menu

Pink Floyd - The Wall (1979)

mijn stem
4,14 (1957)
1957 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. In the Flesh? (3:20)
  2. The Thin Ice (2:26)
  3. Another Brick in the Wall, Part 1 (3:11)
  4. The Happiest Days of Our Lives (1:50)
  5. Another Brick in the Wall, Part 2 (3:58)
  6. Mother (5:34)
  7. Goodbye Blue Sky (2:47)
  8. Empty Spaces (2:07)
  9. Young Lust (3:29)
  10. One of My Turns (3:36)
  11. Don't Leave Me Now (4:14)
  12. Another Brick in the Wall, Part 3 (1:14)
  13. Goodbye Cruel World (1:17)
  14. Hey You (4:40)
  15. Is There Anybody Out There? (2:41)
  16. Nobody Home (3:22)
  17. Vera (1:33)
  18. Bring the Boys Back Home (1:27)
  19. Comfortably Numb (6:22)
  20. The Show Must Go On (1:36)
  21. In the Flesh (4:15)
  22. Run Like Hell (4:23)
  23. Waiting for the Worms (3:57)
  24. Stop (0:30)
  25. The Trial (5:18)
  26. Outside the Wall (1:46)
  27. MC: Atmos [Live] * (1:14)
  28. In the Flesh? [Live] * (2:59)
  29. The Thin Ice [Live] * (2:49)
  30. Another Brick in the Wall, Part 1 [Live] * (4:08)
  31. The Happiest Days of Our Lives [Live] * (1:44)
  32. Another Brick in the Wall, Part 2 [Live] * (6:18)
  33. Mother [Live] * (7:54)
  34. Goodbye Blue Sky [Live] * (3:14)
  35. Empty Spaces [Live] * (2:15)
  36. What Shall We Do Now? [Live] * (1:38)
  37. Young Lust [Live] * (5:18)
  38. One of My Turns [Live] * (3:41)
  39. Don't Leave Me Now [Live] * (4:01)
  40. Another Brick in the Wall, Part 3 [Live] * (1:20)
  41. The Last Few Bricks [Live] * (3:25)
  42. Goodbye Cruel World [Live] * (1:42)
  43. Hey You [Live] * (4:55)
  44. Is There Anybody Out There? [Live] * (3:08)
  45. Nobody Home [Live] * (3:16)
  46. Vera [Live] * (1:22)
  47. Bring the Boys Back Home [Live] * (1:25)
  48. Comfortably Numb [Live] * (7:25)
  49. The Show Must Go On [Live] * (2:34)
  50. MC: Atmos [Live] * (0:38)
  51. In the Flesh [Live] * (4:21)
  52. Run Like Hell [Live] * (7:03)
  53. Waiting for the Worms [Live] * (4:14)
  54. Stop [Live] * (0:30)
  55. The Trial [Live] * (6:02)
  56. Outside the Wall [Live] * (4:32)
  57. Prelude (Vera Lynn) * (0:24)
  58. Another Brick in the Wall, Part 2 * (1:04)
  59. Mother * (0:22)
  60. Young Lust * (0:13)
  61. Another Brick in the Wall, Part 2 * (0:18)
  62. Empty Spaces * (0:19)
  63. Mother * (0:08)
  64. Backs to the Wall * (0:35)
  65. Don't Leave Me Now * (0:28)
  66. Goodbye Blue Sky * (0:40)
  67. Don't Leave Me Now * (0:12)
  68. Another Brick in the Wall, Part 3 * (0:37)
  69. Goodbye Cruel World * (0:24)
  70. Hey You * (1:09)
  71. Is There Anybody Out There? * (1:22)
  72. Vera * (0:27)
  73. Bring the Boys Back Home * (0:38)
  74. The Show Must Go On * (0:51)
  75. Waiting for the Worms * (1:17)
  76. Run Like Hell * (0:50)
  77. The Trial * (0:34)
  78. Outside the Wall * (1:03)
  79. Prelude [Vera Lynn) / Roger Waters (Original Demo] * (0:55)
  80. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (4:49)
  81. The Thin Ice [Band Demo] * (3:21)
  82. Goodbye Blue Sky [Band Demo] * (2:22)
  83. Teacher [Band Demo] * (2:50)
  84. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:31)
  85. Empty Spaces [Band Demo] * (1:53)
  86. Young Lust [Band Demo] * (4:26)
  87. Mother [Band Demo] * (4:38)
  88. Don't Leave Me Now [Band Demo] * (4:34)
  89. Sexual Revolution [Band Demo] * (5:00)
  90. Another Brick in the Wall Part 3 [Band Demo] * (1:26)
  91. Goodbye Cruel World [Band Demo] * (1:13)
  92. In the Flesh? [Band Demo] * (3:25)
  93. The Thin Ice [Band Demo] * (2:35)
  94. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (3:41)
  95. The Happiest Days of Our Lives [Band Demo] * (1:44)
  96. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:57)
toon 70 bonustracks
totale tijdsduur: 1:20:53 (4:12:13)
zoeken in:
avatar van RuudC
5,0
eerder vergezocht...

