Nick Drake - Five Leaves Left (1969)

Folk
Label: Island

1. Time Has Told Me (3:56)
  2. River Man (4:28)
  3. Three Hours (6:01)
  4. Day Is Done (2:22)
  5. Way to Blue (3:05)
  6. 'Cello Song (3:58)
  7. The Thoughts of Mary Jane (3:12)
  8. Man in a Shed (3:49)
  9. Fruit Tree (4:42)
  10. Saturday Sun (4:00)
Pieter Paal
Misschien een beetje dom van mij, maar ik leerde Drake pas kennen nadat ik die prachtige documentaire over hem op t.v. gezien had. Daarna heb ik alle cd's van hem pas aangeschaft.
Nick Drake was een geniale singer/songwriter die helaas veel te laat pas aandacht kreeg.

avatar van George
Dom ?????????? Absoluut niet , Pieter !

avatar van Dudeness
Waaaaaauuuw!

Vaak kwam ik de naam Nick Drake reeds tegen als vermelde inspiratiebron bij tal van hedendaagse muziekanten.

Mijn "eigen-luie-ik" heeft echter nooit de moeite getroost hem eens te beluisteren...tot nu:

Ik vrees dat ik nog een paar weken ferm zal moeten recupereren van mijn opgelopen wonden.....want manman, wat ben ik keihard van mijn stoel gedonderd!!

Heb deze plaat (gedownload, moet ik eerlijkheidshalve eraan toevoegen) nu een vijftal keer beluisterd en ik weet het echt wel heel zeker: Ik ga al heel erg diep moeten graven in mijn geheugen om een band/artiest/album te vinden die zoveel indruk op me maakte bij de eerste luisterbeurten.

Ik ga nog effe wachten met stemmen, maar het moet heel erg verkeerd lopen als dit geen blijver wordt.

Pas als ik deze volledig heb verteerd ga ik over naar Pink Moon....

avatar van LeRoi
....Time Has Told Me.........Tja, klassieker toch? Zelf word ik nog net iets meer gepakt door (de stem van) Tim Buckley, een genre- en tijdgenoot. Prachtig album die bij niemand zou misstaan in de platenkast....
Ook voor (old)folkies (liefhebbers van folk) een aanrader om eens te beluisteren.....mijn bruggetje was destijds 'The Flying Burrito Bros'....

avatar van ricardo
day is done lekker meeslepend nummer beste nick drake album

avatar van Martin Visser
wat is dit toch een mooie plaat. gisteren maar weer eens gedraaid en River man blijft mijn favoriet. ik zag dat ik m maar 3,5* had gegeven. snel opgehoogd naar 4*.

avatar van Joy4ever
Toch maar eens dit album beluisterd. Ik kan absoluut begrijpen dat mensen dit mooi vinden. Breekbare liedjes, mooie warme stem, diepgaande teksten. Toch kan ik begrijpen dat Nick het op een gegeven moment voor gezien hield. Deze muziek heeft een te hoog depri-gehalte.

avatar van Paap_Floyd
Waarom heb ik dit op 3,5 staan? Wat een schitterende plaat is dit! 4* met uitzicht naar boven.

DonDijk
Nou dat werd tijd ook inderdaad zeg

avatar van Paap_Floyd
Verstand komt met de tijd nietwaar

DonDijk
Ze zeggen het...

avatar van Shangri-la
Dus staat hij volgend jaar op 5 sterren?

Bobiej
Het toffe aan Five Leaves Left vind ik dat de hele plaat zo natuurlijk, open over komt. Niets is geforceert, Drake is op ál zijn albums puur zichzelf, eerlijk.

avatar van ricardo
er zijn nogal wat mtv unplugged albums(acoustisch dus) uitgebracht, alleen van dit pure album kunnen ze nog wat leren,dit is nu echt een album wat wars is van commerciele doeleinden,een album uit de tijd toen muziek nog puur was absoluut 5 sterren waard,deze beste acoustische cd aller tijden

avatar van thetinderstick
Het debuut van Nick Drake. Een tijdloos en eerlijk album dat ik het beste vind van zijn drie studioalbums. De belans tussen zijn zang en gitaar enerzijds en de overige instrumenten anderszijds is hier perfect. Pink Moon vind ik affentoe te kaal en Bryter Layter affentoe te druk. Hier hoor je mooie akoestische nummers met prachtige arrangementen van Robert Kirby. Nick Drake kan tegelijkertijd zwaar en luchtig klinken, en dat maakt dat je dit album eigenlijk altijd op kan zetten, bij iedere gemoedstoestand en alle jaargetijden. 'Riverman', 'Day Is Done' en 'Way To Blue' zijn mijn favoriete nummers hier.

avatar van muziekobsessie
LET OP: ALS JE DIT MOOI VINDT LUISTER DAN OOK NAAR :
Bill Fay- bill fay uit 1971, is met een veel uitgebreider orkest, ondergewaardeerd meesterwerk BETER(kan dat?? JA dus) dan Nick Drake!!!

