Godspeed You Black Emperor! - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)

Alternatieve titel: Levez Vos Skinny Fists Comme Antennas to Heaven!

Canada
Label: Constellation

1. Storm (22:32)
  2. Static (22:35)
  3. Sleep (23:17)
  4. Antennas to Heaven (18:58)
Net terug van een prachtige vakantie met gezin in Canada en de VS. Voor het eerst sinds een maand een momentje voor mezelf. En wat doe je dan..... dan zet je deze plaat op die je hebt gekocht in Vancouver en waar je nog nooit ook maar iets van hebt gehoord.

Buiten is het noodweer en binnen inmiddels ook. Totaal overvallen door dit prachtige album. Leve het leven en leve de muziek!

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Dat is een hele fijne ontdekking dan, geniet ervan!

avatar van Teunnis
Dat klinkt inderdaad als een prachtige manier om dit album te ontdekken. Ik heb nog niet echt een heel bijzonder moment gehad met dit album, waardoor hij op 4* blijft steken. Met F♯A♯∞ en Slow Riot heb ik wel die extra feeling.

avatar van popstranger
Ben uiteindelijk dan toch moeten gaan voor de 5* bij dit album. Hij zit al maanden in de auto en is er niet meer uitgeweest. Soms voor langere autoritten zette ik hem dan op en werkte de muziek op me in.
Gisterenavond laat had ik een 2 uur durende autorit bij nacht voor de boeg en deze cd maar opgezet op hoog volume. Opeens brak m'n innerlijke dam en vloeiden er allemaal opgespaarde emoties uit na een heel turbulente periode die voorlopig nog niet ten einde is. Deze muziek voelt aan als een reddingsboei terwijl de wereld rondom naar de haaien gaat. Een album dat bevrijdend werkt maar ook bevestigend.
Een van die weinige albums die ik maar niet beu schijn te worden omdat er zoveel in te ontdekken valt, zowel in euforische periodes als in zware periodes past dit album zich wonderwel aan aan je stemming van het moment maar het heeft niks dwingend. Muziek die er altijd lijkt te zijn geweest. De puzzel is aan jezelf om te leggen, zij geven alleen maar de 4 cruciale puzzelstukken, 4 pijlers waarop je een hele wereld kan bouwen. Een wereld parallel met de onze, een wereld voorbij deze, eentje die langzaamaan verandert en vergaat. Steden die ten onder gaan terwijl ik met m'n auto erdoorheen rijd met deze muziek op.

Aanvankelijk dacht ik; er valt niks nieuw meer te zeggen wat hier al niet geschreven is maar dan zou ik voorbij gaan aan het essentiële van dit album dat ieder er zijn eigen woorden maar aan moet geven. Niet dat ooit valt uit te leggen wat bijvoorbeeld een nummer als Sleep met me doet maar het is zonder twijfel een van de mooiste muziekstukken ooit.

Hier en daar lees ik iets over de lange duur van het album maar gisterennacht had ik niet het gevoel dat het lang duurde. Het is integendeel een verademing een album voor de kiezen te krijgen dat je tijd MOET geven en dat moet groeien. In deze tijden waarin achter elke muisklik wel iets zit en waarin alles overvloedig is en instant en de aandachtsspanne van de meesten zulke lange nummers niet aankan is deze Lift Your Skinny Fists Like Antennas To Heaven een album dat buiten eender welke tijdsgeest lijkt te staan, over 10 jaar gaat hij nog even hard binnenkomen als ik hem opzet vermoed ik. Het enige wat verplicht is bij de ontdekking van dit album is dat je alleen bent en tijd maakt. Maar ook hier herhaal ik wat velen voor mij hier al aangehaald hebben.

Er rest mij alleen nog een eerbiedig zwijgen en met m'n hele lijf en leden dwars door de storm die nog gaat komen in m'n leven met hopelijk deze plaat op de achtergrond om me veilig erdoorheen te loodsen.

avatar van -SprayIt-
-SprayIt- (moderator)
Wauw, mooi geschreven popstranger. Sterkte gewenst ook.

Misterfool
Echt een prachtig bericht, popstranger Blij dat je het geschreven hebt.

avatar van popstranger
Bedankt aan beiden voor jullie hartverwarmende reacties!

avatar van Johnny Marr
popstranger schreef:

Wow, hulde man. Eén van de mooiste stukken ooit geschreven op deze site, zonder twijfel.

avatar van Teunnis
Prachtig verhaal. Je hebt me er van overtuigd dat ik dit album meer en vooral in betere omstandigheden - dat wil zeggen: met volledige focus - moet gaan luisteren.

Mijn eerste kennismaking met GY!BE was F# A# en dat vond en vind ik tot nu toe wel ok, maar niet geweldig.

Mijn tweede kennismaking met GY!BE was op Pukkelpop 2013. Iets zei me dat ik toch even moest gaan kijken. Ik ben heel erg blij dat ik dat toen heb besloten. Afgelopen april live gezien in Paradiso en op de een af andere manier had ik aangenomen dat GY!BE mij alleen live zou bevallen. Totdat ik dit album ontdekte. Zonder er iets van te kennen vorige maand gekocht in Vancouver. Ook dit was weer een hele goeie beslissing.

