Wilco - Sky Blue Sky (2007)

Label: Nonesuch

1. Either Way (3:07)
  2. You Are My Face (4:39)
  3. Impossible Germany (5:58)
  4. Sky Blue Sky (3:24)
  5. Side with the Seeds (4:16)
  6. Shake It Off (5:43)
  7. Please Be Patient with Me (3:20)
  8. Hate It Here (4:34)
  9. Leave Me (Like You Found Me) (4:11)
  10. Walken (4:28)
  11. What Light (3:36)
  12. On and on and On (4:02)
Davez
Om de paar weken zet ik deze plaat nog eens op en altijd wordt het beter en beter. Een echt pareltje en hun beste album. Lekker gitaarwerk, rustige momenten gepaard met mooie solos en prachtig gezang.

avatar van Mr.B
Brolin schreef:
Voor mij plaat van het jaar (tot dusver)

Eens.

avatar van Lens
Wilco staat voor degelijkheid en constante kwaliteit en dat schijnt ook na een paar luisterbeurten weer duidelijk door op deze Sky Blue Sky.

En zoals met ongeveer elke Wilcoplaat is het een groeier die je eerst licht onverschillig laat maar die laag na laag meer en meer prijsgeeft. Impossible Germany, Walken, Please Be Patient With Me, ... allemaal songs met veel passie en vakkunde in elkaar geknutseld. Vakmanschap is meesterschap... daarom dat ze ook vaak aan The Band doen denken, zonder veel imago maar des te meer métier volwassen rock 'n roll maken.

Een schijnbaar rustig nummer dat zich gaandeweg ontpopt tot een monsterlijk draaiende en kerende song met een solo die je helemaal van je sokken blaast. Spannend, weergaloos en vingervlug (hoe een supersnelle gitaarsolo toch niet hoeft uit te monden in oeverloos metalgepingel...)

Wilco rules....

Met een beetje tegenzin, toch begonnen met dit album. Maar wat een pareltjes! Het toegankelijke Impossible Germany, de hemelse gitaarsolo in Siding With The Seeds (inderdaad Lens). Muziek die je én zomaar kan meefluiten én waar je helemaal 'in' kan zitten.

Sven Bersee
Bij sommige nummers heb ik echt het idee dat ze gejat zijn door Wilco.

avatar van LittleBox
Dit roept om een nadere verklaring want ik kan het niet verzinnen! Ik vind dit nu juist een typisch, fraaie Wilco plaat. Wat hebben ze van wie gejat?

Sven Bersee
Het lijkt alsof ik een paar nummers al eens eerder heb gehoord. Maar ik kan het moeilijk plaatsen. Is overigens niet zo'n probleem, dit blijft een fijne plaat.

avatar van Reint
Ik hoor veel van Abbey Road terug. Sommige zanglijnen, en vooral het gitaargeluid doet voor mij denken aan Harissons' en ook aan McGuinn's (Byrds) (misschien door het gebruik van de Rickenbacker) gitaarspel.

Sven Bersee
Ja, ik zei het niet, maar ik dacht ook aan Beatles. Verdienste van mij.

avatar van weasel
Sven Bersee schreef:
Bij sommige nummers heb ik echt het idee dat ze gejat zijn door Wilco.

Daar heb je gelijk in.
Het nummer Sky Blue Sky lijkt verdacht veel op 'Far, far away' (nummer van de plaat Being There).
Het akkoordenschema is grotendeels gepikt, en de gitaarsolo is al helemaal verdacht.

Ik vind 't geen slecht album, maar ze zijn wel terug bij af. Deze plaat lijkt een vervolg op Being There.. Geen vervolg op A Ghost Is Born. Weinig progressie dus, dat is wel een beetje jammer.

Na een eerste beluistering durf ik te zeggen dat dit een van de beste albums, zo niet het beste album, van Wilco is. De gitaarpartijen zijn werkelijk prachtig en de songs getuigen van echt vakmanschap. Het is echter nog te vroeg om een stem uit te brengen.

avatar van Zachary Glass
Sky Blue Sky. Eén van de weinige gloednieuwe ceedees die ik me aanschafte dit jaar. Ik kreeg wat ik verwachtte: een langspeler die ik een volledig jaar kon beluisteren: seizoens- noch gemoedsgebonden.

Akkoord. Wilco & ik, het was liefde op het eerste gehoor (meer specifiek toen ik Tweedy zo Godsvergeten mooi "Far ... far away" hoorde zingen in '97). Wilco - het was niet de groep waarmee ik hoog scoorde op het hipheidsconcours tijdens de late tienerjaren.

Echter: bij Jeff Tweedy en de zijnen bekroop me het gevoel: "Jullie laat ik nooit meer los." (ja, sommigen zweren dat in turbulente tienertijden ten opzichte van meisjes - ik maakte zulke dure beloftes ten opzichte van muziekgroepen )

Het fijne is dat de genegenheid voor Wilco nog steeds intact is (het intro gitaarriedeltje in "Impossible Germany" is vintage Wilco: mild euforisch, niet extatisch).

Natuurlijk zou ik kunnen stellen dat er weinig vooruitgang te bespeuren valt op planeet Wilco - maar zolang "stilstand" gepaard gaat met dit soort muziek, ben ik fervente voorstander van conservatief gedrag

Zo het trouwens kunnen dat "On and On and On" hét popnummer van het jaar is - en dit op alle niveaus?

avatar van weasel
rollingbeatle schreef:

Dat laat maar weer eens zien hoe wisselend de reacties zijn.
Voor mij is Sky Blue Sky na A.M. de minste.
Yankee, Summerteeth en Ghost zijn voor mij de échte favorieten.

