Godspeed You! Black Emperor - Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven (2000)

Alternatieve titel: Levez Vos Skinny Fists Comme Antennas to Heaven!

Canada
Label: Constellation

1. Storm (22:32)
  2. Static (22:35)
  3. Sleep (23:17)
  4. Antennas to Heaven (18:58)
avatar van janneman
Heb het afgezet, niet mijn muziek om eerlijk te zijn. Te lang en te druk.

Herken wel het kunstige er in maar dat is niet genoeg.

avatar van Kevinski79
Herkenbaar... Wilde er eerst ook niet aan toegeven. Na een tijdje weer geluisterd en het beviel beter(nu een verslaving rijker ). Geef het de tijd... Zo niet, is het inderdaad niet jou muziek.
Succes janneman!!

avatar van Jake Bugg
Wat is dit een speciale plaat...

4 nummers waarvan enkel Static me nog niet weet te bekoren op het vioolstuk na.

Storm en Sleep zijn voldoende bejubeld op mume maar Antennas to Heaven pakt me emotioneel het meeste. Kippenvel zelfs.
Waar ik zie dat sommigen zelfs kunnen huilen bij een Sleep, daar kan ik zelf niet over meespreken.
Een cijfer kan ik nog niet geven, daarvoor wil ik deze meer luisterbeurten geven.
Ik heb m hier op vinyl liggen, waardoor ik dus zeer bewust kan kiezen voor 1 nummer af te spelen en de rest even laat liggen.

Ik was voorheen niet bekend met Godspeed, dus eens als ik helemaal vertrouwd ben met deze zal ik me wagen aan de andere platen.

avatar van MeesBowieFan1
erg moeilijke muziek als je het mij vraagt, maar ik snap waarom veel mensen dit mooi vinden

avatar van ArnoldusK
MeesBowieFan1 schreef:

Gewoon, rustig, in je eigen tempo, ouder worden en met een koptelefoon de tijd nemen om in een oude stoel 1 uur en 27 minuten lang stil te zitten met een alcoholische versnapering. Waarschijnlijk vallen hier en daar kwartjes dan vanzelf.

avatar van Kronos
Of anders gewoon een shot heroïne zetten, MeesBowieFan1. Dan vind je alles mooi. Een uurtje en half toch.

avatar van Barney Rubble
MeesBowieFan1 schreef:

Het is al een goed teken dat je niet mooi en moeilijk onderscheidt. Soms begrijp je muziek niet de eerste maal en kost het verscheidene malen luisteren; of je de moeite erin wil steken om muziek te doorgronden is vervolgens nog een tweede vraag. Veel goede kunst- niet alleen muziek- vergt wat van het publiek, maar geeft ook veel terug.

Niettemin als je iets niet goed vindt, dan is dat uiteraard evenzeer valide, zelfs al betreft het een goed gewaardeerd album als deze.

avatar van Jake Bugg
Vandaag plots weer helemaal zin in deze plaat nadat hij toch een tijdje onaangeraakt in de kast heeft gelegen.

Storm al meerdere keren achter elkaar gedraaid met de hoofdtelefoon op, intens!

Hoedijk
Zo vaak aan dit album begonnen en ook telkens weer afgehaakt. Maar zo te lezen ben ik niet de enige. Nu ga ik er eens goed voor zitten en neem er de tijd voor.

avatar van Kevinski79
Kevinski79 schreef:
Het is gebeurt, kon het niet meer aanhoren afgelopen zomer. Voelde me teleurgesteld en boos! Dit is wat me overkomen is...

Na een stevig avondje stappen gingen ik, en een paar vrienden bij hun thuis muziek luisteren. Natuurlijk iedereen heeft een andere smaak, toch kwam wat 'rustigere' rock op te staan.

Ik niet gek en begin te vertellen over dit album. Ze waren erg benieuwd. Ik dacht: weet je wat, val met de deur in huis en zet Sleep op (voor mij het mooiste, emotionele muziek stuk wat ooit gemaakt is).
Deze vriend heeft een mega tof geluidsinstallatie dus daar zal het niet aan liggen.

