Rolling Stones - Forty Licks (2002)

Alternatieve titel: 40 Licks

Label: Virgin

1. Street Fighting Man (3:16)
  2. Gimme Shelter (4:32)
  3. (I Can't Get No) Satisfaction (3:44)
  4. The Last Time (3:42)
  5. Jumpin' Jack Flash (3:43)
  6. You Can't Always Get What You Want (7:29)
  7. 19th Nervous Breakdown (3:57)
  8. Under My Thumb (3:42)
  9. Not Fade Away (1:49)
  10. Have You Seen Your Mother, Baby, Standing in the Shadows? (2:36)
  11. Sympathy for the Devil (6:17)
  12. Mother's Little Helper (2:47)
  13. She's a Rainbow * (4:13)
  14. Get Off of My Cloud (2:56)
  15. Wild Horses (5:45)
  16. Ruby Tuesday (3:15)
  17. Paint It, Black (3:45)
  18. Honky Tonk Women (3:01)
  19. It's All Over Now (3:28)
  20. Let's Spend the Night Together (3:25)
  21. Sympathy for the Devil [The Neptunes Remix] * (5:52)
  22. Start Me Up (3:33)
  23. Brown Sugar (3:49)
  24. Miss You (3:35)
  25. Beast of Burden (3:27)
  26. Don't Stop (3:58)
  27. Happy (3:05)
  28. Angie (4:31)
  29. You Got Me Rocking (3:33)
  30. Shattered (3:46)
  31. Fool to Cry (4:07)
  32. Love Is Strong (3:48)
  33. Mixed Emotions (4:01)
  34. Keys to Your Love (4:12)
  35. Anybody Seen My Baby? (4:07)
  36. Stealing My Heart (3:42)
  37. Tumbling Dice (3:46)
  38. Undercover of the Night (4:13)
  39. Emotional Rescue (3:42)
  40. It's Only Rock 'N' Roll (4:10)
  41. Losing My Touch (5:05)
totale tijdsduur: 2:31:19 (2:41:24)
Jocharo-T
Chronos85 schreef:
Alles buiten klassiek is popmuziek? Hoezo? Ik schaar jazz toch echt niet onder popmuziek en ook avant-garde, ambient, techno en een hoop andere genres staan los van de pop.
Jij hebt het over het genre pop. Popmuziek is bijna alles buiten de klassieke muziek. rock, dance, hip-hop, in principe allemaal popmuziek. Er onstaat alleen vaak verwarring omdat je binnen de popmuziek nog het aparte genre 'pop' hebt, met goed in het gehoor liggende refreintjes e.d.

Je hebt wel gelijk dat er uitzonderingen op de regel zijn. jazz en ambient vallen er buiten geloof ik. Maar goed, er zijn dus twee definities van popmuziek. Het genre en het 'alles omvattende pakket' zeg maar. Wat ik eigenlijk probeerde te zeggen, is dat ik de punten die user anoniempje30 opsomde niet zo sterk vond.
Chronos85 schreef:
The Beatles en The Stones met elkaar vergelijken kan zeker, overeenkomsten vinden is lastiger.
Wat je in het laatste gedeelte van je zin hebt geschreven is wat ik eigenlijk bedoelde te zeggen. Ik ben niet zo thuis in de dicography van The Stones en heb veel meer met The Beatles, maar qua sound vind ik ze weinig met elkaar van doen hebben.

avatar van musiquenonstop
Ach ja dat Beatles / Stones gedoe, typisch nederlands, in engeland hebben ze het daar echt niet over. Begin jaren 80 was het Doe Maar of Normaal, ook bands die niets met elkaar te maken hebben.

En hoewel ik al heel mijn levenlang Beatle fan ben, begin ik nu steeds meer waardering te krijgen voor de Stones, ik had ze nooit uitgesloten maar gewoon niet eerder in verdiept. Een documentaire deed me besluiten dat wel te doen, en zodoende de aanschaf van deze plaat. Hoewel een paar missers hebben ze toch heel wat brilliante nummers gemaakt, getuige deze verzamelaar. Ik mis hier Almost Hear You Sigh op. Jagger mag mischien niet de beste zanger zijn, zijn energie, intonatie en frasering maken dat meer dan goed.

avatar van ricardo
Als je maar 1 enkel album van The Stones wilt hebben met hun meest bekende nummers dan is dit wel de beste keuze denk ik.

