Bob Dylan - Live 1966 (1998)

Alternatieve titels: The Bootleg Series Vol. 4 | The Royal Albert Hall Concert

Folk / Rock
Label: Columbia

1. She Belongs to Me (3:27)
  2. Fourth Time Around (4:37)
  3. Visions of Johanna (8:08)
  4. It's All over Now, Baby Blue (5:45)
  5. Desolation Row (11:31)
  6. Just Like a Woman (5:52)
  7. Mr. Tambourine Man (8:53)
  8. Tell Me, Momma (5:10)
  9. I Don't Believe You (She Acts Like We Have Never Met) (6:07)
  10. Baby, Let Me Follow You Down (3:46)
  11. Just Like Tom Thumb's Blues (6:50)
  12. Leopard-Skin Pill-Box Hat (4:50)
  13. One Too Many Mornings (4:22)
  14. Ballad of a Thin Man (7:55)
  15. Like a Rolling Stone (8:02)
avatar van heartofsoul
De laatste weken dit album geregeld beluisterd. Net als Paalhaas vind ik dat Dylan op een rare manier intoneert tijdens het akoestische gedeelte, en verder vind ik dat hij daarmee de nummers geweld aandoet, al blijft het een boeiend concert. Het tweede gedeelte prefereer ik en draaide ik het vaakst. Meeslepend door de gedrevenheid, ook van de heren van The Band. Vooral Robbie Robbertson (gitaar) en Garth Hudson (orgel) zijn hier erg goed bezig. Dylan's lange uithalen vind ik soms wel een beetje te veel van het goede, en bovendien klinkt zijn harmonicaspel hier en daar wel een beetje vals. Zou die opgefokte manier van zingen door de speed zijn gekomen? Maar toch blijf ik geboeid luisteren. Ik had het album bij verschijnen al eens beluisterd, maar de hernieuwde kennismaking is me heel goed bevallen, alles bij elkaar.

avatar van Rudi S
heartofsoul schreef:
en bovendien klinkt zijn harmonicaspel hier en daar wel een beetje vals.

Maar je kan normaal gesproken helemaal niet vals spelen op een mondharmonica (ook al doe je nog zo je best ).
Wat zou kunnen is dat je vervuiling (gaatjes) o.i.d. hebt, maar dan moet je het dus steeds bij de zelfde noot hebben.

avatar van heartofsoul
Vind jij het dan zuiver klinken, Rudi S? Vergelijk dat eens met Neil Young wiens spel in mijn oren veel welluidender klinkt. Speel je misschien zelf mondharmonica? Ooit heb ik geprobeerd me erin te bekwamen toen vrienden met mij als zanger een bandje wilden beginnen (eind jaren zestig), maar ik had last van een overmaat aan speeksel, dus dat werd niets.

avatar van Rudi S
heartofsoul schreef:

Ah, dat is weer iets anders, ik vind het zelf leuk om te spelen en heb ook diverse harmonica's (Hohner special 20 is favoriet).
Speeksel heeft toch iedereen wel last van.

avatar van heartofsoul
Ah, een insider. Heb wel eens gelezen dat de hoge tonen snel vals kunnen klinken, en dat harmonica's vrij snel vals kunnen gaan klinken door metaalmoeheid, en dat beïnvloedt natuurlijk ook het geluid.
Ben eigenlijk niet zo heel erg weg van het mondharmonicaspel van Dylan op de meeste opnames, en verder heeft natuurlijk niet iedereen het niveau van een Little Walter of Toots Thielemans. Beetje off-topic.

Stijn_Slayer
Ik heb wel een mondharmonica en gebruik 'm wel eens tijdens het gitaarspelen. Overigens kun je met zo'n brace nooit écht spelen, omdat je je handen moet gebruiken voor bepaalde effecten. Ik ben verder ook geen expert, maar vermoed dat Neil voornamelijk op bluesharpen (van Hohner) speelt die van nature een voller geluid geven. Wel maakt de stand van de mond en manier van blazen uit, je kan daarmee schellere of vollere klanken maken.

Dylan gebruikt ook bluesharpen, maar die klinken veel scheller en dunner. Hij blaast eigenlijk maar wat - leuk geparodieerd door Zappa op 'Flakes' - al past dat wel bij zijn vroege hippie-beatnik-werk.

Je moet ze inderdaad wel onderhouden en ze zijn aan slijtage onderhevig. Afspoelen in water is op de lange termijn niet goed, al zie je veel artiesten dat altijd doen.

avatar van heartofsoul
Bedankt, Stijn_Slayer en Rudi S voor de uitleg.

heartofsoul schreef:
ik had last van een overmaat aan speeksel

27 oktober 2016, de dag waarop Musicmeter weer dat tikkeltje intiemer werd.