Gek genoeg vind ik het laatste stuk van Storm het mooiste stuk van dit album. De stem door die megafoon (?) en die piano eronder. Prachtig! Het slotstuk moet nog een plekje krijgen, maar de eerste 3 stukken krijgen 5 sterren.

Zaterdag 31 oktober ga ik ze weer zien in Groningen, hopelijk blijkt dit weer een goede beslissing.

Het is gebeurd, kon het niet meer aanhoren afgelopen zomer. Voelde me teleurgesteld en boos! Dit is wat me overkomen is...

Na een stevig avondje stappen gingen ik, en een paar vrienden bij hun thuis muziek luisteren. Natuurlijk iedereen heeft een andere smaak, toch kwam wat 'rustigere' rock op te staan.

Ik niet gek en begin te vertellen over dit album. Ze waren erg benieuwd. Ik dacht: weet je wat, val met de deur in huis en zet Sleep op (voor mij het mooiste, emotionele muziek stuk wat ooit gemaakt is).
Deze vriend heeft een mega tof geluidsinstallatie dus daar zal het niet aan liggen.

De eerste woorden (intro) en klanken komen uit de speakers en het duurt niet lang en moet even slikken van de brok wat in mijn keel zit. TJONGE JONGE...wat klinkt dit goed uit deze installatie (en iets teveel bier op).

Aandachtig luisteren we verder..... en denk nog: dit gaat goed, het nummer wordt alleen maar nog beter en mooier!
Vier minuten later ging het geluid zachter en werd er raar naar me gekeken. De eerste opmerking wat ik kreeg was: 'als je deze muziek mooi vindt ben je depressief volgens mij'.

Daar gaat je euforie...ik schrik van de opmerking. Ik heb namelijk in mijn jeugd flink wat depressies gehad, ben ik gewoon nog steeds depri?!

Eenmaal thuis zegt mijn partner, die ook af en toe wat heeft gehoord: 'het is ook helemaal geen mooie muziek'. Dikke klap in mijn gezicht en ik ga buiten boos een sigaretje roken.

Daar sta je dan, buiten onder een hemel met prachtige sterren. Voel me rot, belazerd en vooral BOOS!
Weken niet meer geluisterd. Was er klaar mee! Toch, nu de dagen weer korter worden. De bladeren dwarrelen weer op grond ... en de winter staat voor de deur (hoezo depressief?)
Ik check mijn playlist op de telefoon en daar staat ie: Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven

Verzamel mijn moed en ga luisteren met mijn beste vriend, dhr Sennheiser.
Ik ga verder niet in details (er is al genoeg over geschreven). Maar geloof me, Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven is een album waar NIEMAND(!) meer tussenkomt.....

buizen
Godsamme. Deze band wordt behoorlijk goed beschreven, vooral ook live. En dan treden ze dus morgenavond om de hoek op, in Groningen. Maar buizen gaat diezelfde avond naar Michael Schenker. Komt er eens wat fatsoenlijks in de provincie, is het weer dubbel gepland met wat anders.

De Oosterpoort is nog niet uitverkocht. Dus, go! fans!

buizen schreef:

De Oosterpoort is nog niet uitverkocht. Dus, go! fans!

Kiek moar uut - dit is muziek waar je vroegtijdig kaal van kunt worden

avatar van itchy
666 stemmen...!

Mjuman schreef:

Kiek moar uut - dit is muziek waar je vroegtijdig kaal van kunt worden

Hoe moet ik deze cryptische reactie nu weer duiden, maar het grappige - Mjuman - wil nu net dat ik op m'n bijna vijftigste nu zo'n jeugdige man ben die nog een volle gezonde haardos heeft.
Die kale koppen op TV en in het straatbeeld van mannen over de 40 zijn er inderdaad wel heel veel.
Hoef trouwens geen seconde te twijfelen tussen Michael Schenker en Godspeed You Black Emperor! Maar het was wel fijn geweest als je naar beide kon, omdat ze op verschillende data gepland zouden zijn maar nee hoor, Noord-Oost Nederland weer in de bocht.

itchy schreef:
666 stemmen...!

Wat ik me herinner, begon jouw haardos ook al te wijken

Misterfool
Kaal wordt men enkel van slechte muziek en onder dat etiket valt deze GYBE toch echt niet. Sterker nog misschien wel een van de meest emotioneel geladen platen die ik ken. Sleep alleen al:

avatar van kobe bryant fan
Misterfool schreef:

Ik heb ze gisteren live gezien en Sleep ( een groot stuk toch) live gehoord.
Onbeschrijfelijk mooi concert! Prachtige setlist ook: Hope Drone, Storm, Sleep, Behemoth, nieuw nummer (prachtig), BBF3!

avatar van i-mac
Ik ben hier eerder toevallig bij dit album terechtgekomen, en ben nu aan het luisteren via Youtube. Nu hou ik het liefst van Metal, maar ik sta ten allen tijde open voor alle andere muziek. Ook het bericht van popstranger maakte me benieuwd, want zijn antwoord klinkt als ware (hetzij wat donkere) poëzie.