Ja Ja NIck Drake is heilig maar hij is niet alleen.

bedankt voor de tip
ik moet nodig bill fay's gelijknamige album luisteren, dat overigens uit 1970 komt volgens mij

avatar van Shangri-la
@muziekobsessie:
Ik ben het met je eens dat Bill Fay goed is, maar beter dan Nick Drake? Nee daar is hij net een maatje te klein voor. Maar inderdaad een aanrader voor Nick Drake liefhebbers.

wcs
Wat maakt Nick Drake toch fantastisch mooie muziek, ik heb hem nog maar net ontdekt maar hij behoort nu al tot mijn favoriete artiesten. Hij heeft een erg mooie stem maar zijn gitaarspel is ook erg knap
Beste nummers: river man, day is done, frui tree

avatar van Gajarigon
Vandaag de hele discografie van Nick Drake erdoor gejaagd, en geleidelijk aan begin ik deze toch ook naar waarde te schatten. Ik blijf de latere albums weliswaar nog wat hoger inschatten.

basketballerke
Opgewaardeerd naar 4,5*. Wat is vooral het tweede deel van deze plaat toch schitterend.

de 5 komt nog wel

avatar van ricardo
basketballerke, volgens mij staan de beste nummers van deze plaat toch echt in het eerste deel van deze plaat, Day Is Done en River Man,vind je die nummers dan minder goed dan het 2 de gedeelte van deze plaat?

basketballerke
Niet veel minder.

Bobiej
Nick Drake is voor mij toch 1 van de meest interesante muzikanten van de vorige eeuw...3 albums, waarop Nick zijn gevoel en intensie in zijn gitaar en zang stopt, en een naargeestige sfeer weet te creëren, keer op keer.

Three hours 'till sundown...Jeremy flies.
hoping to keep, the sun from his eyes
- om een voorbeeld te noemen.

Ik voel me gewoon verplicht hem naar 4,5 op te krikken !

ricardo schreef:
deze beste acoustische cd aller tijden

je weet dat ie niet helemaal akoestisch is?

Nou nee,bijna dan.

avatar van ricardo
Deze ben ik nu even weer aan het draaien maar blijft toch echt een super goed album en ook het beste album van Nick Drake vind ik,vooral River Man en Day Is done vind ik echt super.

wcs
Toch wel 1 van de betere albums die ik in mijn bezit heb. Ongelooflijk dat hij pas na zijn dood is doorgebroken want nick drake had toch wel talent te over.
Ik vind het ook erg moeilijk om 2 favoriete tracks aan te duiden, elk nummer verdient eigenlijk een vermelding. Hij start meteen goed met het nummer Time Has Told Me dat ook al toont wat je kunt verwachten : prachtige gitaarmelodieen en een zanger met een hemelse stem. De piano die in de loop van dat nummer komt ingevallen, is ook erg geslaagd en geeft het nummer nog iets extra mee. Die piano wordt ook voortreffelijk gebruikt in Saturday Sun dat een ideaal afscheidsnummer is, het kabbelt rustig voort en geeft je een vredig gevoel. Een ander hoogtepunt is River Man, echt knap hoe die gitaarmelodie een soort van onderhuidse spanning creert. Ook perfect ingezongen door nick die steeds meer 1 van mijn favoriete zangers wordt dankzij die dromerige stem. En dat gitaarspel weet wel meer een spannende sfeer uit te stralen, zo ook in Day Is Done, een nummer dat je echt in zijn ban heeft. Wat ook wel mag vermeld worden is dat nick drake knappe teksten schrijft, een voorbeeldje uit Man in a Shed:

Well there was a man who lived in a shed
Spent most of his days out of his head
For his shed was rotten let in the rain
Said it was enough to drive any man insane
When it rained
He felt so bad
When it snowed he felt just simply sad.

Maar mijn favoriet is fruit tree omdat dat nummer iets bezwerend heeft, wanneer dat nummer opstaat gaat al mijn aandacht naar het betoverende gitaarspel van nick drake en verdwijnt de rest van de wereld even.
5* voor dit prachtige pareltje.

Tja, absoluut een geweldig album van Nick Drake. Voor liefhebbers van Nick Drake en Tim Buckley zou ik eens gaan luisteren naar Keith Christmas die in dezelfde tijdsperiode ook geweldige muziek heeft gemaakt. Heb zelf het album Timeless and strange hetgeen een verzamelaar is van de eerste drie albums en een "unissued live cut" van de beste man.