Coma Alliance - Weapon of Choice (2018)

Duitsland

10. Coma Supreme (5:34)
  11. Buttons (4:45)
  12. Trip Job (4:06)
avatar van E-Clect-Eddy
Darkwave / EBM / Industrial aldus Discogs. Muziek voor vleermuizenfeesten.

Opent lekker loom en duister met Unusual met minimale vervormde zang en traag Industrial geluid.

Sepia is een toegankelijke mix van Industrial / Darkwave met gedempte, donkere zang.

Royd borduurt voort op Sepia en is volgens Last.fm het meest populaire nummer. Het is het meest dansbare tot nu toe, doet denken aan Wolfsheim en Deine Lakaien.

De coupletten van Starfruit zijn minder, bij het refrein wordt het wel iets beter.

Nergens vernieuwend maar de eerst beluistering van de eerste 3 nummers valt goed.

avatar van Killeraapje
Coma Alliance kent een lange voorgeschiedenis. Het is een samenwerkingsproject tussen de zanger Adrian Hates van Diary of Dreams en de zanger Torben Wendt van Diorama

De twee leerde elkaar kennen in de begin tijd van Diary of Dreams en later produceerde Adrian Hates het debuutalbum Diorama - Pale (1999) waarop hij ook voor het eerst een duet "Masquerades and Faces" zong met zijn goede vriend. Na het debuut van Diorama werd de invloed van Adrian Hates minder en ging Diorama op zoek naar een eigen geluid dat iets verder af stond van Diary of Dreams.

Door de jaren heen gingen beide bands nog regelmatig met elkaar op tour en in 2016 gebeurde dit voor het laatst onder de naam Coma Alliance. Beide bands speelde hierbij hun eigen materiaal maar de aanzet tot een nieuw project werd hier gelegd.

In november 2018 is uiteindelijk het debuut Weapon of Choice uitgekomen. De muziek valt het beste te omschrijven als een alleraardigste kruisbestuiving tussen het geluid van beide bands. De nadruk ligt iets meer op Elektronica en Trip Hop en is iets minder bombastisch dan de laatste twee fantastische platen van Diary of Dreams te weten Diary of Dreams - Grau im Licht (2015) en vooral Diary of Dreams - Hell in Eden (2017)

Verwacht echter geen grote stijl verandering. Het is toch vooral Dark Wave wat de klok slaat.
De zware gitaren en strakke mix zijn bij Coma Alliance iets bescheidener maar de songs zitten daarom niet minder goed in elkaar. De twee zangers houden elkaar mooi in balans waarbij de zang van Adrian Hates iets meer mijn voorkeur heeft, omdat hij in mijn beleving net wat meer karakter in zijn stem heeft en daardoor wat authentieker klinkt. Neem bijvoorbeeld zijn eerste inval bij 'Sepia' als Hates de woorden 'Your stagnant heartbeat' uitspreekt, een waar kippenvel moment waarna je gelijk weet dat het goed zit met deze plaat.

Bij de zang van Torben Wendt moet ik regelmatig denken aan Peter Heppner de zanger van Wolfsheim. Vooral in de songs Miracle , Starfruit en Finsta komt dit erg naar voren. Alle drie vind ik dit overigens prima songs en eerlijk is eerlijk er zijn mindere zangers om mee vergeleken te worden.

Alles bij elkaar klinkt Coma Alliance vooral erg vertrouwd. De kracht van de plaat zit hem in de nuanceringen die ervoor zorgen dat het allemaal toch net even anders klinkt dan het materiaal van de eigen bands. Voor mij is dit een aangename aanvulling op het geweldige werk dat de beide mannen tot nog toe hebben afgeleverd.

Voorlopige hoogtepunten vind ik Sepia, Royd, Miracle, Finsta en Buttons maar daar kan nog zeker verandering in komen want voorlopig vind ik dit een echte groeiplaat en ontdek ik steeds weer wat nieuwe details die me erg goed bevallen.

In januari van het volgend jaar is er een unieke kans om de heren live aan het werk te zien. Naast het materiaal van deze plaat zullen ze ook nieuwe interpretaties gaan brengen van songs van hun eigen bands. Mis dat niet!

Voor alle live data

COMA ALLIANCE - comaalliance.com

En voor wie het album wil aanschaffen!

Coma Alliance “Weapon of Choice” – Diary of Dreams Shop - diaryofdreams.de

diorama-music.com – official website of the band diorama

En nog wat muziek: Eerste single Royd

Coma Alliance - Royd (official video) - YouTube