The War on Drugs - A Deeper Understanding (2017)

4,02

Label: Atlantic

1. Up All Night (6:23)
  2. Pain (5:30)
  3. Holding On (5:50)
  4. Strangest Thing (6:41)
  5. Knocked Down (3:59)
  6. Nothing to Find (6:10)
  7. Thinking of a Place (11:10)
  8. In Chains (7:20)
  9. Clean Living (6:28)
  10. You Don't Have to Go (6:42)
292 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van corn1holio1
De songs op zich vind ik sterker dan op Lost in a Dream, zeker instrumentaal. Iets meer variatie, iets rijker geinstrumenteerd.

Lost in a Dream is bij mij echter meer een geheel, een album dat ik steeds van begin tot einde luister. Dat kan ik van dit album voorlopig niet zeggen.

En dat komt volledig door de stem. Die is gewoon minder goed en vermoeiend op dit album. Ik weet niet wat er gebeurd is, en het verschil is objectief gezien ook niet groot, maar toch voelt ze heel anders aan.

Toch een 4.5* dan? Ja, daarvoor staan er te veel topnummers up zoals Pain en Thinking of a Place.

Nog altijd niet alle nummers beluisterd (alles is bijna single geweest, dus nog een drietal te gaan ofzo), maar song 1,2,3, bommetje na bommetje. Indrukwekkend toch. Dit zal in de meeste lijstjes van 2017 de nummer 1 zijn. Is simpelweg een tijdloze klassieker.

avatar van Poles Apart

avatar van Norrage
Poles Apart schreef:
"Thinking of a Place" kan zo op Wilco's "A Ghost is Born".

Daar is het veel te soft voor

avatar van Julian McArthur
Zo verslaafd aan dit album. Al maanden kampeert ie in mijn cd-speler. Momenteel een van mijn favoriete albums aller tijden. Hemels

Moet alleen nog mee geraken met de laatste 3 nummers, maar best nog wat tijd geven.

avatar van iHateDolphins
Als je hier de reacties leest dan lijkt het alsof meer mensen deze beter vinden dan Lost in the dream. Toch is de beoordeling van Lost in the dream hoger en dat zal ook zo blijven denk ik.

Ik heb ze beide op 4,5* staan, maar ook ik vind Lost in the dream misschien een fractie beter. Overigens nog steeds niet helemaal dit album een plek gegeven, dus kan nog komen.

Sowieso zin in vanavond en dat kan/zal de mening ongetwijfeld ook nog wel beïnvloeden

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Berichten verplaatst naar The War on Drugs

avatar van mol
Ze waren weergaloos gisteren zeg. Albumpje begint ook steeds beter te vallen; 't is een klassieke groeiert.

Ietwat langdradig voor een hele zit, maar los van elkaar is elke song stuk voor stuk van zeer hoge kwaliteit.

avatar van ArthurDZ
ArthurDZ (moderator)
Bericht verplaatst naar de artiestenpagina van The War On Drugs, waar berichten die alleen over hun recente optredens gaan (zonder dat die worden teruggekoppeld aan dit album) beter op hun plaats zijn dan hier.

avatar van legian
Omdat er bij het nieuwe album van The National ook veel gesproken werd over dit album heb ik toentertijd eens een paar singles opgezocht. Deze bevielen zo goed dat ik ook meteen het album heb opgezocht. Toch heeft het tot nu toe geduurd voordat ik eindelijk aandacht heb besteed aan The War on Drugs. En dat is geen moment te laat.

Een paar jaar terug kwam ik de naam ook al tegen en heb dat album toen ook opgezocht, echter heb ik daar nooit wat mee gedaan. iets waar ik nu toch spijt van heb.

