Arctic Monkeys - Favourite Worst Nightmare (2007)

Label: Domino

1. Brianstorm (2:50)
  2. Teddy Picker (2:43)
  3. D Is for Dangerous (2:16)
  4. Balaclava (2:49)
  5. Fluorescent Adolescent (2:57)
  6. Only Ones Who Know (3:02)
  7. Do Me a Favour (3:27)
  8. This House Is a Circus (3:09)
  9. If You Were There, Beware (4:34)
  10. The Bad Thing (2:23)
  11. Old Yellow Bricks (3:11)
  12. 505 (4:13)

met Miles Kane

13. Da Frame 2R * (2:17)
  14. Matador * (4:49)
avatar van Reint
Ehm, volgens mij zijn er op het eerste album ook nog referenties naar Romeo and Juliet en het boek 1984 van George Orwell ('dancing like a robot from 1984').

avatar van bram1610
arwenevenstar schreef:

benieuwd welke ik nog meer heb gemist, de enige andere die ik heb gehoord was uit het eerste album: and he told roxanne to put on her red light (uit when the sun goes down)
naar Roxanne (the police)

Is Roxanne niet gewoon de naam die prostituees belichaamt?
Zien we de woordspeling?
Ha-ha.

avatar van lovegun
my favourite monkeys album!
505 blijft een diamantje

avatar van SebastiaanQuekel
De Arctic Monkeys heb ik altijd al aparte muzikanten gevonden. Ze maken eigenlijk best eenvoudige muziek, maar toch zijn heel veel mensen - onder wie ikzelf - verliefd op de simpele deuntjes die ze produceren. Die deuntjes hoor je vooral bij Old Yellow Bricks en Brianstorm, naar mijn mening de twee beste nummers van de plaat.

Omdat niet alle nummers van hetzelfde niveau zijn en dat ze soms wel erg op elkaar lijken: 3,5 sterren.

avatar van gukker
Ondanks dat ik dit het minste album van de Arctic Monkeys vind (aan het einde wordt het allemaal wat minder) blijft he natuurlijk geweldig. Brianstorm is een heerlijke ervaring om naar te luisteren en Teddy Picker, D is for Dangerous en Fluorescent adolescent zijn lekkere indierock nummers. Ze hadden alleen wat lekkers voor het einde moeten bewaren.

avatar van Snoeperd
Dan ben jij ook een van de enige die 5O5 een minder nummer vind, ik vind het middenstuk juist wat minder en het einde fantastisch.

Roelant
Dit album had iets meer tijd nodig dan WPSIATWIN, maar ik sta op het punt om te zeggen dat ik dit album beter vind dan hun eerste. Platen die ik aan het begin wat minder vond zoals The Bad Thing, This House is a Circus en Balaclava vind ik nu helemaal geweldig.

Zet dat naast de platen die ik al geweldig vond: 505, D is for Dangerous, Do me a Favour en If You Were There, Beware en je hebt een van de beste albums ooit gemaakt!

Muziek van AM begint mij op de een of andere manier nooit te vervelen!!

En waarom dan? Want dit is een beetje mager, haha.
Vogelbekdier schreef:
Humbug is veel beter
dan deze...

avatar van Co Jackso
De tweede album van Arctic Monkeys is een kleine tegenvaller. Waar het debuut constant van een hoog niveau is, zakt dit album halverwege weg naar een matig niveau. Dit gebeurt na het uitstekende Do Me a Favour. Overigens is 505 wel een prima afsluiter.

En dat terwijl het album zo goed begon. Brainstorm, D is for Dangerous en Teddy Picker zijn nummers die de verwachtingen waarmaken, en Fluorescent Adolescent is het aanstekelijke meesterwerk van dit album. Halverwege lijken zij een beetje de weg kwijt te zijn, met The Bad Thing als dieptepunt. Gelukkig zijn het allemaal korte nummers, maar jammer is het wel.

avatar van <JJ>
bram1610 schreef:

Is Roxanne niet gewoon de naam die prostituees belichaamt?
Zien we de woordspeling?
Ha-ha.

De bandleden hebben expres de naam Roxanne gebruikt om te verwijzen naar het gelijknamige lied van The Police. Juist omdat dat nummer ook over prostitutie gaat.
Niet zomaar uitgekozen dus...

bron: Wikipedia

avatar van AOVV
Toch wel wat minder dan het debuut, al staan hier ook knallers op zoals 'Fluorescent Adolescent', en ook een wat ingetogener nummer, 'Only Ones Who Know'. Dat verraste me wel, positief dan.

avatar van Screenager
Vind ik nog beter dan hun debuut, geweldig album, geen enkel nummer dat me niet boeit!

avatar van Choo Choo
Dit album is van begin tot eind geweldig!

Alleen maar supernummers met als hoogtepunten D is for Dangerous, Do me a Favour, This House is a Circus, If You Were There, Beware en uiteraard 505!

Hiermee doe ik eigenlijk de rest nog tekort, want in principe mogen ze allemaal genoemd worden als hoogtepunt. Dit album is het beste wat Arctic Monkeys heeft gemaakt en zal zeer moeilijk zijn om nog te overtreffen!

De wat mindere nummers vind ik Fluorescent Adolescent en Only Ones Who Know. De eerste vind ik wat te pop-achtig en de tweede is me iets te rustig.
Ze misstaan overigens niet wanneer je het album van begin tot eind luistert.

