Neil Young - Live at Massey Hall 1971 (2007)

Canada
Label: Reprise

1. On the Way Home (3:42)
  2. Tell Me Why (2:29)
  3. Old Man (4:57)
  4. Journey Through the Past (4:15)
  5. Helpless (4:16)
  6. Love in Mind (2:47)
  7. A Man Needs a Maid / Heart of Gold Suite (6:39)
  8. Cowgirl in the Sand (3:45)
  9. Don't Let It Bring You Down (2:46)
  10. There's a World (3:33)
  11. Bad Fog of Loneliness (3:27)
  12. The Needle and the Damage Done (3:55)
  13. Ohio (3:40)
  14. See the Sky About to Rain (4:05)
  15. Down by the River (4:08)
  16. Dance Dance Dance (5:48)
  17. I Am a Child (3:19)
avatar van harm1985
Cellar Door is beduidend minder goed dan deze plaat. Hier barst Neil van het zelfvertrouwen en er lijkt meer focus in te zitten dan in Cellar Door, als je het mij vraagt. Hij is hier ook wat beter bij stem, die klinkt hier wat rijker. Dit is echt een Must Have, Cellar Door meer een 'ook leuk om te hebben'. Is ook een beetje mosterd na de maaltijd, Archives Vol. 1 was al uitgebracht en van Cellar Door zouden wat nummers via BD-live worden uitgebracht, maar dat is er nooit van gekomen. Ten opzichte van Live at the Riverboat, Live at Sugar Mountain en het CSNY live materiaal is Cellar Door ook maar weinig toegeveogde waarde, terwijl je op dit album juist de nummers van Harvest, toch wel zijn grootste commerciele succes, in het ruwe, pure vorm mag aanhoren, waardoor je die nummers leert herwaarderen. Dat doet Cellar Door nergens, ook niet op Cinnamon Girl op Piano.

Ho, ho harm1985, nu vlieg je wat uit de bocht, zeker wat het woord 'beduidend' (minder goed) betreft. Tegenover het zelfvertrouwen hier staat dat in The Cellar Door gespeeld wordt door een nog relatief jonge Neil Young, nog wat schuchter en breekbaar, maar met heel veel klasse. Ik word juist door deze muziek vol geraakt, het komt diep uit de ziel vandaan bij Young.
Wat ook leuk is aan the Cellar Door is dat de zaal nog zo klein is. Ik krijg er een soort jazzclub gevoel bij. Daarnaast staat de helft van de setlist juist weer niet op dit Massey Hall, zodat de platen elkaar mooi aanvullen en op Cellar Door zijn opvallend veel nummers ook nog eens hele mooie pianoversies.

Hopelijk zijn dit genoeg argumenten voor anderen om vooral Live At The Cellar Door niet over te slaan, net als trouwens Sugar Mountain Live At Canterbury House 1968. De voorganger weer van Cellar Door. Ik denk dat deze 3 platen een mooi trio vormen, die mooi de ontwikkeling van Neil Young laat zien in die tijd en dat ze elkaar dus ook goed aanvullen.

avatar van harm1985
Cellar Door is amper twee maanden voor Massey Hall opgenomen, dat weet je hè? Ik vind Cellar Door echt een album voor de verzamelaar, die alles wil hebben. zoals ik. Ik zou eerder Sugar Mountain Live aanraden voor de breekbare Neil Young dan Cellar Door. Ik vind eigenlijk geen enkele vertolking van dat album beter dan Massey Hall. Extra bijzonder is dat er hier een keur aan nieuw materiaal wordt gespeeld. Nummers die we inmiddels door en door kennen van o.a. Harvest, maar hier nog vers waren en hoe hij zijn publiek daarmee grijpt. Dat mis ik echt bij Cellar Door.

Old Man & See the Sky About to Rain zijn het mooiste op Cellar Door. Cinnamon Girl, Flying on the Ground Is Wrong, Expecting to Fly & After the Gold Rush zijn hier niet te horen en daar op een werkelijk hele fraaie wijze. Zo vult het elkaar juist mooi aan. Ik zou dus echt naast Massey Hall & Sugar Mountain Live, Live at the Cellar Door van harte aanbevelen. Bij elkaar heb je dan veel moois.

avatar van harm1985
Eigenlijk moet daar dan ook Fillmore East bij, eigenlijk zou dat album met Cellar Door een dubbel album vormen, maar daar is het nooit van gekomen.

avatar van -SprayIt-
Prachtig om het proces van 1.5* naar 5* van ricardo te lezen.

avatar van henk01
Verder dan 5 kan ik niet gaan.

avatar van muismat
Dit is het allerbeste materiaal dat ik ken van deze grootmeester, op zijn studioalbums, tijdens de periode met Crosby, Stills en Nash en verder livewerk is Neil in de regel fenomenaal.

Dit album echter, behoort in mijn ogen simpelweg tot het allerbeste live album dat ik ooit heb gehoord.

Zo hoor ik Neil gewoon het liefst; alleen met zijn gitaar en microfoon, intiem en ingetogen, kwetsbaar en vanuit de ziel.

Daadwerkelijk iedere versie van elk nummer op dit album is superieur aan het origineel.

Zijn zang gaat door merg en been en dat in combinatie met ogenschijnlijk simpel gitaarspel zorgt ervoor dat je als luisteraar niet anders kunt dan met open mond en ingehouden adem te luisteren.

Inderdaad, beter dan dit word het niet meer.

avatar van EttaJamesBrown
Inderdaad, beter dan dit word het niet meer.

Beter dan dat wordt het wel.