Eminem - Revival (2017)

met Phresher

4. Untouchable (6:10)
  5. River (3:41)

met Ed Sheeran

6. Remind Me [Intro] (0:26)
  7. Remind Me (3:45)
  8. Revival [Interlude] (0:51)
  9. Like Home (4:05)

met Alicia Keys

10. Bad Husband (4:47)

met X Ambassadors

11. Tragic Endings (4:12)

met Skylar Grey

met P!nk

17. In Your Head (3:02)
  18. Castle (4:14)
  19. Arose (4:34)
Zoals hij op de cover staat moet naar dit album geluisterd worden.
Eigenlijk heb ik een paar nummers heel even de tijd gegeven maar was al snel genezen.

Hij is afgedaald tot zijn dieptepunt. Rock Bottom!
Sinds mmlp is hij steeds op zoek naar een ander toontje of stijl.
In Relapse etc. was het nog vrij aardig.
Het constant gefrustreerde toontje met zijn hakkelige flow spreekt me echt niet aan.
Moet echt zijn zinnen gaan verzetten en zich op wat anders gaan richten helaas.
Je gaat bijna vergeten wat voor een icoon hij was in het verleden.
Daar hebben zijn eerdere Cd's teveel indruk voor gemaakt gelukkig!

avatar van Silky & Smooth
Kom op zeg met al die 0,5 en 1,0 sterren... Vinden jullie dit echt zo slecht of doen jullie er een schepje bovenop omdat het 'Eminem-onwaardig' is? Het was vanaf Recovery al duidelijk welke kant Eminem op zou gaan. Als je nog steeds de stille hoop dat dit een 'echt' hip-hop album zou worden, en nu teleurgesteld bent, heb je jezelf voor de gek gehouden.

Ik snap dat men vraagtekens zet bij zijn keuze om meer popmuziek te gaan maken; Jay-Z bewijst met 4:44 dat je ook heel goed relevante hip-hop kan maken zonder terug te grijpen naar vroeger. Toch kun je dezelfde vraagtekens kunnen zetten bij andere hip-hop artiesten die perse hip-hop willen blijven en ons continu 13-in-een-dozijn-albums voorschotelen. Of je dit album nou leuk vind of niet, je kunt niet zeggen dat Eminem niet blijft innoveren.

Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik met plezier naar dit album heb geluisterd. Dit vanwege dat één simpele reden: Eminem. Deze man verslaat 9 van de 10 rappers nog steeds met twee vingers in zijn neus. Alleen door zijn verschillende flows, tempo's en stemgeluiden zorgt hij al voor genoeg diversiteit. Met muziek eronder valt zijn nieuwe, hakkelige flow ook wel mee (en extreem als bij de Fuck Trump-cypher doet hij het hier ook vrijwel niet). Ik vind de R&B/pop-refreinen verder ook niet storend. Het nummer met Ed Sheeran is zelfs aanstekelijk, terwijl ik normaliter overal jeuk krijg als ik hem hoor zingen.

Zijn er minpunten? Zeker. Hetgeen dat mij het meeste tegenstaat is dat er niet meer gedaan is met samples als In Your Head en I Love Rock N Roll, zoals eerder gedaan is met bijvoorbeeld Changes en Sing for a Moment. Vooral In Your Head is tenenkrommend... Verder zijn het stuk voor stuk geen op zichzelf staande producties. Ze zijn echter krap aan voldoende, doordat ze Eminem voorzien van de juiste ondersteuning en misschien is dat ook wel genoeg.

Al met al vind ik dit een prima album dat sowieso beter en consistenter is dan MMLP2. Juist door het ontbreken van andere rappers. Eminem wil duidelijk een groter publiek aanspreken, maar dat is nooit anders geweest. Of het motief nou geld is of dat hij zijn boodschap zo breed mogelijk wil verspreiden laten we maar in het midden. Ik denk dat mensen vergeten dat Eminem altijd popmuziek (met bijhorende keuzes) heeft gemaakt, alleen spreekt dit de hip-hop liefhebber simpelweg minder aan.

avatar van DarkoMarco
1,5
De eerste keer dat Eminem niet meer de touwtjes in handen heeft, maar het nu nodig heeft door ieder geval niet de ''ja-knikkers'' van Interscope. Woorden zijn al vuil gemaakt aan dit album, dus veel inhoudelijke kritiek wil ik niet meer leveren, de stempel is allang gedrukt.

Waarom heeft Eminem de keuze gemaakt om te gaan samenwerken met commerciële artiesten sinds Recovery? Eminem was altijd een loyal dog die voor zijn plaats heeft moeten strijden in de zwarte subcultuur. Zelf spreekt Eminem van een schande hoe die nieuwe 'mumble' rappers de hip-hop industrie beïnvloeden en grotendeels invloed op hebben. Zelf kiest hij hiervoor om dit ten schande te maken op 'Believe', maar ook op 'Chloraseptic'. Waarom moet dit op twee nummers? Breng zulke shit uit op een mixtape zoals je vroeger deed.

Ik geloof niet meer dat Eminem echt 100% vrijwillig wilt samenwerken met zulke commerciële artiesten, of pop en rock invloeden wilt hebben op zijn muziek. Hij heeft het allang gemaakt, zegt zelf altijd een beetje klaar te zijn beroemd zijn status, en toch gaat hij deze richting op.
Ik wil weten wat de invloeden zijn vanuit Interscope. Waarom klinken de producties trouwens ook zo goedkoop wanneer je 20 producers klaar staan.

