The God Machine - Scenes from the Second Storey (1993)

Label: Fiction

1. Dream Machine (5:25)
  2. She Said (4:42)
  3. The Blind Man (5:58)
  4. I've Seen the Man (2:39)
  5. The Desert Song (5:13)
  6. Home (5:20)
  7. It's All Over (5:55)
  8. Temptation (5:14)
  9. Out (5:10)
  10. Ego (3:36)
  11. Seven (16:39)
  12. Purity (8:56)
  13. The Piano Song (3:07)
avatar van evil23
Na het kopietje helemaal te hebben versleten ben ik nu eindelijk in het bezit van de originele cd van Scenes.Op Marktplaats heb ik het album onlangs voor 35 euro gekocht en zeker geen spijt van. Machtige plaat , donker, prachtig gotisch gezongen, vol tempowisselingen ,metal,noise een echte schoonheid,sterke nummers .Home is een wereldnummer en het ontroerende It's all over blijft schitterend. For those who still believe!

iemand heeft hier een foutje gemaakt geloof ik, dit album is toch van 1992, niet van 93

avatar van Gajarigon
koning knoet schreef:

Wikipedia zegt toch ook '93, welke bron heb jij?

op de cd zelf staat '92

avatar van dynamo d
koning knoet schreef:
op de cd zelf staat '92

Ik heb de cd nu in mijn hand en daarop staat tot P: 1993 en C: 1993.

Dat is vreemd. Ik zie er alleen enkele keren 1992 op staan, maar nergens 1993. Op last.fm staat bijvoorbeeld ook 1992, maar er is blijkbaar wel verwarring over. misschien zijn er twee verschillende versies ofzo?

avatar van HammerHead
Het gaat om het moment van uitbrengen. Het kan best zijn dat de copyrights op '92 staan, maar dat de plaat bijvoorbeeld pas begin 1993 is uitgebracht.

Daar had ik ook al aan gedacht, maar toch vreemd dat ik nergens 1993 zie staan. Er plakt wel een sticker op, daaronder kan het natuurlijk staan, maar in het boekje of de cd zelf staat ook 1992. Maar het is ook van weinig belang, geweldig album, dat is het belangrijkste.

avatar van HammerHead
Ik ken wel meer albums waar dit het geval is, bijvoorbeeld omdat ze een jaar op de plank van een platenmaatschappij blijven staan voordat ze eens worden uitgebracht.

avatar van Antie
Dit album was me aangeraden door een vriend van mij die er destijds
ook zo ondersteboven van was.
En na dit album 2 maal te beluisteren ben ik er ook helemaal ondersteboven van.
Voor ik het album opzette schrikte de tijdsduur me wat af maar na het te beluisteren moet ik veronderstellen dat je dit album je geen moment verveeld.
Je wordt gewoon meegesleurd met de emotie, agressie,...

Wat me wel opviel is dat de stem me ergens bekend in de oren kwam.
Heb dan wat opzoekwerk gedaan en ben te weten gekomen dat de zanger "Robin Proper-Sheppard" "Sophia" heeft opgestart.
Waar ik de 2 laatste albums ook van heb.
Is totaal iets anders dan dit hier, maar zit ook wel emotie in van de agressie is wel duidelijk weggelaten.

Er is zelf 1 liedje "Big city riot" waar de tekst gedeeltelijk is gehaald
uit "the blind man"
4 sterren is eigenlijk te weinig maar omwege van nog maar 2 maal
te beluisteren w8 ik even af.
Maar zal zoizo wel 4,5 sterren worden

F... it toch maar 4.5
Ben juist nog eens het 16 minuten durende "seven" aan het draaien.

avatar van misja82
Net ook al een berichtje geplaats bij de opvolger, maar deze cd staat nu op marktplaats te koop voor 30 euro.

avatar van Saldek
Vandaag had ik een wat verdrietige dag. Ik was echt in de mood voor wat heavy shit en zette deze op. Ik werd er weer even aan herinnerd hoe grandioos dit album is. Het weet echt je binnenste naar buiten te trekken. Met als afsluiter het machtig mooie Purity.... , die trekt je even nog lekker verder de diepte in opdat je er echt alles uitgooit en tegelijk helpt te relativeren, om niet zielig te lopen doen.....wat een cd.....

Meneer Bungel
Tip: Op YOUtube is nog wel het een en ander te horen, voor wie nieuwsgierig is, maar geen cd kan vinden.

avatar van niethie
Zoals de gene die het eerste bericht bij deze plaat schreef al zei, is dit echt een plaat die binnenstebuiten doet keren. Zeer heftige en agressieve naar metal neigende noisy gitaaruitspattingen worden afgewisseld met schitterende ingetogen en breekbare stukken, tekstueel is het ook erg mooi. Ik vind het moeilijk om uit al dat moois mijn favorieten te kiezen maar Dream Machine, The Blind Man, The Desert Song, Purity en het ruim zestien minuut lange Seven zijn tot nu toe de uitschieters. Ik ga het de- komende tijd nog wat luisterbeurten gunnen en misschien doe ik er dan nog een halfje bovenop (wie weet) Ik ben overgens erg (heel erg) benieuw naar de opvolger, nou maar hopen dat ik die ook ooit nog zal vinden.

