Wilco - Sky Blue Sky (2007)

Label: Nonesuch

1. Either Way (3:07)
  2. You Are My Face (4:39)
  3. Impossible Germany (5:58)
  4. Sky Blue Sky (3:24)
  5. Side with the Seeds (4:16)
  6. Shake It Off (5:43)
  7. Please Be Patient with Me (3:20)
  8. Hate It Here (4:34)
  9. Leave Me (Like You Found Me) (4:11)
  10. Walken (4:28)
  11. What Light (3:36)
  12. On and on and On (4:02)
Ik vind Hate it Here nu ook echt wel erg mooi. Daarentegen vind ik Either Way minder geworden. Ik vind het een beetje te klagerig klinken.

avatar van midnight boom
IK vind hem maatig, paar prachtige songs:
-walken
-You are my face
-Shake it off
- en natuurlijk: Impossible Germany (beeldschoon)

Voor de rest vind ik hem te soft.

3.5*

avatar van midnight boom
Na het concert van 17 november, is deze cd zo veel beter geworden!

Prachtig!

avatar van EGpower
Dat ben ik met je eens midnight boom. Het concert in de Effenaar was meesterlijk! Dit is één van de beste livebands die ik ooit heb gezien. En gewoon straf 27 nummers in een set spelen

Dit album staat voor mij vol hoogtepunten. You Are My Face is denk ik mijn favoriete Wilco-nummer. YHF blijft ook mijn favoriet, maar ik ben deze steeds meer gaan waarderen.

avatar van TEQUILA SUNRISE
Soms overkomen je merkwaardige dingen.
Al jaren voorgenomen om wat meer van deze band te gaan beluisteren en om een of andere reden is het vanavond pas zover.
Op de Wilco website dit album is zijn geheel beluisterd en dat klinkt prima.
Komt op mijn lijstje te staan dat is wel zeker.

Wilco is en blijft groots. Dit 'Sky Blue Sky' heeft misschien wat meer luisterbeurten nodig dan dat 'Yankee Hotel Foxtrot' had om te overtuigen maar bij het horen van 'Impossible Germany' gieren de rilling over mijn rug. Dikke dikke 4,5*!

Ik maak er nu toch echt 5* van. Laatste weken non stop aan het luisteren en dit is minstens zo mooi als Yankee Hotel Foxtrot! Ik geef niet zo graag 5* maar Wilco lijkt het bijna bij elk album te gaan verdienen!

avatar van Xel
Xel
ongelooflijke groeiplaat. Hij kruipt langzaam in je bloedbanen om daarna nooit meer te verdwijnen.... Steeds weer ontdekken dat 'ie net weer beter is dan je had gedacht. Van alle tijden.
Meest gedraaide Wilcoplaat bij huize Xel.

Xel schreef:

Meest gedraaide Wilcoplaat bij huize Xel.

Hier in huis ook, en eigenlijk tot nu toe ook de enige

avatar van TEQUILA SUNRISE
Erg mooi album wat je inderdaad meerdere malen moet beluisteren.
Een nummer als Impossible Germany bijvoorbeeld vind ik van ongekende schoonheid.
Het begin van het album vind ik zowiezo het sterkst, vooral de eerste 4 nummers.

pretfrit
Ik beaam bovenstaande berichten. Ook hier is Sky Blue Sky de meest gedraaide en in de loop van tijd ook meest gewaardeerde Wilco.

Mischien niet het meest vooruitstrevende maar uiteindelijk wel het meest plezierige en coherente album naar mijn mening.

avatar van De Daniël
Misschien wel ietsjes toegankelijker en beter dan Summerteeth. Yankee Hotel Foxtrot doet mij niet zo heel veel, vind deze in ieder geval een stuk sterker.

avatar van WJW
WJW
Deze kan ik een stuk beter hebben dan mijn eerste kennismaking met Wilco: Yankee hotel foxtrot.

pretfrit
Connaisseurs schatten Yankee Hotel Foxtrot hoger in...

O.K...Yankee Hotel Foxtrot was inderdaad een grote stap voorwaarts, echter Sky Blue Sky is het album waar je uiteindelijk het meest van gaat houden, het kruipt onder de huid en weigert te gaan vervelen

Yankee Hotel Foxtrot is de ravissante schoonheid op de dansvloer, alle ogen op haar gericht. Sky Blue Sky is het meisje wat je uiteindelijk mee naar huis neemt....

Dat verdient 5*

avatar van avdj
Wederom een sterke Wilco. Na "Yankee Hotel Foxtrot" geluisterd te hebben was mijn interesse voor deze band gewekt. Het album is erg evenwichtig en kent veel sterke nummers. Hier en daar neigt het net wel even te soft te worden. Meestal wordt dat weer teniet gedaan door een fraai gitaar- of pianoloopje. 4*

avatar van Henjo
Wat een prachtige klank hebben die gitaren toch, en wat een heerlijke songs! vooral Either Way, Impossible Germany en Walken, vooral het gitaarwerk vind ik prachtig, ik word er echt vrolijk van

4,5!

pretfrit schreef:
Connaisseurs schatten Yankee Hotel Foxtrot hoger in...