avatar van Stickman10
RuudC schreef:
eerder vergezocht...



Ik geef alleen maar aan hoe ik het beleef, ik snap dat jij het vergezocht kan vinden!

avatar van echoes
Van de week het boek The Making Of Pink Floyd: The Wall van Gerald Scarfe gekocht. Ziet er goed uit.

avatar van lennert
4,0
Stiekem een tegenvaller bij een herbeluistering. Het album bevat een paar van de beste songs ooit (Hey You, Comfortably Numb) en heeft een fijn concept, maar voelt ergens zonder de filmbeelden ook behoorlijk aan als een Roger Waters ego-show. Dat hij soms echt baltergend vals zingt (Vera, Don't Leave Me Now) is op zich te vergeven omdat het allemaal wel erg emotioneel en goedbedoeld is, maar er zijn toch momenten dat ik echt had gewenst dat hij meer wisselwerking met Gilmour gebruikt had. Daar komt ook bij kijken dat een portie van het album muzikaal vrij saai is. Ik Empty Spaces tot en met Don't Leave Me Now konden wat mij betreft niet snel genoeg voorbij gaan en dit had ik door kunnen trekken tot Goodbye Cruel World als het derde deel van Another Brick In The Wall me niet heerlijk bevalt.

Maar goed, over de helft wordt het muzikaal weer iets intenser en kan ik er toch echt behoorlijk van genieten. Ik leef alleen het meeste op als Gilmour lekker mag scheuren en/of zijn gouden keel opentrekt. Tevens mis ik in dit geval toch wat meer sfeer van Wright, die op Wish You Were Here een veel prominentere rol had. Ik denk dat dit album met beelden toch beter voor mij werkt dan op plaat.

Voorlopige tussenstand:
1. Wish You Were Here
2. The Dark Side Of The Moon
3. Obscured By Clouds
4. The Wall
5. Meddle
6. Animals
7. Atom Heart Mother
8. More
9. A Saucerful Of Secrets
10. The Piper At The Gates Of Dawn
11. Ummagumma

avatar van bikkel2
5,0
Wright is al niet eens meer overal te horen.
Ontslagen door Waters, om tijdens The Wall tours van 1980/81 op huurbasis de shows mee te doen.
Grimmige periode. Bob Ezrin memoreerde ooit dat hij zich meer een scheidsrechter voelde tijdens de opnames.
Wright kwam tot weinig creativiteit en stond toch al niet achter het hele project.
Zelfs Gilmour kon hem niet redden en Waters beschouwde het vooral als zijn ding.
De spontaniteit van de prillere PF albums is natuurlijk helemaal weg.
Een strak geproduceerd conceptalbum, waar Waters als soloartiest op zou voortborduren.
Veel bommen en granaten, situaties ,fragmentarisch en theatraal.
Perfect geschikt voor een film en die kwam er ook.
Wisselend ontvangen en dat was niet gek.
Pink Floyd was groot, erg groot, maar het bouwwerk stond op instorten.
Hoe dan ook, al jaren een parel in mijn collectie.
Met Dark Side Of The Moon mijn eerste kennismaking met Floyd, dankzij mijn broer.
Die had het op een cassettebandje.
Bijna eng te beseffen dat ik The Wall al bijna 40 jaar ken.

avatar van RuudC
5,0
The Wall was op voorhand al een van de kanshebbers om bij mij op de eerste plaats te eindigen. Uiteindelijk verslaat het Wish You Were Here en dat verrast me stiekem wel een beetje. Ooit maakte ik nog de fout om The Wall geshuffled te luisteren. Moet je niet doen natuurlijk, want The Wall is niet een verzameling liedjes, maar een verhaal. Een verhaal dat je ook wel in de juiste volgorde moet luisteren. Desondanks vind ik het wel knap dat je best sommige tracks uitstekend op zichzelf kan luisteren.

