Bright Eyes - Cassadaga (2007)

Label: Saddle Creek

1. Clairaudients (Kill or Be Killed) (6:05)
  2. Four Winds (4:16)
  3. If the Brakeman Turns My Way (4:53)
  4. Hot Knives (4:13)
  5. Make a Plan to Love Me (4:14)
  6. Soul Singer in a Session Band (4:14)
  7. Classic Cars (4:19)
  8. Middleman (4:49)
  9. Cleanse Song (3:28)
  10. No One Would Riot for Less (5:12)
  11. Coat Check Dream Song (4:10)
  12. I Must Belong Somewhere (6:19)
  13. Lime Tree (5:53)
avatar van Koston
Iets om naar uit te kijken!!

Four Winds klinkt wel goed, maar die stem ligt me denk ik niet zo. Ik ben nooit aan z'n vorige album begonnen. Misschien toch maar weer eens proberen

avatar van Woody
'No One Would Riot for Less' wat een geniaal nummer weer! Als de rest van het album dit niveau haalt kan het voor mij niet meer stuk!

Luister hier: http://www.myspace.com/brighteyes

handsome_devil
Klinkt erg tof inderdaad Ik hoop vooral dat het album niet vol komt te staan met standaard rocknummertjes, zoals er op de Four Winds EP wel een paar staan, maar als No One Would Riot for Less representatief is voor het hele album zal het een kanshebber zijn voor mijn eindejaarslijstje.

avatar van timhardt
Nog nergens gelekt? Ik ontdek het net (i'm wide awake) en kijk erg naar ander matriaal van de man uit.

timhardt schreef:

Deze is zeer aan te raden!

avatar van KampF
timhardt schreef:
Nog nergens gelekt?

Jawel.

Sterker nog, hij is de afgelopen dagen al een keer of 5 gelekt

avatar van KampF
Ohja? Ik ben hem toch echt aan het luisteren in zn geheel.

avatar van chansadres
Na een paar keer luisteren zet ik hem weg op 4,5 *
Hij klinkt wel heel anders. Professioneler en voller geproduceerd.

Ben er nog niet over uit. Een aantal nummers zijn echt fantastisch (met name If the Brakeman Turns My Way) maar bij sommige nummers voelde ik mijn aandacht toch wat verslappen.

avatar van Koston
Ik weet het ook nog niet. Veel nummers klinken gewoonweg saai in mijn oren... Meer luisteren dus om een beter oordeel te krijgen

Bright Eyes heb ik eigenlijk nooit zo op de voet gevolgd. Ik kon I'm Wide Awake, It's Morning erg goed waarderen, maar verder heb ik nooit zo heel veel belangstelling voor de man getoond.
Ik heb eigenlijk geen idee waarom niet want op zich is het muziek die wel in mijn straatje past.
Maar goed, Cassadaga weet mijn aandacht te trekken en dus mag het ook wel wat aandacht op de site van mijn kant ontvangen. Bij deze.