Ik zal net als hem deze eens opzetten in de auto, maar dan zonder een rit te doen, want ik vrees dat mijn concentratie weg zou ebben. Maar het lijkt me een ideale plaats om in alle stilte eens weg te dromen van de sfeer die dit album met zich mee brengt.

buizen
Is er nog iemand naar het concert in de Oosterpoort geweest en zo ja hoe was het?
Kobe bryant fan schrijft er ook al zo lyrisch over.

avatar van 7744leon
Nee, maar ik (en Kobe bryant fan vgm ook) was er wel bij in Antwerpen. Echt een fenomenaal concert. Het is lastig te beschrijven hoe je zo kan opgaan in de muziek die ze speelden. De setlist was ook nog eens briljant, met als hoogtepunt de afsluiter BBF3. Zeker een aanrader om een keer live te zien!

avatar van Snoeperd
Ik ga ze komende zondag live zien in Warschau. Ben erg benieuwd en hoop op een net zo mooie set als in Antwerpen.

avatar van Johnny Marr
Ik heb ze een halfjaar geleden gezien in het Koninklijk Circus en toen was de setlist heel wat minder, helaas (geen Sleep, The Sad Mafioso of BBF3 ). Wel een zeer intens optreden, het is inderdaad zeker de moeite om ze eens live aan het werk te zien.

buizen schreef:
Kobe bryant fan schrijft er ook al zo lyrisch over.

Muziek >> MusicMeter Live! >> Gisteren ... gezien!

avatar van Woutout
'They don't sleep anymore on the beach...'

avatar van Woutout
Wat een belachelijk mooie plaat is dit toch. En ik draai hem eigenlijk zelden. Misschien wel omdat het zo'n bijzondere en bijna beladen plaat is. Iedereen heeft het hier over Sleep als het meest favoriete stuk, maar bij Static wordt ik elke keer uit mijn stoel geblazen. Zo veel emotie, schoonheid, pijn, eenzaamheid, verlangen en gif in 1 plaatkant.

avatar van Obscure Thing
Elke keer als ik dit opzet word ik weer compleet weggevaagd, wat een onbeschrijflijk mooie plaat. De eerste zes minuten zijn misschien wel de mooiste minuten die ooit op plaat zijn gezet. Alsof dit de soundtrack was waarop het leven gecreëerd werd. En dat niveau wordt de gehele plaat vastgehouden. Dan weet je dat het iets speciaals is. Ik luister het niet vaak, maar als ik het luister is het altijd raak. Kippenvel over mijn hele lichaam en mijn gedachten die alle kanten opschieten. De heilige graal van post-rock.

avatar van Monsieur'
Las hier de reacties en dacht 'zo lang zal dat album toch niet duren?' jokes on me. De tijdsduur staat me enorm tegen moet ik zeggen, kom er dan zeer moeilijk in en je hebt alle kans dat de aandacht verslapt.

avatar van Cellulord
Monsieur' schreef:
... kom er dan zeer moeilijk in en je hebt alle kans dat de aandacht verslapt.

Pas maar op zou ik zeggen. Eens er in kom je er moeilijk uit.

Heb dit album toendertijd regelmatig gedraaid, zal het een dezer koude dagen nog eens opleggen om een (eerlijke) stem te geven. i.i.g. minstens 4*

avatar van janneman
Kevinski79 door jou ga ik deze plaat nu luisteren. Voor het eerst.
heb veel gewerkt de laatste dagen en emotioneel belast en zo. We gaan het merken.

avatar van janneman
Heb het afgezet, niet mijn muziek om eerlijk te zijn. Te lang en te druk.

Herken wel het kunstige er in maar dat is niet genoeg.

Herkenbaar... Wilde er eerst ook niet aan toegeven. Na een tijdje weer geluisterd en het beviel beter(nu een verslaving rijker ). Geef het de tijd... Zo niet, is het inderdaad niet jou muziek.
Succes janneman!!

avatar van Jake Bugg
Wat is dit een speciale plaat...

4 nummers waarvan enkel Static me nog niet weet te bekoren op het vioolstuk na.

Storm en Sleep zijn voldoende bejubeld op mume maar Antennas to Heaven pakt me emotioneel het meeste. Kippenvel zelfs.
Waar ik zie dat sommigen zelfs kunnen huilen bij een Sleep, daar kan ik zelf niet over meespreken.
Een cijfer kan ik nog niet geven, daarvoor wil ik deze meer luisterbeurten geven.
Ik heb m hier op vinyl liggen, waardoor ik dus zeer bewust kan kiezen voor 1 nummer af te spelen en de rest even laat liggen.

Ik was voorheen niet bekend met Godspeed, dus eens als ik helemaal vertrouwd ben met deze zal ik me wagen aan de andere platen.