Prince - The Rainbow Children (2001)

Jazz / Funk
Label: NPG

1. Rainbow Children (10:03)
  2. Muse 2 the Pharaoh (4:21)
  3. Digital Garden (4:07)
  4. The Work Pt. 1 (4:28)
  5. Everywhere (2:54)
  6. The Sensual Everafter (2:58)
  7. Mellow (4:24)
  8. 1+1+1 Is 3 (5:17)
  9. Deconstruction (1:59)
  10. Wedding Feast (0:54)
  11. She Loves Me 4 Me (2:49)
  12. Family Name (8:17)
  13. The Everlasting Now (8:18)
  14. Last December (7:57)
avatar van Kronos
Funky Bookie schreef:
Muse 2 The Pharaoh
De vergelijking tussen slavernij en de Jodenvervolging is op zijn vriendelijkst gezegd “onhandig” omschreven.

Hij zingt:
Holocaust aside, many lived and died
But when all truth is told
Would you rather be dead or be sold?

Dat betekent volgens mij:
De holocaust buiten beschouwing gelaten, velen leefden en stierven
Maar als alle waarheid is verteld
Zou je liever dood zijn of verkocht worden?

Hij zegt niet, zou je liever vermoord worden. Maar los van de genocide, sterven doen wel allemaal. Verkocht worden is in die zin erger dan dood zijn.

Funky Bookie schreef:
Family Name
Dit is het nummer met 2 gezichten. Om met het lelijke gezicht te beginnen: de tekst. Prince zegt uiteindelijk dat de genocide niet zo erg is als de slavernij, omdat ze hun familienaam nog hebben.

Ik denk dat het vooral een tegenreactie is op hoe (volgens Prince) de genocide vandaag (in de VS?) automatisch dat andere drama in de schaduw zet. Waarmee dus eigenlijk gezegd wordt dat slavernij niet zo erg is. Hij verwijst daarbij wellicht ook naar de slavernij van Joden in het Oude Egypte als hij het over Farao's en God's toorn heeft. Mogelijk bedoelt hij iets als: hoe kunnen jullie (ons verleden van) slavernij dan zo minimaliseren?

Hij eindigt tenslotte met woorden van Thomas Jefferson:

This is Thomas Jefferson:
"My fellow Americans, if there is a just God, we're gonna pay for this!"
"Black men and white men, Jews and gentiles,
Protestants and Catholics will be able to join hands
In the words of the old negro spiritual,
"Free at last, free at last, thank God almighty we are free at last!"

Daar blijkt toch echt het ideaal van verbroedering uit. Dat we volgens Prince uiteindelijk allemaal 'rainbow children' zijn. Ik kan me vergissen maar denk toch dat het een te enge interpretatie is om er antisemitisme achter te zoeken. Dat Prince in zijn zoektocht wel eens rare bochten maakte blijkt alleen al uit het gegeven dat hij lid was van de Jehova's getuigen, maar ik verdenk hem er niet van teksten met antisemitische inslag geschreven te hebben.

avatar van Funky Bookie
Kronos het is zeker op meerdere manieren te interpreteren. Zonder dat ik Jehova specialist ben, staan Jehova's niet bekend om hun liefde voor het Jodendom. Hoe hij het echt bedoelde, zullen we waarschijnlijk nooit weten, maar ik vind jouw benadering zeker ook plausibel.

En daar is ie al :heruitgave op vinyl. 27 maart.

Nou moe! Ik hoop wel alleen op paars vinyl?

west schreef:
Nou moe! Ik hoop wel alleen op paars vinyl?

Ik vermoed van wel eerlijk gezegd. Toch denk ik er nu aan mijn originele te verkopen, ook al zal die zijn waarde niet verliezen.

lennon schreef:

Als je het geld kan gebruiken zou ik het doen. Anders nooit never niet. Begrijp dat er maar zo'n 1000 van geperst zijn toen?

west schreef:
Begrijp dat er maar zo'n 1000 van geperst zijn toen?

Ik heb altijd 2000 gedacht.. maar weet t niet zeker

Ik heb altijd 2000 gedacht.. maar weet t niet zeker

Bij de commentaren onder de lp op discogs lees ik bij ene JATPL:

"...All of Prince's releases pressed by Redline were pressed with varying degrees of quality control, in my experience. When this was released it was announced that only 500 were manufactured (I see 1000 in another comment but the blurb at the time was 500). I have seen 3 copies of this in my life (including my own copy) and every single one was pressed poorly with non-fill all over the place (especially on side 4)."

Oh ok....

Wel grappig dat hij er 3 heeft gezien in zijn leven.. ik heb er 2 gehad......

Mocht je jouw copy van TRC van de hand willen doen, ik heb interesse

avatar van jraw
Via amazon.co.uk voor minder dan 40 euro, incl shipping...

Die zou ik dan maar snel bestellen, want op amazon.de is 'ie bijna 54 euro thuis bezorgd.

en niet op paars, maar op wit doorzichtig vinyl, met een regenboog slipmat, voor een leuk effect

avatar van Poles Apart
jraw schreef:
Via amazon.co.uk voor minder dan 40 euro, incl shipping...

Besteld, £31.09, had nog een Amazon-voucher liggen, dan is zo'n beslissing snel gemaakt.

Zie uit naar het fraaie album artwork op LP formaat, de plaat zelf ook al een tijdje niet meer gehoord én de week van release vakantie, dus dat wordt genieten geblazen.

avatar van jraw
Bij Rockitpoole.com is ie ook voordelig, 35 euro, weet alleen niet wat hun shipping costs zijn... (vanuit UK)

30 euro zonder verzenden bij JPC

avatar van jraw
Keurig, amazon gecancelled, jpc besteld. Gratis verzending naar NL en een poetslap! (bij bestellen 2 exemplaren)

avatar van Poles Apart
Heruitgave komt nu pas eind mei uit. 29 mei om precies te zijn. Nog wat langer wachten dus.

Mooi hoor de heruitgave op vinyl.

Mijn origineel heb ik verkocht. Hoef niet perse de 1e druk.

Deze is leuk uitgevoerd op transparant vinyl, en daarbij komt een leuke slipmat met regenboog kleuren, die het draaien van de plaat een extra dimensie geeft.

geluid van de muziek is prima, helaas is het transparante vinyl ook de oorzaak dat er iets teveel ruis op de plaat zit.
Verder is alles mooi verzorgd.

Een verzamelaars probleem; als je het folie eraf haalt ben je meteen de enorme sticker aan de achterkant kwijt met de titels erop.....

avatar van Axeqlusive
lennon schreef:

Ik heb hem zo goed en kwaad als het ging overgeplakt op de pvc beschermhoes. Maar het wat een stuk mooier geweest als het een kaartje was geweest in plaats van een sticker.

Verder een schitterende uitgave van een magistraal album. Wie zegt dat Prince na de 80s niks noemenswaardig meer heeft gemaakt, die moet dit album maar even opzetten, om zich vervolgens heel hard te gaan schamen in een hoekje.

Het drumwerk van de veel te vroeg overleden John Blackwell is hier ook heel erg sterk. Check Everywhere maar eens.

avatar van dynamo d
Ik vind Family Name een erg goed nummer. Muzikaal complex, ritmisch en bij elke luisterbeurt mooier. Begrijp niet helemaal waarom dat blijkens de stemmen minder wordt gewaardeerd dan andere nummers op dit bijzondere album. Verder vind ik het titelnummer en de afsluiter goed, waarbij aangetekend dat er bij te veel luisteren naar Last December verveling in kan sluipen en dat is bij openingsnummer Rainbow Children zeker niet het geval.