De eerste woorden (intro) en klanken komen uit de speakers en het duurt niet lang en moet even slikken van de brok wat in mijn keel zit. TJONGE JONGE...wat klinkt dit goed uit deze installatie (en iets teveel bier op).

Aandachtig luisteren we verder..... en denk nog: dit gaat goed, het nummer wordt alleen maar nog beter en mooier!
Vier minuten later ging het geluid zachter en werd er raar naar me gekeken. De eerste opmerking wat ik kreeg was: 'als je deze muziek mooi vindt ben je depressief volgens mij'.

Daar gaat je euforie...ik schrik van de opmerking. Ik heb namelijk in mijn jeugd flink wat depressies gehad, ben ik gewoon nog steeds depri?!

Eenmaal thuis zegt mijn partner, die ook af en toe wat heeft gehoord: 'het is ook helemaal geen mooie muziek'. Dikke klap in mijn gezicht en ik ga buiten boos een sigaretje roken.

Daar sta je dan, buiten onder een hemel met prachtige sterren. Voel me rot, belazerd en vooral BOOS!
Weken niet meer geluisterd. Was er klaar mee! Toch, nu de dagen weer korter worden. De bladeren dwarrelen weer op grond ... en de winter staat voor de deur (hoezo depressief?)
Ik check mijn playlist op de telefoon en daar staat ie: Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven

Verzamel mijn moed en ga luisteren met mijn beste vriend, dhr Sennheiser.
Ik ga verder niet in details (er is al genoeg over geschreven). Maar geloof me, Lift Your Skinny Fists Like Antennas to Heaven is een album waar NIEMAND(!) meer tussenkomt.....

avatar van Elbow
Kevinski79 schreef:
Het is gebeurd, kon het niet meer aanhoren afgelopen zomer. Voelde me teleurgesteld en boos! Dit is wat me overkomen is...

Verzamel mijn moed en ga luisteren met mijn beste vriend, dhr Sennheiser.

Heel herkenbaar hoor, dit heb ik ook al veel meegemaakt, op mijn werk of ook thuis. Altijd dezelfde reacties, klinkt zwartgallig of depressief maar dan antwoord ik ‘neen niet depressief maar dromerig’... ik trek me er niet veel meer van aan. Ik heb ook vrienden die dezelfde smaak hebben en gelukkig is er Mume om je zielsverwanten op terug te vinden

avatar van dumb_helicopter
Wanneer alle remmen lossen gaan soms zeer indrukwekkend en weergaloos. Echter de zeer lange tussenstukjes die voor bijkomende sfeer dienen te zorgen halen mij er regelmatig helemaal uit. Beetje spijtig.

20 jaar oud vandaag. Mooi om na al die jaren nog steeds geïmponeerd te worden door deze muziek.

OOOOO
20 jaar al weer! God (Speed) de tijd gaat te snel...

avatar van Juul1998B
Godspeed zet je niet even zomaar op als je iets moet doen. Je zet deze plaat imo op als je juist even niets wilt doen. Ik ben normaal geen type die lange nummers luistert ( max 6-8 min) Dit is dan wel even wennen
Ik vergelijk deze band dan ook met een boek. Waar de meeste bands als films fungeren ( door o.a. de teksten etc, is het bij Godspeed zo dat er echt een verhaal in je hoofd wordt afgespeeld waardoor alles tot de verbeelding spreekt. Ik denk dat ik deze muziek zo het beste kan omschrijven ( hoop dat het mij gelukt is).
Fav track storm

avatar van Shaky
Totaal niet bekend mee, nog nooit van gehoord zelfs. Tegengekomen in mijn queeste om alle albums uit de MusicMeter Top 250 die ik nog niet ken te beluisteren. Nou.... hartelijk bedankt MusicMeter. Prachtig dit. Niet alles is raak, niet alle passages binnen de meeslepende nummers (kunnen we dit zo'n simpele benaming als 'nummers' geven?) weten te boeien, maar als geheel is dit behoorlijk indrukwekkend. Dikke 4*.