Wil je iets uitgebreider gaan dan zou je voor Singles Collection en Jump Back kunnen gaan.

Wil je nog uitgebreider dan ga ja natuurlijk voor hun reguliere albums.

Wel jammer dat ze nooit echt complete concerten uit hun topperiode op plaat hebben gezet, als is Get Yer Ya Ya's Out natuurlijk een lekker album maar wat kort, net als Live Licks uit 2004 dat ook is. Maar van eind 70 of begin 80 is er niet veel te vinden op plaat in live vorm volgens mij.

avatar van goldendream
Vraagje: bestaat er van The Stones een gelijkaardige dvd-box als 'Anthology' van The Beatles? Op de box 'The Long and Winding Road' van The Beatles stond een reclamefilmpje over een 4-delige Stones-box-set, met een deel over de jaren '60, de jaren '70, de jaren '80 en de jaren '90 tot nu. Alleen ben ik de naam vergeten en is de box alweer in de bib. Een zoektocht op Bol heeft ook niks opgeleverd. Wie heeft een tip voor een uitgebreide rockumentary op dvd over The Stones?

avatar van goldendream
Dank voor de link, maar veel helpt die niet. Wellicht bestaat er geen deftige box die te vergelijken is met 'Anthology' en de geschiedenis chronologisch doorloopt.

avatar van pmac
Goede verzamelaar maar er kan wat gewisseld worden me dunkt. Ik mis We love you, Memory Motel, Cant you hear me knocking, Some girls Waiting on friend en the Worst om maar eens wat te noemen.

TheArtfulDodger
Op de cd die ik heb staat ook een Neptunes-remix van Sympathy For The Devil, of is dat nummer
er later aan toegevoegd?

avatar van kaztor
musiquenonstop schreef:

Doe maar normaal?

avatar van nlkink
Ricardo:

In 1977 hebben de Stones een dubbel live album uitgebracht met de titel 'Love You Live'.
En in 1982 kwam het live album 'Still Life' uit. Daar is ook nog een hit mee gescoord met de single 'Going To A Go Go'.

avatar van BoyOnHeavenHill
Een chronologische volgorde was leuk geweest (al was het maar zodat ik de nummers uit de latere periode met één druk op de stopknop van mijn CD-speler zou kunnen skippen), en net als iedereen mis ik wel wat (waar is hun debuutsingle Come on ?), maar ach, dit is een briljante verzameling van een aantal van de beste pop/rock-singles ooit gemaakt, en als zodanig voor mij zonder enige vorm van discussie ***** waard.

Ik mis vooral She's Like a A Rainbow.

Om mijn album staat hij niet op.
Daarvoor in de plaats staat er een remix van Sympathy For The Devil op; ook de gewone versie daarvan trouwens.

avatar van BoyOnHeavenHill
O, dat is raar. En wat belazerd dat zelfs zo'n ultieme compilatie als deze met het remixvirus is besmet...

avatar van vielip
Ik mis Rock and a hard place en Almost hear you sigh...en zo is een verzamelaar nooit voor iedereen ideaal dan wel compleet.

avatar van ricardo
40 nummers is voor een band als de stones ook wel wat weinig om de essentie weer te geven door de jaren heen.

avatar van teus
ricardo schreef:

Ja precies, dat inzicht krijg je nooit goed met artiesten die lang in het zadel blijven rijden
Een verzamelaar vind ik sowieso geen definitief en inhoudelijk overzicht van een band of muzikant,ook al bestaat een band maar 5 jaar
Dat gaat dus alleen op voor complete box overzichten
Wat deze betreft,ik heb zelf de Special Limited Edition CD Box Set,met de zelfde samenstelling als hier vermeld, inhoudelijk Top songs ,alleen het irriteert mij altijd als een verzamelalbum niet chronologish is samengesteld,zoals dit album, dat zou eigenlijk een verplichting moeten zijn

avatar van ricardo
En ik vind allemaal verschillende nummers uit verschillende jaartallen allemaal doorelkaar gehusseld ook maar niets. Ieder album en jaartal daarbij heeft zijn eigen sfeer die authentiek is en bijelkaar hoort. En daarom houd ik niet van verzamelaars. Wil ik veel bekende nummers van een artiest horen dan ga ik het liefst voor een live album, veel beter, en mocht een artiest je niet bevallen heb je toch een mooi document in de vorm van een live album van ze in huis.