Wat misschien ook wel in het voordeel van The Wall speelt, is dat ik Roger Waters in 2013 nog het album heb zien spelen in de ArenA. Een geweldige ervaring die me geholpen heeft om het verhaal achter dit album beter te begrijpen. Ik merk bij Pink Floyd inmiddels wel dat dit soort muziek me echt meer doen. Animals begrijp ik niet, maar hier voel ik de pijn en de emoties van Waters en dat alles verpakt in die mooie muziek. Vroeger stoorde ik me nog wel eens aan de instrumentale tussenstukken, maar tegenwoordig zie ik in hoe het allemaal mooi aan elkaar breidt. Het futuristische sfeertje dat het heeft, is ook een bonus. Verder niet vergeten dat The Wall veel hoogtepunten heeft. Iedereen kent Another Brick In The Wall, maar Comfortably Numb is natuurlijk wel een slag beter. Maar of het nou In The Flesh, GOodbye Blue Sky, Hey You, Is There Anybody Out There is. Het is allemaal wel heel erg goed. Tijdloos album.



Tussenstand:
1. The Wall
2. Wish You Were Here
3. Meddle
4. A Saucerful Of Secrets
5. Piper At The Gates Of Dawn
6. Dark Side Of The Moon
7. Obscured By Clouds
8. Animals
9. Atom Heart Mother
10. Ummagumma
11. More

avatar van andnino
4,5
En ik maar denken dat die eerdere albums van Pink Floyd tijd nodig hadden. The Wall had bij mij echt veel tijd nodig om binnen te komen. Dit heeft er vooral veel mee te maken dat het album heel dynamisch is (op de achtergrond of laag volume vallen veel details weg) en de stemmen die opgezet worden niet altijd heel goed te verstaan zijn. Om er echt in mee te komen moet je er veel aandacht aan besteden.

Na jaren heb ik dit nu eindelijk gedaan, en heb ik het gevoel tot een goed oordeel te kunnen komen. Een eindoordeel? Dat niet, maar dit album is toch wat zwaarder dan het gemiddelde Floyd-album en na drie keer doorluisteren in een paar dagen wil ik graag door naar de volgende. Maar ik weet wel zeker dat ik hem vaker op ga zetten in de toekomst.

Het grootste minpunt van The Wall vind ik de speelduur. Net als dat ik in literatuur en films meer van de pakkende, gefocuste verhalen houd, hoor ik in conceptalbums graag wat meer beknopping. Terwijl The Wall een gigantische tour is van emoties, maatschappijkritiek, beeldspraak, ga zo maar door. Hierin is het absoluut heer en meester (ik heb dit nog nooit zo goed uitgevoerd gehoord), maar het is niet zo mijn ding. Ik luister dit album eigenlijk liever in stukken.

Het grootste pluspunt van The Wall hangt daar dan echter weer mee samen, en dat is dat het materiaal zo goed is dat het zelfs voor iemand die niet van deze aanpak houdt (zoals ik), het album van begin tot einde boeit. Elke luisterbeurt springt er weer een ander nummer uit. Echt knap dat na vijf albums in een toch vrij specifieke stijl, Pink Floyd weer met iets compleet anders (en weer op een hoog niveau) op de proppen kwam. Dankzij of ondanks het feit dat het vooral Waters' creatie is? Het maakt mij eigenlijk niet uit.

