is mijns inziens niets meer dan generic gitaarspel. Dat ik meer naar rock luister heeft meer te maken met het feit dat de kans dat ik daar iets grensverleggend tegenkom ongeveer tien keer zo groot is.
Ik heb de eigenzinnigheid van Lorde ook kunnen herkennen, want dat is immers waar ik voor een aanzienlijk deel naar op zoek ben. Dat verklaart ook mijn (zij het lichte) waardering voor Pure Heroine. Pure Heroine was eigenzinnig, maar een beperkte dosis uniekheid maakt het niet per se bijzonder. Door de productie/mixing wordt de eigenzinnigheid die nog kon bestaan in de pop nummers gedomineerd door standaard dance pop. Dus wat overblijft is niets meer dan een zwakkere Pure Heroine

avatar van ohmusica
Vanuit mijn standpunt ook in eerste instantie 'standaard dancepop' die op het songfestival zou kunnen floreren. Bij nadere beluistering vind ik het het heerlijk aanstekelijke goed gemaakte popmuziek en weg zijn mijn onzinnige vooroordelen in de zin van wat 'beter' of 'slechter' is.

avatar van Perpetual
De cd nu eenmaal beluistert en ik vind het beter dan verwacht, ben vooral fan van het nummer 'Sober'; iets wat zij duidelijk niet was tijdens het opnemen van deze cd. Ik moet nog wel wennen aan de "I sing like I'm an alcoholic" zangstijl. Misschien valt het kwartje na een aantal glazen sterke drank..

Mjuman. Ik ben benieuwd naar jouw beargumentatie over jouw conclusie dat 'iets onbeargumenteerd hoog waarderen' het tegenovergestelde van 'onbeargumenteerd iets matig vinden' is.

Perpetual schreef:

Vreemde conclusie, de opname periode van dit album loopt zelfs over anderhalf jaar, dat dronken of "doen alsof ik dronken ben" hoor ik nergens terug.
De zang is juist uitstekend en zwalkt nergens, dat "ruwe randje"hoort gewoon bij haar stem / zang.
Misschien moet jij zelf stoppen met drinken, jouw oren ondervinden er waarschijnlijk hinder van

avatar van Perpetual
Rudi S schreef:

Het was niet serieus bedoeld. Ik ben bijvoorbeeld groot fan van Tom Waits zijn stem en zangstijl (niet op alle cd's). Lorde haar zangstijl komt voor mij iets te geforceerd over, alsof zij met een te strakke corset om aan het zingen is.
Overigens drink ik zelden alcohol.

avatar van ohmusica
Muziekmeten = weten (?) : Deze plaat krijgt in ieder geval een zeer hoge score, van maar liefst meer dan 30 muziekrecensies, en komt op een gemiddelde van een 8.8.. (zie: anydecentmusic.com) Dit resultaat kan je dan alvast een voltreffer noemen, 'just on the right moment and right time' en nu wachten of het 'grote publiek' het gaat oppakken.

avatar van panjoe
Bericht verwijderd en berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Hoe bepaal jíj het aantal sterren dat je een album geeft?.

Dit soort discussies zijn eindeloos en kunnen jullie sowieso beter per pm voeren. Deze pagina is voor berichten over Melodrama.

Rudi1984
Het wil hier nog even niet lukken. Ik hoor duidelijk de kwaliteiten, bewonder haar eigenzinnigheid en vind haar debuut erg mooi, maar deze nummers willen me maar niet pakken. Ik hoop erop dat het een kwestie van tijd is en ben ook zeker wel bereid die tijd erin te investeren.

Makkelijk maakt ze het me in ieder geval niet.

Meesterwerkje dit.

Meesterwerkje dit.
Nu ga ik 'm halen

avatar van Slowgaze
Kom gerust op de terugweg een kopje thee drinken bij Rachel en mij.

