Wilco - Sky Blue Sky (2007)

Label: Nonesuch

1. Either Way (3:07)
  2. You Are My Face (4:39)
  3. Impossible Germany (5:58)
  4. Sky Blue Sky (3:24)
  5. Side with the Seeds (4:16)
  6. Shake It Off (5:43)
  7. Please Be Patient with Me (3:20)
  8. Hate It Here (4:34)
  9. Leave Me (Like You Found Me) (4:11)
  10. Walken (4:28)
  11. What Light (3:36)
  12. On and on and On (4:02)
Ontegensprekelijk. Bedrieglijk eenvoudig, SBS toont pas zijn ware potentiëel na voldoende luisterbeurten. Ik ben zeer onder de indruk.

Morinfen schreef:

Waarlijk briljant album, op de koptelefoon ermee en luisteren. Na een beurt of 10 komt de betovering als vanzelf.

avatar van darkhorse
Ik moet denken aan John Lennon bij sommige nummers. Ben ik de enige? Ik ken de vorige albums van de groep eigenlijk niet zo. waarin wijkt deze af van de rest?

avatar van weasel
darkhorse schreef:

In vergelijking met de vorige 3 albums:
Minder experiment.. Een stuk rustiger en meer roots-achtig.

Heb reeds een recensie geschreven. Zie hier

avatar van Xel
Xel
mooi recensie!
Ik verheug me erop dit album te gaan beluisteren.
Binnenkort in m'n brievenbus, dus....

darkhorse schreef:
Ik moet denken aan John Lennon bij sommige nummers.

dat john lennon achtige heb ik ook bij sommige nummers. Ik kende deze band nog niet maar dit smaakt naar meer. Dat betoverende heb ik echter nog niet.

maar dit is volgens michelwillems ook pas na 10 luisterbeurten beloofd...

avatar van weasel
pepe schreef:

Echt betoverend is dit album ook niet, imho. Daarvoor moet je bij Summerteeth zijn.
En daarna Yankee Hotel Foxtrot

avatar van Shangri-la
Dit is echt wel een groeiertje hoor, mijn eerdere teleurstelling bleek toch ongegrond. Inmiddels staat ie voor mij op 4*.

eerste indruk is goed, maar nog niet de wereldklasse die sommigen het hier vinden, maar goed een groeiplaat groeit. en ik heb m pas twee keer beluisterd

Moet zeggen dat ik positief verrast ben door dit album. Ik heb 'A ghost is born' en Yankee HOtel Foxtrot' in mijn collectie, maar beide tippen mijns inzien niet aan dit album. Mijn gedacht waren eigenlijk dat het een album van The Eagles had kunnen zijn in hun hoogtij dagen. Heb het een 4,5 gegeven, misschien wordt het een 5, maar zeer zeker geen 4. Top cd!

avatar van Xel
Xel
Na een flink aantal draaibeurten begon het gister uiteindelijk goed tot me door te dringen. Dit is een sterke cd.
Van begin af aan vond ik 'm "wel leuk". Maar daar bleef het lange tijd bij. Tot gister in de auto in de file na een lange zware klote dag...... Ik keek naar buiten en zag een hemelsblauwe hemel!
Echt een groeiplaat. Ook voor mij. Ben benieuwd waar dit eindigt....

avatar van T-shirt
Prachtig album! Was al zeer onder de indruk van A Ghost Is Born, wat kunnen deze gasten ontzettend veel en verschrikkelijk goed. Een kruizing tussen de Beatles en The Grateful Dead. Iets wat ik niet voor mogelijk hield. Dit album pakt me gelijk en blijft bovendien groeien, dat komt bij mij weinig voor..

En wat een mazzel: zie ze vanavond in Paradiso!

Gisteren gezien in Gent. 1 woord: magistraal. Hoe waren ze in Paradisio?

avatar van T-shirt
Earphone schreef:
Gisteren gezien in Gent. 1 woord: magistraal. Hoe waren ze in Paradisio?

Magistraal..Geniaal.. I rest my case..

wow ik stond gewoon 3 meter voor die gene die dat filmpje heeft gemaakt! te gek concert !

Groeiplaat. Het woord dat regelmatig verschijnt in recensies van dit album en op deze site. Het is ook gewoon zo.
De eerste luisterbeurten lijken het allemaal vlakke liedjes waarin je hier en daar een leuk ideetje kan ontwaren. Enkele luisterbeurten verder heb begin je stilaan te houden van bepaalde nummers (Impossible Germany, Shake it Off, Either Way en On and On and On). Nog een beetje later stel je vast dat je bij elke luisterbeurt een nieuw favoriet nummer kiest.
Sky Blue Sky is een zeer sterk album. De nummers sijpelen allemaal zachtjes in je hersenpan. Het experiment van de vorige albums blijft gedeeltelijk achterwege en er wordt gekozen voor een beheerste aanpak. Eenvoudige liedjes, gekruid met sterke teksten, overgoten met een warme productie en een snuifje gitaarsolo. Heerlijk!