1. The Dark Side of the Moon
1. Wish You Were Here
3. The Wall
4. Meddle
5. Atom Heart Mother
6. The Piper at the Gates of Dawn
7. Animals
8. A Saucerful of Secrets
9. Ummagumma

4,5
In het geheel een mooi album , maar wel een album met absolute pieken , maar ook nummers waarvan je denkt , wat is dit nu weer ? , zoals the trail , alleen het begin al van dat nummer...dan krijg je al het idee dat komt nooit meer goed , en dat is dan ook zo ,vind ik , het hoort nu eenmaal bij dat album ,maakt deel uit van het verhaal , maar ik zal het als los nummer nooit opzetten
Maar dit album heeft ook genoeg mooie nummers , veel klassiekers van Floyd komen dan ook van dit album

avatar van andnino
4,5
Ik begin dit album steeds meer te waarderen. Zelfs zo dat ik het afgelopen weekend op vinyl heb aangeschaft in Mauerpark in Berlijn. Hoe gepast wil je het hebben? Afgeprijsd omdat er een stukje van de hoes is weggescheurd. Maar dat vond ik juist wel betekenisvol.

5,0
Dit was mijn 1ste LP die ik ooit kocht. Een echte klassieker

avatar van WoNa
5,0
Op een zaterdag zat ik naar de NCRV te luisteren. Daar ging The Wall in première namelijk. Wat ik hoorde was saai, lelijk. Ik dacht echt, wat is er met mijn favoriete jaren 70 band gebeurd? In tegenstelling tot mijn verwachting, ben ik hem niet meteen gaan kopen. In mijn herinnering duurde dat nog een aantal weken. Waarschijnlijk ik me toch niet beheersen.

Vanaf dat moment heb ik nooit meer omgekeken. Enige tijd was The Wall mijn favoriete plaat aller tijden. Dat is niet meer zo, maar hij staat nog steeds heel hoog. Vanaf dat enorm monumentale begin van 'In The Flesh?' tot de laatste, aarzelende noten van 'Outside The Wall', The Wall boeit van het begin tot het eind. (Al heeft het zijn eigen 'Number 9' in de vorm van der rechtszaak op kant 4.) Daar tussenin gebeurt zoveel en staan zo veel mooie nummers.

Sommige van de kritieken en observaties hier boven kloppen natuurlijk. Rogers solo is geen Pink Floyd, dat hoor je ook 40 jaar later op zijn laatste solo plaat, zoals Gilmour het solo ook niet redt ten opzichte van zijn oude band. De wisselwerking tussen beiden en Rick Wright ontbreekt. Die wisselwerking is er ook op The Wall nauwelijks meer, maar nog net voldoende om een meesterwerk te maken. Hun laatste.

Op The Wall staan heel veel stukken waar ik nog steeds kippenvel van krijg. Ook 40 jaar na dato. Veel spelen doe ik de plaat niet meer. Als ik het doe dan is het altijd weer genieten. Met drie platen in mijn top 10 is de band zeer goed vertegenwoordigd, maar dat geldt ook voor The Beatles. God, wat ben ik een ouwe lul geworden, maar dit had ik echt voor geen goud willen missen.

Voor mij leefde de plaat al voordat de film uitkwam. Dat was een mooi extraatje. De plaat blijft altijd DE PLAAT!

avatar van Metgezel
4,0
Eigenlijk ongelofelijk hoe kraakhelder het geluid op deze en eigenlijk alle PF platen vanaf Meddle zijn. Zijn tijd zeker 5 jaar vooruit qua opnametechnieken lijkt het, elke noot komt loepzuiver binnen.

avatar van Zwaagje
4,5
In de periode dat dit album uit kwam waren er op school twee kampen...lovers en haters..... De kritiek bij de haters ging voornamelijk over "het goedkope effectbejag " en " de geldwolven". Ik behoorde (deels) tot de haters, maar kocht het album wel. Nu, zoveel jaren later, realiseer ik me dat dit een klassieker is en verhoog ik mijn stem met een halfje. Met terugwerkende kracht een lover geworden.

avatar van WoNa
5,0
Vandaag de LP(s) weer eens gedraaid. Ik hoef niets toe te voegen aan, laat staan af te halen van mijn opmerkingen van vorig jaar: meesterwerk!

avatar van blaauwtje
5,0
Deze maand 40 jaren jong, deze klassieker, 30 november gaat de pink floyd project van start met hun eerbetoon aan deze plaat, ben benieuwd hoe de heren het er vanaf brengen.

