Morrissey - Low in High School (2017)

Label: BMG

1. My Love, I'd Do Anything for You (4:43)
  2. I Wish You Lonely (2:58)
  3. Jacky's Only Happy When She's Up on the Stage (4:19)
  4. Home Is a Question Mark (3:59)
  5. Spent the Day in Bed (3:31)
  6. I Bury the Living (7:25)
  7. In Your Lap (4:35)
  8. The Girl from Tel-Aviv Who Wouldn't Kneel (4:57)
  9. All the Young People Must Fall in Love (3:36)
  10. When You Open Your Legs (3:17)
  11. Who Will Protect Us from the Police? (4:05)
  12. Israel (5:55)

Alsof het nog niet genoeg is uitgemolken met 6 verschillende vinyl versies.. .Er is nu ook een 6 x 7 inch vinyl boxje uit op clear vinyl, met het album daarop, verdeeld over 6 singles dus.... Pfff

Morrissey - Low In High School (Vinyl, Album) at Discogs

Neemt niet weg dat dit album toch wel hoog in mijn eindlijstje gaat eindigen, ik vind m erg lekker!

lennon schreef:
Ik moet wachten tot 8 december... dan komt mijn japanse persing op vinyl aan... effe geduld nog. Probeer m ook niet eerder te gaan luisteren... moeilijk!!

Ben blij dat ik de transparante ondertussen al in bezit had, want de gele komt niet meer, werd gisteren even doorgegeven...

avatar van rafke pafke
De criticasters spelen duidelijk op de man en niet op de plaat. Want dit is toch een behoorlijk sterk album dat Mozzer hier aflevert. Zeker op de eerste helft valt eigenlijk weinig af te dingen. Alleen Bury The Living gaat nog wat meer luisterbeurten vragen. Maar In Your Lap vind ik dan weer een prachtsong.

Daarna wordt het wel ietsje minder tot en met Who Will Protect Us from the Police. Dit laatste nummer vind ik echt niet aanhoorbaar. De rest is niet slecht, maar ook niet meer dan dat. Afsluiter Israel kan ik dan wel weer heel erg smaken.

Zijn teksten zijn helaas al lang niet meer wat ze geweest zijn en op dat vlak ook op deze plaat geen verbetering, integendeel. Af en toe komt zijn voormalig meesterschap nog eens bovendrijven, maar de rest is toch maar gewoontjes met enkele ronduit zwakke dingen er tussen.

avatar van rafke pafke
Die outro van I Bury the Living vind ik echt wel geweldig! Als hij een register hoger zingt klinkt hij ineens als zichzelf in de jaren 90 (wat niet zo gek is natuurlijk). En het is een stukje roetzwarte komedie, spottend, uitdagend en tegelijk intriest, zoals Moz dat zo vaak op zijn beste momenten doet.

Elbsegler
Ik kan me goed voorstellen, al die mensen die dit album te veel vonden. Maar kan je je het ook voorstellen als dit album je net raakte, als je het je net in de navel raakte? Ja, Morrissey is geweldig, met al die teksten die je net kietelden, maar dit is een album dat mij net niet kietelde, maar raakte. Kun je je al ook dan net doen alsof het een net niet album is?
Ik, ik kan dat niet. Ik heb tranen in mijn ogen. Wat durft die man veel. Geen enkele zinger durft zo veel als Morrissey, hij is een held.

Morrissey, mijn god.

Elbsegler
En dan nu komt toch de twijfel. Was het wil of liefde die me zo snel deed juichen over dit album? Nu na enkele dagen lijkt het te vervlakken. Dat is wel snel. De tijd zal het, als altijd, leren.

Elbsegler
Hmm... blijft toch een van de mindere van Morrissey. MIsschien wel de minste. Lijkt geen echte bezieling in te zitten. Vorige week zal ik wel dronken geweest zijn ofzo, toen ik het zo de hemel in prees, of prijsde. Maar ik zet door, ik ga er nog steeds van uit dat het kwartje echt gaat vallen, en niet alleen de glimmering van het kwartje mij zo deed juichen.
Nee, slecht is dit niet, maar ik kom niet tot het punt waarop het doorslaat. Het blijft hangen in aardige liedjes.

Elbsegler schreef:

Denk eerder andersom....

Elbsegler
Begin ook andersom te denken.
Nu na veel hoorbeurten. Blijkt me toch geweldig te raken. Morgen meer, maar dit blijkt me te raken. Meer dan ik gedacht had. Oei.

Een mens kan zich vergissen...

Elbsegler
Nu vaak genoeg gehoord om te concluderen dat dit album gewoon weer een topklassewerk van Morrissey is. Ik schaam me niet voor mijn twijfels, maar wel een beetje voor het uiten van mijn twijfels. Morrissey is gewoon een superbaas (zoals dat tegenwoordig genoemd wordt).

Elbsegler
Ja, het is echt helemaal geland. Heerlijk album. Morrissey heeft me een puzzel gegeven als nooit tevoren, maar ook deze is opgelost. Dank je, Morrisey.

Mezelf kennende moet ik toegeven dat de tekst van Spent the day in bed zelfs zeer accuraat is.

Ja, nu genoeg gehoord hoor. Gewoon briljant. Zijn beste deze eeuw.

Perfect album.

1,5
Ik ben best wel een liefhebber van Morrissey. 'World Peace etc.' vond ik zelfs een van zijn betere solo-albums. Maar deze 'Low in high school' is helemaal niets: drammerige teksten, vlakke liedjes, geen humor, geen zelfspot, en een nogal bombastische productie die de boel nog een beetje reliëf moet geven.

avatar van devel-hunt
Een van de zwakkere broeders uit het Morrissey ouvre.
De eerste 5 nummers zijn een goede opmaat, maar na spent the day in bed stort de boel in elkaar, met als dieptepunten het gênant pathetisch Israël en the girl from tel aviv.
Als ik dan toch vergelijk met call the comet van Johnny Marr steekt die plaat met kop en schouder boven deze Morrissey uit. Wie had dat ooit gedacht.

devel-hunt schreef:

Ik niet, want ben het er totaal niet mee eens