Wilco - Sky Blue Sky (2007)

Label: Nonesuch

1. Either Way (3:07)
  2. You Are My Face (4:39)
  3. Impossible Germany (5:58)
  4. Sky Blue Sky (3:24)
  5. Side with the Seeds (4:16)
  6. Shake It Off (5:43)
  7. Please Be Patient with Me (3:20)
  8. Hate It Here (4:34)
  9. Leave Me (Like You Found Me) (4:11)
  10. Walken (4:28)
  11. What Light (3:36)
  12. On and on and On (4:02)
avatar van Leeds
freakey schreef:

Wilco - Kicking Television (2005) nog even checken, daarna moet je er mee stoppen want dan is het ECHT niet aan jou besteed....

Is er waarlijks nog veel verschil tussen het live-werk en het studio-werk? Want Kicking Television is toch een live album hé.

avatar van freakey
Is steviger opwindender en vooral met gedurfde veranderde arrangementen uitgevoerd, magistrale live band....

beter nog is ze gaan bekijken maar dat verwachte je wel al neem ik aan...

Stijn_Slayer
Mijn eerste van Wilco, en deze bevalt erg goed. Tekstueel kan er her en der nog wel wat bijgeleerd worden, maar muzikaal is de band behoorlijk sterk. Getalenteerde groep die rijkelijk put uit het verleden, maar ook duidelijk hun eigen stempel drukt.

freakey schreef:

beter nog is ze gaan bekijken maar dat verwachte je wel al neem ik aan...

Zeker, ik heb al een ticket voor 13 november in Utrecht. Ben zeer benieuwd hoe ze live zijn tegenwoordig. Hopelijk spelen ze ook nog werk van Sky Blue Sky, hun beste album vind ik.

avatar van freakey
Ik voor 14 november in Tilburg...

2 jaar geleden zag ik ze in Eindhoven een magistrale set doen van maar liefst 27(!) nummers, waarbij alle albums ongeveer evenredig aan bod kwamen....

avatar van oceanvolta
Sowieso is Impossible Germany altijd een zekerheidje. De versie van dit album is al meesterlijk maar live is het zo mogelijk nog mooier. Vorig jaar op Take Root waren ze ook magistraal. Eén van de beste optredens die ik heb gezien.

Ik ben er trouwens ook bij in Utrecht op 13 november.

Rain dog
Sky blue sky onwaart zijn schoonheid pas na ettelijke draaibeurten.
Een intens mooie plaat en eveneens mijn eerste kennismaking met de groep!

avatar van wexxel99
De gezapigheid druipt van deze plaat. Waar is de prikkelende Wilco gebleven?

wexxel99 schreef:
De gezapigheid druipt van deze plaat. Waar is de prikkelende Wilco gebleven?

Volgens mij is die hier sterk aanwezig. Er wordt alleen minder geexperimenteerd met electronika,

avatar van Blue88
Hemeltjelief, wat een geniaal album zeg. Ik kende de alom bekende singeltjes wel, maar erg ver heb ik mij niet verdiept in hun repetoire.

Onlangs echter blind The Whole Love gekocht, omdat ik de platenzaak nu eenmaal met iets wilde verlaten nadat mijn bestelde plaat er nog niet was.

Ik was verrast, maar niet zozeer als ik dat bij dit album was. Man, wat een stem. Wat een muzikanten. Ik ben sprakeloos.

Sky Blue Sky in de top10, hoppakee!

avatar van Ernie
En dan ben je nog niet aan hun 2 pareltjes begonnen! met Yankee hotel foxtrot en A ghost is born ga je nog 2x onder de indruk zijn

avatar van Cor
Cor
Wilco! Eén meesterwerk: 'Yankee Hotel Foxtrot' (5*****), drie goede albums: 'Summerteeth', 'Wilco (The Album)', 'The Whole Love' (4****) en drie zeer goede albums: 'Being There', 'A Ghost Is Born' en dit 'Sky Blue Sky' (4,5****). Het debuut 'A.M.' vind ik dan voldoende (3,5***). Wat een oeuvre. Wie doet ze dat na? Dit is ook zo'n prachtige plaat, met schitterende liedjes, ingetogen en toch zo gepassionneerd gespeeld.
Maandag ga ik ze zien in 013, Tilburg. Wat een feest!

avatar van bertus99
Ik kan YHF toch echt niet het meesterwerk van Wilco noemen. Het is te veel een overgeproduceerde plaat met in zijn totaliteit minder sterk songmateriaal dan Sky Blue Sky en Summerteeth. Sterker: ik vind YHF en A Ghost is Born de twee minste albums, hoewel altijd nog ruim boven de middelmaat. Maar de norm bij deze band ligt dan ook zo hoog.....

avatar van Ernie
mijn idee van meesterwerk bij wilco wisselt om de zoveel tijd. nu vind ik YHF het beste dat ze ooit gemaakt hebben maar een 3tal maand geleden was die eer voor AGIB het zegt idd veel over de platen die ze al uitbrachten als de kwaliteit zo constant is! heb ook alles albums van hen behalve de 2 laatste dus wie weet wat ik voor favoriet zal hebben binnen een paar maanden. Summerteeth vind ik een goede plaat maar ik mis dat experimentele wat daar. het blijft me opvallen hoe 'Being there' die magistrale dubbelaar niet dezelfde aandacht krijgt als hun andere platen!

avatar van bertus99
Ik ken Being There helaas niet. Ik ga eens kijken of het ergens te vinden is. Ik vind Summerteeth en ook Wilco (The Album) juist erg mooie liedjes bevatten met gelukkig weinig geëxperimenteer met noise en electronica. Ben wat meer van de liedjes van Jeff Tweedy dan van de experimenten vrees ik.
Naar hun allernieuwste cd ben ik ook heel benieuwd.

avatar van Ernie
wat mij ook opvalt bij wilco is dat bijna alle albums schitterende openingsnummers hebben!

