menu

Pink Floyd - The Wall (1979)

mijn stem
4,13 (1910)
1910 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Rock
Label: Harvest

  1. In the Flesh? (3:20)
  2. The Thin Ice (2:26)
  3. Another Brick in the Wall, Part 1 (3:11)
  4. The Happiest Days of Our Lives (1:50)
  5. Another Brick in the Wall, Part 2 (3:58)
  6. Mother (5:34)
  7. Goodbye Blue Sky (2:47)
  8. Empty Spaces (2:07)
  9. Young Lust (3:29)
  10. One of My Turns (3:36)
  11. Don't Leave Me Now (4:14)
  12. Another Brick in the Wall, Part 3 (1:14)
  13. Goodbye Cruel World (1:17)
  14. Hey You (4:40)
  15. Is There Anybody Out There? (2:41)
  16. Nobody Home (3:22)
  17. Vera (1:33)
  18. Bring the Boys Back Home (1:27)
  19. Comfortably Numb (6:22)
  20. The Show Must Go On (1:36)
  21. In the Flesh (4:15)
  22. Run Like Hell (4:23)
  23. Waiting for the Worms (3:57)
  24. Stop (0:30)
  25. The Trial (5:18)
  26. Outside the Wall (1:46)
  27. MC: Atmos [Live] * (1:14)
  28. In the Flesh? [Live] * (2:59)
  29. The Thin Ice [Live] * (2:49)
  30. Another Brick in the Wall, Part 1 [Live] * (4:08)
  31. The Happiest Days of Our Lives [Live] * (1:44)
  32. Another Brick in the Wall, Part 2 [Live] * (6:18)
  33. Mother [Live] * (7:54)
  34. Goodbye Blue Sky [Live] * (3:14)
  35. Empty Spaces [Live] * (2:15)
  36. What Shall We Do Now? [Live] * (1:38)
  37. Young Lust [Live] * (5:18)
  38. One of My Turns [Live] * (3:41)
  39. Don't Leave Me Now [Live] * (4:01)
  40. Another Brick in the Wall, Part 3 [Live] * (1:20)
  41. The Last Few Bricks [Live] * (3:25)
  42. Goodbye Cruel World [Live] * (1:42)
  43. Hey You [Live] * (4:55)
  44. Is There Anybody Out There? [Live] * (3:08)
  45. Nobody Home [Live] * (3:16)
  46. Vera [Live] * (1:22)
  47. Bring the Boys Back Home [Live] * (1:25)
  48. Comfortably Numb [Live] * (7:25)
  49. The Show Must Go On [Live] * (2:34)
  50. MC: Atmos [Live] * (0:38)
  51. In the Flesh [Live] * (4:21)
  52. Run Like Hell [Live] * (7:03)
  53. Waiting for the Worms [Live] * (4:14)
  54. Stop [Live] * (0:30)
  55. The Trial [Live] * (6:02)
  56. Outside the Wall [Live] * (4:32)
  57. Prelude (Vera Lynn) * (0:24)
  58. Another Brick in the Wall, Part 2 * (1:04)
  59. Mother * (0:22)
  60. Young Lust * (0:13)
  61. Another Brick in the Wall, Part 2 * (0:18)
  62. Empty Spaces * (0:19)
  63. Mother * (0:08)
  64. Backs to the Wall * (0:35)
  65. Don't Leave Me Now * (0:28)
  66. Goodbye Blue Sky * (0:40)
  67. Don't Leave Me Now * (0:12)
  68. Another Brick in the Wall, Part 3 * (0:37)
  69. Goodbye Cruel World * (0:24)
  70. Hey You * (1:09)
  71. Is There Anybody Out There? * (1:22)
  72. Vera * (0:27)
  73. Bring the Boys Back Home * (0:38)
  74. The Show Must Go On * (0:51)
  75. Waiting for the Worms * (1:17)
  76. Run Like Hell * (0:50)
  77. The Trial * (0:34)
  78. Outside the Wall * (1:03)
  79. Prelude [Vera Lynn) / Roger Waters (Original Demo] * (0:55)
  80. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (4:49)
  81. The Thin Ice [Band Demo] * (3:21)
  82. Goodbye Blue Sky [Band Demo] * (2:22)
  83. Teacher [Band Demo] * (2:50)
  84. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:31)
  85. Empty Spaces [Band Demo] * (1:53)
  86. Young Lust [Band Demo] * (4:26)
  87. Mother [Band Demo] * (4:38)
  88. Don't Leave Me Now [Band Demo] * (4:34)
  89. Sexual Revolution [Band Demo] * (5:00)
  90. Another Brick in the Wall Part 3 [Band Demo] * (1:26)
  91. Goodbye Cruel World [Band Demo] * (1:13)
  92. In the Flesh? [Band Demo] * (3:25)
  93. The Thin Ice [Band Demo] * (2:35)
  94. Another Brick in the Wall Part 1 [Band Demo] * (3:41)
  95. The Happiest Days of Our Lives [Band Demo] * (1:44)
  96. Another Brick in the Wall Part 2 [Band Demo] * (1:57)
toon 70 bonustracks
totale tijdsduur: 1:20:53 (4:12:13)
zoeken in:
avatar van Sanderzzz
5,0
Probleem bij de band Pink Floyd is dat er enorm veel evolutie is ontstaan tijdens de , toch wel, tientallen reguliere albums. Het begon met zeer psychedelische rock , daarna hadden we iets meer rock, slaan we over naar de Roger Waters albums (heel weemoedig) , de 80s jaren om dan te eindigen met slome maar mooie sfeermuziek.