Slowgaze schreef:
Dat stuk van Menno Pot slaat overigens nergens op. 'Hard Feelings' is niet eens een pianoballad, zoals hij beweert, en 'Writer in the Dark' is een van de hoogtepunten van de plaat. En dan die bewering dat Lorde te veel als anderen klinkt: ik wil namen. Ja, Taylor Swift ten tijde van 1989 zit er zeker in (o.a. door Antonoff), Lana Del Rey ook wel, maar verder schiet alleen - en nog best in de verte - iemand als Noga Erez bij me binnen, maar die bevindt zich een heel behoorlijk eind van de hitparades.

Gretz schreef:

Dit lijkt er wel op van dat vluchtige ja. Bij mij landde ie ook nog niet direct. Ik kan me zo voorstellen dat een recensent al na enkele luisterbeurten zijn stuk moet schrijven en inleveren. Dan zie je mogelijk veel details over het hoofd.

Verder ben ik het ook zeker regelmatig met hem eens, maar hier lijkt hij juist voorbij te zijn gegaan aan de aspecten die de plaat zo interessant maken, bijv. de ingenieuze lyrics.

Nog even terugkomend op deze vreemde eend in de bijt in recensiewereld: het lijkt gewoon haastwerk te zijn geweest als ik de recensie nog eens teruglees. Lorde maakt veelal nummers die vaak even moeten landen, voordat je de genialiteit begrijpt. Bijvoorbeeld Sober en Perfect Places. Songs die je eigenlijk niet los kunt zien van de lyrics. Het kost tijd om zo'n nummer volledig te doorgronden.

'Melodrama sprankelt toch wel een heel stuk minder dan de eersteling.'

Dit statement wordt vervolgens nauwelijks onderbouwd. Pot heeft het enkel over teveel pianoballads (het zijn er toch echt maar 3, hij kan blijkbaar niet tellen) en dat Lorde is gaan klinken als een dertien-in-een-dozijn popzangeres. Maar de toelichting blijft compleet achterwege. Als de meerderheid van de critici haar wel authentiek vindt klinken en de sound op Melodrama nog steeds typisch Lorde vindt, dan klopt er toch iets niet in de redenatie van Pot?

"Het gevaar is dan dat platenlabel en dure producers de boel op album nummer twee gladstrijken en opblazen om het succes te maximaliseren. En dat de lol er dientengevolge in één klap af is."

In de eerste alinea nog een algemene bewering die compleet losstaat van de rust van het stuk. Ik vermoed dat Pot vindt dat dit bij Lorde ook is gebeurd, maar hij komt er helemaal niet meer op terug.

Conclusie: een serieuze recensent kan gemakkelijk wegkomen met slechte recensie in de categorie 'onbeargumenteerd iets matig vinden'. Dan lees ik liever het oordeel in Trouw waarin de schrijver wel rustig de tijd krijgt/neemt om zijn mening te onderbouwen.

ohmusica schreef:

Ik heb een kleine 100 recensies bekeken die op het internet staan, en er is er serieus maar eentje te vinden die negatief is. De meesten zitten zelfs op 8 of hoger. Ik kan me weinig popplaten van de laatste jaren voor de geest halen die ook zo lyrisch werden ontvangen door zowel critici als publiek.

avatar van Mjuman
Gretz schreef:

Ga je medaille - voor moedig gedrag aan het recensiefront - maar ophalen. Zoals gewoonlijk, weer de bekende kwantiteitsredenering, met van mij de overbekende counter quantity is not quality - met zijn bis-broer 100.000 lemmings can't be wrong en toch lopen ze de klif af.

Ik blijf het een tegenvaller vinden - qua zang/stem. Maar goed ik ga een artiest(e) niet afserveren bij het tweede album. Bowie, die haar ooit prees, zou zelf ook niet graag beoordeeld willen worden op zijn eerste twee albums alleen

Gretz schreef:

Ik heb een kleine 100 recensies bekeken die op het internet staan.....

Vrij naar Hein De Kort: 'Ga iets nuttigs met je handen doen. Trek een paard af'

dix
Ik vind dat Mjuman weer een herkenbare avatar zou moeten nemen. Zou de hoes van Melodrama een optie kunnen zijn, Mju? Goed kleurgebruik en dito beeld. Doe maar

dix schreef:

Vrij naar Hein De Kort: 'Ga iets nuttigs met je handen doen. Trek een paard af'

Bekeken, uiteraard niet gelezen.