Mijn absolute favoriet is "Impossible Germany". Wat een fantastisch nummer. Ik ben ook nogal verzot op het werk van Wishbone Ash; misschien komt het daardoor...

Sven Bersee
Dat nummer doet mij denken aan Instant Street van dEUS. Beiden hebben een overdonderend slot.

Prachtig mooi! Echt briljant album. De fraaie rust wordt soms prima verstoord door het betere gitaarwerk.

Omdat ik mij er zo in kan vinden, haal ik Lens aan:
"En Sky Blue Sky bevat, voor mij persoonlijk, een van de beste songs van het jaar in de vorm van Siding With The Seeds.
En zo is het!

En omdat er hier op Musicmeter vaak vergeleken wordt: Shake It Off & Walken lijken wel de nieuwste tracks van the Beatles (op hun hoogtepunt eind jaren '60). (Toe maar!)

avatar van Ceriel
Misschien moet de plaat idd. groeien. Gisteren een eerste luisterbeurt op mn iPod tijdens een flinke wandeling, dan neem ik tracks het beste in me op. (Tijdens reizen) Maar het pakte me geenszins.

Hadden meer mensen dit die het later ineens ontzettend mooi zijn gaan vinden? Dan geef ik het nog een aantal kansen.

avatar van Shangri-la
Ja absoluut, je moet hem vaker horen om hem echt goed te waarderen.

avatar van Marco dB
Ceriel schreef:

Kijk maar eens naar de stemhistorie. Het gemiddelde is toch mooi bijna een punt gestegen.

avatar van Ceriel
Ah ok dank jullie. Ik ga er nog eens een aantal keer goed naar luisteren. En misschien daarna dus veel meer. Ik ben momenteel ook helemaal in de Radiohead's In Rainbows-roes en had ook steeds zin om dat album aan te zetten. Dat is natuurlijk heel wat anders, maar ik weet ook wel dat ook die plaat moest groeien en na een aantal keren ik pas tracks mooi begon te vinden.

avatar van fluidvirgo
On and on and On, te mooi voor woorden....

De rest van de plaat herbergt inderdaad veel Beatlesachtig materiaal, dit mag voor mij de pret absoluut niet drukken. Er worden tegenwoordig te weinig van dit soort mooie plaatjes gemaakt.

****

1,0
Ik vind deze plaat extreem vlak klinken, saai zelfs, slaapverwekkend als ik echt vervelend wil zijn. Had ik ook al bij het enige nummer dat ik tot dusverre van ze kende, Jesus etc. Wat hoor ik niet wat velen wel horen?

Please Be Patient with Me is wel een aardig liedje, voor de rest is dit totaal maar dan ook echt totaal niet aan mij besteed, met als triest dieptepunt de outro van Impossible Germany waar mij de haren en nagels spontaan van beginnen uit te vallen.

Omdat het ongetwijfeld aardige knullen zijn nog 1*.

Eehm: echt veel lager dan 1,0* is niet mogelijk, dus doe dan niet of je wat weg geeft.
Zo te horen heb je 'm alleen op bol.com beluisterd?

1,0
Wat is er mis met bol.com!?

Volgens mij zat jij je bij Agaetis Byrjun nog zo op te winden dat je op deze site zogezegd geen kritiek mag hebben...

Natuurlijk mag je kritiek hebben.
Ik heb het alleen niet zo op 1,0* geven: dat geef ik misschien aan BZN of Frans Bauer of zo. Dat vind ik dus helemaal als je de cd alleen via fragmenten hebt beluisterd.

1,0
Dat is natuurlijk helemaal niet zo, heb de plaat gewoon (meerdere keren) in z'n geheel beluisterd... Anders zou ik er echt niet op stemmen hoor.

Over het geven van dergelijk lage cijfers; daar heb je wel een punt. Probleem is dat ik eigenlijk louter muziek luister waarvan ik verwacht dat het in mijn straatje valt, genres als Rap, Soul, Dance, Reggae of inderdaad Hollandse Hits laat ik sowieso links liggen.

Zie mijn smaak als een villawijk waar Sky Blue Sky een afgebladderd huis is met een krappe tuin en kapotte deurbel. Vergeleken met de krotten in de BZN en 50 Cent achterbuurten nog steeds zeer bewoonbaar, maar als je zoveel beter gewend bent...

Ik heb de luxe editie van SBS met een dvd met opnames in de studio van Tweedy thuis in Chicago. Dit voegt veel toe aan de toch al wonderlijk schone plaat. Leve gitarist Clem Snide, zeer originele gitaarpartijen, chapeau!

avatar van LittleBox
En waar zijn die schijfjes te halen?

avatar van Ernie
Prachtige plaat met heerlijke song-constructies en opbouw. Dit is samen met being there hun meest toegankelijke plaat maar niet hun beste, daarvoor moet je bij yankee hotel foxtrot of a ghost is born zijn. Hier zijn de scherpe randjes er een klein beetje afgeschaafd waarmee ik vooral bedoel dat de noise en overstuurde gitaren wat plaats hebben moeten ruimen voor de melodie, maar hoe dan ook : Meesterwerk en plaat van 2007