Of je het nu eens bent of niet, The Wall is mijn favoriete Floyd plaat samen met Wish You Were Here en de Koe. De rode draad doorheen het album is geweldig en geen enkel nummer valt tegen. Het is een album dat ik van begin tot einde kan meezingen zonder het beu te worden.

Moet de albums trouwens nog eens allemaal ferm gaan beluisteren. Blijft toch een iconische band.

5*


avatar van henk01
5,0
Vraagje: heb ooit eens een dvd gehad waarop het hele album stond zoals het is (zonder extra effecten) met animatiebeelden.

Weet iemand hier hoe deze dvd heet en of die nog verkrijgbaar is?

avatar van ArnoldusK
2,0
De grote dichter P. Kouwes wist mijn gevoelens omtrent deze plaat zuiver vast te leggen in een gedicht

Pink Floyd

in de
tijd
van
die
vliegende
varkens
vond
ik ze
nog
beter
dan
met die
instortende
muur

Ik ben een echte (rock)muziekliefhebber, maar met dit album kan ik niet zoveel. Ik vind het vooral een saaie plaat en ik vind het thema nogal clichématig uitgewerkt. Hetzelfde onderwerp is op veel mooiere manieren ter sprake gebracht, wat mij betreft, zowel in de muziek als in de wetenschap en literatuur. Maar goed. Van alle echt grote bands uit de jaren 60 en 70 (Beatles, Led Zep, Stones, Who etc.), heeft Pink Floyd mij altijd het minst gedaan. Het komt op mij heel nep en geforceerd over allemaal. Ik had graag gehad dat de bandleden gewoon lekker zouden rocken, zoals The Who dat deed op Tommy. In plaats daarvan vonden Gilmour en zijn collega`s het leuker om op een geforceerde manier het tempo te vertragen en om dan soms het gevoel te wekken dat ze wel degelijk gingen rocken door even aan een snaartje te plukken.

avatar van henk01
5,0
Hahaha

avatar van vielip
5,0
Rocken en Tommy in dezelfde zin?

avatar van haythijs
Pink Floyd vergelijken met The Who, of Tommy met The Wall... poeh.
Dat is als Keith vergelijken met Nick....nehh dit gaat mank...

avatar van bikkel2
5,0
Hoewel het rockgehalte op Tommy ook wel weer meevalt.
Live kreeg het wat meer pit, op de echte Who manier.
Floyd is geen rockband, al klinken ze in deze periode bij vlagen iets steviger ( Animals.)
Daarvoor moet je bij Floyd niet zijn.
Cliche is The Wall natuurlijk niet.
Er is veel kritiek op het geheel, maar er is altijd wel een zekere herkenning te bespeuren.
Het is theatraal, daar moet je van houden.

Een standpunt of argument poneren als was het een vanzelfsprekendheid is een drogreden. Jij vindt The Wall niet cliché, ik wel.

