Motorpsycho - The Crucible (2019)

Noorwegen
Label: Stickman

1. Psychotzar (8:43)
  2. Lux Aeterna (10:55)
  3. The Crucible (20:51)
Dijkmans
Thenop schreef:
Thanks.. DHL weet van niks en Post.nl ook niet. Heb meer dan een half uur aan de telefoon gehangen vanmiddag. Stickman heeft het via Deutsche Post verstuurd - de standaard levering dus.
We blijven optimistisch..

Heb vaak dat het langer dan een week duurt

avatar van oceanvolta
Lux Aeterna kan in ieder geval zo in het rijtje (lange rij) Motorpsycho klassiekers. Briljant nummer met prachtige harmonieën, melodieën, tekst en hypernerveus gefreak afgewisseld met rustige passages. Staat al dagen op repeat hier.

avatar van Thenop
Imiddels ook binnen

Vind het ook weer een genot, Psychotzar vind ik echt een heerlijke opener!

avatar van itchy
Meer inwisselbare prog. Jezus, wat heb ik zin in een eenvoudig liedje als Fools Gold of een complete koerswijziging zoals bij Let Them Eat Cake. Maar dat is al 10 jaar te veel gevraagd...

avatar van AOVV
Als het op productiviteit aankomt, kan je op Motorpsycho blind vertrouwen. De kwaliteit is meestal - het zijn de uitzonderingen die de regel bevestigen - op zijn minst flink te pruimen, maar eerlijk is eerlijk: het niveau van de late jaren '90 hebben ze sindsdien niet meer gehaald. Ik heb bij het beluisteren van een album van de bedrijvige Noren dus vaak een soort kunstmatig heimwee (want in de late jaren '90 was ik nog helemaal niet met dit soort muziek bezig ) naar de magie die ze destijds uitstraalden (Trust Us staat niet voor niets in m'n top 10).

Ik heb me er echter ook bij neergelegd dat ze wellicht nooit meer die richting uit zullen gaan, hoewel - als slag om de arm kan dat tellen - je het aan de andere kant ook weer nooit weet. Het is dus en beetje duaal, wat me tot de conclusie brengt dit nieuwe album gewoon te ervaren als de nieuwe van Motorpsycho.

En eigenlijk valt het me flink mee, eerlijk gezegd. De hoes is fraai; een schilderij van Håkon Gullvåg, een kunstenaar uit Trondheim, wat tevens de wieg is van deze band. Stichtende leden Sæther en Snah zullen hem wel kennen, denk je dan. Ook de hoes van The Tower, voorganger van deze plaat, is van zijn hand, overigens. Dat merk je ook wel een beetje.

Genoeg over de hoes, over naar de songs. Er wordt afgeklokt op iets meer dan 40 minuten, en dat in drie songs. Het vinnige Psychotzar bijt te spits af, en is met zijn negen minuten dan nog het kleine broertje. Het nummer drijft op het soort groove waarop Motorpsycho een stevig patent heeft, en gaat nergens vervelen. Een ideale opener dus, die meteen de ogen en oren opent, en je klaarstoomt voor de strafste stoot van het album.

Die strafste stoot is Lux Aeterna, een indrukwekkende compositie die Sæther naar verluidt schreef na het overlijden van zijn moeder, waardoor het een wrange, emotionele bijklank krijgt. Maar bovenal is dit een geweldige song, waarin veel jaren '70 progrock en -folk is terug te horen, gefreak en gepiel in het middenstuk en daarna een gitaarsolo die door merg en been gaat. Het Eeuwige Licht. Bent Sæther heeft zijn ziel even blootgelegd.

Moest het bij deze twee songs gebleven zijn, hadden we weliswaar geen volwaardig album (wegens slechts 20 minuten), maar wel een schitterende EP die akelig dicht bij de hoogste score zou komen wat mij betreft. Het titelnummer volgt echter nog, en het gebeurt niet vaak (en daar zijn ze weer, die uitzonderingen op de regel!), maar uitgerekend het langste nummer vind ik gelijk het minste. The Crucible is ongetwijfeld bedoeld als klapstuk van de plaat, en ja, het is een indrukwekkend vehikel, maar weet me gewoonweg niet over de gehele lengte te boeien. Het luistert net iets te fel weg als een kunststukje, waar ik bij Motorpsycho het buikgevoel prefereer. De oerdriften.

Maar enfin, het drietal heeft ons weer kunnen verblijden met een boeiende nieuwe plaat, waarvan de tweede song ronduit briljant is en een toevoeging aan de toch al imposante verzameling knallers van songs in de back catalogue van de Noren. Ook fijn dat nieuwe drummer Tomas Järmyr na een toch al niet misselijk debuut op The Tower weet te bevestigen. En wie weet komt die trip down nostalgia lane er toch nog 'ns van..

