Prince - The Rainbow Children (2001)

Jazz / Funk
Label: NPG

1. Rainbow Children (10:03)
  2. Muse 2 the Pharaoh (4:21)
  3. Digital Garden (4:07)
  4. The Work Pt. 1 (4:28)
  5. Everywhere (2:54)
  6. The Sensual Everafter (2:58)
  7. Mellow (4:24)
  8. 1+1+1 Is 3 (5:17)
  9. Deconstruction (1:59)
  10. Wedding Feast (0:54)
  11. She Loves Me 4 Me (2:49)
  12. Family Name (8:17)
  13. The Everlasting Now (8:18)
  14. Last December (7:57)
Twijfelgeval. Ik was al wat afgehaakt en had met dit album het gevoel dat Prince het toch nog kon. Maar nu weet ik het toch niet zo zeker: tekstueel gezien vind ik het een afschuwelijk album. Muzikaal weer sterker dan de voorgangers.

Gewoon niet naar die religieuze flauwekul luisteren en je hebt een behoorlijk goede plaat.

avatar van Ruudf
Gewoon een geweldige plaat. Alleen totaal anders dan de voorgangers, maar ik dacht dat we dat wel zo onderhand gewend waren van onze Prince.
Muzikaal zit dit geweldig in elkaar, en de teksten zijn ook niet slecht, alleen spreekt het niet iedereen aan.

Dat er mensen zijn die dit album kennen!

Daar ben ik al blij om.

Er zijn dagen dat ik dit Prince meest fantastische album vind. Nummers als Mellow, She loves me 4 me, the Work Pt.1, Muse 2 the Pharoah.. Family Name.. Geweldig!

Ik vind het album uniek omdat hij met zijn rustige falsetto en geniaal jazzy mellow instrument gebruik een ultieme sfeer op het album creeert.

Dit album zou een heel stuk beter zijn als de vreselijke intermezzo's achterwege gelaten zouden zijn. Die werken echt storend vind ik.
Wel pakt de mellow, jazzy sfeer hier goed uit. Dat is zeker waar.

avatar van george clinton
Ik vind dit toch een sterke plaat. Ja, de tekst... Prince is gewoon heel religieus geworden. Z'n optreden (One Night Only) was doorspekt met religie.
Muzikaal vind ik dit een klein wondertje. Heel jazzy, mooie melodiëen, knappe vondsten. Ongelooflijk toch hoe divers die kleine man is.

george clinton schreef:
Prince is gewoon heel religieus geworden.

Geworden? Dat is ie altijd al geweest! Alleen zijn de sexuele uitingen een heel stuk minder geworden.

avatar van george clinton
Heb je gelijk in.
Iets wat ik eigenlijk te weinig hoor is dat Prince heel sterke teksten kan schrijven. Misschien niet zozeer op dit album maar op de anderen juist wel. Hij legt onderhuidse gevoelens bloot. Heb ik wel bewondering voor.
Dat middenstuk in bv Lady Cab Driver op 1999 waarin hij op het grote onrecht begint te schelden vind ik prachtig. Vaak zegt hij dingen die ik herken en dan denk ik " Hé, dat had ik eigenlijk ook allang willen zeggen."

george clinton schreef:
Heb je gelijk in.
Iets wat ik eigenlijk te weinig hoor is dat Prince heel sterke teksten kan schrijven. Misschien niet zozeer op dit album maar op de andere juist wel. Hij legt onderhuidse gevoelens bloot. Heb ik wel bewondering voor.
Dat middenstuk in bv Lady Cab Driver op 1999 waarin hij op het grote onrecht begint te schelden vind ik prachtig. Vaak zegt hij dingen die ik herken en dan denk ik " Hé, dat had ik eigenlijk ook allang wil zeggen."

Klopt, is ook jammer dat dat velen ontgaat. Maar laten we eerlijk bekennen dat hij daar zelf debet aan is. Hij heeft heel lang de aandacht weten te vestigen op zijn expliciete gedrag en ook teksten. Het is niet altijd de geilneef waar iedereen hem altijd voor uitmaakt(e): hij kan mooie dingen schrijven.

avatar van c-moon
Dit is het laatste Prince-album dat ik gekocht heb..... met "Rave On To the Joy Fantastic" had ik de hoop dat de man "het" weer had.. maar met deze The Rainbow Children die bulkt van gepreek en meer relgieuze flauwekul..

Als je probeert niet naar het gepreek te luisteren, dan hou je nog een redelijke plaat over, muzikaal gezien dan... maar het is wel de Prince-plaat die ik het minste speel...

Niet mee eens: Rave to the Joy Fantastic is juist een waardeloos en vervelend album waar Prince naar mijn idee voorgoed de weg kwijt was.

Dit album bood weer perspectieven.

Zoals ook ik al meldde mag het godsdienstige gepreek wegblijven. Maar laten we eerlijk zijn, op de klassieker Lovesexy was dat al niet anders.
Daar moet je (helaas) dwars doorheen, omheen of wat dan ook kijken (tenzij je er natuurlijk wél dol op bent ).

Muzikaal gezien vond ik dit duidelijk weer de goede kant op gaan. Het lijkt wel of Prince hier niet meer zo krampachtig bezig is. Hij doet het nu voor zijn eigen plezier. Iets wat op Musicology weer niet het geval is en op de nieuwste single Te Amo Corazon van de binnenkort te verschijnen cd 3121 al helemaal niet.
Het ziet er naar uit dat we met dit album juist een tijdelijke opleving hebben gezien.

Jammer.

Als Prince-fan was ik wat geschokt dat hij ineens Jehova getuige was geworden en de bijbelse teksten als basis gebruikte voor deze CD.

Als je hierdoor heen luistert...een juweeltje, stijlen als Jazz, Funk en Rock gaat door elkaar heen en het resultaat lijkt meer op een korte Rockopera en boeit van begin tot eind.....meer....meer..

Nicci
toch was prince al veel langer aan het preken. ik herinner me een speech/preek gedurende de lovesexy-tour . . . .
en ook daar al: "love = god, god = love, girls & boys love god above".
geen verassing voor mij.
en op rainbow children vind ik het totaal niet storen.

avatar van VanDeGriend
ja en op latere tours was t toch ook al religieus getinte "The Cross" (uit 1987) omgedoopt in "the Christ".
Stoort mij niet en op Rainbow Children al helemaal niet.

Prince is altijd op die toon bezig geweest (bij de Lovesexy tour en zijn laatste hier in Nederland ergerde ik me er zelfs aan: "Do You Believe in God?" bla bla bla).
Dus verassend? Welnee!

Ik heb een paar mp3's waarop Prince op piano speelt (en naast zijn zang is er verder weinig aankleding) .

Het gaat om : "A case of you", "here on earth" en "have a heart" en "Avalanche"
Wie kan mij vertellen waar deze nummers vandaan komen?
Er staat me iets bij dat ze ook met Rainbow children te maken hebben.
Weet iemand of er nog meer nummers bij deze sessie horen?

Schitterende hoes trouwens Rainbow Children.
Doet me een (klein) beetje denken aan "I want you" van Marvin Gaye (1 van mijn favoriten, zowel plaat als hoes).
Zouden er ook posters van te krijgen zijn?
Heb al wat gegoogled zonder resultaat.

Nicci
a case of you is van Joni Mitchell. Avalanche is volgens mij gewoon Prince zelf. Hij speelde dit tijdens de Rainbow Children tour. Die andere 2 ken ik niet.

De nummers waar P. de Clown om vraagt komen van het album One Nite Alone (niet te verwarren met de live box).

Op deze internet-release uit 2002 staan de volgende nummers:

8. Pearls B4 The Swine
9. Young and Beautiful
10. Arboretum

Link naar de hoes (het vage lettertype hoort zo):

Inderdaad nummers waar Prince zingt en piano speelt.

BEDANKT!

daar heb ik zeker wat aan!

Weer een andere kant van Prince; solo met piano (hoewel hij live wel vaker piano medleys heeft).
Ik kan het wel waarderen (live heb ik overigens meer met de funk).

A case of you was altijd al mijn favoriete Joni Mitchell nummer trouwens.
Volgens mij had Prince dit nummer al eerder gecovered trouwens, maar dit alles heeft niet met The rainbow children te maken.

Daarover: ontzettend goed dat Prince heeft gekozen voor een album met 1 duidelijke stijl, en wel jazzy / funky.
Jammer is al dat gelul met die irritante vervormde stem tussendoor.
Live op "One Night alone" (die kende ik wel) is nog beter.
Vooral "the everlasting now"!!

aERodynamIC schreef:

8. Pearls B4 The Swine
9. Young and Beautiful
10. Arboretum

Link naar de hoes (het vage lettertype hoort zo):

Inderdaad nummers waar Prince zingt en piano speelt.

Volgens de overlevering in een oplage van 1000 uitgegeven. Geen idee of t echt zo is al zou me dat, als eigenaar van een van de exemplaren, wel bevallen. Op ebay gaan ze voor grof geld in ieder geval.
Zoals een plaat met zang en piano doet vermoeden, is t een zeer sober werkstuk. Werkelijk geweldig om op te zetten bij een haardvuurtje, kaasje , wijntje, hetgeen dan ook veel is gebeurd en in de toekomst nog vaak zal gebeuren.

dan maar eens een uitgebreide kijk op de dingen:

Een van de sterkste platen van Prince! Wat mij betreft net zo sterk als Lovesexy, Sign o the times, Parade. Prince had er zin in. Het spat van deze plaat af. Het lijkt alsof hij zichzelf opnieuw uitvind. Natuurlijk hoor je dat het Prince is. natuurlijk herken je zijn stijl, maar nergens lijkt het op een vervelende manier op zijn vroegere werk.

- Rainbow Children
Openingsnummer en gelijk titeltrack. Zet gelijk de toon voor de rest van het album. Losse baslijn met een jazzy drum geeft dit nummer zijn 'drive'. Een lang nummer dat vrij complex gearangeerd is. Geen simpel popdeuntje. Denk aan Thunder (openingsnummer van Diamonds & Pearls) of the Crystal Ball. Na een oplopend koortje komt het nummer halverwege tot rust en wordt het nummer verder instrumentaal. Ijzersterk gitaarwerk van Mijnheer Prince.
- muse 2 the pharaoh
Fender Rhodes piano legt een paar mooie akkoorden neer en 1 van de mooiere liedjes van de plaat is aangevangen. Vooral de baslijn geeft dit nummer zijn typische sfeer.
Mocht het eerste nummer je op de gedachte hebben gebracht dat Prince 'aan het preken' is, dan weet je het na dit nummer zeker. De gehele plaat is een religieus statement.
- Digital Garden
Duidelijk wordt prince er zin in had dit album. Complexiteit wordt niet geschuwd. Sinds LoveSexy heb ik Prince niet meer zo veel werk horen steken in zijn muziek. Geen bijzonder nummer: was even nodig om het verhaal te vertellen. Een soort intermezzo.
- the work pt 1
Niet duidelijk wanneer part 2 komt . . . Hoe dan ook: ouderwetse funk! Min of meer de sound van Sexy MF. Ook op dit nummer valt de bas weer op. Prince neemt vaak zelf de baslijnen voor zijn rekening (en doet dat niet onverdienstelijk), maar heeft dat dit keer overgelaten aan een echte bassist: Rhonda Smith. Geen slechte keus. Beest van een bassiste.
- Everywhere
nummer dat in een verbazende snelheid aan je voorbijgaat. een fill hier, een lijntje daar, geweldig. al eerder op deze plaat werd (in Gospelstijl) in een koor gezongen. Past goed bij het thema. Lekker nummer met een lekkere bassolo. Die als ik het goed heb wel weer door Prince zelf is ingespeeld (kan er naast zitten).
- Sensual Everafter
Instrumentaal. Hoofdrol voor de gitaar. Er zijn platen waar Prince de gitaar veel laat staan. Zo niet op deze plaat. Mooi nummer dat lekker langzaam op gang komt.
- Mellow
Wat begint als een simpel R&B deuntje wordt al snel een uitstekend uitgewerkt nummer. Zoals al eerder opgemerkt: er is werk van gemaakt: koortje hier, blazers daar. mooi gedaan.
- 1+1+1=3
Funk in de stijl van nummers als scarlet pussy, erotic city. Prince verhoogt en verlaagt zijn stem naar smaak. Vooral het verhogen is en blijft grappig. Goed nummer!
-Deconstruction
intermezzo
- Wedding feast
'now there must be a wedding'. 'now there must be a feast'!
- She loves me for me
Na een vocaal introotje (wedding feast) glijden we soepel in het heerlijke 'She love's me for me'. Geweldige begeleidende gitaarpartij van Mijnheer prince. Mooi licht en vrolijk nummer.
- Family name
hoekig nummer. doet me in de verte denken aan Sly & the family. aan het einde van het nummer een apetheose van gitaar die eindigt met ik dacht woorden van Martin Luther King.
- Everlasting now
Erg sterk nummer. prince speelt hem graag live (althans, dat maak ik op uit de vele shows waarin het nummer gespeeld wordt). Het is dan ook een lekkere uitsmijter en opwarmer. Join the party!
- last december
begint als een langzaam gitaarnummer, schakelt over naar een Hendrix-achtige gitaargroove, om weer terug te komen naar het rustige begin en te eindigen in koor, weer terug te schakelen naar hendrix en af te sluiten. deze plaat verdient een omslachtig einde en dat heeft het!

Doet u de andere albums ook nog even op deze wijze? (dan beloof ik dat ook te doen)

Nicci
misschien, je moet er wel even zin in hebben. nog los van het feit dat het niet makkelijk is.

EVANSHEWSON
Nicci schreef:
dan maar eens een uitgebreide kijk op de dingen:

Je hebt een mooi essay gechreven, echt. Ik kan je enkel maar gelijk geven, het is gewoon een gevoel, zo'n plaat, en van deze hou ik enorm omdat die zo lekker JAZZY is, iets wat Prince vaker mag doen van me!
Ik geef deze overtuigend : 4 sterren ****

avatar van VanDeGriend
Ik ben het met de vorige schrijvers helemaal eens. Een van de sterkere platen van Prince. Fraaie nieuwe invalshoeken en net ff een stukje lastiger te doorgronden dan veel van zijn andere werk. Teksten bekoren me hier en daar flink minder, maar stoort me , zoals eerder gemeld , niet.

EVANSHEWSON
Ik ga deze, na de zoveelste herbeluistering opwaarderen naar 4.5 sterren, want dit is zo ontzettend jazzy en Prince laat hier horen dat hij zoveel méér kan dan enkel pure funkriffs ten beste geven.
Ontzettend warm en soulfull album is dit, en bij de critici nogal ondergewaardeerd. Bij de fans scoort ie hopelijk iets beter ?

4.5 dus vanaf nu!

****1/2

Een fan-tas-tisch album. Een van de beste van Prince, muziektechnisch gesproken. De teksten zijn inderdaad vaak prekerig en/of letterlijk uit de bijbel overgenomen, maar toch zitten in dit album nog wel enkele eigen gevormde beladen teksten (Family Name) en luchtige nummers (She Loves Me 4 Me).
Maar vooral heerlijke, jazzy, losse, makkelijk gespeeld lijkende muziek om van te genieten.

avatar van Reijersen
Dit is dus HET album van Prince voor mij. De hele vibe die dit album uitstraalt vind ik helemaal geweldig. Eigenlijk is alles erg fijn aan deze cd: muzikaal, vocaal (eindelijk!) en ook nog de cover. Prince wist mij hier voor het eerste écht! te overtuigen.

4,5 ster.