Het komt mij heel geforceerd en quasi-interessant over. Ik onthoud mij van stemming, omdat ik ook weer niet kan zeggen dan The Wall slechte muziek is. Het is gewoon totaal niet mijn ding. Doe mij dan maar Thomas Hobbes` vijfde natuurwet:

"A fifth law of Nature, is ‘complaisance,’ that is to say, ‘that every man strive to accommodate himself to the rest.’ For the understanding whereof, we may consider that there is in men’s aptness to society, a diversity of nature, rising from their diversity of affections, not unlike to that we see in stones brought together for building of an edifice. For as that stone which by the asperity and irregularity of figure takes more room from others than itself fills, and for the hardness cannot be easily made plain, and thereby hindereth the building, is by the builders cast away as unprofitable and troublesome, so also a man that by asperity of nature will strive to retain those things which to himself are superfluous and to others necessary, and for the stubborness of his passions cannot be corrected, is to be left or cast out of society as cumbersome thereunto. For seeing every man, not only by right but also by necessity of nature, is supposed to endeavour all he can to obtain that which is necessary for his conversation, he that shall oppose himself against it for things superfluous is guilty of the war that thereupon is to follow; and therefore doth that which is contrary to the fundamental law of Nature, which commandeth ‘to seek peace’. The observers of this law may be called ‘sociable’—the Latins call them commodi; the contrary, ‘stubborn,’ ‘insociable,’ ‘froward,’ ‘intractable.’"

---Thomas Hobbes, Leviathan, 1651

The Wall is inhoudelijk sterk. Muzikaal vind ik het saai. Dan lees ik liever bovenstaande, terwijl ik Quadrophenia op heb staan, of een ander goed rockalbum.

En met "inhoudelijk sterk" bedoel ik niet dat ik het eens ben met de inhoud van de teksten. Het is niet makkelijk om te erkennen dat je slechts een steen in een muur bent. Dat vind ik inhoudelijk sterk aan dit conceptalbum, dat dat wel wordt herkend en erkend. Hoe Pink Floyd daar vervolgens mee om denkt te moeten gaan (afschaffen van onderwijs en autoriteiten die zeggen wat binnen de grenzen van het denkbare ligt en wat niet), daar ben ik het niet mee eens. Maar dat de leden er een idee over hadden, dat vind ik erg sterk. Ik had alleen liever gehad dat die gasten hun ideeën verder hadden uitgedacht en hadden opgeschreven. Nu voel ik me bekocht, omdat ik nu een half essay heb en een half muziekstuk.

avatar van bikkel2
5,0
Roger Waters kwam zoals altijd met het concept.
Schoorvoetend gingen de andere drie er mee akkoord. Zelf hadden ze niets.
David Gilmour is in een aantal geval co-componist en is opgegeven als co-producer.
Dat even ter info.
En uiteraard kan het je ding niet zijn.
Je bent lang niet de enige.

haythijs schreef:
Pink Floyd vergelijken met The Who, of Tommy met The Wall... poeh.
Dat is als Keith vergelijken met Nick....nehh dit gaat mank...


Ik vergelijk Pink Floyd niet zozeer met The Who. Ik geef aan dat ik naar Tommy van The Who wel kan luisteren, omdat dat album rockt, vind ik, en naar dit album van Pink Floyd niet, omdat dit album naar mijn mening niet rockt.

Dat The Wall van Pink Floyd en Tommy van The Who zich niet in hetzelfde straatje bevinden, dat lijkt me nogal wiedes. Ik had niet meer nodig dan oren, om dat te ontdekken. De verschillende straten en banen waar The Who en Pink Floyd zich (hebben) begeven, liggen overigens wel allemaal aan dezelfde hoofdstraat. - Die hoofdstraat noemen we rock. Dus als ik Pink Floyd en The Who zou vergelijken, dan zou dat kunnen op basis van die gemeenschappelijke noemer. Verder hebben de paden van The Who en Pink Floyd elkaar natuurlijk weleens gekruist en ze zijn elkaar vast weleens tegengekomen in het gemeenschappelijke rockcafé in die main street, naar verluid een nogal beruchte hotspot, waar ook rasechte rockexiles als The Rolling Stones regelmatig te vinden waren.

avatar van bikkel2
5,0
David Gilmour en Pete Townsend waren ( misschien nog wel) goed bevriend.
Townsend schreef een song op Gilmour's soloplaat About Face en speelt ook mee hier en daar.
Gilmour deed dan weer mee tijdens Townsend's solotour van ik meen een jaar later.
Eind 90's deed Gilmour als leadgitarist mee toen The Who Quadrophinia opvoerde tijdens een Hyde Parc festival.

