Suede - The Blue Hour (2018)

Label: Warner Bros.

1. As One (4:10)
  2. Wastelands (5:31)
  3. Mistress (3:23)
  4. Beyond the Outskirts (4:06)
  5. Chalk Circles (2:04)
  6. Cold Hands (3:16)
  7. Life Is Golden (3:57)
  8. Roadkill (2:06)
  9. Tides (4:08)
  10. Don't Be Afraid If Nobody Loves You (4:24)
  11. Dead Bird (0:26)
  12. All the Wild Places (3:15)
  13. The Invisibles (4:09)
  14. Flytipping (6:41)
avatar van Fathead
Omdat het erg in het verlengde ligt van de vorige plaat is het niet echt een verrassende plaat. De vorige vond ik ietsje beter en consistenter, maar hier staat dan weer Life is Golden en Outskirts op.

Over de hele linie misschien een trapje lager dan de vorige, maar de pieken vind ik fantastisch.

Mijn 1e luisterbeurt was een valse start en gaf een foute indruk.

Nu ik de plaat in bezit heb (blauw vinyl) en er gorf voor kan gaan zitten met een koptelefoon op, laat t zijn echte schoonheid zien.

Gewoon weer een klasseplaat van deze heren

Weer wordt mijn mening over streaming luisteren bevestigd. Daar deed dit album me weinig,, en een fysiek exemplaar grijpt me meteen bij de strot. Wat een verschil in luister ervaring zeg.

Het probleem met die kleurtjes vind ik vaak dat ze niet goed klinken, krakerig of gewoon minder mooi. Gaat niet altijd op, maar ik ben er onderhand klaar mee en probeer juist zwarte exemplaren te kopen van albums (wat tegenwoordig soms moeilijker is dan de gekleurde versie).
Van dit album ook geen gekleurde versie, maar klinkt inderdaad wel erg mooi (en is bij nieuw vinyl helaas niet altijd zo).

Eens voor wat betreft de kleuren. Maar deze klinkt prima. En het is inderdaad niet altijd het geval gelukkig.
Ik ben gek van blauw, dus kon deze niet in t zwart kopen

avatar van Bartjeking
Suede; grote naam in de muziek, maar voor mij pas begonnen bij het vorige album. Meteen verkocht en een hoop mooie parels in te halen. Dit ligt inderdaad mooi in de lijn van de vorige plaat; met 'Beyond the Outskirts' als hoogtepunt. Wellicht ook maar eens op vinyl ophalen! Sinterklaas eens lief aankijken.

avatar van nico1616
Ik doe er een halfje af, het pakt me allemaal niet zo als de twee vorige platen die ik grijsgedraaid heb.
Deze heeft last van teveel bombast, pretentie zelfs bij momenten (Today I found a dead bird )

avatar van thefook
Wat mij erg hielp, was eerst een paar keer de instrumentale versie van het album luisteren. Nuances zijn beter te horen zo. Opener omdat ook echt alle spoken-word gedeeltes en achtergrondkoortjes weggelaten zijn.

avatar van Sgt. Revolver
Inmiddels heb ik dit nieuwste album van Suede enkele malen beluisterd en ik vind het echt geweldig. Brett Anderson is uitstekend bij stem en de door anders users aangehaalde bombast spreekt mij enorm aan. Het album begint al prachtig met "As One" (het begin klinkt nogal gothic) en "Wastelands", maar vooral de laatste drie liedjes vind ik erg mooi. Dat intro van "All the Wild Places" klinkt sprookjesachtig (mooi). Naast de drie laatste liedjes blijft "Life is Golden" een grote favoriet van mij.

Als geheel spreekt de sound van het album mij ook erg aan: het sleept lekker voort en aan de gesproken stukken stoor ik mij niet. Het koor past ook goed bij de muziek van Suede.

Ik ben nu wel erg benieuwd geworden naar de voorganger van "The Blue Hour", "Night Thoughts".

Het debuut van Suede spreekt mij als geheel nog net iets meer aan en mijn favoriete liedje van Suede blijft "Still Life" van het album "Dog Man Star", maar met "The Blue Hour" heeft Suede weer een parel afgeleverd.

Voor nu 4,5*.

avatar van luigifort
Goed bezig
Night Thoughts is top!

avatar van mvfreak

Ik heb dit album veel geluisterd en kwam tot een soortgelijke conclusie: ik vind hem toch wel minder dan Bloodsports en Night Thoughts. Muzikaal gezien schiet de bombast zover door dat het irritant begint te worden, en ook de snik en de kopstem worden door Brett iets te vaak en te geforceerd ingezet.

avatar van Lee Malone
Voor mij is dit te bombastisch en pretentieus. Daarnaast vind ik erg weinig dynamiek terug. Alles lijkt maar voort te denderen, zonder ruimte voor hooks of riffs die je even weten vast te grijpen. Niks voor mij.