Porcupine Tree - Fear of a Blank Planet (2007)

Label: Roadrunner

1. Fear of a Blank Planet (7:28)
  2. My Ashes (5:07)
  3. Anesthetize (17:42)

met Alex Lifeson

4. Sentimental (5:26)
  5. Way Out of Here (7:37)

met Robert Fripp

6. Sleep Together (7:28)
  7. Cheating the Polygraph * (7:10)
  8. Nil Recurring * (6:08)

met Robert Fripp

9. Normal * (7:09)
  10. What Happens Now? * (8:23)
avatar van glenn53
En dan eigenlijk op dvd-audio. Die klinkt echt fenomenaal. Voor Grammy genomineerd.

Overigens komt ook de cd uit. Dus niet alleen op vinyl..

avatar van Rogyros
Oké, heb het duidelijk niet (goed) gelezen...

Ik ben in ieder geval erg tevreden over de geluidskwaliteit van mijn huidige schijfje. Dus de aanschaf zal aan mij voorbijgaan.

avatar van Broem
Dat wekt ook mijn nieuwsgierigheid. Heb ook de normale cd die idd fantastisch klinkt. De eerste vinyl release is moeilijk verkrijgbaar en vrij prijzig. Ben wel benieuwd naar die blauwe vinyluitvoering. Echt zo'n hebbeding...gggrrrr

Broem schreef:

Hij is heel redelijk geprijsd!

avatar van glenn53
Ja , maar die verzendkosten bij Burning Shed brrrrr

Maartenn (crew)
Ik kan mijn order misschien nog uitbreiden? Verder via PM glenn53 (en mogelijk Broem)?

avatar van Jake Bugg
Heb m besteld. €28, dat kon ik echt niet laten liggen.

avatar van Jake Bugg
Prachtig, de blauwe versie! Hij was ook op release geleverd wat ik fantastisch vond. Had m niet zo snel verwacht. Burning Shed doet dat goed.

avatar van namsaap
Jake Bugg schreef:

Ook binnen vandaag. Klinkt geweldig!

avatar van Mindscapes
Aargh de postbode is geweest maar ik was niet thuis!! Kan er pas eind volgende week om! First world problems!

Mindscapes schreef:

Same here

Sterkte Maartenn en Mindscapes
?

Maartenn (crew)
Gisteravond ontvangen. Wat een feestje deze opgepoetste versie! Klinkt als een klok!

avatar van Johnny Marr
Maartenn schreef:
Wat een feestje deze opgepoetste versie!

Dit is dan ook een echt feestalbum

avatar van pmac
Na alle loftuitingen op dit forum werd ik toch wel nieuwsgierig naar dit album. Had wel eens wat beluisterd op spotify en het leek me wel aardig. Heb toch maar de cd gekocht. Beter geluid en de context van een heel album is wellicht beter dan wat losse nummers van het internet. Nu eens echt goed beluisterd en het valt me eerlijk gezegd nog steeds erg tegen. Zweverige en niet echt boeiende composities. Zwaar gitaarwerk die nergens interresant word. Ik had verwacht dat er meer spannende wendingen in zat zoals je bij de symfonische rock in de jaren 70 veelal hoorde. Het is verder allemaal goed verzorgde muziek hoor en prima geproduceerd. Misschien moet ik het nog maar eens een luisterbeurtje geven. Het zal wel een kwestie van smaak zijn maar tot nu toe vind ik het voor 15 euro een saaie cd.

avatar van Leptop
Saaie cd? Dat vind ik wel een opmerkelijke uitspraak. Ik vind deze cd verre van saai. Saaie muziek is er zat te vinden, soms zelfs ook lekker saai. Ofwel, dat is voor mij niet perse negatief. Maar dit saai noemen vind ik maar moeilijk te begrijpen. Compositorisch, spanningsopbouw, teksten...naar mijn mening allemaal verre van saai. Wat vind jij dan zoal niet saai?

avatar van pmac
Ik vind tot nu toe er weinig boeiends gebeurt. Ik heb bijvoorbeeld nog geen gitaarstuk gehoord waar ik van onder de indruk ben. Het derde nummer (Anesthize) begint veelbelovend maar halverwege krijg ik de neiging om maar te skippen. Het nummer blijft steken op een mager thema en een zwaar aangezette gitaar en drum kunnen dat niet verbloemen. Afijn misschien moet het kwartje nog vallen. Het verbaast me ook oprecht dat de waardering hier zo hoog is. Ik heb nog geen waardering gegeven aan de cd. Dat vind ik nog te vroeg maar ik deel niet het enthousiasme die iedereen heeft. Nog maar eens luisteren dan.