Dus dat kon.

avatar van haythijs
Nicolaib88 schreef:
(quote)


Ik vergelijk Pink Floyd niet zozeer met The Who. Ik geef aan dat ik naar Tommy van The Who wel kan luisteren, omdat dat album rockt, vind ik, en naar dit album van Pink Floyd niet, omdat dit album naar mijn mening niet rockt.

Dat The Wall van Pink Floyd en Tommy van The Who zich niet in hetzelfde straatje bevinden, dat lijkt me nogal wiedes. Ik had niet meer nodig dan oren, om dat te ontdekken. De verschillende straten en banen waar The Who en Pink Floyd zich (hebben) begeven, liggen overigens wel allemaal aan dezelfde hoofdstraat. - Die hoofdstraat noemen we rock. Dus als ik Pink Floyd en The Who zou vergelijken, dan zou dat kunnen op basis van die gemeenschappelijke noemer. Verder hebben de paden van The Who en Pink Floyd elkaar natuurlijk weleens gekruist en ze zijn elkaar vast weleens tegengekomen in het gemeenschappelijke rockcafé in die main street, naar verluid een nogal beruchte hotspot, waar ook rasechte rockexiles als The Rolling Stones regelmatig te vinden waren.


Gelukkig leg je nu beter uit wat je eerder foutief vergelijkt

Geen probleem. Zelf heb ik geen moeite met vergelijkingen die een hoop anderen "foutief" zouden noemen. Als iemand een vergelijking maakt die ik niet zou maken, dan zal die persoon wel een vergelijkingspunt hebben gezien die ik niet zag. Het "principle of charity", noem dat. Dat betekent dat je je eigen vooringenomenheden even laat varen en dat je iemands uitspraken zo probeert te begrijpen, dat die uitspraken niet als een lul op een drumstel slaan. Maar ik leg mezelf graag uit, dus geen probleem.

avatar van Alicia
4,5
Halfje erbij! Dit is weliswaar niet mijn favoriete Pink Floyd, maar wat is nou favoriet in Ummagumma land? Ik heb nota bene iedere keer wel een andere PF favoriet!

Op The Wall staan in elk geval enkele van de mooiste Pink Floyd liedjes plus een van de lekkerste 'meezingers' - in plat Engels natuurlijk - en zolang Alicia die mooie rooie pumps in het vizier heeft, 'rockt' deze plaat bij tijd en wijle ook nog eens heel lekker.

5,0
Misschien wel het enige album dat ik 5 sterren durf te geven! Met als persoonlijke favorieten goodbye blue sky en waiting for the worms.

avatar van Marco van Lochem
4,5
Het 11e album één van de grondleggers van de symfonische en psychedelische rock kwam uit 30 november 1979. De tweede helft van de seventies was zwaar voor de “oudere” rockbands, die door punkers onder vuur werden genomen. Pink Floyd had daar qua succes niet zoveel last van en ging onder de bezielende leiding van zanger en bassist Roger Waters aan de slag met een concept album dat nog altijd een monument is in de popgeschiedenis. Het album gaat over het personage Pink, die worstelt met het leven, het verlies van zijn vader in de oorlog, misbruik van leraren, een overbezorgde moeder en een scheiding. Deze ingrediënten komen allemaal uit de koker van Waters en hij is dan ook degene geweest die de anderen heeft gezegd wat ze moesten doen. Dat heeft tot ruzies en uiteindelijk ook tot het vertrek van toetsenist Rick Wright geleid. Maar Waters had voor ogen hoe het zou moeten klinken en had daar alles voor over. “THE WALL” klinkt dan ook als een emotionele achtbaan die je van de ene naar de andere emotie brengt. De rol van de andere Pink Floyd leden is kleiner dan op de voorgaande albums, maar gitarist David Gilmour laat zijn gitaar een aantal keren heerlijk klinken. Monumentale songs als “ANOTHER BRICK IN THE WALL PART 2” en “COMFORTABLY NUMB” klinken nog regelmatig op de radio en hebben hoge noteringen in de Top 2000. Live hebben ze het een aantal keren opgevoerd, maar Roger Waters startte op 15 september 2010 met de integrale opvoering van “THE WALL”, met zijn eigen band. Dat het album ook in het nieuwe millennium er nog steeds toe doet, blijkt wel uit de zeer succesvolle en jarenlange toer die volgt. Op 21 september 2013 vindt het laatste optreden plaats in Parijs en hebben ruim 4,1 miljoen mensen de show gezien. “THE WALL” is een klassieker met hoofdletter “K”!

avatar van MDRAIJER
5,0
Is er iemand die mij kan helpen?