Een op hol geslagen radio (gesproken tekst, symfonie-orkest) verzorgt de eerste tonen van dit album om vervolgens over te gaan in een country getint, akoestisch nummer. Bevalt me al heel goed moet ik zeggen vooral als het omslaat in een hoop bombast en het nummer haast uit zijn voegen dreigt te scheuren. Gooi alle registers maar open meneer Oberst!
Four Winds klinkt lekker luchtig mede door de country-viool. Hier en daar doet het me een klein beetje denken aan Lloyd Cole & the Commotions, die hadden ook van die doeltreffende liedjes.
If The Brakeman Turns My Way is simpelweg een fantastische song. Het weet me goed mee te slepen en is daardoor zeker een favoriet nummer. Ik moet zeggen dat ik tot nu toe nog weinig saais heb gehoord. Misschien is het allemaal wat degelijker, maar dat vind ik eerlijk gezegd wel zo okee.
Hot Knives is wederom een prima pakkend nummertje, nergens experimenteel of moeilijk doenerig, maar gewoon uitstekende kwaliteit. Een beetje het vakmanschap in het schrijven van liedjes zoals een band als Belle & Sebastian dat ook kan (ook al lijkt het er niet op).
Make A Plan To Love Me heeft een schitterend intro. Lieflijk en romantisch zou ik het haast wel willen noemen. Misschien bedoelen anderen dat nu juist met saai, maar ik ervaar dat dus geheel anders. Misschien ietwat te zoet, maar ik ben dol op zoetigheid, dus kom maar op. Heerlijk nummer.
Soul Singer In A Session Band valt weer in de categorie: lekker liedje dat zich snel in je hoofd nestelt. En meedeinen maar. Oei, moet ik dit nu wel zo zeggen? Gaan mensen nu hun wenkbrauwen fronsen? Zou best kunnen, maar ik vind dit dus gewoon heel erg prettig om naar te luisteren.
Classic Cars is degelijk maar wel iets minder opvallend. Een nummer dat misschien nog moet rijpen of dat ik na langere tijd als skipnummer ga beschouwen.
Het akoestisch getinte Middleman behoort niet tot die categorie. Ik ben al blij dat de viool weer zo'n hoofdrol speelt. Ook dat is wel een pré op dit album denk ik, ik ben er dol op als dit instrument een grote rol toebedeeld krijgt in muziek.
Cleanse Song is op zich een uitstekend nummer, maar vooralsnog weet het me nog iets minder te grijpen ondanks de kleine leuke zijwegen die het nummer instrumentaal gezien soms begaat. Als dit de nummers zijn waar de aandacht van mijn mume-collega's wat verslapt dan kan ik daar enigszins inkomen waarmee ik niet zeg dat het een minder of slecht nummer is overigens.
No One Would Riot For Less heeft een melancholische ondertoon en kabbelt wat voort. En net als je denkt nu sukkelt het te veel in dan krijgt het nummer toch nog een impuls waardoor het gelukkig op de (gehoor-)weg weet blijven te hangen.
Coat Check Dream Song valt ook wat minder op en zorgt voor het eerst voor het gevaar waar mijn voorgangers ook al op wezen. De aandacht kan hier verslappen. Op zich zitten er genoeg spannende momenten in het nummer, maar op de een of andere manier is het gewoon oppassen geblazen dat je niet te veel afgeleid gaat worden.
I Must Belong Somewhere is een degelijk en vrolijk up-tempo nummer. Badly Drawn Boy vind ik ook zo'n artiest die schitterende nummers schrijft maar die op de een of andere manier toch ook weer niet heel erg goed beklijven. Dit nummer van Bright Eyes is er ook zo eentje. Ik vind het een prima nummer, maar het gaat ook een klein beetje aan me voorbij af en toe. Er lijkt een soort vermoeidheid op te treden bij mij.
Gelukkig sluit Lime Tree uitstekend af en heeft het haast iets Damien Rice-achtigs (Bright Eyes fans die niet van deze vergelijking willen horen vergeef het mij).
Hiermee valt de balans zeer zeker positief uit voor dit album. Op sommige momenten hoor ik nummers die echt een dikke 4,5 waard zijn en op andere momenten lukt dat wat minder en kom ik uit op drietjes. Alles wikkend en wegend beoordeel ik dit album dan ook met een kleine 4*. En laten we eerlijk zijn: dat is niet bepaald slecht te noemen.

avatar van miak
Mooi stukje, Aero.
Ik heb hem nu ook een keer geluisterd en zo op het eerste gehoor klinkt ie erg lekker. Net zo goed als Digital Ash in a Digital Urn weet ik nog niet. Ik moet hem toch nog iets vaker beluisteren.

avatar van grovonion
Om even op het stukje van aERo in te haken: mijn aandacht leeft pas echt op vanaf "No one would riot for less". Ik heb dan ook een zwak voor melancholisch getinte nummers. Het eerste deel van de CD vind ik dan weer wat minder. Voorlopig 3.5*