Gretz schreef:

Bekeken, uiteraard niet gelezen.

Oh ik heb ze wel gelezen hoor, Humo was ook niet echt positief.
Op Metacritic nu. 92/100, Kendrick staat daar met Damn op 94, zeg het maar.

avatar van EttaJamesBrown
Met enkele aanmoedigingstemmen van mijn kinderen begin ik met een nette 4. Nee, niet alles was beter vroeger. al hoor ik nog geen Etta James in Lorde

Rudi S schreef:

Oh ik heb ze wel gelezen hoor, Humo was ook niet echt positief.
Op Metacritic nu. 92/100, Kendrick staat daar met Damn op 94, zeg het maar.

Die is eerder beschrijvend en gematigd positief. In ieder geval zeker niet overwegend negatief, wat blijkt uit de 3 sterren die ze er nog voor over hebben.

Mjuman schreef:

Uiteraard hoeven de critici elkaar niet allemaal na te praten. Een afwijkende mening kan zeker verfrissend zijn. Maar dan wil ik die dus wel onderbouwd zien, daar krijgen ze tenslotte voor betaald. Wat me aan het stukje in de Volkskrant stoorde was vooral de waardeloze opbouw: op die manier kan iedereen een recensie schrijven.

Mjuman schreef:

Als de zang voor jou doorslaggevend is ben ik weinig hoopvol dat Lorde ooit nog de categorie NMD zal verlaten. Haar zang/stem is een redelijk vaststaand gegeven, ik denk niet dat die nog heel veel gaat veranderen. Ik spreek wel uit eigen ervaring als ik je zeg dat vele luisterbeurten een grote invloed kunnen hebben op je eigen waardering van een bepaalde zangstem. Van de zangers van m'n twee favoriete bands moest ik in den beginne ook vrij weinig hebben.

Wellicht dat er ook een generatiekloof meespeelt? Ik ken niet veel muziekliefhebbers op leeftijd die met Lorde weglopen. Haar succes wordt volgens mij mede verklaard door het feit dat veel mede-millennials zich enorm in haar teksten herkennen.

Gretz schreef:

Hm, erg vreemde reactie, als je hier op de laatste pagina kijkt zijn dix, de oude etta en ikke positief, verder zijn Vic en Sonja ook fan.

avatar van zaaf
Gretz schreef:
Hij spreekt voor zichzelve. Gretz kent niet veel mensen die Lorde waarderen die wat ouder zijn. Arme jongen. Val hem niet te hard.

zaaf schreef:
Val hem niet te hard.

hij wil zijn vrienden hier anders opeens niet meer kennen, boeh.

avatar van Gretz
Mijn welgemeende excuses aan alle oudere kameraden die ik gisteren indirect beledigd heb met mijn opmerking over de generatiekloof. Uiteraard juich ik het enorm toe dat mijn MuMe-maten Rudi S, dix, EttaJamesBrown en zaaf Lorde wel op de juiste waarde weten te schatten. Dit belooft nog wat als we bij Album Top 10 bij 2013 zijn aanbeland.

avatar van zaaf
Wat wel zo is, is dat ik korter van memorie word...

avatar van Marijke1960
Vandaag op de radio gehoord..en daarna toch maar ven de de rest beluisterd... Hier en daar heel mooi: ik ga nog een paar keertjes luisteren...nu alvast 3,5

avatar van Slowgaze
Ik luister deze plaat na drie weken nog steeds vrijwel dagelijks (soms tweemaaldaags), en ze gaat nog altijd niet vervelen. Mij dunkt dat dit een serieuze kandidaat voor album van het jaar gaat worden als ik m'n lijstje moet gaan maken.

avatar van Gretz
Herkenbaar. Heb Melodrama ook al weken achtereen elke dag op staan. Er valt nog steeds genoeg te ontdekken.

Rudi1984
Dat heb ik met die nieuwe Halsey. Luister hem al wekenlang zo'n 4-5 keer per dag en hij verveelt nog steeds niet. Is ook wel een reden waarom Lorde nog niet bij me valt denk ik.