avatar van glenn53
Wat dat betreft is Grrr beter.

avatar van nlkink
Het niet chronologisch plaatsen van liedjes kan wel maar dan moet er op zijn minst een gedachte achter zitten. Een mooi voorbeeld is het dubbelalbum Kink Kronikles van The Kinks (Reprise). Alle vier kanten hadden de liedjes ingedeeld naar een thema. De toelichting zat in de liner's notes geschreven door John Mendelssohn.
Ook een fraaie verzamelaar met in elk geval de suggestie van een thema is weird Scenes Inside The Goldmine uit 1972 van The Doors.
Ook Love van The Beatles springt van het ene jaar naar het andere en sommige liedjes uit het ene jaar bevatten fragmenten uit een ander jaar. Zeer knap gedaan. Ik zou willen dat men vaker op zo'n creatieve manier met bestaand materiaal omging.

buizen
Als Stoneswaanzinnigen MOET men natuurlijk ook weer dit album 'hebben'.

Cured
Niet teveel 'buizen', Buizen .... hoeveel heb je er al op ; Forty bliks ?

Hey buizen

Dit is een album uit 2002 en nog een verzamelaar ook, en nu moet je hem in jouw ogen ineens hebben?

Bij de nieuwste van iron maiden had je het laatst ook al over maidenwaanzinnigen.

Erger je niet zo aan de 'grote bands' en vele postingen daar.

Geniet lekker van de muziek die je wel leuk vind

avatar van Jelle78
buizen schreef:
Als Stoneswaanzinnigen MOET men natuurlijk ook weer dit album 'hebben'.

Ik wordt hier zo moe van...
Vind je de Stones niks, prima, daar kan ik me echt niet druk over maken, maar kom dat met argumenten of zeg niks. Met dit soort loze commentaren schiet werkelijk niemand iets op.

Over Forty Licks: los van het feit dat deze verzamelaar al jaren niet meer te krijgen is en ook niet op Spotify staat, vind ik dit niet de beste Stones verzamelaar die er is (ik heb hem uiteraard wel, want Stones waanzinnige ). Ik hou van verzamelaars in chronologische volgorde of verzamelaars die destijds zijn uitgekomen.
Als je een goed overzicht wilt van de Stones in de 60's, kun je niet om verzamelalbums heen (veel hits kwamen toen alleen op single uit). Als je een volledig overzicht van de carrière van de Stones wilt zou ik voor Grrr gaan en als je een overzicht van de Stones in de 60's wilt zou ik voor Rolled Gold gaan (hoewel die volgens mij ook niet of slecht meer te verkrijgen is, staat wel op Spotify), of voor Big Hits (High Tide And Green Grass) en Through The Past, Darkly (Big Hits Vol. 2). In dat laatste geval prefereer ik in elk geval de UK versies, die staan op Spotify.

1,5 ster.
Omwege het geijkte.
Jumping Jack Flash
Honky Tonk Woman
Sympathie For The Devil
I Can't Get No Satisfaction
We weten het nu wel.

avatar van Jelle78
buizen, ik lees nog steeds geen argumenten waarom je dit niks vind. Uit "het geijkte en we weten het nu wel" kan ik niet opmaken waarom je dit geen goede muziek vind. Ik ben namelijk wel benieuwd want gezien jou muzieksmaak, die wel overeenkomt met de mijne, zou je de Stones best goed kunnen vinden.

buizen
Ik hoor - bij wijze van spreken - nog liever de vogeltjesdans dan "I Can't Get No Satisfaction", het is allemaal zo uitgemolken en gedateerd. Dat alleen al lijkt me legitieme reden genoeg om een kritiekpuntje te kunnen plaatsen. Deze verzamelaar voegt verder helemaal niets toe. Alles is al bekend wat hier op staat.

Voor degenen die de aanschaf van deze verzamelaar overwegen: think twice! Tegenwoordig zijn er ook hele leuke moderne andere bandjes dan de Rolling Stones.

avatar van Von Helsing
buizen schreef:

En zie hier de benjamin uit jouw top 10

niet te verwarren met

buizen
Het is misschien maar beter om dit onderwerp te laten rusten, Von Helsing.
Laat ik dan maar de verstandigste zijn.
Stones- noch Beatleswaanzinnigen zijn immers voor rede vatbaar.