Dat verdient 5*

@wards schreef:

Mooi gezegd en helemaal mee eens

Sky Blue Sky kruipt inderdaad meer onder je huid, heeft meer emotie. YHF heeft dat voor mij juist wat te weinig.

De Daniël schreef:

Misschien heb ik dezelfde denkpatroon. Ik vind Wilco maar een matige groep, toch wat de vorige platen betreft. Misschien dan toch verder proberen met deze.

avatar van Koston
@wards schreef:

Mooi gezegd en helemaal mee eens

Hier ben ik het helemaal niet mee eens.

Skye Blue skye is het op eerste zicht leuke meisje dat achteraf snel gaat vervelen, YHF is het meisje dat je eerste wat vreemd vond maar nadat je haar beter kent er verliefd op wordt en er geen genoeg van kan krijgen

Nihilisme
Koston schreef:

Hier ben ik het helemaal niet mee eens.

Mooi gevonden, maar dat vind ik toch iets te min voor Sky Blue Sky. Ik kan me herinneren dat ik ook weinig onder de indruk was destijds van deze plaat, maar sinds me opviel hoe geniaal Either Way opent (zo heerlijk 'licht' gespeeld), ben ik 'm wel wat meer gaan waarderen. Én: Impossible Germany móet je meegemaakt hebben.

avatar van bertus99
Sky Blue Sky is een plaat die mij heel langzaam heeft veroverd. In het begin, twee jaar gelden, deed het mij eigenlijk weinig. Toen ik op een keer een beetje slaperig in het vliegtuig luisterde begonnen mij de mooie stem, composities en vooral de overgangen van rustig naar steviger en terug op te vallen. Geleidelijk heeft het album zich in mijn geest genesteld. Het album is nu een van mijn favorieten.
Ben het eens met Nihilisme dat de opening met Either Way heerlijk licht gespeeld is. Ook de tekst die begint met "maybe the sun will shine today....maybe it won't. Een echte cliché-zin, maar de manier waarop Jeff Tweedy het brengt is met zo'n soort knipoogje dat je voelt van....er zit een dubbele bodem onder. Op Either Way heerst nog een beetje berusting, op een of andere manier zal alles wel meevallen.
Verder op de plaat wordt het minder vrijblijvend. Er komt angst en woede naar buiten: Shake it off, Hate it here, Leave Me (like you fiound me).
Een juweeltje vind ik Please Be Patient With Me. Zelden iemand gehoord die zich zo van zijn kwetsbare kant laat horen.

avatar van Leeds
Laatst Summerteeth nog es beluisterd en neen, ik begrijp het gewoon weg niet. Wat zien jullie toch in deze Wilco???

Sky Blue Sky is echt de laatste poging die ik zal ondernemen om toch het geweldige te kunnen zien.

avatar van Sandokan-veld
Ze kunnen spelen, ze hebben kennis van en respect voor de muzikale tradities, zijn altijd avontuurlijk gebleven, en Jeff Tweedy is een van de grootste nog levende songwriters op de wereld, denk ik. Zoiets?

Maar oordeel vooral zelf. Als je een song als She's A Jar (op Summerteeth) echt tien keer kunt draaien, en er dan nog steeds helemaal geen gevoel bij krijgt (of op deze plaat misschien Side With The Seeds of zo), dan heeft het ook weinig zin om er verder je tijd aan te verspillen, natuurlijk.

avatar van freakey
Ik ben het hier wel mee eens San, ik ben zelf overigens pas ECHT gegrepen door Wilco toen ik ze live zag op Lowlands en later nog meer in de Effenaar in Eindhoven... MAGISTRAAL!!!!

Mischien is dat dan ook DE tip voor Leeds, even Wilco live gaan ondergaan.

Verder is denk ik de beste instapper nog wel Yankee Foxtrot Hotel, als het daarna niet pakt, pakt het nooit meer

avatar van De Daniël
Aah, ik denk dat ik mijn favoriete Wilco plaat heb ontdekt.

freakey schreef:

Mischien is dat dan ook DE tip voor Leeds, even Wilco live gaan ondergaan.

Wel, Sky Blue Sky heb ik eindelijk te pakken gekregen. Ligt klaar om de volgende dagen te gaan beluisteren. Ik ben alvast nieuwsgierig.

avatar van Leeds
Ik ben weeral niet over de streep te krijgen. Een matige plaat is het zeker niet. Maar sterk evenmin. Wilco is gewoonweg niets voor mij. Het licht gaat nu uit.

Jammer Kevin, ik wens u bij deze, desondanks. een goede nachtrust toe. Tot gauw, hoop ik!

avatar van freakey
Leeds schreef:

Wilco - Kicking Television (2005) nog even checken, daarna moet je er mee stoppen want dan is het ECHT niet aan jou besteed....