Ik kijk al een aantal jaar naar een filmpje van Roger's The Wall Tour waar David Gilmour ineens bovenop de muur staat om de solo te doen van Comfortably Numb. Nu kan in hem opeens nergens meer vinden op YouTube. Is er iemand die nog een linkje heeft?

avatar van vanwijk
5,0
Ben ik ook naar op zoek, likt wel alsof het verwijderd is van You Tube. Volgens mij was het een optreden in de O2 arena?

avatar van crosskip
3,0
Tadaaa
Zoeken via Google -> video's wil nog wel eens helpen als de gezochte video's op andere sites zijn te vinden dan google!

avatar van Tony
4,5
Klasse crosskippenvel... Toch weer wel he? Ondanks dat je dat nummer door en door kent, als Gilmour daar boven op die muur blijkt te staan, de reactie van het publiek, Waters die aanvoelt dat het een bijzonder moment is. Fijne video!!

avatar van echoes
Mooi moment ja, vooral wanneer Gilmour begint te zingen. Hij is goed bij stem, maar speelt die eerste solo helaas erg matigjes. De tweede solo is dan wel een stuk beter, maar toch klinkt het allemaal niet erg overtuigend. Wat iel en dunnetjes.

avatar van nico1616
5,0
Ik was 11 toen deze plaat uitkwam, en mijn Abba-periode was voorbij.
Ik kocht met mijn zakgeld platen, vaak albums waarvan ik al een hitje kende.
Was het de hoes? De clip van 'Another brick in the wall' in Toppop?
Ik weet het niet, maar ik kocht deze LP, mijn eerste dubbelaar.

Er was iets vreemd aan de hand met deze plaat, de nummers liepen in elkaar over, er waren spectaculaire geluiden van brekend glas, helicopters, radiostemmen en de dynamiek liet onze woonkamer daveren. De zanger imiteerde allerlei stemmen alsof hij verschillende personages vertolkte.
Met behulp van een woordenboek leerde ik mijn eerste Engels via The Wall. Ik begreep daarna wat een conceptalbum was zelfs al leerde ik dat woord pas jaren later.

De fantasiewereld die ik als jonge tiener hierin hoorde, verpakt in bombastische maar onweerstaanbare muziek, heeft me nooit meer losgelaten.
Met The Wall werd ik een muziekliefhebber, voor altijd

avatar van vanwijk
5,0
Thanx crosskip! Gevonden, prachtige uitvoering, geweldige entourage!

avatar van aERodynamIC
5,0
nico1616 schreef:
Met The Wall werd ik een muziekliefhebber, voor altijd

Je top 10 is het bewijs

avatar van Stickman10
Muzikaal vind ik dit een schitterend album! Daarentegen vind ik het super jammer dat het album geen algemene sfeer uitdraagt, ik had de plaat op nummer 1 geplaatst wanneer je niet zou weten of de hoofdpersoon een man of vrouw was, was een stuk mystieker geweest!
Nu vind ik het een beetje een masculiene plaat.
Nou weet ik dat er veel meer platen uit die tijd dat waren maar toch. DSOM heeft wel een algemenere sfeer!
Ik kan tekst en muziek niet los van elkaar zien dat is mijn nadeel!! Veel Pink Floyd Fans in mijn omgeving luisteren niet eens naar de teksten da's wel makkelijker

avatar van De buurman
4,5
't Is min of meer autobiografisch, vanuit het perspectief vanuit Roger Waters, man.

avatar van Stickman10
De buurman schreef:
't Is min of meer autobiografisch, vanuit het perspectief vanuit Roger Waters, man.


Dit weet ik natuurlijk, maar ik had het knapper gevonden wanneer de plaat zowel over een man als vrouw had kunnen gaan! Dan was het verhaal naar mijn idee een stuk mooier geweest!

avatar van zaaf
3,5
Stickman10 schreef:
(quote)


Dit weet ik natuurlijk, maar ik had het knapper gevonden wanneer de plaat zowel over een man als vrouw had kunnen gaan! Dan was het verhaal naar mijn idee een stuk mooier geweest!
Bedoel je "genderneutraal"?

Gast
geplaatst: vandaag om 16:38 uur

geplaatst: vandaag om 16:38 uur

Let op: In verband met copyright is het op MusicMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.