Met stip genoteerd voor de eindejaarslijstjes.

avatar van Ruudf
Wat is dit ongelofelijk goed zeg! Mooie rustige liedjes, maar geen smaakloze eentonige brei, het heeft pit en creativiteit. Maar vooral ongelofelijk veel sfeer, goede prettige sfeer!
Nr 1. van 2007 tot nu toe.

Sinds kort pas echt gaan luisteren, ben de band een beetje uit het oog verloren na Yankee...
Maar wat is zover hoor vind ik erg goed. Het is idd (spuit 11) een groeiplaat en ik laat hem eens lekker groeien.

avatar van Marty
Licht verteeralbum na de meer dan geweldige live-dubbbelaar. Een recensent had het over de invloed van Little Feat. En terecht!

EVANSHEWSON
Being There en Summer Teeth waren vrij aardige platen, Yankee Hotel had zijn momenten (Heavy Metal Drummer) maar kon me eigenlijk al niet meer zo boeien, ik ben geloof ik echt niet genoeg een fan van deze band om hen te blijven volgen...

Ik vind deze ooit wel eens in de afprijsbakken, als je lang genoeg wacht komt dat vanzelf, en dan misschien, neem ik hem alsnog een keer mee. Tot dan zal ik niet meer weten of hoe deze band verder evolueert, ben mijn interesse echt kwijtgeraakt in hen...

avatar van Migo
Het duurde idd een paar luisterbeurten, maar nu heeft de betovering dan toch plaatsgevonden. Heerlijke muziek voor een lome zomeravond. Alleen 'Shake it off' vind ik iets minder, maar daar staan genoeg pareltjes tegenover.

avatar van ShakmUWontBreakm
Gaan die lome zomernamiddagen dan toch eindelijk een keertje komen? (staart nog eens naar die grijze lucht buiten)

Davez
Dit is nog al eens een pak beter dan Yankee Hotel Foxtrot! De vorige plaat gaf al een glimps van wat komen zou, nu zijn ze er.

Sven Bersee
EVANSHEWSON schreef:

Haal jij die tijd nog dan?

EVANSHEWSON schreef:

Misschien moet je ze nog eens een kans geven, de Wilco van 'Sky Blue Sky' ligt immers dichter bij die van 'Being there' & 'Summerteeth' dan bij die van 'Yankee Hotel Foxtrot'. Persoonlijk kunnen alle incarnaties me boeien (het feit dat Wilco zich niet krampachtig vastklampt aan één stijl is net één van hun sterke punten), al blijft Yankee Hotel Foxtret voor me persoonlijk hun hoogtepunt.

EVANSHEWSON
Morinfen schreef:

Misschien moet ik dat maar doen, ja, ik sta altijd open voor goede tips. Ik zal ze zeker ergens gaan beluisteren, ik kan moeilijk oordelen zonder dit gehoord te hebben.

ik vond de evolutie van Summerteeth naar Yankee Hotel Foxtrot eigenlijk niet deze die ik in gedachten had; En A Ghost is Born die heb ik gehad en zelfs gewoon verderverkocht omdat ik er ongelooflijk in teleurgesteld was. Tja, ze gingen voor mij meer naar noise en gewilde moeilijkere muziek, de grote muzikaliteit en de sterke pakkende melodiën die in hun vroegste werk zit, die hoorde ik niet meer, en dan heb ik maar afgehaakt.
Ik moet zeggen dat ik nooit een grote fan van ze geweest ben, ik mocht ze wel, maar een zware fan, dat nooit.

Voor mij plaat van het jaar (tot dusver)

voltazy
aan mij de eer om de 100ste stem van dit album te plaatsen

Skye Blue Skye ondervind hetzelfde probleem als de meeste wilco platen. Het is niet slecht maar zeker ook niet geweldig opzienbarend. De muziek kabbeld keurig door zonder boeiend te worden en ik ben bang dat het nooit zal lukken dat een wilco plaat mij grijpt zonder weer los te laten. Deze muziek doet mij simpelweg helemaal niks.

3 sterren voor dit album dat een stuk gelikter en minder experimenteel klinkt dan z'n voorgangers.

"Wat een verschrikkelijke plaat", dat was mijn eerste gedachte, want waar was de magie van A Ghost Is Born. Inmiddels is mijn mening drastisch veranderd, wat een heerlijk album. Heb hem mee op vakantie gehad en mede daardoor werd de vakantie nog zonniger. Impossible germany laat de veelzijdigheid zien! 4*

avatar van Benjammin'
Wat een schitterend album. Heerlijk rustig, maar het `rockt` ook flink op sommige momenten. Prachtig gitaarwerk. Als het aan mij licht wordt het een klassieker.

4,5 sterren