4 sterren

avatar van motorpsycho
Hey, waar blijft jouw reactie Jurado, of ben je nou echt helemaal afgehaakt......?
Ik vind deze zoals alles de laatste jaren weer goed te pruimen hoor, maar helaas is ook deze niet te vergelijken met een Timothy's Monster of Trust Us, wat erg frustrerend blijft. Is dit sprankelend vuur van destijds echt volledig gedoofd, kan toch bijna niet ?

3,5 sterren. Maar verwacht altijd minstens 4,5 van ze !!

avatar van spaceman
Onvoorstelbaar, bijna weer een volmaakte plaat, en dat met zo'n gestadige productiviteit. Lux Aeterna is voor mij nu al een klassieker, met die heerlijke mellotron, mooie zanglijnen en vleugjes King Crimson.
Overigens eens met AOVV die het klapstuk The Crucible niet het klapstuk vindt. Eeuwig zonde van dat oeverloze gepiel halverwege, en daar hebben de Noormannen helaas een notoire gewoonte van gemaakt bij hun albums. En zo raken zij dus niet aan die volmaaktheid.

motorpsycho schreef:

3,5 sterren. Maar verwacht altijd minstens 4,5 van ze !!
Reactie op de eerste pagina. Afgehaakt? Neen, ik blijf de band volgen maar koop de laatste jaren geen platen meer van ze.
Laatste aankoop was Here Be Monsters.
En de kleine oplagen releases/hebbedingetjes verkrijgbaar bij concerten neem ik altijd mee.

The Crucible is het niet voor mij...

avatar van WoNa
Die halve * er vandaag maar eens bijgedaan. Ook na een aantal maanden is en blijft dit een ijzersterk album. Verdiend dus.

avatar van Stalin
De mannen zitten alweer in de studio voor nieuwe plaat lees ik net.
On-voor-stel-baar.... Wat een ongekende productiviteit !

Stalin schreef:
De mannen zitten alweer in de studio voor nieuwe plaat lees ik net.
On-voor-stel-baar.... Wat een ongekende productiviteit !

Altijd weer benieuwd.

avatar van ðe waan
itchy schreef:

Dit dus. Een blik op de tracklist (drie nummers in veertig minuten) is inmiddels al voldoende om mijn portie wederom aan fikkie te geven.

Jammer.

avatar van crosskip
ðe waan schreef:

Jammer.

Wellicht dat deze nieuwe compilatie je dan beter bevalt, met maarliefst 10 nummers op 2 plaatkanten!

avatar van RuudC
Leuk van de knipoog naar Supertzar van Black Sabbath, maar dit album zet de neergang om in een val. Dit is toch wel duidelijk de minste plaat van Motorpsycho. Drie songs zitten als los zand aan elkaar en het geluid is vaak erg lelijk. Voor een album van veertig minuten was ik vrij opgelucht toen het afgelopen was. Qua opbouw klopt er niets van. In talloze flarden laten de Noren wel horen wat ze kunnen, maar het heeft vooral weg van het demonstreren van hun eigen kunnen. Zo kun je de ene keer, hoekige riffs verwachten om vervolgens een Beatlesdeuntje te krijgen. Geen idee wat ik hier mee moet.

Eindstand:
19. The Crucible
20. Demon Box
21. Timothy's Monster

avatar van lennert
Mmm, dit is me dan toch weer net iets te chaotisch en onsamenhangend. Nog steeds geen verkeerd album, maar het wel erg extreme middenstuk van Lux Aeterna (hallo King Crimson) is eigenlijk best lelijk en nodigt me nu niet om het vaker te beluisteren. Dat de kat ook ineens stopt met als een idioot door het huis te rennen als het nummer klaar is, spreekt boekdelen. De eindtrack kabbelt ook wat voort en heeft buiten mooie momenten ook een hoop onzinnige opvulling. Alsnog geen enorme ramp, maar na het machtige The Tower voelt dit me allemaal iets te los aan.

Dat wil niet zeggen dat ik geen respect voor de band heb opgebouwd en dat ik een live-optreden bezoeken zeker zal overdenken. Als het goed is, is het ook echt helemaal mijn ding. Daar valt helaas de vroege periode niet onder, maar je kunt niet alles hebben!

Eindstand:
20. Lobotomizer 3*
21. Let Them Eat Cake 2.5*
Gemiddelde: 3,71*

avatar van jurado
Bedankt RuudC en lennert voor deze marathon, ik heb het met plezier gevolgd.