Exit North - Book of Romance and Dust (2018)

Uitgebracht in eigen beheer

1. Bested Bones (5:20)
  2. Short of One Dimension (5:53)
  3. Sever Me (4:24)
  4. Passenger's Wake (3:58)
  5. North (4:57)
  6. Lessons in Doubt (4:05)
  7. Spider (4:43)
  8. Losing (9:11)
  9. Another Chance (4:00)
avatar van Manfield
De nummers Bested Bones en Lessons In Doubt staan op bandcamp en maken mij waanzinnig enthousiast voor deze release! Heerlijk om weer nieuw werk van Thomas Feiner, en ook Steve Jansen te horen

avatar van Alicia
Sinds het fraaie album Slope van Steve Jansen (2007) en de prachtige opvolger Tender Extinction (2016) ben ik een hele grote fan van het stemgeluid van Thomas Feiner. Ik probeerde alles waar Thomas op zingt te pakken te krijgen en dat viel helemaal niet mee. Zijn vorige album stamt alweer uit 2001 en met name voor The Opiates Revised versie uit 2008 werden exorbitant hoge prijzen gevraagd.

Gelukkig staan er een aantal reeds eerder uitgebrachte singletjes op Bandcamp, waaronder Bested Bones. Dit nummer in een iets andere bewerking staat nu ook op het debuut van Exit North.

Exit North is opgericht in 2014 en bestaat uit Thomas Feiner, Steve Jansen (ex-Japan), Ulf Jansson en Charles Storm.

Ik kan wéér niet wachten!

avatar van DjFrankie
eh1982 is weer een aanrader voor jouw.

Thomas Feiner!

avatar van muziekobsessie
Vorig album is al 17 jaar oud! Tijd voor n nieuwe dus. Oh wat kijk ik hier naar uit. Thomas feiner de meester van de eilandjes van vele lagen zang in 'n nummer die zo heerlijk uit de verte aan komen waaien. Hij heeft dezelfde aanpak als matt elliott. Lekker tegen de stroom inzwemmen en een eigen genre creëren. Lessons in doubt klinkt echt weergaloos mooi! Bijna klassiek die piano. Ik eet al mijn schoenen op als dit niet hoog in mijn top 10 2017 gaat komen

avatar van Poles Apart
muziekobsessie schreef:
Ik eet al mijn schoenen op als dit niet hoog in mijn top 10 2017 gaat komen

Dan begin maar al vast met het uitkiezen van een paar.... Zal moeilijk zat worden om deze in de Top 10 van vorig jaar te krijgen...

avatar van Chameleon Day
Op basis van de trailer en de vrij gegeven nummers denk ik dat de verwachtingen volledig ingelost gaan worden!

(Strijkers misschien wat te zoet?.....En hoor ik een beetje Scott Walker in Feiner z'n zang?)

avatar van Alicia
Het album is uit! Helaas kan ik er nog niet helemaal naar luisteren, de vier vrijgegeven tracks op Bandcamp beloven echter veel goeds. Omdat de download even duur is als de cd (komt zelden voor) en het ook flink scheelde in prijs (VAT of porto), heb ik de cd Book of Romance and Dust maar besteld bij een Nederlandse leverancier. Het overkomt mij niet vaak, maar ik zal dus nog even moeten wachten op de postbode! Maar wat in het vat zit...

Nee, ook (nog) niet op Spotify te vinden!

avatar van DjFrankie
Ook besteld. Is in Nederland goedkoper dan via bandcamp.

avatar van Broem
Dat is idd vreemd. 18 pond op Bandcamp Cd kost 16 euro bij JPC maar pas release op 19 oktober (Duitsland)

avatar van Alicia
Het is moeilijk, maar dan wacht ik wel even! Ook de VAT toeslag voor alleen Europese gebruikers is niet erg klantvriendelijk. Ik heb op Bandcamp nog niet meegemaakt dat een digitaal album (een cd lengte, geen hi-res) 24 euro, 53 cent (ruim 20 euro plus VAT) moet gaan kosten. Dan kies ik uiteraard voor een CD'tje via Nederland!

Inmiddels 2 luisterbeurten erop zitten. Wat direct opvalt is de mix en productie: de stem van Feiner heel dicht op de luisteraar. Drums, bas en piano klinken als nooit tevoren. De melodieën van strijkers en piano raken je tot in je ziel.
Dit album lijkt op het eerste gehoor minder makkelijk te doorgronden dan Opiates. Dit komt vooral dat veelal een herkenbare songstructuur ontbreekt. Zo schiet 'Short Of One Dimension' in 6 minuten alle kanten op en is 'Passenger's Wake' een mooie mix tussen dreigende en zalvende passages. Ruimte voor licht is er amper; alles is aardedonker. Maar daar komt in 'Losing' ineens de sopraanstem van Anna Bylund voorbij als perfect tegengewicht voor het donkere timbre van Feiner. De tweede helft van deze track (van ruim 9 minuten) is trouwens het best te omschrijven als ambient, een term die voor meer passages van dit album van toepassing is. De tijd zal leren of dit net zo'n cultklassieker als Feiner & Anywhen's Opiates wordt, maar dat dit muziek van heel hoog niveau is, moge duidelijk zijn!