Way Out Of Here spreekt je ook niet aan' pmac

avatar van pmac
Ik geef hem vanavond weer een luisterbeurt.
Jake Bugg schreef:
Way Out Of Here spreekt je ook niet aan' pmac

avatar van pmac
Heb vandaag ruim de tijd genomen om de cd eens echt aandacht te geven. Wat out of here is inderdaad het beste nummer mede door het gitaarspel van Robert Fripp. My ashes is een mooi toegankelijk rustpunt. Verder doet de cd me niets. Natuurlijk hoor ik de tempowisselingen en ongebruikelijke akkoordenschema's maar het is niet zo brilliant zoals ik me had voorgesteld. Zo zie je maar dat smaken verschillen.

avatar van pmac
Welbeschouwd is Steve Wilson ook een beperkte gitarist. En dan ook bij sleevenotes vertellen welke gitaar je hebt met welke snaren is toch volkomen irrelevant lijkt me in dat geval. Nu hou ik op met kritiek geven. Ik heb de cd maar doorverkocht?

avatar van Don Cappuccino
pmac schreef:
Ik had verwacht dat er meer spannende wendingen in zat zoals je bij de symfonische rock in de jaren 70 veelal hoorde..

Porcupine Tree is een band die echt moderne progrock/metal maakt, in hetzelfde rijtje als Tool en een band als Oceansize. Het zijn bands die subtiel zijn in het musiceren (al behoren de drummers van alle drie tot de beste rockdrummers die er zijn) en vooral in de composities ontzettend met detail en finesse werken en op dat vlak wat meer de prog laten horen. Daarbij zijn spannende wendingen inderdaad minder op de oppervlakte, maar werkt het meer onderhuids door sfeerzetting die vaak aan de melancholische/duistere kant is.

Misterfool
pmac Mischien zou je eens The Raven That Refused to Sing (And Other Stories) (2013) kunnen beluisteren. Dat is het meest symfo-geïnspireerde album van Wilson.

avatar van Bravejester
pmac schreef:
Welbeschouwd is Steve Wilson ook een beperkte gitarist.

Het mooie van hem is dan wel weer dat hij dat ook zelf toegeeft in b.v. dit interview : Steven Wilson | GuitarPlayer

[i]You’re uncomfortable with your emerging guitar hero status. Why?
I feel like a fake because I’m not a great guitarist. I know I have a style and sound that’s my own, but .... ( te vinden aan het eind van het interview ).

Ook lijkt me dit album gezien je overige muzieksmaak niet een optimale keuze; heb je ook al eens geluisterd naar nummers van b.v. Porcupine Tree - The Sky Moves Sideways (1995) en Porcupine Tree - Stupid Dream (1999) ?

avatar van pmac
Wat een aardige reacties en tips van jullie. Ik ga ze zeker uitproberen. Ps zojuist via Steven Wilson op spotify bij Hand cannot erase beland bij het nummer Routine. Kijk dat opend gelijk deuren. Nogmaals thx voor de tips in mijn zoektocht

avatar van Jake Bugg
Aha, maar Hand.Cannot.Erase is dan ook nog een stukje beter dan deze. Ook al geef ik beide albums 5* is HCE voor mij persoonlijk het allerbeste album ever. Maar dat is uiteraard ook weer heel subjectief.

namsaap schreef:

Ook binnen vandaag. Klinkt geweldig!

Via amazon.de besteld voor 22 euro zonder verzendkosten deze blauwe geremasterde versie. Het vinyl ziet er echt prachtig uit en zo klinkt het ook. Alleen zijn de binnenhoezen zwart en niet bedrukt, zoals mijn versie uit 2007.

avatar van echoes
Wat een irritant snaredrum geluid zit er trouwens in het eerste nummer.

avatar van Lau1986
Een uitstekend album van Porcupine Tree. De band weet uitstekend een sfeer neer te zetten en boeiende nummers te schrijven. Eigenlijk verveelt de plaat nergens. Interessant is het thema van dit album. Ik ga het boek eens opzoeken.

De dubbel LP (blauw vinyl) vandaag ontvangen. Wat een mooi album, van het begin tot het eind genieten van alle nummers. De opnamekwaliteit is subliem!