Ik draai wisselend de cd en de lp, altijd weer een feest voor mijn oren.

avatar van Arbeidsdeskundige
5,0
Dit is nog steeds een heerlijk album met Comfortably Numb als hoogtepunt. Dat vind ik sowieso het mooiste nummer van hun bijzonder indrukwekkende oeuvre en ook één van de mooiste nummers die ooit gemaakt zijn.

avatar van AbleMable
2,0
Dit album was bij het verschijnen heel geliefd bij veel mensen om me heen, terwijl ik toen afhaakte bij dit ego document van Roger Waters.
En ik vind er nog steeds niks aan.

avatar van gigage
Vandaag 40 jaar. Waarvan akte.

avatar van Wibren
5,0
Gelukkige verjaardag, album van mijn leven.

avatar van Zwaagje
4,5
AbleMable schreef:
Dit album was bij het verschijnen heel geliefd bij veel mensen om me heen, terwijl ik toen afhaakte bij dit ego document van Roger Waters.
En ik vind er nog steeds niks aan.

En ik snap je. Alhoewel ik Animals vele malen beter vindt ben het album in de loop der jaren wel meer gaan waarderen.


avatar van jurado

Tja, want geen punk hè.
Toen waren recensisten al gevoelig voor hypes en andere hipheden.

avatar van trebremmit
Naar ik heb begrepen was die man fan van Bob Dylan, geen idee of ie van de punk was.
Ik vind het in ieder geval wel een grappige, omdat dit later zo populair werd, en ook wel rake recensie, ook al staan er hier best een paar aardige nummers op.

5,0
Arbeidsdeskundige schreef:
Dit is nog steeds een heerlijk album met Comfortably Numb als hoogtepunt. Dat vind ik sowieso het mooiste nummer van hun bijzonder indrukwekkende oeuvre en ook één van de mooiste nummers die ooit gemaakt zijn.


Inderdaad nogmaals een klassieker. Voor mij HET BESTE Pink Floyd album. Waarom ? Omdat dit toen de eerste PF elpee was die ik kocht . En natuurlijk WYWH en DSODM en Animals zijn zeker evenwaardig, maar dit is op puur sentimentele "gevoel". In ieder geval PF heeft voor mij de poort geopend naar andere (symfo-prog) bands en dat is alleen maar goed.

avatar van bikkel2
5,0
40 jaar The Wall. Uiteindelijk een sleutelplaat in mijn leven.
Geen album die ik veel meer draai, maar mijn bewondering voor dit meesterwerk zal nooit meer verdwijnen.
Natuurlijk is het bombastisch en een egoding van Roger Waters, maar van alle conceptalbum is dit voor mij de ultieme.
De pijn, de verhaallijnen, de overgangen, maar zeker ook de afwisseling, zijn zo treffend vastgelegd, dat het als luistertrip een enorm imponerende gebeurtenis is - mits je je er van distansieert natuurlijk.
Ambitieuze projecten als deze kunnen uiteraard ook weerstand op wekken. De recenties zijn nooit mals geweest.
In dat kader moet je wel tegen de bommen en granaten, de hysterie, het hoorspelachtige en het theatrale kunnen.
Het fenomeen rockopera dus eigenlijk.
Is het daar mee de beste van Floyd? Lastig om dat te beweren.
Het is ook maar net hoe je Floyd beoordeeld van het opvallende debuut van 1967 t/m The Division Bell (1994)
Ik reken daar het halfwasje The Endless River gemakshalve maar niet bij.
Voor mij is The Wall hun meest boeiende met Animals heel kort er op en tegenwoordig The Piper At The Gates Of Dawn en Meddle als volgers.

5,0
Daar doe je Darkside of the Moon en Wish you where here mee tekort

avatar van gaucho
5,0
Ja, die twee staan bij mij ook hoger in de Pink Floyd-canon. Maar het is maar net hoe je zo'n album zelf beleefd hebt ten tijde van het uitkomen ervan. The wall was mijn eerste Pink Floyd-plaat, en dat was een hele belevenis voor een jochie van zestien: een dubbel-LP (ik vermoed de eerste die ik ooit kocht) met heel veel verschillende nummers en een verhaallijn waarin je blééf graven en ontdekken. Veel songs vond ik prachtig, ook als op zichzelf staande nummers: Hey you en Comfortably numb voorop, maar ook een nummer als Young lust en de Brick-trilogie.

