Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007)

Label: Roadrunner

1. Fear of a Blank Planet (7:28)
  2. My Ashes (5:07)
  3. Anesthetize (17:42)

met Alex Lifeson

4. Sentimental (5:26)
  5. Way Out of Here (7:37)

met Robert Fripp

6. Sleep Together (7:28)
  7. Cheating the Polygraph * (7:10)
  8. Nil Recurring * (6:08)

met Robert Fripp

9. Normal * (7:09)
  10. What Happens Now? * (8:23)
avatar van Kos
Kos
Anesthetize is wel een redelijk epic track zeg.

avatar van muismat
Kroonjuweel binnen het oeuvre van de band, dit is echt buitenaards goed.

avatar van Aproxis
Ongelofelijk goed. Beste wat porcupine tree heeft gebracht.

avatar van Aproxis
Wat mij wel opvalt is een stuk net voor het rustige gedeelte ik anesthetize. Klinkt heel gek, alsof een dj een plaat niet al te goed over mixt. Zit dat op iedere versie of enkel op mn 2012 book edition?

avatar van BoyOnHeavenHill
Aproxis, kun je de minuut en (ongeveer) seconde geven waarop die "slecht gemixte" passage begint?

avatar van Aproxis
BoyOnHeavenHill het zal zo rond de 12 minuten zijn. Het is ook maar een aantal seconden, net voordat het nummer wijzigt naar het rustige eindstuk dat zo’n 5 minuten aanhoudt.

Edit: 12:05 ongeveer. Ik hoor het alleen als ik de bass ook goed open draai

avatar van BoyOnHeavenHill
Aproxis, ik heb die passage vanaf 12:05 zojuist via de koptelefoon en met de bas goed opengedraaid beluisterd, maar ik hoor geen verschil met bijvoorbeeld de 15 voorafgaande seconden, afgezien van wat atmosferische bliepjes in mijn rechteroor, maar ik neem aan dat die zo bedoeld zijn.

avatar van Aproxis
BoyOnHeavenHill dan is het helaas enkel op mijn versie zo denk ik. Het is gelukkig maar een seconde of 3 a 4. Dat ik dit album een jaar of 5 geleden niet kon waarderen blijft me een raadsel. Ik vond het toen te hard.

avatar van popstranger
Bij mijn bespreking van Stupid Dream had ik het over vervreemding als thema maar het is uiteraard bij dit album dat Steven Wilson het onderwerp meer uitdiepte. Opgroeien in de moderne wereld en isolement van de rest, de vooruitgang op technologisch gebied is een achteruitgang op mentaal gebied. En weer een sterk album van Porcupine Tree...

avatar van Mindscapes
popstranger schreef:

Zijn soloalbum Hand Cannot Erase gaat ook over die ververeemding. Terugtrekking en het als het ware onzichtbaar worden van een jonge vrouw in de inner city of London. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal dat in de docu "Dreams of a life" werd naverteld. Ze stierf in haar eigen huis en werd pas maanden later gevonden. En het was geen oud dametje maar een jonge vrouw van in de 30. De stad, zoveel mensen samen maar ook zoveel muren en teruggetrokkenheid...

avatar van popstranger
Ja had het verhaal ook gelezen. Op Hand Cannot Erase heeft hij het allemaal geperfectioneerd naar mijn mening. Is ook een tragisch verhaal zonder meer en net als op vele andere platen maakt hij er een mooi samenhangend geheel van. Begin meer en meer de man te waarderen als artiest ook al is niet alles even perfect. Hij heeft altijd iets te vertellen en maakt er vaak ook verdomd goeie songs bij.