avatar van LZA
LZA
Wat klinken die trompet en contrabas vet zeg in "bested bones". Hoppa na twee rondjes bandcamp meteen in de pre-order.

avatar van Alicia
Voor de platendraaiers onder ons! Nu ook verkrijgbaar als 2 × vinyl oftewel een 'dubbelelpee'.

avatar van Tegid.mzk
Is dit album toevallig in z'n geheel te beluisteren? Ben zo benieuwd.

Tegid.mzk schreef:
Is dit album toevallig in z'n geheel te beluisteren? Ben zo benieuwd.

Helaas, ik heb dit album nog nergens in z'n geheel gevonden, er staan slechts vier nummers op Bandcamp, die je zou kunnen beluisteren. Heb de cd dus nagenoeg blind besteld. Het risico durf ik in dit geval wel aan!

avatar van hogweed
Ik heb de cd via bandcamp besteld (niet de goedkoopste optie), en heb gelijk de download van het album ontvangen. En Daan, Alicia en alle andere muziekliefhebbers, als jullie de vier nummers op bandcamp mooi vinden, lijkt mij de kans op een miskoop zeer klein.

Mijn indruk na enkele luisterbeurten: zeer fraai album.

Alicia schreef:

Vinyl pas in december leverbaar Inclusief een download voucher om te kunnen streamen. Zonde om nu de cd te bestellen. Niet op spotify te luisteren. Dat betekent wachten en wachten en...mss ergens een klein lekje op dat grote www

avatar van Manfield
Broem schreef:

Soulseek?

Broem schreef:

Ach jee, ik zie het nu pas... klopt! In december komt dat vinyl pas uit, maar als je nu de lp bestelt, kun je toch alvast het album downloaden?

Alicia schreef:

Oké. Dat zal ik eens bekijken. Ging ervan uit dat er een voucher bij de lp zit om te kunnen dowoaden. Thanx.

avatar van muziekobsessie
Mijn hoge verwachtingen door de eerste 2 fantastische vrijgegeven nummers zijn niet helemaal ingelost. Vindt dat nog steeds de 2 beste nummers die door feiner zelf zijn geschreven. De andere nummers door steve jansen geschreven vind ik toch 'n tikkeltje minder sterk. Ik heb gek genoeg het idee dat als feiner zelf alles had geschreven en ingespeeld het 'n meesterwerk was geworden ala the opiates. Feiner is toch het ware talent dat hier naar mijn bescheiden mening te weinig kans krijgt zich te tonen. Maargoed toch best 'n mooi album dat zeker maar geen meesterwerk helaas.

avatar van Poles Apart
muziekobsessie schreef:
Maargoed toch best 'n mooi album dat zeker maar geen meesterwerk helaas.

Je bent zeker bang dat je blootsvoets door het leven moet vanaf nu af aan?

avatar van Alicia
Inmiddels zijn de prijzen voor de cd en de digitale download op BC in gunstige zin aangepast. Jammer genoeg een beetje te laat voor mij!
Mijn CD ploft in elk geval morgen of overmorgen op de mat! Spannend! Wéér twee nieuwe albums om het hele weekend mee te vullen!

Alicia schreef:

Mijn CD ploft in elk geval morgen of overmorgen op de mat! Spannend! )

hier ook vandaag

avatar van clayhill
15,90 euro bij mijn platenboer ! Wat een plaat zeg !

avatar van Alicia
De schijf floept de lade in en ik krijg gelijk kippenvel!

*het raam controleert*

avatar van hogweed
Alicia schreef:
De schijf floept de lade in en ik krijg gelijk kippenvel!

*het raam controleert*

Herkenbaar Alicia, bij mij was het de voordeur die op een kier stond
Zonder gekheid: toen ik de download (van uitstekende kwaliteit) vorige week voor het eerst beluisterde, werd ik al gelijk overdonderd. En nu is de cd binnen. Elke luisterbeurt is een adembenemende ervaring.

avatar van Premonition
Had hoge verwachtingen van dit album, na het fantastische Tender Extinction van Steve Jansen, waarop hij ook te horen was. Ben toch wat ontgoocheld na beluistering. Zeer verfijnde muziek, maar mij af en toe wat te barok van klank en zijn stem begint mij wat op de zenuwen te werken gedurende het album.
Miscchien nog even de tijd gunnen....

avatar van Broem
Ik heb gvd het album nog steeds niet gehoord. Wil de vinyl versie maar die is reteduur (incl verzendkosten bij Bandcamp) Krijg ‘m nergens anders gevonden. Iemand nog ergens een betaalbaar exemplaar gespot?