Goed, uiteindelijk ben ik hier toch eens voor gaan zitten en daar heb ik zeker geen spijt van. Een ongelofelijk sfeervol album wat volstaat met prachtige muziek. Het klinkt erg gevuld en is rijk aan geluiden zonder te vol te klinken. Zet daar een sfeervolle stem bij en het plaatje in compleet. Na een luisterbeurt ben ik in ieder geval om. Deze gaat nog veel vaker langskomen.

avatar van philtuper
Poles Apart schreef:

Echt niet.

avatar van Hanszel

ergens in september, oktober van dit jaar hoorde ik 'thinking of a place' op studio brussel. Het was ochtend en ik dacht 'dat is wel een fijn muziekje, van wie is dat?'. Moest nog tien minuten geduld hebben (wat positief is!) en toen bleek het van TWoD te zijn, een band waar ik veel van gehoord had (of beter: over gehoord had) maar nog niks van kende. StuBru was lyrisch en Lost in the dream schijnt een meesterwerk te zijn maar is op een of andere manier aan mijn aandacht ontsnapt. Onlangs 'moest' ik weer een cd bestellen en het is deze geworden. Eigenlijk doof gekocht, op dat ene nummer na dan en verder op basis van reputatie.

Ik hoor 'm nu voor de tweede keer. Eerst tijdens het koken van mijn vrouw terwijl ik wat zat te lezen en naar de spelende kinderen keek. Prima achtergrondmuziek dacht ik nog. Tijdens de tweede beluistering bekruipt me een Fleetwood Mac gevoel. Korte toelichting: dat is voor mij echte middle of the road muziek. Ken er eigenlijk niks van maar heeft in mijn hoofd het beeld van ultieme sufheid . Rooms on fire (ja, ik weet het; solo-werk) is dan nog wel OK maar verder mwah.

Goed, deze dus. Na twee keer luisteren en misschien iets te hooggespannen verwachtingen kan ik niet anders zeggen dan: jammer.

Hopelijk is het een groeier....

ik wacht nog even met m'n waardering maar zit nu aan een krappe 3* te denken.

avatar van Rufus
Hoe is het mogelijk dat A Deeper Understanding na al deze weken weer op nr. 1 in de rotatielijst staat.
Het zou mij niet verbazen indien deze bij de beste 3 uitgaven van 2017 in de eindlijst zou staan.
Voor mij is dit zeker verdiend.

avatar van Misterfool
Gaat voor mij ook waarschijnlijk eindejaarlijstjesmateriaal worden. Voor sommigen is dit wellicht te 'middle of the road', maar weet je, daar is het ook aangenaam autorijden. Dit album is prettige niets-aan-de-hand muziek. De eeuwige horizon ga ik hiermee dan ook graag tegemoet.

avatar van sj0n88
Hanszel schreef:

Hopelijk is het een groeier....

ik wacht nog even met m'n waardering maar zit nu aan een krappe 3* te denken.

Dan kan ik je denk ik geruststellen: dit is echt een groeiplaat. Alle singles deden me de eerste luisterbeurten niet zoveel. Na nog meer luisterbeurten grepen de singles me één voor één. Het album in z'n geheel weet een heerlijke sfeer neer te zetten. Wat mij betreft wel middle of the road-muziek, maar dan in de positieve zin van het woord.

Prettige niets aan de hand muziek voor in de auto en dan een 4,5 geven, tja Dire Straits rules
Ik geef maar geen cijfer, de vorige plaat was mooi ook live op BKS maar dit?
Slaap lekker

Grootfaas schreef:
(1) Prettige niets aan de hand muziek voor in de auto en dan een 4,5 geven, (2) tja Dire Straits rules. (...) (3) Slaap lekker
Jup, inderdaad(het debuut en 'Love over gold' met name) en gaat goed komen.

avatar van philtuper
Ook na tien luisterbeurten blijf ik erbij: té ver doorgeschoten in het polijsten van hun sound. Bij Lost in the Dream viel het nog de goede kant op, nu kiepert het over de rand, ondanks nog steeds een paar fraaie songs.

avatar van Paap_Floyd
Zzzzzzzzzzzzzzz. Saaie plaat zeg. Dat ie lijkt ingezongen door Bryan Adams werkt niet mee.

Paap_Floyd schreef:
Dat ie lijkt ingezongen door Bryan Adams
Nou vind ik de muziek van Bryan Adams doorgaans niet bepaald interessant(lees: te gezapig), maar als zanger lijkt hij me toch wel redelijk sterk. Ik snap dan ook niet direct waarom dit voor jou een kritiekpunt is.

avatar van Paap_Floyd
Misterfool schreef: