Arcade Fire - Everything Now (2017)

3,19

Canada
Rock / Pop
Label: Columbia

1. Everything_Now (Continued) (0:46)
  2. Everything Now (5:03)
  3. Signs of Life (4:36)
  4. Creature Comfort (4:43)
  5. Peter Pan (2:48)
  6. Chemistry (3:37)
  7. Infinite Content (1:37)
  8. Infinite_Content (1:41)
  9. Electric Blue (4:02)
  10. Good God Damn (3:34)
  11. Put Your Money on Me (5:53)
  12. We Don't Deserve Love (6:29)
  13. Everything Now (Continued) (2:22)
622 BERICHTEN 14 MENINGEN
Mee eens

avatar van RichardKoning
Wat een gezeik hierboven zeg. Heb het gewoon over de muziek. Lijkt mij veel interessanter. Daarnaast is dit album zo dusdanig geniaal dat er geen woorden aan vuil te maken valt. Werkelijk alles klopt aan deze plaat. Arcade Fire flikt het weer.

avatar van Bert Wasbeer
Disco really made it, it's empty and I hate it. Aldus Gruppo Sportivo. Arcade fire gebruikt disco, samen met andere vaak als 'lege'/minderwaardige beschouwde genres als reggae en country, dan weer als een stijlmiddel om (eigenlijk net als op reflektor) de huidige consumptie en internetmaatschappij onder de loep te leggen. Een maatschappij waar je je kunt wentelen in goedkope (digitale) troep till every room in your house is filled with shit. Als concept blijf ik het toch wel interessant vinden, al is het soms erg pretentieus. Muzikaal is het meestal ook goed en ik heb soms het gevoel dat ze de wat legere nummers (infinite content vooral) ook bewust zo maken. Maar dat maakt ze helaas nog niet mooi.
Al met al blijft arcade fire toch nog een band die het waard is om je in te verdiepen.

avatar van hobbyrocker
@Bert Wasbeer: Ik snap het concept. De door jou beschreven boodschap is wat mij betreft alleen niet krachtig en origineel genoeg. U2 deed het al in hun Zooropa periode (en wat mij betreft beter). Ik mis de urgentie, of een verrassende invalshoek in de benadering van het onderwerp. Nu het concept aan me voorbij gaat, moet wat mij betreft de muziek het hier in zijn eentje opknappen. En dan blijft er voor mij weinig over om van te genieten. Dan blijft alleen de holle, lege vorm over.

avatar van stoepkrijt
De instrumentatie en composities op Everything Now zijn nog altijd erg interessant, net zoals op hun eerdere albums. De liedjes klinken alleen wat frisser en poppier. Toegankelijker misschien ook wel, maar ten koste van de kwaliteit van de liedjes gaat dat zeker niet (iets wat je bij andere artiesten wel geregeld ziet gebeuren).

Ik vind dit een prima album. Het enige serieuze minpunt is dat ik op dit album meer herhaling in de liedjes hoor. Met name in de singles valt me dat op. Dat is gewoon voor de makkelijke weg kiezen en valt me wel een beetje tegen van deze band.

Maar goed: Over het algemeen is dit gewoon weer een fijn Arcade Fire-album. Ik ben zuinig en geef voorlopig 3,5 sterren.

avatar van Edgar18
Het blijft best fijn om dit album als achtergrondmuziek te draaien. Het begin is echt van een hoog niveau (t/m Creature Comfort) en het is daarom zo jammer dat het daarna als een plumpudding in elkaar zakt. Tot en met Electric Blue gaat het volledig langs me heen waarna de afsluiting van het album wel weer aardig is.

hobbyrocker schreef:
@Bert Wasbeer: Ik snap het concept. De door jou beschreven boodschap is wat mij betreft alleen niet krachtig en origineel genoeg. U2 deed het al in hun Zooropa periode (en wat mij betreft beter). Ik mis de urgentie, of een verrassende invalshoek in de benadering van het onderwerp. .

Pak het tekstvelletje uit de hoes en lees het eens aandachtig. Born in a diamond cave and you can't touch it en " stand for the mirror and wait for the feedback". Dat zegt bijna alles waar deze cd over gaat. Dat lijkt me juist wel urgent. Ik begrijp echter heel goed de reserves die men heeft op het muzikale vlak. Ik begon aanvankelijk ook met 2,5 na de eerste luisterbeurt. Ik heb de cd even een weekje laten liggen en gisteren weer eens compleet gedraaid. Het voelt nu bijna aan als een conceptalbum. Ik verhoog hem inmiddels naar 4 en vind hem zelfs beter als Neon bible die wat mij betreft te bombastisch klinkt. Zelfs Infinite-content bevalt me. Wat mij betreft maken ze een complete cd in een countryachtige Neil Young stijl. Met hun eigenzinnigheden kan dat best interresant worden. De vergelijking met Zooropa heb ik vaker gehoord en daar lijkt wel wat in te zitten. Ik vind het verfrissend.

avatar van IllumSphere
Ik denk wel dat we kunnen vaststellen dat Everything Now de minste plaat is die Arcade Fire ooit heeft uitgebracht. Ik kon wel een gat in het dak springen toen ze dezeplaat aankondigden, Arcade Fire is tenslotte één van de weinige waarvan ik het merendeel van hun oeuvre boven de vier heb beloond. Maar na een aantal keer beluisteren, moet ik ook tot de conclusie dat ze met deze plaat behoorlijk de plank hebben misslagen. Vooral het middenstuk (tussen Peter Pan tot en met Infinite_Content) is behoorlijk aan de zwakke kant en naar mijn mening is tevens alle emoties er uit geproduceerd. Het helpt ook niet als ze één single drie keer hebben gerecycled, al zeker niet als dat dan nog eens de minste single is. Nu is het niet allemaal slecht, de andere singles bijvoorbeeld komen er goed in en af en toe bewijzen ze dat er een reden is waarom ze bij mijn favoriete bands horen. Alleen jammer dat ik daar de volle 47 minuten niet van kan genieten.

Eén van de voordelen van een favoriete band te zijn is dat ik het niet zomaar op geef en er een tweede kans zeker in het verschiet ligt, maar ik vrees er voor dat mijn mening dan gaat veranderen.

Wat een blij nummer, dacht ik bij de release van de titelsong - de discobeat en het lalala nog daarna. Niet heel slecht, maar ook niet iets wat me deed uitkijken naar het album. Bij de singles die volgden viel me op dat de zang steeds hoger was - ik dacht nog "nu moet die plaat maar gauw uitkomen, of er gaan echt glazen sneuvelen".
Met Signs Of Life is de blijheid nog niet verdwenen. Wederom leuk voor een keer. De single Creature Comfort, tevens track 4 (en ja, we gaan weer een toontje hoger), is dan eindelijk meteen fijn - en uiteindelijk het enige nummer waarbij een druk op de repeatknop wordt overwogen, al is het vooral omdat je de oude Arcade Fire, waar na tracks 1,2 en 3 al behoorlijk naar verlangd wordt, hierin wél terughoort. De relatieve vreugde is van korte duur, met de nietszeggende track Peter Pan en het ronduit vervelende Chemistry.
Met genoemde tracks in het achterhoofd is een plaatje als Infinite Content al snel goed, maar een keer een plaatje zonder opsmuk is sowieso welkom. Dat het daarna nog een keer akoestisch gebracht moet worden, is dan weer jammer.
De twee nummers daarna bieden te weinig om de aandacht vast te kunnen houden; We Don't Deserve Love is eigenzinnig en nog wel OK. Maar ik ben blij dat het er opzit.

avatar van WoNa
Arcade Fire is een band waarbij het bij mij alle kanten op kan gaan. En dat bleek ook weer toen ik na de vakantie Everything Now op Spotify opzocht. WTF, ABBA? DIsco? Reggae? Nog meer disco? En toch heb ik de plaat inmiddels op vinyl naast de platenspeler staan. Ik merkte al snel dat het aanstekelijke van de titeltrack in mijn hoofd bleef spelen en dat de thematiek van het nummer volkomen vandaag op het hoofd slaat. Met een aantal andere nummers gebeurde precies hetzelfde, met de prachtige violen, die fraai vertraagd de herkenningsmelodie van de titelsong heerlijk overdoen, als apotheose.

Arcade Fire is op het punt in haar carrière uitgekomen dat zij kan doen wat zij wil. Het enige wat dan nog nodig is, is dat het publiek de muzikale moves volgt. In grote lijnen zal dat gebeuren, is mijn inschatting. Voor mij blijft het met de plaat de zaak aankijken en met Everything Now valt het na meerdere luisterbeurten de goede kant op.

Niet alle nummers vallen even goed, maar er staan een aantal zeer sterke broeders op de plaat met invloeden van ABBA tot Talking Heads en offshoot Tom Tom Club. Naar de betere disco is duidelijk ook geluisterd, zonder dat het dus echt disco wordt. Daarnaast vallen er telkens weer nieuwe geluidjes te ontdekken. De keyboards en synthesizers zijn zeer uitbundig gebruikt in veel nummers, waardoor er veel verrassingen in de nummers zitten.

Al met al was het even doorbijten op Everything Now, maar ik wist eigenlijk direct al al dit zinvol zou zijn, waar ik bij 'Neon Bible' en 'The Suburbs' bij de tweede luisterbeurt al wist dat het niets tussen ons zou worden. Kortom, intrigerend album dat Everything Now.

Het hele verhaal staat hier op WoNoBlog.

avatar van Hanszel
Heb nog niet intensief geluisterd, wel vaak. Wordt ook soms wakker met een nummer in m'n hoofd dus dat is positief.
Sluit me overigens aan bij WoNa wat betreft doorbijten. The Suburbs heb ik wel twee jaar over gedaan ofzo voordat ik die eindelijk in volle glorie ging waarderen. Kwam overigens doordat ik een nummer hoorde op StuBru en toen de tekst pas opviel ('never trust a millionaire' etc.).
Maar goed, ik denk dat dat voor deze ook geldt. Misschien juist omdat ie zo gelickt klinkt. Het is allemaal nogal 'makkelijk'. Ik denk echter dat je je daar niet door moet laten misleiden, zoals Belle & Sebastian - Fold Your Hands Child, You Walk Like a Peasant (2000) - MusicMeter.nl ook heel kinderlijk klinkt maar verre van dat is.

Conclusie: een 3,5* om mee te beginnen als oordeel, met een grote waarschijnlijkheid dat dit er meer worden. Schijfje zit nu al een paar dagen in de auto en wil er maar niet uit...

avatar van TEQUILA SUNRISE
Vind het na meerdere draaibeurten toch wel een fijn album, borduurt verder op Reflektor.
Diverse stijlen zoals country, disco en reggae komen voorbij.
Album opent sterk, het titelnummer is een voltreffer maar ook Signs Of Life en vooral Creature Comfort zijn goede nummers.
Peter Pan vind ik de misser van de plaat, heb ik helemaal niets mee, ook het tweeluik Infinite Content doet mij niet veel.
Daarna krabbelt de plaat weer op met het fraaie Put Your Money On Me als absoluut hoogtepunt.

avatar van pmac
Arcade fire is wellicht de grootste band van dit moment maar lijkt alleen een subgroep aan te spreken. Het lijkt alsof ze niet de status krijgen die Radiohead, Coldplay of U2 momenteel hebben. Namen die iedereen kent. Opvallend is ook de airplay die de single Everything now krijgt op bijvoorbeeld radio2. Of beter het gebrek er aan. Wat mij betreft heeft de groep vijf boeiende cd's uitgebracht die dermate van elkaar verschillen dat het een vergelijk met iemand als Bowie oproept. Het spreekwoordelijk kwartje moet kennelijk nog vallen bij het grote publiek. Vraag eens op straat of men Coldplay kent en iedereen zal ja zeggen. Bij een dergelijke vraag over Arcade fire krijg je gefronste wenkbrauwen. Ik had verwacht dat na het interview van Eberhart van de Laan die een fragment van Rebellion koos de publiek opinie zich zou verdiepen in deze nu toch wel legendarische band maar dat gebeurde vreemd genoeg niet. Ook niet met de uitstekende single en het toegankelijke album. Het is bij AF kennelijk zo dat je het kent of er nog nooit van gehoord hebt.

avatar van Leptop

pmac schreef:

Vervolgens geef je nog meer terechte argumenten aan waardoor mijn conclusie is dat ze zeker niet de grootste band van dit moment zijn. Verre van zelfs.
Dat staat verder los van of je de muziek goed vindt of niet. In mijn ogen is het subtopper, leuk voor festivals van een bepaald signatuur.