Yhf : I am trying to break your heart

Summerteeth : I can't stand it
AGIB ; At leat that's what you said
deze sKy blue sky : Either way
En kom I must be high op A.M. is toch ook een prachtg nummer

En wat dacht je van Art of almost de opener van The Whole Love!

avatar van Eveningguard
Opvallend hoog gewaardeerd hier, terwijl de reviews veel minder positief zijn. Is daar een verklaring voor?

avatar van Sandokan-veld
Misschien heeft het er iets mee te maken dat deze plaat in eerste instantie voor veel mensen een teleurstelling was, na hun veel avontuurlijker klinkende vorige platen. Pas een paar jaar later werd dit door Wilcofans algemener erkend als één van hun betere platen.

Of misschien vinden de schrijvers dit gewoon een shitplaat en hadden de mensen die hem wel goed vonden geen inspiratie om er iets over te schrijven, dat kan natuurlijk ook

avatar van Eveningguard
De bang gaat wel erg op de makke tour hier. Vrolijke rifjes en hier en daar een solo. Waar is het geknutsel? Wat moet ik met dit soort songstructuren? Erg jammer dit. Maargoed, dit is slechts een eerste indruk.

Sandokan-veld schreef:

Ik wel hoor, erg goeie Wilcoplaat. Met songs als Impossible Germany, Please be patient with me, Shake it off en Hate it here een van hun beste. Ik mis dat electronisch gefrutsel helemaal niet.

avatar van Madjack71
De 3de plaat die ik van dit Wilco luister naast The Album en The Whole Love, waarvan ik dit album toch wel de meest onderhoudende vind. Mooie luisterliedjes, met af en toe een stevige twist en doet mij ook wel denken hoe een Lennon anno nu geklonken zou kunnen hebben. Maar echt meevoeren zoals ze dat kunnen doen bij de liefhebbers ervan, heb ik niet. Ik kan het waarderen voor wat het is nl. goede muziek, maar dat beetje extra weten ze -vooralsnog- niet bij mij los te maken.

avatar van Ernie
dit is dan ook gewoon een zeer goede plaat van hen. Sommigen vinden het de beste Wilco ook maar die mening deel ik niet. maar voor dat beetje extra kan je voor je 4de plaat van deze groep mischien naar Yankee hotel foxtrot grijpen, daar zit voor mij persoonlijk dat ietsje meer in waardoor het mijn favoriete Wilco-schijf is

avatar van Don Broccoli
Ik ken vijf Wilco-albums (Yankee Hotel Foxtrot, Kicking Television, The Album, The Whole Love en deze) en deze is veruit de gemakkelijkst in het gehoor liggende. Doet niets af aan de kwaliteit van Sky Blue Sky, integendeel. Knappe plaat.

avatar van Eveningguard
Nu zes keer beluisterd. Het blijft allemaal wat saai. Misschien is dit wel de bands ode aan de oude blues. Heel veel overbodige solo's, weinig tot geen spanning en, voor Tweedy begrippen, matige teksten. Impossible Germany is wel erg mooi.

avatar van Eveningguard
Helemaal niet waar dus eigenlijk. Na verschillende keren in de auto luisteren viel het kwartje. Simpel? Voor Wilco begrippen wel ja, maar dat is ook de kracht van het album. Opener Either Way zet meteen de toon. Niets meer of minder dan een erg mooi nummer. Impossible Germany is met zijn belachelijk mooie riff een van mijn absolute Wilco favorieten. Andere favorieten zijn Hate It Here en het sterk ondergewaardeerde Leave Me (Like You Found Me). Die track laat pas echt zien hoe mooi eenvoud kan zijn. Enkel naar het einde zwakt het album wat af. Voor de rest is het ouderwets genieten.

avatar van Ernie
Leave me like you found me is ook 1 van mijn 3 favorieten.
verder zakt dit plaatje naar mijn mening niet in op het einde maar kent het juist nog een hoogtepunt met on and on and on

Jep, bedankt Sandokan-veld voor het tippen van deze. Die mooie twangy gitaar steekt hier nog af en toe de kop op en verder is dit gewoon een mooie rock plaat zonder poespas. misschien zelfs nog wat meer basic dan Being There, behoorlijk minimaal geluid hier, maar toch ook behoorlijk stevige rock. Fijn!

Oh en dat gitaarwerk, in bijvoorbeeld een nummer als Walken is erg sterk.

avatar van Ronald5150
”Sky Blue Sky” was mijn eerste kennismaking met Wilco. Her en der had ik al opgepikt dat Wilco op eerdere albums geregeld het experiment zocht. Van dat experiment is op ”Sky Blue Sky” weinig te horen. Wat mij betreft geen enkel bezwaar, want dit is alternatieve country op zijn best. Mooie luisterliedjes vol invloeden uit country, roots en americana. Jeff Tweedy heeft een prachtige stem en in een aantal liedjes is de samenzang ook hemels mooi. Het gitaarwerk is over het algemeen ingetogen maar heeft een rauw randje dat zorgt voor die extra bite. Toegegeven aan het einde van het album zijn de liedjes wat minder spannend, maar ”Sky Blue Sky” is een prachtig album vol mooie, intense en meeslepende liedjes die regelmatig grenzen aan ultieme schoonheid.