Waarom Skyler Gray en Rick Rubin? Eminem, je doet breuk aan je legacy.
Waarom altijd zo schreeuwen? Probeer eens met een rustige flow over te komen als op Infinite.

Ik had liever gehad dat Eminem faalde met een album samen met hip-hop producers en feateres, dan slaagt met een pop/rock album met zulke idiote artiesten als hier waar niemand op zit te wachten. Dit moet hij toch weten dat niemand hierop zit te wachten?

Ik ben benieuwd wat dit voor invloed gaat hebben voor in de toekomst. Hopelijk wordt Eminem wakker geschud. Laatste album met 100% hip-hop invloeden alsjeblieft.

*1.5

avatar van frolunda
Valt me nog mee gezien de vele negatieve reacties hier.Het grootste probleem voor mij zijn een groot gedeelte van de gastartiesten waar ik totaal niks mee heb.Alleen het nummer met Skylar Grey vind ik wel ok (komt waarschijnlijk omdat haar stem me aan Nena doet denken) en ook de bijdrage van Ed Sheeran zal wel een hit opleveren,de rest kan me gestolen worden.
Verder toch nogal wat nummers met niet overtuigende beats/producties en ook die hakkelende flow wordt op den duur wat irritant.
Voor de rest niet onaardig,vooral Untouchable en de laatste twee nummers vind ik vrij sterk maar in zijn geheel komt Revival nauwelijks boven de middelmaat uit.

avatar van james_cameron
Deze wederopstanding is slechts gedeeltelijk de moeite waard. Voornaamste probleem is de vaak flauwe muzikale omlijsting, met een overdaad aan voor de hand liggende samples en gezongen refreintjes. Eminem rapt nog steeds even sterk als altijd, maar hij heeft eigenlijk niet meer zo veel te vertellen en al helemaal niet veel meer om over te klagen. De houdbaarheidsdatum van een rapartiest blijkt beperkt. Wel erg leuk overigens is de sample van het ultrafoute Feel My Heat van Mark Wahlberg en John C. Reilly, uit de film Boogie Nights. Dat is dan wel weer briljant gevonden.

Wat een onzin al die kritieken. Mensen die zeggen de 'old Eminem' terug te willen begrijpen het gewoon niet. Die man wordt dit jaar 46. Als hij weer nummers maakt zoals vroeger gaat iedereen lopen klagen dat hij zich naar zijn leeftijd moet gedragen. Oftewel, het is nooit goed.

Op Revival laat Eminem zijn gevoelige kant zien en tegelijkertijd zien waarom hij nog steeds de beste rapper allertijden is. Een man die op 1 album met een nummer als Walk on Water zijn gevoelige/onzekere kant laat zijn en vervolgens op Believe laat zien hoe geniaal hij is, is voor mij een legende.

Ook het geklaag over de samenwerkingen die slecht zouden zijn... De 2 beste nummers voor mij zijn samenwerkingen, Need Me en Nowhere Fast. Maar goed dit is natuurlijk mijn eigen mening. Mensen die de samenwerkingen niet goed vinden kan ik nog inkomen aangezien dat een verschil in smaak is, maar de discussie over 'can the real slim shady please stand up' wordt niet gevoerd door fans, maar door mensen die alleen een bepaald gedeelte van Eminem goed vinden.

Laat ik zo zeggen, ik vind het een geniaal album en ik kan niet wachten op een nieuw album! En op zijn show in Nederland natuurlijk!

avatar van Yestsida
1,5
Dit was het niet.

Het begon natuurlijk al met de tenenkrommend slechte single Walk on Water. Er waren toch enige verwachtingen want ik ben wel fan van zowel Eminem als Beyoncé maar dit was het niet hoor. Eminem past totaal niet op deze productie en het zou beter tot zijn recht gekomen zijn als solonummer van Queen B denk ik. Met verve de slechtste single dat Em ooit uitgebracht heeft.

Untouchable kon me toen Revival het daglicht zag ook niet genoeg bekoren maar tegenwoordig kan ik het wel beter appreciëren moet ik toegeven. River is wel een toffe single in tegenstelling tot de opener, zal wel helpen dat ik liefhebber ben van Ed Sheeran's werk. Framed is oké en heeft meer de feeling van een klassiek Eminem-nummer. Bad Husband heeft een tof concept maar de uitwerking is tergend.

Het gros van dit album klinkt niet goed en vele nummers klinken zelfs gewoon nergens naar. Eminem rapt heel ongemakkelijk en past niet op 90% van de producties. De producties zijn naar mijn mening ook de Achilleshiel van deze plaat.
Slechtste album waar Dr. Dre ooit executive producer van geweest is en ook hier bewijst Rick Rubin weer geen goede match te zijn met Eminem.

Toch mogen we best blij zijn met deze miskleun van een album als je het mij vraagt. Naar aanleiding van de kritieken op dit album gaf deze levende legende ons de remix van Chloraseptic en vanaf dat punt is Shady weer helemaal op dreef en zo werd de opvolger wel een geweldig album!

Ik verlaag van 2,5* naar 1,5*