Wat Bikkel zegt is ook waar: ik was, naast de kwaliteit van songs en uitvoering, ook erg getroffen door de productionele kwaliteiten, de geluidseffecten het hoorspel-achtige karakter ervan, dat vooral op de koptelefoon geweldig tot uiting kwam in mijn tienerkamer.

Samen met Dark side (die ik in het daaropvolgende jaar aanschafte) is dit de enige PF-plaat die ik noot voor noot en woord voor woord ken, zo vaak heb ik 'm gedraaid. En hoewel ik op de keper beschouwd vind dat Roger Waters zich hier enigszins aan vertild heeft (want te fragmentarisch), heeft dat gegeven natuurlijk invloed op mijn uiteindelijke waardering. In mijn Floyd toplijst staat-ie op drie, na Dark side en Wish. Animals en Meddle maken de top 5 af - en het zijn allemaal vijfsterrenplaten. Een niet geringe prestatie...

avatar van Wandelaar
gaucho schreef:
The wall was mijn eerste Pink Floyd-plaat, en dat was een hele belevenis voor een jochie van zestien: een dubbel-LP (ik vermoed de eerste die ik ooit kocht) met heel veel verschillende nummers en een verhaallijn waarin je blééf graven en ontdekken...… ik was, naast de kwaliteit van songs en uitvoering, ook erg getroffen door de productionele kwaliteiten, de geluidseffecten het hoorspel-achtige karakter ervan, dat vooral op de koptelefoon geweldig tot uiting kwam in mijn tienerkamer.
Ik quote maar even wat in je langere bericht, maar hier komt ook voor mij de herkenning bovendrijven. Ook ik was 16, bijna 17 toen het album uitkwam en het vrijwel direct aanschafte. Ik weet nog dat ik speciaal voor de gelegenheid een carbonharen borsteltje erbij kocht voor het onderhoud. Dat oude Discofoon poetslapje durfde ik er niet aan te wagen. Prachtige hoes, met de schijven nog eens dubbel verpakt in dun folie. Een relikwie. Mijn derde dubbelalbum op dat moment. Bob Dylan Greatest Hits Volume 2 en Out of the Blue gingen al voor. Met punk had ik helemaal niks en het was een kwestie van eer deze dubbelaar aan te schaffen, evenals eerder dat jaar Supertramp's Breakfast in America. Geen hipdoenerij maar vakwerk van artiesten die al wat bewezen hadden. Of ik The Wall erg gewaardeerd heb, weet ik niet meer zo goed. Ik herinner me wel dat ik regelmatig skipte op zoek naar de betere nummers. Die staan er ook wel op, maar het was wel even zoeken tussen de bommen, granaten en helicopters door. The Wall hóórde je in mijn vriendenkring destijds errûg goed te vinden. Van een afstandje bekeken vind ik het nu een redelijk geslaagd maar te langdradig en topzwaar concept. Ik moet Bert van de Kamp gelijk geven dat de hypocrisie wringt. De miljonairs die de revolutie in kinderland prediken. Daar zou vandaag de dag harder doorheen geprikt worden. Dan was de New Wave beweging in dat jaar - ook commercieel natuurlijk - toch een stukje frisser en minder zwaarbeladen. Met The Wall kon ik het nog best goed vinden, al had ik meer met de experimentele koers op Meddle en Atom Heart Mother. Bij The Final Cut had ik het wel gezien met dhr. Waters

avatar van bikkel2
5,0
Neal Peart schreef:
Daar doe je Darkside of the Moon en Wish you where here mee tekort


Kwalitatief erg goede albums ( zie ook mijn hoge beoordeling)
Maar inmiddels minder favoriet. Het heeft ook niet zozeer met de kwaliteit te maken. Maar meer mijn beleving.

5,0
Duidelijk!!

Gast
geplaatst: vandaag om 00:43 uur

geplaatst: vandaag om 00:43 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.