Sorry maar dit album is zoveel zwakker dan de voorganger. Helaas daardoor ook een mindere score.

avatar van Pinsnider
Heb hem nu een aantal keren geluisterd en ik moet vaak denken aan deze Stars - No One Is Lost (2014) van hun landgenoten. Ik weet niet of ze elkaar hebben beïnvloed via die Broken Social Scene in Canada? Ik vind dit, net als de genoemde Stars plaat uiterst genietbaar en vele malen leuker dan hun eerdere werk! Nu maar hopen dat Stars met hun nieuwe plaat niet andersom geninspireerd is geraakt door de eerdere Arcade Fires. (Funeral is wel de meest toepasselijke albumtitel ooit....Brrrr)

avatar van WesleyX16
Het nummer Everything Now is niet het meest bijzondere nummer op dit album. Maar de muziek is een stuk krachtiger en overtuigender dan bijvoorbeeld U2 of Coldplay van tegenwoordig. Hier luister ik dan ook veel liever naar.

avatar van harencoor
Inderdaad een mindere Arcade Fire. Maar nog steeds zeer genietbaar. Ik stoor me eigenlijk alleen aan het nummer Peter Pan.

avatar van Ralph.

WesleyX16 schreef:

Voor mij is Everything Now juist uitgegroeid tot een van mijn favo tracks van de band. Vind er super veel emotie in zitten ook.

avatar van WoNa
Een halfje omhoog. De plaat blijft duidelijk groeien en volkomen terecht op vinyl aangeschaft.

avatar van AOVV
Toen ik single en titelnummer Everything Now voor het eerst op de radio hoorde, vreesde ik een vreselijke oorwurm te hebben ervaren. Het liedje werd echter regelmatig op Studio Brussel gespeeld, en ik merkte dat het steeds beter begon mee te vallen; ik begon zelfs mee te neuriën. Want ja, zo catchy is het wel. Ik besloot dus de song wat meer marge te gunnen, en dat was een goeie keuze, want nu vind ik het gewoon een fijn liedje. Met de nieuwe plaat in z'n geheel heb ik bewust hetzelfde gedaan, temeer omdat Arcade Fire me tot nu toe nog niet eerder heeft ontgoocheld.

Net als zijn vier voorgangers is Everything Now een machtige plaat, zij het ditmaal op een wat minder positieve manier. Tot en met Creature Comfort is het materiaal ijzersterk (misschien hier en daar wat sloganesk, maar da 's geen ramp). De uitloper van de intro doet me overigens denken aan All Delighted People van Sufjan Stevens..

Het nummer dat daarop volgt, is echter niet bepaald goed te noemen; in een mismoedige bui klinkt het zelfs verschrikkelijk. Peter Pan moet haast één van hun slechtste songs zijn. Chemistry is niet veel beter, maar op zich wel leuk. De warm-koude tweetrapsraket die Infinite Content is, weet me slechts ten dele te charmeren. Het punky eerste gedeelte klinkt net wat te springerig, deel twee wat gelaten.

Gelukkig krijgen we ook in het tweede deel van de plaat nog een topnummer, in de vorm van Electric Blue. Waarom deze spitante song dan weer wel de juiste snaar weet te bespelen, is moeilijk uit te leggen; iets met het aanstekelijke disco-achtige geluid, de enge sprookjesstem van Régine Chassagne en een zekere gemoedelijke cool die van de song uitgaat.

De overige songs zijn niet memorabel, maar ook zeker niet slecht. Gewoontjes is niet een term die ik vaak gebruik wanneer ik naar deze band refereer, maar vooral Put Your Money on Me is me wat te lang en te loom. We Don't Deserve Love bezit dan weer een zekere melancholie, en weet me op die manier traag maar gestaag voor zich te winnen. Ook deze song klinkt loom, trouwens, maar hier stoort me dat gevoelig minder. Om het album af te sluiten, wordt de titelsong in een statig, wat plechtig jasje gestoken; een outro die goed op zijn plaats is voor dit album.

Arcade Fire scheert met Everything Now geen hoge toppen; een slechte plaat is het allerminst. Met wat goeie wil kan ik hier gewoon een goeie score aan kwijt.

3,5 sterren

avatar van Geelbuik

Arcade Fire. Eén van de grootste hypes van het laatste decennium. Door iedere "kenner" de hemel in geprezen, waarna dezelfde connaisseurs inmiddels alweer bij hun nieuwe "vondst" zijn aanbeland. Op hun eerste twee albums staan een aantal goede nummers, maar na een flink aantal keren beluisteren word je wel een beetje moe van die ADHD-muziek. De nieuweling Everything is een zeer middelmatige plaat. Hun platenmaatschappij heeft overduidelijk de band gemaand het over een andere boeg te gooien. Mislukt dus.