avatar van miak
Ben nu ook eindelijk tot een besluit gekomen, ik geef hem 4 (dikke) sterren.
Mooie intro met de radio, gaat over in een mooi rustig liedje. De single Four Winds is een lekker liedje, veel country invloeden. Klinkt allemaal heel leuk.
Dan komt het hoogtepunt van de cd met If the Brakeman Turns My Way. Prachtig liedje, mooie achtergrondvocalen en een goed refrein.
Make a plan to love me is van hetzelfde niveau. Weer van die mooie achtergrondvocalen. Veel strijkers, wat altijd goed is.
Verderop komen we het sublieme No One Would Riot for Less tegen. Net als grovonion heb ik ook een zwak voor zulke nummers. Op het einde een climax. Ja een erg prettig nummer.
Daarop volgt waarschijnlijk de minste song van de cd. Raakt me niet en het einde in irritant.
Lime Tree sluit de cd mooi af. Mooi ingetogen. De vergelijking met Damien Rice van Aero snap ik. Alhoewel ik toch vind dat Bright Eyes een hele andere sound heeft dan Damien.

Kortom, Bright eyes heeft weer een prachtig werkje afgeleverd. Over het algemeen is het album voller geproduceerd dan voorgangers. Samen met Digital Ash in a Digital Urn is dit mijn favoriete Bright Eyes album, ze worden steeds beter.

avatar van Koston
Wat een groeier is me dit! Het is even wennen aan de nieuwe sound van Bright Eyes, maar eens het kwartje is gevallen is het om vingers van af te likken.
Prachtig album, één van de betere van dit (al zeer geslaagd) jaar.

No One Would Riot For Less.

Fuckin Hell

KAPOT VAN!

gerre schreef:
No One Would Riot For Less.

Fuckin Hell

KAPOT VAN!

en die violen in het begin van Middleman. Wat een plaat zeg

Wat een goed album! Ik ben er helemaal aan verslingerd. Net zo afwisselend als zijn 'vroegere' albums maar wel veel meer gefocused en bovendien prachtig geproduceerd. Ik zou dit op termijn best wel eens het beste B.E. album kunnen gaan vinden...

Mijn kleine 4 is inmiddels ook een dikke 4 (ja dames en heren ook daar zit verschil in ).
Dit is zeker weten een heel plezierig album geworden die mij niet teleurstelt.

slideguitar...

avatar van Migo
Zijn stem ligt mij ook niet zo.. Vanmiddag eens op de achtergrond aangehad, maar had de plaat na afloop geen moment ergens harder gezet. Zal nog eens wat intensiever luisteren en dan met een oordeel komen.

avatar van LittleBox
Ik was al erg benieuwd naar dit album toen ik hoorde dat het in zekere zin een 'vervolg' is op het schitterende I'm Wide Awake... en het album heeft me niet teleurgesteld. Integendeel! Wat een parel is dit! Meneer Conor Oberst is intussen ook de koning van de achtergrondzang. Waar haalt-ie ze vandaan, die nachtegalen?! Mede daardoor worden de nummers nog mooier dan ze van zichzelf al zijn. No One Would Riot For Less is één en al kippenvel. Wat ontzettend mooi. Dat geldt ook voor het op het moment zwar favoriete If the Brakeman Turns My Way en wat te denken van Classic Cars? We zijn nog maar in april en nu al zoveel mooie platen dit jaar... Deze Bright Eyes komt ook errug hoog te staan vrees ik.... 4,5* maar potentieel een 5*. Even laten bezinken.

[edit] O, ik open www.plato.nl en daar staat: "iedereen van Maria Taylor en Rachael Yamagata tot Gillian Welch en M Ward is van de partij". Blijft de vraag: waar háált-ie ze vandaan?

avatar van Ali Chemicali
Ik vind een breekbare stem, maar op 1 of andere manier klinkt dit mij enigzins overdreven in het oor, alsof hij expres z'n stem bijna angstig laat klinken, beetje jammer vind ik

avatar van Amicus
Ali Chemicali schreef:

Gelukkig heeft Matthew Bellamy die niet

*Laura*
Neigt de sound van dit album meer naar Digital Ash... of naar I'm Wide...? *hoopt op het laatste*

avatar van Woody
Dan heb je geluk. Het neigt meer naar de laatste. Al is de sound ook wel anders. Maar weinig bliepjes en eerder wat meer country. Een prachtig album!

avatar van Koston
Die country invloed vind ik ook echt prachtig. Ik wist niet dat het zo een mooi genre kon zijn

Koston schreef:

Dan heb je nog een hoop mooie dingen te ontdekken