4,5 sterren

Meneer Bungel
Probeer de bibliotheek eens, is via muziekweb wel te lenen.

Meneer Bungel schreef:
Probeer de bibliotheek eens, is via muziekweb wel te lenen.

Ook al was het niet aan mij gericht, bedankt voor de tip! Ik had er zelf helemaal niet aan gedacht om hem via de bibliotheek te lenen.

Ik ben namelijk wel heel benieuwd geworden naar deze twee albums vanwege het hoge gemiddelde hier en de cultstatus die ze hebben.

Aghora schreef:

Wou dat ik die ontdekkingsfaze ook opnieuw kon meemaken.
Er zijn maar weinig albums dat me zo aangrepen

Aghora schreef:

Vanochtend dus eindelijk binnengehaald. En wat een tegenvaller zeg! Rustig maar, ik heb het niet over de cd hoor. Toen ik hem ophaalde werd me namelijk verteld dat de prijzen omhoog waren gegaan en dat ik 3 euro diende te betalen voor 2 weekjes lenen... en de cd zat ook nog vol met krassen.

Thuisgekomen meteen in de cdspeler gegooid en gelukkig zorgden de krassen niet voor problemen. Inmiddels begon het buiten lichtjes te sneeuwen. Eerst was ik van plan om verder te gaan met studeren en tegelijkertijd de plaat te beluisteren. Uiteindelijk heb ik een goed uur naar de neerdwarrelende sneeuwvlokken zitten staren, gehypnotiseerd door de muziek.

"It's all over" heeft me al de eerste kippenvelmomenten bezorgd. In één woord: Betoverend. Veel meer kan ik er nog niet over zeggen,
to be continued...

Lukk0
Ik zou ook het andere album van deze band eens opzoeken als je deze al kan waarderen, want die is m.i. nog mooier. Sowieso mooi dat deze relatief onbekende band door steeds meer mensen ontdekt wordt.

Lukk0 schreef:

Die komt er binnenkort ook aan, ik kijk er erg naar uit.
Maar misschien ook wel goed dat ik nu alleen deze heb, eerst dit verteren en dan op naar de volgende maaltijd.

avatar van Thomzic
En nu snel een smoesje verzinnen dat je de CD bent kwijt geraakt

Scenes from the Second Storey. Een onvoorstelbaar prachtig meesterwerk. Ongekende schoonheid zit verborgen in de nummers. Vanaf het begin word je meegenomen in de sferen van The God Machine, met het nummer Dream Machine, een van de machtigste openers ever.

Vervolgens waan je je in de donkere, depressieve, mysterieuze klanken. Proberen te vluchten is een onmogelijke opgave. Het heeft een verslavende, hypnotiserende werking. Elke song op het album is raak, met voor mij het hoogtepunt Home. De riff is zo enorm krachtig. Verschrikkelijke effectieve drums en basslijnen. Dit in combinatie met de zang en tekst van Proper-Sheppard: ' I'm a wayward soldier, to the promised land!' Kippenvel.

Een album en een band wat een onuitwisbare heeft achtergelaten en nog steeds doet met elke luister beurt. 5*

Lukk0
Het tweede (of eigenlijk eerste) fabuleuze album van The God Machine. Waar de tweede niet op een begrafenis zou misstaan, zit hier veel meer agressie in wat resulteert in een paar geweldige stevige nummers als het absolute hoogtepunt The Desert Song. Verder is deze plaat ook van een consequent hoog niveau en staat hij bij mij maar een heel klein treetje onder het briljante One Last Laugh in a Place of Dying... Al met al dus een prachtplaat die hier veel te weinig aandacht krijgt, ondanks de toch vrij toegankelijke muziek.

avatar van Smiechtel
Dit is rauwe emotie, dit is keihard verdriet. Ik weet het niet .. ik hoor dat het goed is, ik voel dat het goed is, maar afluisteren heb ik nog niet kunnen doen. Het album is zó f*ckin' lang!

avatar van niethie
Klopt! Maar je moet de gifbeker natuurlijk wel tot de laatste druppel leeg drinken, wil je de briljantie van die album ten volste willen ervaren.

avatar van murena68
Dit is het soort muziek waar ik begin jaren 90 naar luisterde, en nu pas ontdek.
Inderdaad een schitterende plaat, en die groepen als nirvana en smashing pumpkins in tweede klasse doet belanden.
Hier zal ik nog veel luisterplezier aan beleven

murena68 schreef:

Welk soort muziek en bands?

avatar van DjFrankie
Dit is inderdaad emotie en geweldige depressieve plaat, voor Thomzic, luister ook naar Suicide, Spaceman 3, Loop, Swans, Pere Ubu,

avatar van Thomzic
Eindelijk.. eindelijk! Binnenkort komt deze CD origineel op de deurmat. Lang over gedaan, maar uiteindelijk toch gelukt.

@ DjFrankie: Zal ze eens opzoeken deze weken

avatar van evil23
Dat wordt zwaar en heavy genieten als het alles verwoestende Scenes From The Second Storey door de brievenbus klettert. Wees er zuinig op! schreef ooit iemand van wie ik het prijzige album heb gekocht. Het is nog steeds elke eurocent waard.