505 is de perfecte afsluiter van een perfect album. Het heeft zo'n geweldige opbouw en zoveel emotie in de gitaarsolo, ik kan daar geen genoeg van krijgen!

avatar van LucM
Fluorescent Adolescent is inderdaad poppy maar ook erg ingenieus, Only Ones Who Know is een geslaagd rustpunt.
505 vind ik ook een perfecte afsluiter en het hoogtepunt op dit album. In tegenstelling tot het debuut kan ik hier geen enkele misser aanduiden.

avatar van Choo Choo
LucM schreef:
In tegenstelling tot het debuut kan ik hier geen enkele misser aanduiden.

Wat is volgens jou een misser op het debuut dan? (misschien dat deze vraag hier nu eigenlijk niet hoort, maar het is toch een reactie op wat je hier zegt... )

avatar van LennartDG
Deze vind ik eigenlijk iets beter dan het debuut, omdat de stijl veel gevarieerder is. Van de debuutplaat zijn 11 nummers in een quasi identieke stijl, en de overige twee nummers (Mardy Bum en Riot Van) zijn zachtere ballads, onderling ook vrij gelijkaardig. De nummers op Favourite Worst Nightmare variëren veel meer, zijn veel volwassener. Een nummer als Do Me a Favour had bijvoorbeeld nooit op Whatever... kunnen staan, hetzelfde voor het fantastische 505. Ook in de overige nummers hebben de Monkeys hun stijl wat volwassener gemaakt. Whatever... is een geweldige debuutplaat, maar daar krijg ik wel vaker het gevoel dat ik naar hetzelfde patroontje aan het luisteren ben.

Favorieten: Do Me a Favour en 505.

avatar van kobe bryant fan

avatar van thetinderstick
Deze tweede van de Arctic Monkeys vind ik ongeveer net zo goed als de eerste. Lekkere plaat met 'Teddy Picker', 'Balaclava', 'Fluorescent Adolescent' en '505' als beste nummers

avatar van hallo!
Het einde van Do Me A Favour vind ik geniaal. De lyrics ook.

How to tear apart the ties that bind, perhaps fuck off, might be too kind,
Perhaps fuck off, might be too kind.

kobe bryant fan schreef:
Sterke Arctic Monkeys plaat maar wel een stuk minder dan hun debuut.

Dat idee heb ik ook altijd gehad, althans een stukje minder dan. Niet vreemd met dat debuut in mijn top 3. Echter: nu ik als voorbereiding op hun concert vanavond in Keulen hun 4 albums draai, vind ik Favourite Worst Nightmare bepaald niet tegenvallen. Sterker nog, zoveel doet het niet onder voor dat briljante debuut, Whatever People Say...

avatar van Snoeperd
kobe bryant fan schreef:
Sterke Arctic Monkeys plaat maar wel een stuk minder dan hun debuut.

Ben ik het mee eens, hier staan een paar toppers op maar hij is véel minder constant als het publiek, daar staan 13 pareltjes op. Hier staan toch echt een paar mindere tracks tussen. Maar dit wordt weer gecompenseerd door geweldige nummers als Brianstorm, 505, Teddy Picker, Fluorescent Adolescent en Old Yellow Bricks

avatar van P.O.W.
west schreef:

Helemaal mee eens, de twee albums liggen qua kwaliteit best dicht bij elkaar.

FightForMore
west schreef:

Inderdaad. Ik heb hun debuut ook een vijf gegeven en dit album mag zeker niet onder doen. Daarom krijgt dit album een vijf van mij.

avatar van LeNoise
Wat was Kane's bijdrage aan 505 als ik vragen mag?

avatar van RvS_009
LeNoise schreef:
Wat was Kane's bijdrage aan 505 als ik vragen mag?

Tweede gitaar.

avatar van LeNoise
Dat is mij nooit opgevallen, bij the Rascals heeft Miles Kane een nogal eigen stijl. Hier merk ik daar niets van terug.
Turner heeft in alle waarschijnlijkheid dat orgeltje dan voor zijn rekening genomen .

avatar van RvS_009
LeNoise schreef:

klopt, Turner doet de synths, Miles tweede gitaar.

Gedurende die tour heeft Miles Kane ook vaker live met ze gespeeld dat nummer. (te zien op de at the appollo DVD en glastonbury).

avatar van yKriistian
Brainstorm, zo hoor je een album te beginnen.
505, zo hoor je een album te eindigen.

Prachtig album

avatar van JVT
JVT
yKriistian schreef:
Brainstorm, zo hoor je een album te beginnen.
505, zo hoor je een album te eindigen.

Prachtig album

Yes Indeed!!!

avatar van bertus99
Misschien ben ik intussen veel te oud om van de Arctic Monkeys opgewonden te raken. Ik hoorde zoveel over ze en dat het zo'n frisse nieuwe band zou zijn dat ik dit album maar eens geleend heb.
Nou, ik hoor dat ze kunnen spelen, ze hebben wel ideeën, bij vlagen klinkt het leuk maar briljant....nou nee. De zang is eigenlijk de zwakste schakel. Gewoon geen lekkere stem.
Is het nou wezenlijk anders dan wat de meeste Britse bandjes de laatste 10-20 jaar meestal brengen? Zo ja, wil Iemand mij dan uitleggen wat er anders of briljant of opwindender is aan de AM dan aan al die andere bandjes. Misschien hoort opa het gewoon niet meer goed.

En misschien is hun debuut ook beter dan deze, dat lees ik wel.